Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:27

Je schrijft dat je het dier, met weet van de artrose, hebt overgenomen. Waarom neem je het dier dan uberhaupt over, dan weet je van te voren toch al dat het geen strandritten meer worden?

Citaat:
Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven en dat ik geen leasekosten meer hoef te betalen en dat ze dus officieel van mij is.

Iedereen verklaarde mij als gek om haar toentertijd te houden. Aangezien het niet “mijn” probleem was omdat het toen nog mijn lease pony wasen ik voor de rest niks meer kan met een weidemaatje/licht stapwerk.

Is die band er nu wel of niet, als het gedrag na de verhuizing veranderd is, dan is ze misschien even van de leg. Wat is er allemaal veranderd voor haar?
En ja dan moet je er wel even weer tijd in steken, wil je dat niet, begin dan uberhaupt niet aan een paard. Of is het meer een kwestie van er geen zin meer in hebben om er uberhaupt nog tijd en geld in te investeren. Waarom heb je haar dan uberhaupt overgenomen, je wist, zoals je schrijft, dat het om een weidemaatje ging.
Volgens mij heb je iets te impulsief gehandeld en heb je er nu geen zin meer in, gauw terugbrengen naar de vorig eigenaar, veel beter voor het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:30

Laat dit dan alsjeblieft een goede les voor de toekomst zijn. Als je een paard gaat kopen laat hem dan door een onafhankelijke dierenarts keuren en zoek tot je een paard vind waar je echt iets mee hebt. Want het is een dier, geen fiets die je afdankt als het niet loopt zoals je wil. Nu heb je geluk dat de oude eigenaar hem terug wil. Maar dat zal niet altijd opgaan en dan zul je je verantwoordelijkheid moeten nemen. Persoonlijk zou ik een dier met artrose of een andere aandoening nooit verkopen. Dat zou voor mij aanvoelen om het dier af te danken en een ander met het probleem op te zadelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:34

capopjekop schreef:
Laat dit dan alsjeblieft een goede les voor de toekomst zijn. Als je een paard gaat kopen laat hem dan door een onafhankelijke dierenarts keuren en zoek tot je een paard vind waar je echt iets mee hebt. Want het is een dier, geen fiets die je afdankt als het niet loopt zoals je wil. Nu heb je geluk dat de oude eigenaar hem terug wil. Maar dat zal niet altijd opgaan en dan zul je je verantwoordelijkheid moeten nemen. Persoonlijk zou ik een dier met artrose of een andere aandoening nooit verkopen. Dat zou voor mij aanvoelen om het dier af te danken en een ander met het probleem op te zadelen.

Dier is geloof ik niet gekocht en mag sowieso terug naar de eigenaar, als ik het bericht goed begrijp.
Verder helemaal met je eens trouwens.

capopjekop

Re: Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:37

Ja in dit geval wordt het goed opgelost dankzij de oude eigenaar. Mijn opmerking is meer een tip voor de toekomst en het verkopen was even in het algemeen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:40

ilse_299 schreef:
LindyH schreef:
Maar je bent toch eigenaar? De pony is kapot en jij wilt haar niet meer. Dan moet je zelf de beslissing nemen om haar te laten hemelen. Dat hoort bij eigenaarschap.

Of je er wel of niet een klik mee hebt en of je er wel of niet veel werk in hebt gestoken doet niet echt ter zake. Je wilt er vanaf. Dat is je goed recht, maar het is wel aan jou zelf om dat te regelen.

Als je het heel lief vraagt wil de oude eigenaar haar misschien wel terugnemen om dan het hemelen wellicht zelf te regelen, maar die heeft ook het volste recht om dat niet te willen. Je kunt de pony in ieder geval niet terug 'doen'.

Je hoeft niet te spreken voor de eigenaresse. Want daar heb je echt geen weet van (bedoel dit niet aanvallend) maar wat je zegt klopt totaal niet namelijk. Ik mag haar ook absoluut niet zonder toestemming laten hemelen. En dat zou ik ook niet zo maar willen. Wat betreft de eigenaresse zit alles helemaal kook en ei. Wij zitten gelukkig op één lijn en ze is al lang blij me mij! ;)

Het te raden woord is blijkbaar 'bruikleen'. Voor de volgende keer is het misschien wel handig als je dat er meteen bij vermeldt in plaats van termen als 'overnemen', 'vorige eigenaar' en 'leasen'. Dat voorkomt een hoop verwarring en dan hoef je ook niet zo veel uit te leggen waar je geen zin in hebt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 10:32

Ja ik zie dat ik best kort hebt gereageerd maar eerlijk ik denk dat ik het wel goed aanvoelde. Je wist al dat je haar terugging brengen (en dat is geen schande)ik hoop dat je er van geleerd hebt, en niet meer de afdankertjes van een ander neemt! . Maar wat ik wel meen laat het dier hemelen, ze zal nooit meer opknappen, en als ze gevaarlijk is dan is dat wellicht omdat ze vergaat van de pijn. Een dier is zelden zonder reden zo. Jij hebt al veel geprobeerd, en ik moet zeggen dat het jammer is dat de echte eigenaar zo haar taak verzaakt. En het aan een ander overlaat!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:43

kwita schreef:
Ja ik zie dat ik best kort hebt gereageerd maar eerlijk ik denk dat ik het wel goed aanvoelde. Je wist al dat je haar terugging brengen (en dat is geen schande)ik hoop dat je er van geleerd hebt, en niet meer de afdankertjes van een ander neemt! . Maar wat ik wel meen laat het dier hemelen, ze zal nooit meer opknappen, en als ze gevaarlijk is dan is dat wellicht omdat ze vergaat van de pijn. Een dier is zelden zonder reden zo. Jij hebt al veel geprobeerd, en ik moet zeggen dat het jammer is dat de echte eigenaar zo haar taak verzaakt. En het aan een ander overlaat!

Maar Kwita, het is een bruikleenpaard. Dw.z. dat iemand anders de eigenaar is en je kunt ts dus niet aanraden het paard te laten afmaken.Als ze hem niet meer wil dan is de enig juiste weg om hem terug te brengen naar de eigenaar.

Wesseltje

Re: Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:44

Ik vind het nogal heftige uitspraken.. in laten slapen terwijl je het paard niet kent.. fijn dat je goede afspraken met de eigenaar hebt, als ze daar op haar plek is, dan lijkt mij dat de beste optie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:47

ilse_299 schreef:
Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven en dat ik geen leasekosten meer hoef te betalen en dat ze dus officieel van mij is. Aangezien ik wel een band met haar heb en haar liever niet weer wil laten verhuizen heb ik dus gekozen om haar te houden. Als afspraak is er toen gemaakt dat de pony altijd weer terug gebracht mag worden naar haar.

Hier lees ik toch echt dat TS eigenaar is en dat pony wel terug mag naar vorige eigenaar. Maar geen bruikleen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:04

cissy schreef:
ilse_299 schreef:
Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven en dat ik geen leasekosten meer hoef te betalen en dat ze dus officieel van mij is. Aangezien ik wel een band met haar heb en haar liever niet weer wil laten verhuizen heb ik dus gekozen om haar te houden. Als afspraak is er toen gemaakt dat de pony altijd weer terug gebracht mag worden naar haar.

Hier lees ik toch echt dat TS eigenaar is en dat pony wel terug mag naar vorige eigenaar. Maar geen bruikleen.

Dat zeggen eigenaren altijd,dat je je verzorg-of anderszins-paard als eigen mag beschouwen.Ik snap niet waarom ze zoiets zeggen want als er problemen komen dan doet het officiele eigendomsrecht er ineens wel toe. Anders moet je een symbolisch bedrag vragen voor een paard zodat het eigendomsrecht wel juridisch op een juiste manier naar de ander gaat.

Muxster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:05

cissy schreef:
Dat zeggen eigenaren altijd,dat je je verzorg-of anderszins-paard als eigen mag beschouwen.Ik snap niet waarom ze zoiets zeggen want als er problemen komen dan doet het officiele eigendomsrecht er ineens wel toe. Anders moet je een symbolisch bedrag vragen voor een paard zodat het eigendomsrecht wel juridisch op een juiste manier naar de ander gaat.

Zonder een ‘geldige titel’, verkrijg je in juridische zin geen eigendom. Onder andere een overeenkomst kan je aan deze titel helpen.

Zonder een overeenkomst of andere titel wordt op dit moment Ilse wettelijk gezien als ‘houder’ en de vrouw waarvan zij het paard heeft gehad is nog steeds eigenaar/rechthebbende.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:55

ik geloof niet dat de TS het nog erg boeiend vind wat wel of niet rechtsgeldig is als het om de pony gaat. Hopelijk waren het geen loze beloften, waar het het terugnemen van de pony betreft en neemt de eigenaar een paard-waardige beslissing.

Want eerlijk is eerlijk, er zijn ook nog steeds eigenaren die misbruik maken van het gegeven dat iemand anders héél graag voor hun paard wilt zorgen, ondanks hun kennis en wetenschap dat het dier daar eigenlijk niet meer geschikt voor is.