Staldrama maar fijne stal, what to do?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:40

pien_2010 schreef:
Dilan93 schreef:
Ik vraag me dan af wat je zo lang op de poetsplaats moet :') zal dat paard ook wel tureluurs van geworden zijn.
Ze genoot ervan en elk haartje etc kreeg een beurt en het paard glom als een spiegeltje, dat was duidelijk anders als bij ons, dus ik vond het echt niet erg. Wij waren meer van het rijden en die merens van ons die veel buiten stond was vaak te vies om aan te pakken. Dus hoppakee, gauw borsteltje erover met name zijn rug, hoefjes en rijden met die boender. Ik vond het echt totaal niet erg, alleen toen ze weg was, merkte ik wel hoe irritant ze eigenlijk aanwezig was. Dus de stalbaas heeft dat denk ik toch goed gedaan, ook al vond ik het heel erg sneu voor haar, want volgens mij had ze naast het paard niet veel.

Haha wauw. Ik ben ook meer van het type 'modder eraf, zadel erop en gaan' :+
Als ik echt uitgebreid poets ben ik mischien 20-30 minuten bezig. Maar dat is dan incl oorpluis, derde oor en staart bijwerken

pien_2010

Re: Staldrama maar fijne stal, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:42

Wat is een derde oor Dilan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:48

Dat zijn de haren die je normaal weg knipt om ruimte voor het kopstuk te maken.

Wij staan nu kleinschalig, en ik moet zeggen: wat een verademing. Ik trok me nooit zoveel aan van types die zo aanwezig waren als ts omschrijft. Maar nu ze er niet meer zijn is het toch wel heel erg lekker moet ik zeggen. Verhuizen is heel drastisch, en wij zijn ook niet verhuisd door de sfeer op de vorige plek maar meer rust nu is wel een fijne bijkomstigheid :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:51

Je kunt er helaas niet echt voor wegverhuizen, de kans is behoorlijk aanwezig dat elders ook zulke mensen zijn.
Mijn taktiek: gewoon nooit in kantines gaan zitten en bij hard pratende mensen desnoods oordopjes met muziek indoen. Als je het niet hoort kun je je er ook niet aan ergeren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:11

pien_2010 schreef:
Wat is een derde oor Dilan?

Is die paar cm waar het kopstuk ligt. Bij paarden met dikke manen knipte ik dat wel eens weg, zodat het hoofdstel wat beter lag achter de oren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:25

Dank jullie wel.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:31

ik ben door dit gedoe op zoek gegaan naar een plek voor ons zelf, niet de paarden aan huis, maar een plek in de buurt van ons huis. En gevonden...wat een rust...ik heb een buurvrouw daar met 2 paarden, ook op haar eigen stuk, met ook een schuilstal...we gaan heerlijk ieder ons eigen gang, maar als er iets is, en iemand heeft hulp nodig zijn we er voor elkaar. We maken regelmatig een praatje, en zijn allebei ooit om dezelfde reden op zoek gegaan naar een plek voor onszelf...Ik zou echt nooit meer anders willen. Er staan paarden genoeg in de omgeving om een ritje mee te maken. Zo blijft het gezellig...dit werkt voor ons al 7 jaar....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:53

De paarden aan huis vond ik ook wel heel erg fijn hoor. Ook al hebben wij altijd heel veel plezier op stal gehad. Maar dat het dan echt je vriendjes worden, niet al dat gezeik aan de rand van de bak en kritiek op elkaars rijden etc. Ik vond het heerlijk.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:54

Wauw wat een types. Ik vraag me altijd af of die mensen überhaupt gelukkig zijn, als ze zich zo gedragen, maar goed.
Ik zou me er niets van aantrekken, als de 'conflicten' jezelf niet betreffen.

Wij zijn 1x verhuisd toen mijn dochter, elke keer als ze grondwerk ging doen, of gewoon lekker 'lol met je knol' zonder zadel ging rijden oid, te horen kreeg wanneer ze haar pony nou eens goed ging trainen (wat ze overigens ook deed de rest van de week incl les 2x per week) Als ze ging longeren, sneren kreeg 'ga je weer niet rijden?' Van zowel volwassen als leeftijdsgenoten. Net zo lang tot ze zich zo naar voelde op stal dat ze inderdaad niet meer wilde rijden (dochter was toen 13 en ze heeft een vorm van ASS waardoor ze het zich wellicht ook meer aantrekt)
Op de dag dat we vertrokken zei de staleigenaar tegen me ' nou ik denk niet dat die dochter van jou er nog wat van gaat bakken' :-( :-(

We zijn verhuisd naar een stal waar de sfeer heel erg prettig is. De staleigenaren zouden het gedrag dat jij noemt dan ook echt niet accepteren, TS. Dat komt denk ik ook doordat de eigenaren zelf een jong gezin zijn en zelf lange tijd op een pensioenstal hebben gestaan en weten hoe het er aan toe kan gaan. Ze zijn niet bang om iemand op dit soort onacceptabel gedrag aan te spreken.

(Dochter heeft inmiddels het afgelopen jaar haar jonge pony netjes opgeleid naar L1 niveau en is helemaal klaar om op cc te gaan, ondanks dat rare commentaar op de oude stal)

Dat gezegd hebbend, op elke stal zijn wel mensen waar je minder mee hebt en eenmaal irritaties, is dat lastig om je daar niet aan te ergeren. Behalve als je er gewoon voor kiest jouw plezier er niet door te laten bederven.
Dus als jij het verder naar je zin hebt, paardjes hebben het er goed, dan zou ik niet verhuizen. Laat die dames lekker in hun sop gaarkoken en als je weet op wat voor tijden ze komen, dan zou ik ze fijn ontlopen ;-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:09

Koekie73 schreef:
(Dochter heeft inmiddels het afgelopen jaar haar jonge pony netjes opgeleid naar L1 niveau en is helemaal klaar om op cc te gaan, ondanks dat rare commentaar op de oude stal)

Koekie zelfs als je dochter zonder zadel nog steeds lol met haar knol zou hebben dan heeft niemand daar iets van te zeggen. Ik vind dat echt zo vreselijk slecht altijd dat gezeik vanaf de kant. Heb ik gelukkig nooit gehad, maar ik denk ook omdat mensen wel wisten dat ik daar nu echt niet van houd.

Ik heb wel ooit van de stalhouder commentaar gehad. Ik was totaal anders gaan rijden en moest veel slechte gewoontes afleren. Toen kwam ik hem na de les een keer tegen, en toen zei hij: "wanneer ik eens ophield om als een clown op het paard te gaan zitten". _O- Ik moest daar zo vreselijk om lachen en ik zei tegen hem: "joh C.., je moet wel goed kijken, ik zit er niet als een clown op maar ik zit er achterste voren op". Hij heeft nooit meer iets gezegd, en na één jaar zei hij alleen, dat ik die knol aardig netjes had weten te leren rijden. _O-

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:11

Ik heb nooit op een pensionstal gestaan, dus wellicht stel ik een hele domme vraag, maar zijn er op dit soort stallen geen vergaderingen (1 x per half jaar of zo) waar alle eigenaren samenkomen en waar de staleigenaar als voorzitter de regels bespreekt?
Zoals bijvoorbeeld:
- Maximale tijd dat je een poetsplaats bezet houdt
- Met hoeveel paarden gelijk in de bak gereden mag worden
- Hoe het voerbeleid is
- Wat de regels zijn omtrent lessen
- Hoelang je nog op stal mag 'rondhangen' nadat je klaar bent met rijden
- Of er vriendjes/vriendinnetjes mee mogen komen
- Dat ieder het recht heeft om met z'n paard om te gaan zoals hij zelf wil
- Dat bemoeizucht niet gewenst is
- Etc. etc. etc.

De meeste ergernissen zijn nl. op te lossen door open en eerlijk met elkaar te praten. :j

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:25

Nee bij ons in ieder geval niet. Wij zijn met 14 pensiongasten. Het komt in het weekend eens voor dat het wat drukker is, maar over het algemeen komt iedereen op verschillende tijden. Misschien gaat dat op grotere stallen wel zo.

Ik vraag me wel af, net als die vrouw die te lang de poetsplaats bezet houdt, is daar eerst wel met die mevrouw gesproken? Want als dit de enige reden is en ze is er nooit op aangesproken, dan vind ik het wel wat kort door de bocht

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:27

Jeetje Koekie73 wat een rare stalgenoten had jij!
Al had je dochter haar pony alleen maar elke dag vlechtjes willen geven, dan hadden ze daar nog steeds niks mee te maken gehad!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:32

Devic schreef:
Nee bij ons in ieder geval niet. Wij zijn met 14 pensiongasten. Het komt in het weekend eens voor dat het wat drukker is, maar over het algemeen komt iedereen op verschillende tijden. Misschien gaat dat op grotere stallen wel zo.

Ik vraag me wel af, net als die vrouw die te lang de poetsplaats bezet houdt, is daar eerst wel met die mevrouw gesproken? Want als dit de enige reden is en ze is er nooit op aangesproken, dan vind ik het wel wat kort door de bocht

Vast wel want die mensen waren super direct en zo'n lieve leuke mensen. Dat weet ik natuurlijk niet, want daar werd gelukkig niet over gesproken. ER werd over niemand tegen andere klanten gesproken en zo hoort het ook.

RomyDW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:33

ik heb dit ook gehad, erg vervelend

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:35

Ja Pien_2010, dat is inderdaad wel netjes van de stalhouder!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:45

Niet het hele topic gelezen maar;

Staldrama heb ik mijn portie wel van gehad. Ik ben iemand die voor haar paard komt, graag haar eigen ding doet en heus in is voor een praatje maar meestal gewoon overal een beetje tussendoor wandelt zeg maar.
Ik heb twee keer groot drama meegemaakt op verschillende stallen. Hoewel het niet met mij te maken had en ik er niet bij betrokken was, ben ik heel erg gevoelig voor sfeer. Ik ga op mijn tenen lopen, raak heel gespannen en gestresst en wil er niets mee te maken hebben. Een toppunt was dat volwassen vrouwen met anti-[naam] shirts gingen lopen. Serieus. Mijn mond viel open. Zoveel afgunst, haat en nijd, achterbaks geroddel... Vreselijk.
Je kunt je voorstellen dat ik met gierende banden weg ben gegaan daar.

Ik heb sindsdien gezegd; mijn portie drama heb ik gehad. Ik sta op een stal met een hele fijne sfeer en waar iedereen elkaar in haar waarde laat. Waar advies wordt gegeven indien iemand dat vraagt maar waar geen meningen worden opgelegd. Goud waard.
Maar één rotte appel kan je stal maken of breken.

Dus ja, sfeer is voor mij een reden om te verhuizen. Ik kan me er voor afsluiten door mijn eigen ding te doen, maar tot op zekere hoogte. Ik moet ook zeggen dat mijn paard er destijds ook last van had, wat nog extra drijfveer was om zo spoedig mogelijk weg te gaan.

Ik verhuis nu ook niet meer (tenzij er dus wat drastisch verandert in de sfeer) tot ik een plekje voor de paarden aan huis heb gevonden. Geen gedoe meer. :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:50

Leo, wow, die tshirts is wel heel kinderachtig idd

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:57

Jeetje Leo... wat een nare wijven! Hoe verzinnen ze het.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:10

Ik denk dat dit af hangt van hoe je persoonlijk bent en wat je wel of niet wil accepteren. Ik weet van mezelf dat er niet tegen zou kunnen en geen 300-400 euro per maand uit wil geven om me ergens ongemakkelijk te voelen. Stal is voor mij ook een stukje van mijn sociale leven, en ik wil me daar een soort van "thuis" kunnen voelen.
Dus ik zou het aangeven bij de staleigenaar, doet die er niks aan, zou ik op zoek gaan naar een andere plek. Voor mij is er niks zo erg als me ergens niet thuis voelen, zeker als we het over zo veel geld hebben wat je ergens uit geeft. Maar iedereen is daar anders in. Sommige kunnen het prima naast zich neer leggen en het negeren, dat is ook prima.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:28

Ik ben heel erg... Ik geniet van de zijlijn van onzinnig stal drama. Ik ga er niet in meedoen (al ben ik altijd wel nieuwsgierig wat ook niet echt een goede eigenschap is in dit soort dingen). Bij echt pest gedrag zeg ik er natuurlijk wel wat van, maar dat gelukkig nog nooit echt meegemaakt.
Ik ben erg van de 'je hebt een paard voor de lol dus wat je ermee doet moet je zelf weten' en wens zo zelf ook behandeld te worden. Dus als iemand tegen mij begint van 'goh wat zonde dat Pietje alleen maar buiten rijdt met dat paard en niet zo best kan rijden' dan is mijn antwoord dus dat Pietje lekker moet doen wattie wilt zolang het paard er geen last van heeft.
Veel mensen vinden het vervelend als er mensen bij de bak staan te kijken, 0 problemen mee, ik rij voor m'n lol en heb geen intentie om de volgende Anky te worden.

TS, persoonlijk zou ik niet verhuizen, de kans dat je ergens anders weer in zo'n slangenkuil terecht komt is best reëel, zonde om daar deze plek voor op te geven.
De stalhouder kan natuurlijk niet heel erg veel, maar misschien een soort neutrale vergadering/interventie organiseren?

Lolaaa_54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 16:40

Leo wat heftig van die shirts! :n

We hebben 1 keer in de zoveel tijd een soort van kantine bijeenkomst, maar daar worden dit soort dingen niet echt besproken. Meer dingen als het voer/weide beleid etc. Misschien wel een goed idee als het nog langer zo doorgaat, want het is idd wel een dure grap voor de stallingskosten van 2 paarden met een ongemakkelijk gevoel als bonus.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:44

Hier ook gehad onderling bij wat klanten maar de eegste een zeer chagarijnige persoon en alles moest wijken voor der.

die was zo erg het begon ook tegen personeel en ook de eigenaar die was rap weg gestuurd.

Wat een betere sfeer als zo een weg is.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:48

Ik ben er tegenwoordig steeds makkelijker in..

Ik kom niet op stal om vrienden te maken (Het klinkt zo lekker hard, er komen super lieve mensen met wie ik echt wel veel heb en dagelijks spreek ;) maar mijn pony staat er goed en daar gaat het om.) Maar sinds ik deze instelling heb en een paar keer een opmerking gemaakt heb, laten bepaalde mensen me wel lekker met rust.

Als mensen zich ergens mee bemoeien heb ik geleerd dat ik gewoon 100 miljoen moet vragen... Dan mogen ze hem hebben met een strikje erom heen en kunnen ze alles beslissen en tot die tijd is die gewoon van mij en maak ik de keuzes.

En verder er boven staan. Ik heb op stallen gezet waar stalgenootjes gewoon niet meer tegen mij praatte, prima!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 16:51

Liannetje86 schreef:
Ik ben er tegenwoordig steeds makkelijker in..

Ik kom niet op stal om vrienden te maken (Het klinkt zo lekker hard, er komen super lieve mensen met wie ik echt wel veel heb en dagelijks spreek ;) maar mijn pony staat er goed en daar gaat het om.) Maar sinds ik deze instelling heb en een paar keer een opmerking gemaakt heb, laten bepaalde mensen me wel lekker met rust.

Als mensen zich ergens mee bemoeien heb ik geleerd dat ik gewoon 100 miljoen moet vragen... Dan mogen ze hem hebben met een strikje erom heen en kunnen ze alles beslissen en tot die tijd is die gewoon van mij en maak ik de keuzes.

En verder er boven staan. Ik heb op stallen gezet waar stalgenootjes gewoon niet meer tegen mij praatte, prima!

ik vind het oprecht knap dat je dat kan. Dat zou bij mij niet in mij zitten. Als ze me gewoon zouden negeren zou ik nog een soort van mee kunnen leven. Maar als je echt contant ogen in je rug voelt steken, dat zou ik niet kunnen hebben en dan zou ik op zoek gaan naar een andere oplossing. Ik kom dan ook wel van een stal die er helaas mee gestopt is, maar waar echt bijna iedereen zich thuis voelde. Dat was echt een "thuis" voor veel (verschillende) soorten mensen, en we deden dan ook vaak leuke dingen met elkaar. Voor mij is stal ook een stuk sociaal leven, dus ik wil wel graag op stal staan met mensen waarmee ik leuke dingen wil doen. (en dat hoeft echt niet met iedereen, maar ik durf wel te zeggen dat ik op zich prima sociaal ben en mezelf aan kan passen dus dat ik wel een klein beetje aansluiting verwacht)