Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:13

Over rechten/plichten weet ik niets maar ik ken ook 2 mensen waar dit gebeurd is inderdaad. In het ene geval had iemand een jaarling van de slacht ‚gered‘ (raar scheef bekken) en is na 1 maand stalhuur nooit meer opgedoken. In het andere geval ging het om een pensioen paard. Dat laatste was echt een probleem aangezien het financieel eigenlijk niet uit kon.
De eerste is uiteindelijk eigendom geworden en bleek ondanks zijn scheve bizar bekken (heupverschil van >10 cm) toch gewoon te rijden te zijn. Deze loopt in de manege lessen.

Het is heel raar dat je ermee opgescheept kan zitten want een paard kan a) iemand financieel kapot maken en b) tot zware verwaarlozing komen, dus je zou denken dat er op zo‘n paard eigenlijk gelijk een beslag zou moeten komen. Helaas is dat niet zo.

Ik heb me ook wel eens afgevraagt hoe dit dan zit als iemand een paard gewoon stiekum snachts in je wei dumpt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:16

MarliesV schreef:
Tja het lastige is dat vaak de kosten er niet eens uit te halen zijn met verkoop van zo'n dier.

Want een 7 jarig sportpaard laten ze meestal niet zomaar achter.

Vestjagirl, ik ben echt benieuwd wat jij kan bedenken aan redenen dat mensen zo een jaar van de aardbodem verdwijnen en alles achter laten.
Ik ben niet zo creatief, kan daar niets bij voorstellen.

Zomaar een paar dingen die in mij opkomen:
- Iemand die gevlucht is uit een geweldadige relatie en (tijdelijk) moet onderduiken in bijv. een blijf-van-mijn-lijf-huis om buiten bereik van de geweldadige partner te komen/blijven. Helaas zijn nagenoeg altijd deze vrouwen volledig afhankelijk gemaakt door de geweldadige partner en hebben dus vaak ook geen eigen inkomen (meer).
- Kijk je wel eens naar Opsporing Verzocht? Gelukkig niet wekelijks, maar af en toe wordt daar gezocht naar de identiteit van een overleden persoon die gevonden is.
- Er zijn landen waar ontvoering of roofmoord voor geld van "rijke" westerse mensen nog tamelijk normaal is. Het kan je klant overkomen op vakantie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:23

In de praktijk zijn het echter meestal gewoon mensen die het hebben van een paard gruwelijk onderschat hebben :+

Als ik ineens niet meer opdaag op stal, dan gaat mijn stalbaas er heus niet vanuit dat ik ineens een oplichter geworden ben maar dat er iets gebeurd is.

Er zijn echter ook klanten geweest die sowieso niet goed betalen en zelf eigenlijk geen ervaring hebben met paarden. Als die verdwijnen is dat onwaarschijnlijk door een ontvoering.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 12:33

Roodvos schreef:
MarliesV schreef:
Tja het lastige is dat vaak de kosten er niet eens uit te halen zijn met verkoop van zo'n dier.

Want een 7 jarig sportpaard laten ze meestal niet zomaar achter.

Vestjagirl, ik ben echt benieuwd wat jij kan bedenken aan redenen dat mensen zo een jaar van de aardbodem verdwijnen en alles achter laten.
Ik ben niet zo creatief, kan daar niets bij voorstellen.

Zomaar een paar dingen die in mij opkomen:
- Iemand die gevlucht is uit een geweldadige relatie en (tijdelijk) moet onderduiken in bijv. een blijf-van-mijn-lijf-huis om buiten bereik van de geweldadige partner te komen/blijven. Helaas zijn nagenoeg altijd deze vrouwen volledig afhankelijk gemaakt door de geweldadige partner en hebben dus vaak ook geen eigen inkomen (meer).
- Kijk je wel eens naar Opsporing Verzocht? Gelukkig niet wekelijks, maar af en toe wordt daar gezocht naar de identiteit van een overleden persoon die gevonden is.
- Er zijn landen waar ontvoering of roofmoord voor geld van "rijke" westerse mensen nog tamelijk normaal is. Het kan je klant overkomen op vakantie.

Dit kan maar zou me verbazen als dit zelfs al 5% van de gevallen uitmaakt.

Het merendeel heeft gewoon een oud of kreupel paard waar ze van af willen zonder moeite voor te doen of verantwoordelijkheid te nemen. En die dieren krijg je natuurlijk ook niet zomaar verkocht.

Zonnetje81

Re: Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:04

Je kan je paard altijd nog gratis af te halen op MP zetten.
Maar meestal hebben deze mensen al betaalachterstanden en lopen weg voor hun problemen.
Mensen die dood gaan en onbekend blijven zijn niet de mensen die op een pensionstal staan. Meestal weet je wel meer van je klanten dan: niks.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:51

Femke_Tweety schreef:
ellepel schreef:
dan zou je als stalhouder het in je contract moeten opnemen dat als er niet betaald word voor het paard de staleigenaar eigenaar word van het dier en het zo kan verkopen om de kosten te dekken :j
retentierecht heet het.
echt sneu, maar helaas gebeurd het inderdaad wel dat mensen om wat voor reden dan ook niet de financiële zorg kunnen of willen dragen voor hun paard.

Maar als je dat in het contract zet
Is het dan wel rechtsgeldig ?
Serieuze vraag , want je kunt zo veel in een contract zetten, het moet wel stroken Met de wet

Ik geloof dat zoiets op mijn stal inderdaad in het -uitgebreide- contract staat.

Zal het morgen eens navragen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 14:00

waar ik vroeger stage heb gelopen heeft het ook een keer meegemaakt. zij hebben het via de rechtbank opgelosdt. paarden waren toegewezen aan staleigenaar en door hem verkocht weer, en een is naar slacht gegaan want die was gewoon echt niet goed meer om te verkopen. Allemaal mankementen en problemen.