stal eigenaar geeft paard niet terug

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: stal eigenaar geeft paard niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:37

Ik krijg van Brainless een paar schoenen voor mijn verjaardag. Ik heb niets betaald aan de schoenen. Ik ben eingenaar van de schoenen.
Wat is daar zo moeilijk aan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:39

rien10 schreef:
Ik geef mijn dochter voor haar verjaardag een pony. Ze betaalt niets. De pony is van haar.
Zo moeilijk is het niet hoor, om een paard of pony te bezitten zonder dat je daar iets voor betaalt.
Maar goed, on topic; TS, ga praten, dit los je niet op via een forum. In levende lijve communiceren met degenen die het betreft is verreweg het beste!

Eigendom kan behalve door koop ook door schenking verworven worden.Maar dat lees ik niet in het bericht van ts,dat het hier een schenking van 1\3 paard zou betreffen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:47

Maar in het geval van ts is er toch geen sprake van een schenking van 1\3 paard aan deze derde persoon?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:48

Nee. Maar als voorbeeld dat je zonder betaling eigenaar kan zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:56

anjali schreef:
Maar in het geval van ts is er toch geen sprake van een schenking van 1\3 paard aan deze derde persoon?

Het aandeel van persoon 3 kan de gratis weide zijn, in dit geval.

TS: je verhaal is vaag, snel neergepend, en werpt daardoor vragen op. Hoe is de verkoop in zijn werk gegaan? Wat was het aandeel van persoon 3 - wat maakt persoon 3 mede-eigenaar? Wat is jouw band ten opzichte van persoon 3? Als je hier antwoorden wilt krijgen, zal je het verhaal duidelijker moeten neerpennen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:21

boemel schreef:
Dus paard is alleen betaald door persoon 1 en persoon 2.

Persoon 3 heeft paard niet betaald. Hoe kan hij dan eigenlijk eigenaar van het paard zijn?

anjali schreef:
Wat erg allemaal. Maar als die ene persoon nooit zijn deel van het paard heeft betaald dan is hij ook geen (gedeeltelijk) eigenaar lijkt me. Ook niet als hij wel zijn wei heeft laten gebruiken.Want het onderhoud van een paard voor je rekening nemen maakt je nog geen eigenaar,alhoewel dit idee wel erg hardnekkig de ronde blijft doen.

Een idee dat ook hardnekkig dat ronde blijft doen is dat betaling een vereiste is voor overdracht van eigendom. Dat is het niet; als er geen eigendomsvoorbehoud is afgesproken zijn een geldige titel (bijvoorbeeld een koopovereenkomst), beschikkingsbevoegde vervreemder en leveringshandeling voldoende.

Voor TS is het denk ik het beste om naar een wetswinkel of juridisch loket te gaan voor advies.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:00

anjali schreef:
Eigendom kan behalve door koop ook door schenking verworven worden.Maar dat lees ik niet in het bericht van ts,dat het hier een schenking van 1\3 paard zou betreffen.

Ik lees sowieso heel weinig in de berichten van TS over wat er concreet afgesproken/gecommuniceerd is. Daar valt echt geen deftige conclusie uit te trekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:09

rien10 schreef:
Ik krijg van Brainless een paar schoenen voor mijn verjaardag. Ik heb niets betaald aan de schoenen. Ik ben eingenaar van de schoenen.

Nee:

Jij en Jantje en brainless willen samen schoenen kopen. Brainless en Jantje betalen de schoenen.. Jij hebt nog plek in je kast dus jij stalt ze. Beide gebruiken de schoenen. Brainless en Jantje, die betaald hebbrn, willen de schoenen in een Betere kast. Nu wil jij een bedrag van brainless en Jantje omdat het speciale edities Nike blijken te zijn die nu een meerwaarde hebben en jij vindt dat jij daar recht op hebt omdat ze in jouw kast stonden.

Of het de afspraak was dat jij zonder inkoop mede-eigenaar was is mij nog onduidelijk op basis van TS haar berichten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:10

anjali schreef:

Feit is dat we niet weten wat er is afgesproken.

En daar hebben we gelijk de reden waarom je in elk geval geen juridisch advies op Bokt zou willen vragen, de meeste mensen doen aannames gebaseerd op een half verhaal in combinatie met wat diegene denkt te weten van wetgeving. :D

Trek gewoon geen conclusies op basis van wat de TS nu heeft gedeeld.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:16

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Nee:

Jij en Jantje en brainless willen samen schoenen kopen. Brainless en Jantje betalen de schoenen.. Jij hebt nog plek in je kast dus jij stalt ze. Beide gebruiken de schoenen. Brainless en Jantje, die betaald hebbrn, willen de schoenen in een Betere kast. Nu wil jij een bedrag van brainless en Jantje omdat het ook jouw schoenen zijn in jouw mening.

Ha ha, geniaal, jij vertaalt het helemaal naar de situatie van TS. Ik gaf dit alleen als voorbeeld "Ik betaal ergens niet voor, maar ben wel eigenaar" vandaar mijn voorbeeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:17

Ayasha schreef:
rien10 schreef:

Nee:

Jij en Jantje en brainless willen samen schoenen kopen. Brainless en Jantje betalen de schoenen.. Jij hebt nog plek in je kast dus jij stalt ze. Beide gebruiken de schoenen. Brainless en Jantje, die betaald hebbrn, willen de schoenen in een Betere kast. Nu wil jij een bedrag van brainless en Jantje omdat het ook jouw schoenen zijn in jouw mening.

Als ik en Jantje samen beslissen dat de schoenen ook van Rien zijn, en wij met z'n 3en eigenaar zijn van 1 paar schoenen; mag dat prima.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:18

Heb m nog iets aangepast want het betreft hier meerwaarde als ik TS begrijp.

Brainless: ja. ALS. Maar ik heb nog nergens gelezen dat dat ook zo beslist is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:20

Ayasha schreef:
Heb m nog iets aangepast want het betreft hier meerwaarde als ik TS begrijp.

Brainless: ja. ALS. Maar ik heb nog nergens gelezen dat dat ook zo beslist is.

Ts zegt zelf:
Citaat:
een half jaar geleden kocht ik samen met 2 personen een paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:22

xjevanscm schreef:
een half jaar geleden kocht ik samen met 2 personen een paard. Nu heb ik en een ander persoon uiteindelijk betaald en de derde persoon dus niet. Het paard stond op de wei van de persoon die niet betaald heeft. ( de wei heeft hij gratis van de gemeente)

Dit ging heel lang goed tot dat ik zei dat ik mijn paard wilde stallen. Waardoor de persoon die niet betaald heeft wilde dat ik hem uitkocht. Dat ga ik natuurlijk niet doen aangezien hij niks betaald heeft aan dat paard. Geen koopgeld geen enting niks zelfs het voer niet. Wij hebben toen gezegd dat het paspoort bij hem blijft aangezien hij op zijn wei stond. Nu krijgen we die natuurlijk niet terug.

Ik had het even 2 weken laten rusten maar nu was ik gister op buiten rit met een vriendin en kwam ik die man dus tegen met een meisje dat op mijn paard reed.
mijn paardje word momenteel niet goed verzorgd en wil hem zo snel mogelijk terug.

Heeft iemand raad wat ik nu kan doen?

Wel alles quoten he. Hier krijg ik toch het ide dat het niet helemaal gelopen is zoals bedoelt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:23

Maar om de laatste zin van TS nog even aan te halen: "Heeft iemand raad wat ik nu kan doen?" Ga met de betreffende personen aan tafel zitten. Koffie erbij, gevulde koek en praat met elkaar. MET elkaar, niet tegen elkaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:33

Dan had TS hem niet bij hem moeten stallen en hem het paard laten gebruiken.
Daarmee wek je wel de indruk dat hij alsnog mede eigenaar is (zoals afgesproken).
Je kan niet na 6 maanden gratis stallen zeggen; oh ja je had toch mee moeten betalen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:35

Het beste is met de persoon om tafel te gaan voor een goed gesprek. Ik heb alleen wel het gevoel dat er een heel verhaal aan vooraf is gegaan; jullie willen niet voor niets verhuizen naar een andere stal denk ik zo.

Dat is het wel nuttig om te weten waar je (juridisch gezien) staat. Je zou dat nog even kunnen nagaan bij een rechtswinkel.
Volgens mij is het zo dat als je kunt bewijzen dat jij het paard hebt gekocht (koopcontract en betalingsbewijs) dan geldt dat. Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dus als je die niet meekrijgt van de weidebaas dan is dat jammer maar niet onoverkomelijk. Die kun je gewoon opnieuw aanvragen.
Vervolgens haal je gewoon het paard op. Als de weidebaas niet mee wil werken bel je desnoods de politie.
Er staat niets op papier over de betalingsregeling en eventueel betaling van de weide. Dan is het aankoop en betalingsbewijs het enige dat telt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:42

@Babootje
Als hij bewijs heeft (kan ook in app/mail) dat hij mede eigenaar is heeft TS niets aan het koopcontract.
TS geeft zelfs hier aan dat hij mede eigenaar is (ondanks dat hij toentertijd niet betaald heeft) en heeft hem al 6 maanden als eigenaar behandeld.
Als je in eerste instantie geaccepteerd hebt dat hij niks heeft betaald, kun je daar niet meer op terugkomen.
Dan had TS en 2de eigenaresse direct moeten zeggen; of je betaald mee en dan komt het paard bij jou te staan of wij plaatsen het paard ergens anders op pension en is het ons paard en niet die van jou.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:42

Persoon 3 heeft niet meebetaald aan de aankoop, maar wel de huisvesting mogelijk gemaakt. Of hij die weide al dan niet gratis huurt van de gemeente, maakt eigenlijk niet uit. Misschien heeft hij kosten aan de omheining en onderhoud van de wei. Het is in elk geval zo dat je vrijwel altijd moet betalen voor de huisvesting van je paard. Heeft hier een vergoeding tegenover gestaan?

Het lijkt me niet de bedoeling dat iemand eigendomsrechten heeft als hij/zij nooit aan de voorwaarden heeft gedaan om eigenaar te worden (als ik het goed lees was de voorwaarde een derde van het aankoopbedrag betalen), maar het was dan wel verstandig geweest als dat meteen was aangegeven en dat er dan een andere huisvesting was geregeld voor het paard óf de persoon een vergoeding had ontvangen voor het stallen van het niet-eigen paard.

Verder sluit ik me aan bij de rest dat dit helaas een lastige kwestie is, een situatie die vraagt om problemen en dat je het beste voor een goed gesprek kunt gaan om hier samen uit te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:58

Brainless schreef:
Dan had TS hem niet bij hem moeten stallen en hem het paard laten gebruiken.
Daarmee wek je wel de indruk dat hij alsnog mede eigenaar is (zoals afgesproken).
Je kan niet na 6 maanden gratis stallen zeggen; oh ja je had toch mee moeten betalen...

Of hij heeft zes maanden gezegd dat zijn aandeel nog zou komen en TS heeft omdat hij als een opa is, Niet zo doorgepakt als wellicht verstandig geweest zou zijn.

Gebaseerd op de into die we hebben zijn er gewoon te veel mogelijke scenario’s.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-20 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:01

Precies. TS, ga praten met de betrokkenen.

CharlotteBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:11

Ik studeer rechten, dus ik ga dit topic even volgen haha. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat aflopen! Fijnste zou natuurlijk zijn dat ze om te tafel geen met elkaar zodat er geen juridische stappen nodig zijn.
Ik hoop ook dat TS snel reageert met wat meer duidelijkheid, vind het maar vaag :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:22

Brainless schreef:
@Babootje
Als hij bewijs heeft (kan ook in app/mail) dat hij mede eigenaar is heeft TS niets aan het koopcontract.
TS geeft zelfs hier aan dat hij mede eigenaar is (ondanks dat hij toentertijd niet betaald heeft) en heeft hem al 6 maanden als eigenaar behandeld.
Als je in eerste instantie geaccepteerd hebt dat hij niks heeft betaald, kun je daar niet meer op terugkomen.
Dan had TS en 2de eigenaresse direct moeten zeggen; of je betaald mee en dan komt het paard bij jou te staan of wij plaatsen het paard ergens anders op pension en is het ons paard en niet die van jou.

Dat doet toch helemaal niet ter zake? Hij heeft niet betaald. En TS wel en heeft daar bewijs van.
Als er nooit schriftelijk is vastgelegd dat de weide voor een x bedrag als bijdrage van partij 3 in het aankoopbedrag moet worden gezien (en ik vermoed dan van niet, aangezien onderverhuur verboden is) dan heeft partij 3 zijn aandeel niet betaald en is geen medeeigenaar.
Dus gewoon ophalen die bok :D :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:30

Als er nooit iets schriftelijk is vastgelegd, kan iemand het paard inderdaad gewoon ophalen, desnoods met hulp van politie, want laat persoon 3 maar eens bewijzen dat het paard daar moet zijn.
Over paspoort zou ik me verder geen zorgen maken, dat is geen eigendomsbewijs en volgens mij kun je bij "verlies" gewoon vervanging aanvragen.
Persoon 3 heeft wel de plicht om het met paard mee te geven, maar als dat iet gebeurt, is het geen ramp.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:45

Ja maar kan ook zijn dat:
Persoon 1: betaald het paard in zijn geheel (degene dr naam staat op koopcontract). Betaald mee aan het voer, smid etc
Persoon 2: die betaald netjes het deel aan persoon 1. Betaald netjes mee aan voer, smid etc
Persoon 3 verzaakt te betalen. Betaald niets aan het voer. Regelt een gratis weide

Wilt nu een deel geld hebben