stal dubbel verhuren na overlijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:37

candalisa schreef:
Zou zeker even contact opnemen met juridisch loket. Jij huurt de ruimte en er mag dan niet zomaar wat anders ingezet worden. Zolang huur betaald mag je er een lege doos inzetten of wat dan ook.

Klopt niet helemaal. In de huurovereenkomst staat er meestal wel zoiets als 'stalling voor paard'. Je mag de stal dan niet zomaar als garagebox gaan gebruiken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:40

Zijn jullie nog on speaking terms? Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen natuurlijk. Wat gebeurt er als je de stalhouder belt en zegt dat je het niet netjes vindt allemaal. Dat je ook altijd voor hem klaar stond, en dat je nu dit krijgt. Ik zou dat dubbel verhuren even zo laten en vooral proberen je borg terug te krijgen. En dat gaat het makkelijkst als je toch in gesprek gaat. Juridisch kun je helemaal in je recht staan, maar is de beste man daar niet van onder de indruk, moet je eerst naar de rechter. Zit je daar dan op te wachten? Ik zou het liever op zijn gemoed spelen, misschien is er nog een stalgenoot die goed met de eigenaar kan die wil bemiddelen? Misschien is de box dubbel verhuren de winst voor je stalhouder en de borg de winst voor jou.

Joltsje

Re: stal dubbel verhuren na overlijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:58

Gecondoleerd ts.

Ik sluit me helemaal bij marliesV aan.

Jij bent akkoord gegaan voor die andere meid om in de stal te gaan. Dus ja je vond het prima. Dus nu zeggen "ik mag de rest van de maand de stal nog" gaat niet helemaal op en ik ziu dit lekker laten.

Die 225 slaat helemaal nergens op. Hoe komt ie daar bij? Geen opdracht, geen toestemming of wat dan ook. Vaag hoor.

Is dat bedrag niet precies wat je nog aan borg te goed had? Misschien is de staleigenaar blut? Ik heb bet idee dat het onderverhuur hem in het verkeerde keelgat is geschoten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:08

Als er meer stallen vrij zijn is er niet echt sprake van box inpikken. Jij zou later een andere box kunnen gebruiken of ie in A of B staat maakt niet uit.

Ik zou het als stalhouder wel vreemd vinden als je niet langskwam of andere contact.

Maar ik blijf die 225 euro raar vinden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:16

Als diegene wat eerder kan Komen omdat de stal toch leeg staat.. zou ik niet bezwasr gaan maken. Alsof er een dikke winst word gepakt..

Wil je er anders uit princiepe je fiets in gaan zetten..

Stal staat gewoon leeg op zijn eigen terrein.

Overlijden van paard plan je niet. De ene stalhouder is er wat makkelijker in dan de ander met wat terug geven. Of een deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:27

dierenfan schreef:
Paard vonden ze s ochtends dood. Wie zegt hoe lang het al zo lag? Kon al lang stijf zijn en na stijf worden ze gewoon weer slap. Sommige dieren zijn binnen uur stijf en anderen duurt uren. Wat dat betreft moet je gewoon net "geluk" hebben.

Oh werkelijk? Werkt dat anders dan bij de mens, waar ze tijd van overlijden oa kunnen bepalen aan de hand van lijkstijfheid?

Ik kan ook niet vinden dat ze hem dood gevonden hebben na de nacht, enkel dat ze hem later in de ochtend verplaatst hebben, maar misschien lees ik daar overheen.

Waar is je paard eigenlijk aan gestorven TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:33

Lijkstijfheid is afhankelijk van zaken zoals stress, koorts etc. Ook bij de mens. Het geeft wel een indicatie maar dat kan echt niet tot op het uur. Daarvoor is de temperatuurmeting van de lever veel betrouwbaarder. Als het paard sterft met koorts is er bv zelfs kans dat het geen gehele lijkstijfheid wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:10

oji schreef:
Huis is heel iets anders. Huis moet je leeg halen en in een bepaalde staat opleveren. Bij een paardenstal is dat niet aan de orde. Als jij je inschrijft voor een wedstrijd en je zegt op na de sluitingsdatum, dan moet je je inschrijving betalen, ook als wordt jou plek door iemand anders ingenomen.

Een stal moet je ook leeg opleveren op einde datum en al je spullen moeten weg zijn.
En ik snap totaal niet wat een wedstrijd er mee te maken heeft.
TS heeft niet haar stal opgezegd, dat heeft de pensioneigenaar gedaan.

Als je het dan toch met een wedstrijd wilt vergelijken..
Dan krijg je bericht van de organisator, de wedstrijd gaat niet door; dan heeft hij ook het geld terug te betalen.
TS heeft recht op een hele maand gebruik van haar stal en mag die leeg laten staan of een ander paard er in zetten.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:11

Mindim schreef:
dierenfan schreef:
Paard vonden ze s ochtends dood. Wie zegt hoe lang het al zo lag? Kon al lang stijf zijn en na stijf worden ze gewoon weer slap. Sommige dieren zijn binnen uur stijf en anderen duurt uren. Wat dat betreft moet je gewoon net "geluk" hebben.

Oh werkelijk? Werkt dat anders dan bij de mens, waar ze tijd van overlijden oa kunnen bepalen aan de hand van lijkstijfheid?

Ik kan ook niet vinden dat ze hem dood gevonden hebben na de nacht, enkel dat ze hem later in de ochtend verplaatst hebben, maar misschien lees ik daar overheen.

Waar is je paard eigenlijk aan gestorven TS?

Paard is om 6 uur 's ochtends gevonden. Nog voor 10 uur was hij al opgehaald door crematorium. Hij was 28.5. Hij at de laatste week weer moeilijker maar zijn tanden waren al een tijd slecht en hij had de laatste jaren wel vaker een periode van slecht eten. Ik had daar verschillende soorten seniorenvoer voor maar de laatste week wilde hij enkel nog gewone biks eten. 2 dagen eerder was de dierenarts er nog om te enten en tanden te bekijken. Hij vond hem er niet slecht uitzien. Ook reden we nog gewoon rustig. Ik heb hem niet laten onderzoeken na zijn dood dus de doodsoorzaak is niet met zekerheid te zeggen.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 22:22

Joltsje schreef:
Gecondoleerd ts.

Jij bent akkoord gegaan voor die andere meid om in de stal te gaan. Dus ja je vond het prima. Dus nu zeggen "ik mag de rest van de maand de stal nog" gaat niet helemaal op en ik ziu dit lekker laten.

Die 225 slaat helemaal nergens op. Hoe komt ie daar bij? Geen opdracht, geen toestemming of wat dan ook. Vaag hoor.

Is dat bedrag niet precies wat je nog aan borg te goed had? Misschien is de staleigenaar blut? Ik heb bet idee dat het onderverhuur hem in het verkeerde keelgat is geschoten

De staleigenaar negeerde mij al eerder dan dat er überhaupt iemand was die in onze stal wilde dus dat is het niet. En ja ik ben akkoord gegaan met die ander eerder te laten komen en onze stal te gebruiken mits de kosten overgenomen zouden worden.

En inderdaad, de kosten van het verplaatsen van het paard zijn ongeveer even hoog als het bedrag dat ik nog moest krijgen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:09

dakota schreef:
Joltsje schreef:
Gecondoleerd ts.

De staleigenaar negeerde mij al eerder dan dat er überhaupt iemand was die in onze stal wilde dus dat is het niet. En ja ik ben akkoord gegaan met die ander eerder te laten komen en onze stal te gebruiken mits de kosten overgenomen zouden worden.

En inderdaad, de kosten van het verplaatsen van het paard zijn ongeveer even hoog als het bedrag dat ik nog moest krijgen.

Das dan gewoon de reden . Als dat net zo hoog is. Dat soort gein hoor ik vaker met onenigheid. Maakt de ene gewoon een even dure tegen rekening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:47

DeMolenhoek schreef:
Lijkstijfheid is afhankelijk van zaken zoals stress, koorts etc. Ook bij de mens. Het geeft wel een indicatie maar dat kan echt niet tot op het uur. Daarvoor is de temperatuurmeting van de lever veel betrouwbaarder. Als het paard sterft met koorts is er bv zelfs kans dat het geen gehele lijkstijfheid wordt.
Dank voor de uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:51

dakota schreef:
Paard is om 6 uur 's ochtends gevonden. Nog voor 10 uur was hij al opgehaald door crematorium. Hij was 28.5. Hij at de laatste week weer moeilijker maar zijn tanden waren al een tijd slecht en hij had de laatste jaren wel vaker een periode van slecht eten. Ik had daar verschillende soorten seniorenvoer voor maar de laatste week wilde hij enkel nog gewone biks eten. 2 dagen eerder was de dierenarts er nog om te enten en tanden te bekijken. Hij vond hem er niet slecht uitzien. Ook reden we nog gewoon rustig. Ik heb hem niet laten onderzoeken na zijn dood dus de doodsoorzaak is niet met zekerheid te zeggen.

Ach, wat sneu.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zou je het niet gewoon laten zitten. Allemaal stress en verspilde tijd en energie..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 01:45

Mindim schreef:
dakota schreef:

Ach, wat sneu.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zou je het niet gewoon laten zitten. Allemaal stress en verspilde tijd en energie..

En dan komt de pensionhouder er maar weer mooi mee weg. Dit soort praktijken moet niet kunnen, TS heeft veel inzet getoond in de tijd dat ze daar liep en dit is een flinke trap na.

Ik zou zeker overwegen er wel een zaak van te maken. Dit klopt gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 06:52

Daphara schreef:
En dan komt de pensionhouder er maar weer mooi mee weg. Dit soort praktijken moet niet kunnen, TS heeft veel inzet getoond in de tijd dat ze daar liep en dit is een flinke trap na.

Ik zou zeker overwegen er wel een zaak van te maken. Dit klopt gewoon niet.

Ik vind het lastig een oordeel vellen. Ik ken de situatie niet. TS geeft aan dat pensionhouder misschien boos op haar is, omdat ze niet meer komt helpen en ze kan dat nu niet aan zegt ze. Dat snap ik niet helemaal, dat je eens afsluit omdat je paard daar op stal staat ala, maar waarom zou je dat doen als je er geen paard meer hebt staan, dus waarom zou een stalhouder dat dan verwachten, laat staan boos om worden.

Verder weet ik niet hoe de beste man in het leven staat. Zijn vrouw (of ex vrouw, begrijp ik ook niet helemaal) is in februari overleden. Het was haar ding, niet de zijne, dus alles wordt geregeld door stalhulpen?

Om het geld gaat het schijnbaar niet, want hij heeft een ander wel het geld terug gegeven.

Al met al, vind ik het verhaal niet compleet, misschien heeft TS hier ook wel enkele steken laten vallen, kan ook nog he. En gaat het om heel iets anders.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:22

Ik vraag me af of TS nog gaat reageren. Wat ik al zei, ik vond het sowieso al helemaal niet netjes van TS dat ze het verhaal op internet gooit zonder een woord met de tegenpartij gesproken te hebben. Was 5 jaar niet op Bokt geweest maar gebruikt Bokt wel om even de vuile was buiten te hangen. Verder was uit de foto's in haar profiel voor mensen uit de omgeving (niet ik) wel heel duidelijk te herleiden welke stal het om zou moeten gaan. Er stonden wel heel wat uniek herkenbare zaken op die foto. Ik krijg hier altijd een vieze smaak van in mijn mond. Als het contact echt zo goed was als dat TS zegt, dan stap je toch naar de staleigenaar toe en zegt, joh wat maak je me nou. Achter de rug om de stal proberen onder te verhuren is ook echt not done. Ik ken geen staleigenaar die daar niet van op de achterste poten gaat staan.

Ik zie dat ze haar profiel schoon geveegd heeft, maar dat is wel mosterd na de maaltijd want de stal zal ongetwijfeld al herkend zijn en brengt daarmee dus reputatie schade aan bij een ondernemer zonder dat ze die in een gesprek persoonlijk de gelegenheid heeft gegeven zijn handelen toe te lichten. Het is gewoon niet netjes. Zou mij niets verbazen als het weinig coulante gedrag van de staleigenaar een direct gevolg is van TS haar eigen handelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:24

dakota schreef:

Dan nog had je niet zomaar je stal mogen onderverhuren (en de huur voor de rest van de maand in eigen zak te stoppen) zonder vooraf met hem te overleggen. Negeren is geen reden, daar veegt een jurist in dit geval de vloer mee aan.

In het contract staat volgens je eigen bewoording klip en klaar dat de huur eindigt bij bepaalde redenen, waaronder overlijden paard en dat het contract dan ontbonden wordt. (correct me if I'm wrong. Op welk moment dat ontbinden gebeurt beschrijf je niet, en normaal is dat aan het eind van de huurperiode, maar het ligt aan hoe het in het contract precies geformuleerd staat.)

Ik geef je geen schijn van kans als het op de manier zoals je eerder beschrijft in het contract staat.
Heeft niets met dubbel verhuren te maken maar met jouw eigen beslissing hem te willen benadelen door resterende huur van de persoon die jouw stal overnam in eigen zak te stoppen.
Hij heeft niets dubbel verhuurd, dat heb jij zelf gedaan met iets wat niet (!) jouw eigendom is en waar je geen rechten over hebt het zonder de eigenaar te informeren over te dragen aan een derde. Bovendien had/heeft die persoon geen huurovereenkomst/contract afgesloten en als eigenaar wil je niemand zonder contract op stal willen hebben. Een contract/overeenkomst is niet zomaar overdraagbaar aan derden.

Blijkbaar is de borg/het resterende bedrag gelijk aan die rekening voor het weghalen dus hij geeft al aan hoe hij erover denkt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:37

De laatste 2 reacties vind ik wel weer erg hard.

Ik kan me voorstellen dat je denkt, ooh dat is handig, dat scheelt me geld. En, dan is de stal weer vol, gijn voor de stalhouder.

Mocht de stal weer vol zijn zonder dat de staleigenaar dat weet, dat is inderdaad not done. Dat kan niet. Het is zijn erf en zijn stal.

Oftewel, we kennen het verhaal niet goed genoeg.

@oji, ik probeer altijd een mening te krijgen middels mijn eigen bevindingen. Een verhaal heeft sltijd 2 kanten. Ik snap dat dit soms moeilijk is voor mensen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:40

Lindsey_99 wie zegt dat TS de stal verhuurde aan de nieuwe persoon, misschien is ze wel akkoord gegaan op vraag van stalbaas/stalhulp?
En heeft ze aan de nieuwe stalgenoot geld gevraagd of aan de stalbaas/stalhulp over de overgenomen kosten?

Deze situatie is in paardenland altijd heel schimmig helaas en vaak is overleg niet meer mogelijk.
En of TS nou wel of niet meer op stal is geweest doet niet ter zake. Voor veel mensen is communicatie iets heel moeilijks vooral als er emoties of geld bij komt kijken.
In dit geval vind ik dat de stalbaas misbruik maakt van de borg, het uit de stal halen van het paard had hij even moeten overleggen zeker nadat is aangegeven dat het crematorium zou komen om het paard op te halen.
Ik ben benieuwd hoe de mensen, die nu aangeven stalhouder heeft gelijk, zouden reageren als het hun paard betreft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:43

Ik vind dit een beetje raar verhaal. Vind het zowiezo erg ongeïnteresseerd staan dat je niet bij je paard gat kijken als deze is overleden en de mensen op stal het maar even moeten opruimen. Ook niet netjes dat je zelf je stal wil verhuren voor de rest Vd maand.
Ik zou als stalhouder hetzelfde gedaan hebben.
Niks hards aan. Gewoon zakelijk net als de TS zelf is

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:47

Zoals ik het lees heeft ze toestemming gegeven dat de stalgenoot eerder kwam aan de staleigenaar, zij het resterende bedrag terug zou krijgen en de nieuwe stalgenoot dan die kosten zou betalen die de rest van de maand nog staan (?). En nu heeft de stalbaas het bedrag wat ze eigenlijk terug zou moeten krijgen berekend als kosten voor het uit de stal halen van het paard.

Wat ontzettend zuur en gemeen. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard. En hopelijk komt er voor jou nog een soort van rechtvaardigheid.

Wel wil ik je 1 ding mee geven, tenminste zo kijk ik er tegen aan. Ga voor jezelf na of het je de strijd waard is. Het is een heel bedrag maar geld blijft geld. En als de "strijd" je opbreekt, kies dan voor jezelf, ga erboven staan. Ik zeg niet dat je snel moet opgeven ik zeg wel dat je je moet afvragen of het het je allemaal wel waard is om dit "uit te vechten".

Nogmaals sterkte.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:49

rumay schreef:
Lindsey_99 wie zegt dat TS de stal verhuurde aan de nieuwe persoon, misschien is ze wel akkoord gegaan op vraag van stalbaas/stalhulp?
En heeft ze aan de nieuwe stalgenoot geld gevraagd of aan de stalbaas/stalhulp over de overgenomen kosten?

Deze situatie is in paardenland altijd heel schimmig helaas en vaak is overleg niet meer mogelijk.
En of TS nou wel of niet meer op stal is geweest doet niet ter zake. Voor veel mensen is communicatie iets heel moeilijks vooral als er emoties of geld bij komt kijken.
In dit geval vind ik dat de stalbaas misbruik maakt van de borg, het uit de stal halen van het paard had hij even moeten overleggen zeker nadat is aangegeven dat het crematorium zou komen om het paard op te halen.
Ik ben benieuwd hoe de mensen, die nu aangeven stalhouder heeft gelijk, zouden reageren als het hun paard betreft.

Ik werd zelf benaderd door een stalgenoot dat de nieuwe persoon die al zou komen eerder wilde komen en dan in mijn stal zou gaan staan. Ze wilde de kosten compenseren en zou contact met mij opnemen. Ik ben toen akkoord gegaan. Ineens hoorde ik niks meer en ben ik gaan informeren. Toen bleek dat de staleigenaar perse wilde dat zij aan hem zou betalen maar ik kreeg hierover geen bericht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:52

Ik zou als stalhouder altijd professioneel blijven. De onderhuur van de box kan niet als dat niet in het contract staat. Volg het contract en regel het financieel zo. En ik denk dat TS daarmee aan het kortste eind trekt, maar het is wel het meest transparant.

Maar die rekening van 225,- die gelijk staat aan de borg kan niet. Dat staat nergens beschreven, is niet afgesproken en ik kan me voorstellen dat dat niet rechtvaardig voelt. Wat Ibbel zegt ken ik ook, dat mag niet. Ik denk dat je daar prima juridisch advies over kan inwinnen. Ik hoop voor je dat deze factuur dan wordt ingetrokken en jij je borg terug krijgt. Meer zit er niet in en een verdere strijd moet je verder ook niet willen maken.

Nee, dit verhaal verdient geen schoonheidsprijs, van beide kanten niet. Maar bedenk dat emoties het verstand vaak vertroebelen en rationeel afspraken maken een stuk lastiger wordt. Een eerlijke stalhouder had hier professioneler in moeten staan en netjes het contract moeten volgen én daar ook transparant over moeten zijn. Juist omdat TS haar paard net is verloren en het dan toch al lastig is om de situatie zakelijk te bekijken.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 08:53

Mellow schreef:
Zoals ik het lees heeft ze toestemming gegeven dat de stalgenoot eerder kwam aan de staleigenaar, zij het resterende bedrag terug zou krijgen en de nieuwe stalgenoot dan die kosten zou betalen die de rest van de maand nog staan (?). En nu heeft de stalbaas het bedrag wat ze eigenlijk terug zou moeten krijgen berekend als kosten voor het uit de stal halen van het paard.

Wat ontzettend zuur en gemeen. Ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je paard. En hopelijk komt er voor jou nog een soort van rechtvaardigheid.

Wel wil ik je 1 ding mee geven, tenminste zo kijk ik er tegen aan. Ga voor jezelf na of het je de strijd waard is. Het is een heel bedrag maar geld blijft geld. En als de "strijd" je opbreekt, kies dan voor jezelf, ga erboven staan. Ik zeg niet dat je snel moet opgeven ik zeg wel dat je je moet afvragen of het het je allemaal wel waard is om dit "uit te vechten".

Nogmaals sterkte.

Dankjewel. Gek genoeg is het makkelijker om kwaad te zijn dan verdrietig. Het houdt me nu juist op de been om deze strijd aan te gaan. Al die tijd dat ik er stond was ik altijd behulpzaam en nu ben ik dat niet meer omdat mijn paard overleden is en geven ze mij een trap na.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:57

dakota schreef:
Mellow schreef:

Nogmaals sterkte.

Dankjewel. Gek genoeg is het makkelijker om kwaad te zijn dan verdrietig. Het houdt me nu juist op de been om deze strijd aan te gaan. Al die tijd dat ik er stond was ik altijd behulpzaam en nu ben ik dat niet meer omdat mijn paard overleden is en geven ze mij een trap na.

Snap ik, maar ga bij jezelf na of dat het waard is. Want je kan er heel veel energie in gaan stoppen maar toch aan het kortste eind trekken en dan kom je niet toe aan wat je eigenlijk zou moeten doen. Rouwen om je paard.