Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Staleigenaresse wilt paspoort paard niet geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:31

Ik heb sinds die regel ook nog in pension gestaan en gezegd waar ze lagen bij MIJN spullen waar de stal wel bij kon.
Een andere stal wilde ze niet eens hebben, maar wel dat je ze kon brengen bij controle.

De laatste periode hadden wij een plek bij mensen aan huis van ons zelf en die wisten daar niks van en wilde ook niks met de paarden te maken hebben. Had ze wel bij onze spullen.

Er zijn zat manieren te verzinnen zodat stal en baas er beiden bij kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:44

_Penotti schreef:
_San87_ schreef:

Als het paard aan huis staat wel.

Ik bedoel dus als een paard op pension staat :)

Als reactie op Twiggy2008

Ah zo. Nee, het paspoort moet bij het paard zijn. Uitzondering is dan wanneer ze ergens achteraf op een weiland zonder toezicht staan, oid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:11

_Penotti schreef:
Mag dat wel, de paspoorten thuis?
Officieel toch niet?

De houder/hoofdverzorger (= persoon die dagelijkse verzorging doet) dient de paspoorten te hebben. Is er bij de paarden geen geschikte plek om die paspoorten te bewaren, dan mag dat thuis bij die houder/hoofdverzorger. Dat is bv bij paarden in eigen beheer op een wei ergens of andersinds bij gehuurde accomodatie waar de houder/hoofdverzorger niet op het terrein woont. In die gevallen is de houder/hoofdverzorger vaak ook de eigenaar.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:18

Heb je het eigenlijk zelf wel al met de pensionhouder hierover gesproken? Dat zie ik namelijk nergens terug. Behalve dat ze tegen je moeder zei dat ze eerder vertrekken dan het einde van de opzegtermijn niet vindt kunnen.

Daarbij is het jouw paspoort, niet dat van haar. Ze hoort het je gewoon te geven. Doet ze dat niet, is dat diefstal en kan je de politie bellen. Dit hele verhaal geeft mij het idee dat zij op deze manier een stapel paspoorten verzamelt die ze bij andere paarden mee kan geven die ze verkoopt. Vooral ook omdat je zegt dat iemand die al weg is zelfs het paspoort nog niet heeft gekregen? Zij zal vast niet de enige zijn.

Als de politie weigert te helpen, gewoon je paspoort gaan pakken. Ik neem aan dat je weet waar ze woont en je eigen spullen pakken valt niet onder diefstal(geforceerde toegang valt wel onder inbraak natuurlijk, maar meestal is dat geeneens nodig). Maar ik gok dat de politie wel komt, want het is maar laag risico. De stal waar ik voorheen stond, hebben al meerdere mensen de politie nodig gehad om hun paard weg te krijgen daar. En dan kwamen ze met meerdere politievoertuigen aanzetten(terwijl ze hier voor echte serieuze gevallen waarbij mensen in gevaar zijn, niet komen en je aanraden om het maar zelf op te lossen).

En is ze wel geregistreerd als bedrijf? Want als dat niet zo is, krijgt ze volgens mij ook geen NVWA controle.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:25

NVWA kan overal langskomen als er dieren zijn om te controleren, hangt wel ook van de locatie af (zichtbaar vanaf grotere wegen). Bij dit soort problemen is de belastingdienst een groter risico, want boven een bepaald bedrag ben je belastingplichtig over verhuur. Aandacht van politie zal ze (mits een beetje verstand) dus niet willen. Daarnaast hoort paspoort bij het paard (is ID-kaart voor paard nl) en is een onenigheid met de eigenaar iets wat juridsch los staat van paspoort of paard zelf. Hoewel het achterhouden van een paspoort in de praktijk wel gebeurd, is het illegaal en kan je dus ook al heeft de andere partij gelijk via politie het IDbewijs/paspoort van jouw paard opeisen.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:45

tamary schreef:
NVWA kan overal langskomen als er dieren zijn om te controleren, hangt wel ook van de locatie af (zichtbaar vanaf grotere wegen). Bij dit soort problemen is de belastingdienst een groter risico, want boven een bepaald bedrag ben je belastingplichtig over verhuur. Aandacht van politie zal ze (mits een beetje verstand) dus niet willen. Daarnaast hoort paspoort bij het paard (is ID-kaart voor paard nl) en is een onenigheid met de eigenaar iets wat juridsch los staat van paspoort of paard zelf. Hoewel het achterhouden van een paspoort in de praktijk wel gebeurd, is het illegaal en kan je dus ook al heeft de andere partij gelijk via politie het IDbewijs/paspoort van jouw paard opeisen.

Daarvan was ik niet op de hoogte, ik had begrepen dat dat alleen bij bedrijven was. Goed om te weten! Ik heb ook nog nooit een particuliere stalhouder gehad die mij om een paspoort heeft gevraagd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:47

Maar word dat ook vaak gedaan die controle bij particulieren?
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze langs zijn gekomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:58

Er is momenteel geen echte reden voor en tekort aan mensen, maar meldingen of uitbraak ziekte kan daar rap verandering in brengen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:36

Ik zou dit gewoon om te beginnen eens netjes bespreken met de stalhouder.. Werkt ze dan niet mee zou ik er gelijk kortemetten mee maken en de politie bellen.

Ik geef overigens ook niet mijn paspoort af. Ik sta nu bij mensen thuis en zij hebben een kopie van mijn paspoort liggen. Moest ik naar een andere stal gaan kan de stalhouder die kopie krijgen of ze hebben pech.. Ik geef mijn paspoort niet af om dit soort ongein tegen te gaan. Daarbij ga ik regelmatig op verplaatsing en wil ik mijn paspoort binnen handbereik hebben en niet hier om moeten vragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:46

Joliieeenn schreef:
Ik zou dit gewoon om te beginnen eens netjes bespreken met de stalhouder.. Werkt ze dan niet mee zou ik er gelijk kortemetten mee maken en de politie bellen.

Ik geef overigens ook niet mijn paspoort af. Ik sta nu bij mensen thuis en zij hebben een kopie van mijn paspoort liggen. Moest ik naar een andere stal gaan kan de stalhouder die kopie krijgen of ze hebben pech.. Ik geef mijn paspoort niet af om dit soort ongein tegen te gaan. Daarbij ga ik regelmatig op verplaatsing en wil ik mijn paspoort binnen handbereik hebben en niet hier om moeten vragen.

Je hebt je natuurlijk gewoon aan de regels te houden. En de regel is, het paspoort is bij de houder/hoofdverzorger van het paard. Ben jij dat niet, dan hoor jij dat paspoort niet te hebben, het is namelijk niet jouw paspoort, maar het paspoort van je paard.

Nu weet ik dat in België een kopie volstaat. Maar in Nederland dus niet. Ook niet wanneer je met je paard naar Nederland op vakantie gaat.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:48

Ik zou eerst even rustig overleggen met de stalhoudster waarom zij het niet fijn vindt dat je voor het einde van de opzegtermijn vertrekt. De opzegtermijn lijkt me er alleen voor om haar de gelegenheid te geven op tijd een nieuwe klant te vinden, zeker als eerder weggaan geen probleem oplevert in de kudde.
Dus ik ben heel benieuwd wat daar vanuit haar kant achter zit.
En dan bedoel ik natuurlijk wel een vertrek wat is aangekondigd (dus niet paard opladen als ze er niet is), maar wat wel voor de 'uiterste vertrekdatum' is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:48

shilady schreef:
DaimysHorses schreef:
Hoi,

Mijn moeder en ik hebben besloten om onze pony te verhuizen naar een andere stal. Nu is er iemand anders al weggegaan, maar die heeft het paspoort niet meegekregen. De staleigenaresse geeft het paspoort pas als de 1 maand opzegtermijn voorbij is en ze wilt liever niet dat je je paard eerder weghaalt. Nu willen wij heel graag onze pony hier zo snel mogelijk weghalen door wat dingen die gebeurt zijn, maar dat kan dus niet omdat we geen paspoort hebben.

Zou je hier iets tegen kunnen doen?

Zeggen dat je het nodig hebt voor een inenting en hem dan smeren

Ik zeg nooit iets wat niet waar is,vertel altijd open en eerlijk wat de situatie is. Soms levert dat wel eens ruzie op maar achteraf altijd beter geweest dat ik de waarheid verteld had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:36

Mijn paarden staan niet op een pensionstal, dus heb de paspoorten gewoon thuis inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:12

MutsAapje schreef:
Heb je het eigenlijk zelf wel al met de pensionhouder hierover gesproken? Dat zie ik namelijk nergens terug. Behalve dat ze tegen je moeder zei dat ze eerder vertrekken dan het einde van de opzegtermijn niet vindt kunnen.

Daarbij is het jouw paspoort, niet dat van haar. Ze hoort het je gewoon te geven. Doet ze dat niet, is dat diefstal en kan je de politie bellen. Dit hele verhaal geeft mij het idee dat zij op deze manier een stapel paspoorten verzamelt die ze bij andere paarden mee kan geven die ze verkoopt. Vooral ook omdat je zegt dat iemand die al weg is zelfs het paspoort nog niet heeft gekregen? Zij zal vast niet de enige zijn.

Als de politie weigert te helpen, gewoon je paspoort gaan pakken. Ik neem aan dat je weet waar ze woont en je eigen spullen pakken valt niet onder diefstal(geforceerde toegang valt wel onder inbraak natuurlijk, maar meestal is dat geeneens nodig). Maar ik gok dat de politie wel komt, want het is maar laag risico. De stal waar ik voorheen stond, hebben al meerdere mensen de politie nodig gehad om hun paard weg te krijgen daar. En dan kwamen ze met meerdere politievoertuigen aanzetten(terwijl ze hier voor echte serieuze gevallen waarbij mensen in gevaar zijn, niet komen en je aanraden om het maar zelf op te lossen).

En is ze wel geregistreerd als bedrijf? Want als dat niet zo is, krijgt ze volgens mij ook geen NVWA controle.

Ik vind dit ten eerste een heel slecht advies, want het is gewoon echt krankzinnig dat iemand even bij de pension houder naar binnen wandelt en zelf op zoek gaat naar het paspoort.

Ten tweede verzin je zomaar iets wat de stal met paspoorten zou doen........Een beetje sensatie zoeken en zwartmaken.

Paspoort hoort inderdaad to het vertrek daar bij het paard te zijn. TS is nog niet vertrokken, dus weet helemaal niet of ze het paspoort gewoon netjes op dag van vertrek krijgt. Mits zij netjes de opzegtermijn heeft voldaan. Van horen zeggen dat een ander het paspoort niet heeft gekregen is ook weer sensatie zoeken........Misschien had de stal wel een reden om moeilijk te doen. Je mag paspoort niet achterhouden, maar je wil niet weten hoe vaak pensionhouders geld mislopen door wangedrag van klanten.

Als de moeder het aanspreekpunt is, is de moeder degene die het regelt en niet TS.

Je meld gewoon dat je gaat, wanneer je gaat, zorgt dat alles betaald is en vraagt of die dag het paspoort overhandigd kan worden voor vertrek. Pas dan als dat niet gebeurt en je alles netjes hebt gedaan, kan je evt de politie bellen omdat iemand je bezit achterhoudt. Dan blijf je dus netjes staan wachten, maakt er net teveel woorden aan vuil zodat je de eer aan jezelf kan houden.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:50

superpony schreef:
MutsAapje schreef:

Ik vind dit ten eerste een heel slecht advies, want het is gewoon echt krankzinnig dat iemand even bij de pension houder naar binnen wandelt en zelf op zoek gaat naar het paspoort.

Ten tweede verzin je zomaar iets wat de stal met paspoorten zou doen........Een beetje sensatie zoeken en zwartmaken.

Paspoort hoort inderdaad to het vertrek daar bij het paard te zijn. TS is nog niet vertrokken, dus weet helemaal niet of ze het paspoort gewoon netjes op dag van vertrek krijgt. Mits zij netjes de opzegtermijn heeft voldaan. Van horen zeggen dat een ander het paspoort niet heeft gekregen is ook weer sensatie zoeken........Misschien had de stal wel een reden om moeilijk te doen. Je mag paspoort niet achterhouden, maar je wil niet weten hoe vaak pensionhouders geld mislopen door wangedrag van klanten.

Als de moeder het aanspreekpunt is, is de moeder degene die het regelt en niet TS.

Je meld gewoon dat je gaat, wanneer je gaat, zorgt dat alles betaald is en vraagt of die dag het paspoort overhandigd kan worden voor vertrek. Pas dan als dat niet gebeurt en je alles netjes hebt gedaan, kan je evt de politie bellen omdat iemand je bezit achterhoudt. Dan blijf je dus netjes staan wachten, maakt er net teveel woorden aan vuil zodat je de eer aan jezelf kan houden.

Wauw zeg, lezen is een kunst. Die onzin beschuldigingen die jij uitkraamt kloppen van geen kant. Begrijpend lezen is zo moeilijk toch niet? Als je dat zou kunnen, zou je ook zien dat onze reacties zo goed als hetzelfde zijn. Behalve dat jij over je heen zou laten lopen als de politie niet komt opdagen en ik niet. Voorheen dacht ik ook zoals jij, hoor. Totdat de politie mij meer dan eens heeft gezegd: "Dat kan je beter zelf oplossen en geen aangifte of melding van doen. Dan ben jij niet met die persoon verbonden in ons systeem en komen we niet bij jou aan als er iets gebeurt.". Dat kwam inclusief uitleg hoe het e.e.a. legaal opgelost kan worden. Je eigen spullen gaan pakken uit een onafgesloten gebouw waar nergens staat aangegeven dat onbevoegden het terrein niet mogen betreden, viel daar gewoon onder.

En ik verzin niets, ik zeg enkel welk idee ik krijg van het verhaal zoals TS dat schrijft. Dat is absoluut geen rare gedachte om te hebben, vooral niet na het zelf eens meegemaakt te hebben.

Ik schreef ook nergens dat ze zomaar even binnen zou moeten wandelen. Er staat duidelijk als de pensionhouder weigert het paspoort te geven en de politie niet komt helpen.
En je eigen spullen pakken is helemaal niets krankzinnigs aan als iemand jouw spullen achterhoudt! Het is haar paard, haar paspoort. Als zij besluit haar paard in een trailer te vervoeren, moet ze dat paspoort hebben. Ongeacht wat de houder van het paspoort daarvan vindt. Zolang ze gewoon al het stalgeld betaald heeft, is het haar dat goed recht om haar eigen spullen te pakken als ze daarvoor niet iemands huis hoeft open te breken.

@TS: Hoe staat het er ondertussen voor? Heb jij of heeft je moeder al met de pensionhouder gesproken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:51

Mutsaapje, doe eens even rustig ja! Ik heb niet bij je in de klas gezeten.

Ga eerst zelf lezen wat je schrijft en hoe je schrijft. Wat u niet wilt.............dat dus. Ik ga er verder niet op in.

Je kent me niet en ik laat never nooit niet over me heen lopen, door niemand. Maar ik had het ook nooit zover laten komen dat ik in deze situatie kom en geen stalhouder die me dit had durven te flikken. Daar ben ik veel te duidelijk voor.

Je mag gewoon nooit iemands huis zomaar binnen gaan. Jouw reactie is pure agressie. Maar ga er niet eens op in. Ik denk dat een stalhouder dan eerder de politie belt voor jouw gedrag. Zou zulke mensen allang van mn terrein donderen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:56

Mutsaapje, het is al helemaal geen diefstal wat de pensionhouder doet.
Want ze heeft het paspoort al.
Dus als je dan zo stoer loopt te doen, gebruik dan de juiste termen.

En waar ga jij in huis dat paspoort zoeken? Weet jij waar ze het bewaart dan? Nee, dus echt erg dom advies.
En ik denk als de pensionhouder dan belt naar de politie dat ze dat een stuk zwaarder wegen dan dat het paspoort wat nog niet is afgegeven.

Dus ja, raar en dom advies.

Wel ben ik erg benieuwd of het paard nu verhuisd is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:30

Is het te vroeg voor popcorn? Sjonge jonge

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 17:34

LukieBradley schreef:
Is het te vroeg voor popcorn? Sjonge jonge

Inderdaad mijn gedachte....

DaimysHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:39

Hoi allemaal, even een update ze wilt ons wel het paspoort geven ook al kwam dat niet zo over. Gelukkig is het nu opgelost en kunnen we mijn pony maandag met paspoort verhuizen. Bedankt voor jullie reacties nu heb ik ook wat meer geleerd voor in de toekomst.

Orezriver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:28

Gelukkig maar!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:31

Ok, de pensionhoudster hangt dus al aan de galg, ligt al op de brandstapel, is al gestenigd.

En er blijkt dus niets aan de hand te zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:46

Fijn dat het is opgelost.
Dus maar niet meer geloven in de roddels van stalgenoten dat ze geen paspoort krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:41

Zoals ik al eerder zij. Hoop gekonkel van klanten dus!