Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
_Penotti schreef:Mag dat wel, de paspoorten thuis?
Officieel toch niet?
tamary schreef:NVWA kan overal langskomen als er dieren zijn om te controleren, hangt wel ook van de locatie af (zichtbaar vanaf grotere wegen). Bij dit soort problemen is de belastingdienst een groter risico, want boven een bepaald bedrag ben je belastingplichtig over verhuur. Aandacht van politie zal ze (mits een beetje verstand) dus niet willen. Daarnaast hoort paspoort bij het paard (is ID-kaart voor paard nl) en is een onenigheid met de eigenaar iets wat juridsch los staat van paspoort of paard zelf. Hoewel het achterhouden van een paspoort in de praktijk wel gebeurd, is het illegaal en kan je dus ook al heeft de andere partij gelijk via politie het IDbewijs/paspoort van jouw paard opeisen.
Joliieeenn schreef:Ik zou dit gewoon om te beginnen eens netjes bespreken met de stalhouder.. Werkt ze dan niet mee zou ik er gelijk kortemetten mee maken en de politie bellen.
Ik geef overigens ook niet mijn paspoort af. Ik sta nu bij mensen thuis en zij hebben een kopie van mijn paspoort liggen. Moest ik naar een andere stal gaan kan de stalhouder die kopie krijgen of ze hebben pech.. Ik geef mijn paspoort niet af om dit soort ongein tegen te gaan. Daarbij ga ik regelmatig op verplaatsing en wil ik mijn paspoort binnen handbereik hebben en niet hier om moeten vragen.
shilady schreef:DaimysHorses schreef:Hoi,
Mijn moeder en ik hebben besloten om onze pony te verhuizen naar een andere stal. Nu is er iemand anders al weggegaan, maar die heeft het paspoort niet meegekregen. De staleigenaresse geeft het paspoort pas als de 1 maand opzegtermijn voorbij is en ze wilt liever niet dat je je paard eerder weghaalt. Nu willen wij heel graag onze pony hier zo snel mogelijk weghalen door wat dingen die gebeurt zijn, maar dat kan dus niet omdat we geen paspoort hebben.
Zou je hier iets tegen kunnen doen?
Zeggen dat je het nodig hebt voor een inenting en hem dan smeren
MutsAapje schreef:Heb je het eigenlijk zelf wel al met de pensionhouder hierover gesproken? Dat zie ik namelijk nergens terug. Behalve dat ze tegen je moeder zei dat ze eerder vertrekken dan het einde van de opzegtermijn niet vindt kunnen.
Daarbij is het jouw paspoort, niet dat van haar. Ze hoort het je gewoon te geven. Doet ze dat niet, is dat diefstal en kan je de politie bellen. Dit hele verhaal geeft mij het idee dat zij op deze manier een stapel paspoorten verzamelt die ze bij andere paarden mee kan geven die ze verkoopt. Vooral ook omdat je zegt dat iemand die al weg is zelfs het paspoort nog niet heeft gekregen? Zij zal vast niet de enige zijn.
Als de politie weigert te helpen, gewoon je paspoort gaan pakken. Ik neem aan dat je weet waar ze woont en je eigen spullen pakken valt niet onder diefstal(geforceerde toegang valt wel onder inbraak natuurlijk, maar meestal is dat geeneens nodig). Maar ik gok dat de politie wel komt, want het is maar laag risico. De stal waar ik voorheen stond, hebben al meerdere mensen de politie nodig gehad om hun paard weg te krijgen daar. En dan kwamen ze met meerdere politievoertuigen aanzetten(terwijl ze hier voor echte serieuze gevallen waarbij mensen in gevaar zijn, niet komen en je aanraden om het maar zelf op te lossen).
En is ze wel geregistreerd als bedrijf? Want als dat niet zo is, krijgt ze volgens mij ook geen NVWA controle.
superpony schreef:MutsAapje schreef:Heb je het eigenlijk zelf wel al met de pensionhouder hierover gesproken? Dat zie ik namelijk nergens terug. Behalve dat ze tegen je moeder zei dat ze eerder vertrekken dan het einde van de opzegtermijn niet vindt kunnen.
Daarbij is het jouw paspoort, niet dat van haar. Ze hoort het je gewoon te geven. Doet ze dat niet, is dat diefstal en kan je de politie bellen. Dit hele verhaal geeft mij het idee dat zij op deze manier een stapel paspoorten verzamelt die ze bij andere paarden mee kan geven die ze verkoopt. Vooral ook omdat je zegt dat iemand die al weg is zelfs het paspoort nog niet heeft gekregen? Zij zal vast niet de enige zijn.
Als de politie weigert te helpen, gewoon je paspoort gaan pakken. Ik neem aan dat je weet waar ze woont en je eigen spullen pakken valt niet onder diefstal(geforceerde toegang valt wel onder inbraak natuurlijk, maar meestal is dat geeneens nodig). Maar ik gok dat de politie wel komt, want het is maar laag risico. De stal waar ik voorheen stond, hebben al meerdere mensen de politie nodig gehad om hun paard weg te krijgen daar. En dan kwamen ze met meerdere politievoertuigen aanzetten(terwijl ze hier voor echte serieuze gevallen waarbij mensen in gevaar zijn, niet komen en je aanraden om het maar zelf op te lossen).
En is ze wel geregistreerd als bedrijf? Want als dat niet zo is, krijgt ze volgens mij ook geen NVWA controle.
Ik vind dit ten eerste een heel slecht advies, want het is gewoon echt krankzinnig dat iemand even bij de pension houder naar binnen wandelt en zelf op zoek gaat naar het paspoort.
Ten tweede verzin je zomaar iets wat de stal met paspoorten zou doen........Een beetje sensatie zoeken en zwartmaken.
Paspoort hoort inderdaad to het vertrek daar bij het paard te zijn. TS is nog niet vertrokken, dus weet helemaal niet of ze het paspoort gewoon netjes op dag van vertrek krijgt. Mits zij netjes de opzegtermijn heeft voldaan. Van horen zeggen dat een ander het paspoort niet heeft gekregen is ook weer sensatie zoeken........Misschien had de stal wel een reden om moeilijk te doen. Je mag paspoort niet achterhouden, maar je wil niet weten hoe vaak pensionhouders geld mislopen door wangedrag van klanten.
Als de moeder het aanspreekpunt is, is de moeder degene die het regelt en niet TS.
Je meld gewoon dat je gaat, wanneer je gaat, zorgt dat alles betaald is en vraagt of die dag het paspoort overhandigd kan worden voor vertrek. Pas dan als dat niet gebeurt en je alles netjes hebt gedaan, kan je evt de politie bellen omdat iemand je bezit achterhoudt. Dan blijf je dus netjes staan wachten, maakt er net teveel woorden aan vuil zodat je de eer aan jezelf kan houden.