Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 11:52

noviceh schreef:
Moeilijk... ook omdat hier het verhaal maar van 1 kant wordt belicht. Uit ervaring kan ik zeggen dat een gezin met 3 jonge kinderen enorm intensief is. Tel daar een man bij op die veel uren moet werken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jouw vriendin tijdelijk wat minder tijd heeft voor de paarden.
Uiteraard klinkt het plekje in de duinen fantastisch, maar misschien staan jouw vriendinnen daar anders tegenover. En sommige mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. Draai het eens om, jouw vriendinnen zijn content met de huidige situatie en jij wilt dit gaan veranderen waar hun niet om staan te springen. Maar zij moeten wel begrip kunnen opbrengen als jij jouw paard daar tijdelijk naar toe wilt verhuizen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Tuurlijk een verhaal heeft altijd twee kanten, ze vind het absoluut niet leuk omdat ze niet naar haar paard kan. En omdat we in een kleine kudde staan is het lastig om ieder een eigen weg te kiezen. Ik snap haar drukke leven er omheen ook wel, en dat haar paard moeilijker is begrijp ik ook zeker. Maar ik wilde gewoon met haar praten erover dat ik mij er niet zo lekker bij voel en aangegeven dat ik geen ruzie wil omdat ik dit zeg, maar ze is gelijk heel erg boos. En als je boos wordt dan kan er niks opgelost worden. Ik probeer het ook uit te leggen hoe ik het voel en beleef, maar dat mag er ook niet zijn. En ik kan bij mezelf niet voorstellen dat ik iemand anders erop af reken omdat degene keuzes maakt met zijn eigen paard....

Ik vind dit soort dingen sowieso om deze reden moeilijk te bespreken met haar, ze vind verandering niet fijn, en als ik wegga ook niet. Maar ik kan voor mijn gevoel niet iemand anders leven lijden.. en ik worstel er daarom ook mee omdat ik haar kant ook echt wel begrijp.

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 11:57

Sassy schreef:
noviceh schreef:
Moeilijk... ook omdat hier het verhaal maar van 1 kant wordt belicht. Uit ervaring kan ik zeggen dat een gezin met 3 jonge kinderen enorm intensief is. Tel daar een man bij op die veel uren moet werken, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat jouw vriendin tijdelijk wat minder tijd heeft voor de paarden.
Uiteraard klinkt het plekje in de duinen fantastisch, maar misschien staan jouw vriendinnen daar anders tegenover. En sommige mensen kunnen gewoon slecht tegen verandering. Draai het eens om, jouw vriendinnen zijn content met de huidige situatie en jij wilt dit gaan veranderen waar hun niet om staan te springen. Maar zij moeten wel begrip kunnen opbrengen als jij jouw paard daar tijdelijk naar toe wilt verhuizen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Elk verhaal heeft uiteraard 2 kanten.

Maar wat heeft het drukke gezin van de vriendin met TS te maken?
Is die vriendin content omdat TS veel van de verzorging voor haar overneemt?
Als die vriendin op TS aangewezen is voor de verzorging van haar eigen paard, dan kan ze er wellicht beter een andere eigenaar voor zoeken.

Of heb ik het nu zo verkeerd gelezen?

Ik zorg niet voor haar paard, ze heeft een verzorgster en een andere vriendin neemt alle zorg nu zover mogelijk over. Die heeft ook aangeboden om hem te verhuizen en het paard op die plek te verzorgen. Ze gaf ook aan dat als hij het daar niet naar zijm zin heeft dat ze hem dan ook weer terug kan verhuizen.
En alsnog hoeft hij van mij ook niet mee, ik eis niks op, zo voelt zij het wel... Dat mijn keuze ook die van haar moet zijn. Maar dat is niet zo.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 11:58

Dus jouw paard moet twee zomermaanden lang op een paddock blijven staan ipv lekker op de wei omdat haar paard moeilijk is?

In feite moet jouw paard hiervan de dupe zijn dus?

Eigenlijk doe jij dan je paard tekort omdat een ander jou dwingt om haar zin te doen.

Dat is niet eerlijk naar jouw paard toe.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:00

Eigenlijk niet goed te begrijpen dus waarom je vriendin er moeilijk om doet?
TS, jij kunt je eigen geluk en dat van je dier toch niet van iemand anders laten afhangen.

Ik krijg haast het idee dat je vriendin nogal last heeft van haar hormonen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:01

Ik zou na de zomerperiode niet eens meer terug gaan....wat een gezeik.

Lekker een ander plekje zoeken.

Maflinger_S

Re: Lastige keuzes... Ben ik egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:05

TS, in je een na laatste post staat een interessante "verschrijving" over iemand anders' leven lijden ... Als jij het zo ervaart, moet je wegwezen.

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 12:07

Percy schreef:
Dus jouw paard moet twee zomermaanden lang op een paddock blijven staan ipv lekker op de wei omdat haar paard moeilijk is?

Eigenlijk doe jij dan je paard tekort omdat een ander jou dwingt om haar zin te doen.

Nee daar heb je ook echt helemaal gelijk in en zo voelt het voor mij ook. Haar paard heeft die van mij wel 'nodig' in haar ogen. Maar als mij andere twee vriendinnen hadden besloten om weg te gaan en ik had geen plek dan had ik dat ook niet leuk gevonden, maar boos kan ik niet op ze worden, zijn hun paarden.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:08

Cowgirl schreef:
Ik zou na de zomerperiode niet eens meer terug gaan....wat een gezeik.

Lekker een ander plekje zoeken.

Nou echt dat dacht ik ook na het bijlezen ,gezeik en drama om niks.
Alles is eigen keuze .
Het is maar 10 minuten verder. En het paard heeft een verzorgster! En een andere vriendin die hem zelfs willen verzorgen. Voor dat beestje is het misschien juist ook wel leuk en goed en voor de verzorgster de locatie.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:09

Maar is de eigenlijke reden nu haar paard of toch dat ze het te druk heeft met haar gezin en wil ze dat niet toegeven en zegt dat het met haar paard te maken heeft.

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 12:13

Maflinger_S schreef:
TS, in je een na laatste post staat een interessante "verschrijving" over iemand anders' leven lijden ... Als jij het zo ervaart, moet je wegwezen.

Ja het zijn gewoon struggles. Ik begrijp haar ook best wel, maar ik zit heel bot gezegd niet in haar situatie. Dus ik begon het wel zo te voelen, en heb toen gezegd dat we iets moois hebben op stal dat we altijd voor elkaar klaarstaan maar dat we elkaar niet moeten gaan beperken, ik heb namelijk geen 3 paarden maar 1 paard waar ik de verantwoording over heb. Schoot toen echt in het verkeerde keelgat bij haar. En bij andere vriendinnen kan ik wel bespreken hoe ik mij voel, dus besef mij ook dat meer zegt over haar dan over mezelf. En ik maak nu ook de keuze om naar die stal te gaan. Want als ik blijf dan word ik ook ongelukkig.

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 12:17

Britta31 schreef:
Maar is de eigenlijke reden nu haar paard of toch dat ze het te druk heeft met haar gezin en wil ze dat niet toegeven en zegt dat het met haar paard te maken heeft.

Ik denk ergens wel dat het soms ermee te maken heeft. Al kon ze best wel uit de voeten met nog een paard erbij. Ze was er regelmatig in de avond. Daarbij is het geen gemakkelijk paard, en is ze ook bang voor hem. En hierdoor worden problemen groter gemaakt dan dat ze zijn. Maar die problemen zijn er al 10 jaar en is telkens weer wat anders. En het benauwd mij dat ik niet weg kan omdat er altijd problemen zullen zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:17

Heel verstandig om gewoon lekker te gaan. Laat die ‘vriendin’ maar gewoon even in haar sop gaat koken en wellicht ziet ze dan straks als de hormonen wat gekalmeerd zijn zelf ook in dat de situatie lang niet zo moeilijk is/was als zij hem maakt. Overigens moet ik zeggen dat die zomerstalling echt ideaal klinkt. Kan je daar niet ook de rest van het jaar terecht?

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:19

Mijn god wat een dramaqueens die vriendinnen van jou! Klinkt eerlijk gezegd als van die mensen die zelf al allerlei drama gaan bedenken bij hun paard, terwijl met een ontspannen houding het betreffende paard amper ergens last van had gehad.

En inderdaad, je hebt de zorg over één paard. Namelijk die van jezelf. Je gaat dat beest toch geen veel fijnere stalling ontzeggen omdat vriendinnen denken dat hun paarden dat niet leuk vinden. Kom op hé, die paarden zullen het misschien even wennen vinden, maar ze zijn niet van suiker.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:20

Het zou toch wat zijn als een stalgenoot voor mij ging bepalen wat er met mijn paard gebeurd, omdat dat nodig is voor hun paard! Jammer dat ze er zo emotioneel in staat, daar valt dan ook niet redelijk mee te praten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:24

Word er al moe van als ik het lees :Y) Hier heb je toch helemaal geen zin in, dat gezeik? Ieder is verantwoordelijk voor z'n eigen paard hoor en als je weet dat je paard het niet trekt als 1 van zijn kleine groepje weggaat.... dan zet je 'm niet in een klein groepje. Verder dat iemand geen tijd heeft voor gezin én paard is ook niet jouw probleem.

Heel aardig van je hoor dat je zo meegaand bent, maar daar heb je uiteindelijk zelf niks aan. Lekker met je paard doen wat je er mee wilt doen. Laat ze je maar egoistisch vinden terwijl je heerlijk van je paard aan het genieten bent.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:32

Die vriendin kiest zelf voor 3 kinderen en een paard.
Ze had ook kunnen kiezen voor 1 kind en een paard, dan had ze een minder moeilijk leven gehad en had ze het niet bij jou op het bordje hoeven schuiven.
Kies voor jezelf, heeft zij ook gedaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:35

Dit dus.Wat Penotti zegt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:00

Nandy123 schreef:
Percy schreef:

Nee daar heb je ook echt helemaal gelijk in en zo voelt het voor mij ook. Haar paard heeft die van mij wel 'nodig' in haar ogen. Maar als mij andere twee vriendinnen hadden besloten om weg te gaan en ik had geen plek dan had ik dat ook niet leuk gevonden, maar boos kan ik niet op ze worden, zijn hun paarden.

Even cru gezegd: als jouw paard vandaag dood valt, wat dan? Krijgt de hare dan een spuitje?

Jouw paard - jouw keuze.
Ik steek ook tijd in mijn paard onafhankelijk te houden van andere paarden om miserie te vermijden. Zo kan ik fijn gaan buiten rijden zonder dat mijn paard hysterisch wordt en wilt omdraaien. Als een ander paard, het achterblijvende paard, daar gek van wordt is dat erg maar niét mijn probleem.. Daar ga ik mijn buitenrit, mijn plezier, niet voor cancellen.

Zo kan ik ook verhuizen als ik dat nodig acht, zonder me zorgen te hoeven maken over dat mijn paard vriendjes gaat missen in die mate dat het een probleem zou zijn.

Zo kan een ander ook gaan wandelen, of verhuizen, zonder dat mijn paard daar last van ondervind. Dat vind ik wel zo fijn.

Je moet aan jezelf en aan jouw paard denken.
Dat zou een ander ook doen.
Je kan een beetje rekening houden met anderen, dat is een eigenschap die ons siert, maar je mag hier niet in gaan toegeven. Dit is geen water bij de wijn doen maar de wijn gewoon weg gooien. Als je hierin toegeeft staat jouw paard 2 maanden lang(er) op een paddock, en dat is niet fair tegenover jouw paard. Moest het over een weekje gaan, zou ik ik zeggen "ach ja die week maakt niet uit", maar je gaat je paard toch geen 2 maanden lang op een stuk zand zetten omdat dat een ander beter uitkomt?
Jij en jouw paard moeten niet de dupe zijn van een ander zijn agenda en gezinssamenstelling.

Als een ander een moeilijk paard heeft, moet diegene dat probleem bij zijn/haar paard oplossen, niet jij.
Want nogmaals, je paard kan ook sterven. Jij kan ook naar de andere kant van het land verhuizen en je paard meenemen. Je paard kan ook ziek worden en 3 weken naar de kliniek moeten.

Nandy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:13

Even cru gezegd: als jouw paard vandaag dood valt, wat dan? Krijgt de hare dan een spuitje?

Jouw paard - jouw keuze.
Ik steek ook tijd in mijn paard onafhankelijk te houden van andere paarden om miserie te vermijden. Zo kan ik fijn gaan buiten rijden zonder dat mijn paard hysterisch wordt en wilt omdraaien. Als een ander paard, het achterblijvende paard, daar gek van wordt is dat erg maar niét mijn probleem.. Daar ga ik mijn buitenrit, mijn plezier, niet voor cancellen.

Zo kan ik ook verhuizen als ik dat nodig acht, zonder me zorgen te hoeven maken over dat mijn paard vriendjes gaat missen in die mate dat het een probleem zou zijn.

Zo kan een ander ook gaan wandelen, of verhuizen, zonder dat mijn paard daar last van ondervind. Dat vind ik wel zo fijn.

Je moet aan jezelf en aan jouw paard denken.
Dat zou een ander ook doen.
Je kan een beetje rekening houden met anderen, dat is een eigenschap die ons siert, maar je mag hier niet in gaan toegeven. Dit is geen water bij de wijn doen maar de wijn gewoon weg gooien. Als je hierin toegeeft staat jouw paard 2 maanden lang(er) op een paddock, en dat is niet fair tegenover jouw paard. Moest het over een weekje gaan, zou ik ik zeggen "ach ja die week maakt niet uit", maar je gaat je paard toch geen 2 maanden lang op een stuk zand zetten omdat dat een ander beter uitkomt?
Jij en jouw paard moeten niet de dupe zijn van een ander zijn agenda en gezinssamenstelling.

Als een ander een moeilijk paard heeft, moet diegene dat probleem bij zijn/haar paard oplossen, niet jij.
Want nogmaals, je paard kan ook sterven. Jij kan ook naar de andere kant van het land verhuizen en je paard meenemen. Je paard kan ook ziek worden en 3 weken naar de kliniek moeten.[/quote]

Ja helemaal waar. Ik vind het echt niet fijn om afhankelijk van anderen te zijn.
Ik heb al een keer gehad dat een paard van mij opeens dood naast mij neerviel, dus tsja.. is voor mij ook een les geweest dat je gewoon elke dag moet genieten van je paard.
Ik heb dit paard ook van jongs af aan en ik heb hem altijd zo getraind dat hij alleen weg kan van de kudde.
Er wordt vaak gezegd dat hij zo makkelijk is, maar ik heb altijd er alles aan gedaan, want ik vind het verschrikkelijk van die paarden die nergens tegen kunnen.
Hij heeft soms een beetje stress ervaren, maar als je het nooit traint zal het alleen maar grotere stressproblemen geven. Ze staan in een mooie grote bak aansluitend op een paddock, het is mooi voor in de winterperiode, maar ik zie ze ook gewoon vervelen nu, hangen met hun neuzen onder het hek door en zijn een stuk drukker. Ze ruiken gewoon het gras.
Ik kom nu ook extra naar mijn paard om hem elke dag te kunnen laten grazen onder toezicht..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:34

Nandy123 schreef:
Ja helemaal waar. Ik vind het echt niet fijn om afhankelijk van anderen te zijn.
Ik heb al een keer gehad dat een paard van mij opeens dood naast mij neerviel, dus tsja.. is voor mij ook een les geweest dat je gewoon elke dag moet genieten van je paard.
Ik heb dit paard ook van jongs af aan en ik heb hem altijd zo getraind dat hij alleen weg kan van de kudde.
Er wordt vaak gezegd dat hij zo makkelijk is, maar ik heb altijd er alles aan gedaan, want ik vind het verschrikkelijk van die paarden die nergens tegen kunnen.
Hij heeft soms een beetje stress ervaren, maar als je het nooit traint zal het alleen maar grotere stressproblemen geven. Ze staan in een mooie grote bak aansluitend op een paddock, het is mooi voor in de winterperiode, maar ik zie ze ook gewoon vervelen nu, hangen met hun neuzen onder het hek door en zijn een stuk drukker. Ze ruiken gewoon het gras.
Ik kom nu ook extra naar mijn paard om hem elke dag te kunnen laten grazen onder toezicht..

Er zullen idd wel paarden zijn die makkelijker zijn dan een ander qua "verlaten", mijn eigen merrie is nogal een eenzaat dus maakt zich ook niet zo snel druk, maar anderzijds heb ik haar daar ook wel op getraind. Haar karakter maakte het wel degelijk makkelijker, maar ik heb er zelf ook tijd en moeite ingestoken.
Dan ga ik niet boeten voor een ander die dit zijn/haar paard niet geleerd heeft, en mijn paard gaat daar al helemaal niet voor boeten.

Bij de verhuis was mijn paard ook wel een beetje gestresst hoor, maar dat was na een paar uur echt volledig over, leek toen al alsof ze er al jaren stond.
Maar als ik dan kijk naar hoe één van de achterblijvers zich gedragen heeft toen wij vertrokken, dat paard ging echt over de rooie. Dat vind ik wel erg voor dat dier hoor, maar daarom ga ik mijn paard de kans op een fijnere stalling niet ontzeggen.

Je bent niet egoïstisch omdat je jouw eigen paard op de eerste plaats zet. Dat maakt je een goede eigenaar.
Rekening houden met een ander is tot op bepaalde hoogte goed, maar daar mag je niet te ver in gaan.
Je kan je paard een mooie zomer bieden door sneller te vertrekken - doe dat gerust. Anders schiet je je paard tekort, vind ik persoonlijk, vermits verhuizen voor de zomer voor jouw paard geen probleem is :)