Paard verkopen met terugkoopregeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:36

Gho ik zou als koper dergelijk zaken niet aannemen. Verkoop je paard dan niet, als je die controle wilt houden. Ik vind niet dat ik als nieuwe eigenaar enige verantwoording schuldig ben aan de vorige eigenaar. Want je dient dan ook alles up to date te houden (verhuis, nieuwe contactgegevens etc)

Tenzij je natuurlijk heel close blijft via social media, maar ja dan zie je wss ook dat je paard terug te koop komt en kan je alsnog kopen. Zonder dat die last bij de nieuwe eigenaar ligt.

Bon, iedereen kan afspreken wat ze willen uiteraard, de naleving ervan zal allicht moeilijker zijn. Maar om met onderhandse aktes en dergelijke te gaan werken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:36

xxCYNNxx schreef:
@ Penotti....dit is wat er staat; Iets anders is het als er afspraken gemaakt worden die zodanig concreet en uitvoerbaar zijn, en ook gesanctioneerd kunnen worden, die afspraken ook nageleefd kunnen worden. Een voorbeeld daarvan is het beding van het eerste recht van terugkoop. Als dat correct wordt omschreven, leggen partijen vast dat – als de nieuwe eigenaar het paard wil vervreemden – hij het paard eerst aan jou moet aanbieden voor dezelfde prijs.

Daar staat toch echt dat als de afspraak correct wordt gedaan, het paard voor dezelfde prijs weer terug wordt aangeboden. Sterker nog; het woord 'moet' wordt zelfs gebruikt.

Hoe concreter je zaken afspreekt, hoe gemakkelijker je de wederpartij eraan kunt houden.
Als je de koopprijs openlaat, heb je nog steeds een rechtsgeldige overeenkomst :)
Het staat toch als een paal boven water, dat hoe vager je de afspraken laat hoe minder je zeker bent, dat je het paard ook daadwerkelijk terug kunt kopen. Dat lijkt me nou niet bepaald rocket science.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:39

xxCYNNxx schreef:
nee, want vorige eigenaar is niet verplicht het dier terug te kopen....de optie betreft alleen het eerst opnieuw aanbieden bij vorige eigenaar. Die kan dus ook gewoon dan zeggen; verkoop dr maar aan een ander, want geen plek/geld of wil om het dier terug te nemen.

Nee maar je moet wel op zoek gaan naar de oude eigenaar.
Telefoonnummer/ FB/ adres.

Waarom?

Zou lekker zijn als je een tv ging kopen en Media Markt zegt ja maar als je hem weg doet moet je eerst naar ons komen.

Laat je paard dan adopteren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:41

@ Joman...nee duh, dat snapt iedereen; hoe vager je de boel omschrijft, hoe meer mazen je voor jezelf maakt....idd geen rocket science nee.

Maar daar ging het stuk uit de link niet over. Dat ging niet over schimmig dingen omschrijven om zo mazen in de regeling te maken. Het ging om de afspraak correct te omschrijven.

Dat is heel wat anders dan jij nu stelt.

En ik neem aan dat ts het correct wil afhandelen, niet schimmig
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-05-20 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Onali schreef:
xxCYNNxx schreef:
nee, want vorige eigenaar is niet verplicht het dier terug te kopen....de optie betreft alleen het eerst opnieuw aanbieden bij vorige eigenaar. Die kan dus ook gewoon dan zeggen; verkoop dr maar aan een ander, want geen plek/geld of wil om het dier terug te nemen.

Waarom?

Zou lekker zijn als je een tv ging kopen en Media Markt zegt ja maar als je hem weg doet moet je eerst naar ons komen.

Gegevens zoals een telefoonnummer, adres etc kun je toch gewoon in het contract zetten?

_Penotti

Kan zijn wat er in die link staat, maar naar mijn idee is dat helemaal niet hoe dat normaliter gaat. Ook niet met boetes enz.
Kan zijn dat die schrijver dat wel vaker aan de hand heeft gehad, je zoekt immers pas een advocaat als het behoorlijk uit de hand is gelopen.
Maar zo om me heen geluisterd is dit echt niet wat er vaak opgesteld word.

Ik zou bij koop echt geen moeite hebben om een verkoper op de hoogte te stellen.
Maar staan er boetes in enz haak ik ook af. En ik denk 99%
Dus zo veel voorkomend? lekker mooi verkooppraatje voor paard en recht :D

xxCYNNxx schreef:
@ Penotti....dit is wat er staat; Iets anders is het als er afspraken gemaakt worden die zodanig concreet en uitvoerbaar zijn, en ook gesanctioneerd kunnen worden, die afspraken ook nageleefd kunnen worden. Een voorbeeld daarvan is het beding van het eerste recht van terugkoop. Als dat correct wordt omschreven, leggen partijen vast dat – als de nieuwe eigenaar het paard wil vervreemden – hij het paard eerst aan jou moet aanbieden voor dezelfde prijs.

Daar staat toch echt dat als de afspraak correct wordt gedaan, het paard voor dezelfde prijs weer terug wordt aangeboden. Sterker nog; het woord 'moet' wordt zelfs gebruikt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:43

Joman schreef:
Onali schreef:

Waarom?

Gegevens zoals een telefoonnummer, adres etc kun je toch gewoon in het contract zetten?

Ik ben een jaar na verkoop verhuisd. Ander adres en ander telefoonnummer.

Na een jaar al. Wat als er langer over gaat. En geloof het of niet er bestaan nog steeds mensen zonder FB.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:45

Citaat:
Eerste recht van koop
Als u een eerste recht van koop heeft, verplicht de verkoper zich nog niet om het object aan u te verkopen. Wel belooft hij dat, áls hij in de toekomst wenst te verkopen, hij het object eerst aan u te koop zal aanbieden en u dus de eerste bent die de gelegenheid heeft om te kopen. Bij het verlenen van een eerste recht van koop worden vaak geen afspraken gemaakt over de hoogte van de koopprijs. Als de verkoper het object aan de gerechtigde (degene met het eerste recht van koop) aanbiedt, en deze van zijn recht geen gebruik maakt, is de verkoper alsnog vrij om aan een ander te verkopen. Vaak wordt daarbij afgesproken dat hij daarbij dan wel dezelfde prijs en overige voorwaarden moet hanteren, anders zou de gerechtigde gemakkelijk gepasseerd kunnen worden.

hier word gesproken over object, maar aangezien een paard bij wet ook een ding is zal dat niet veel uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:46

xxCYNNxx schreef:
@ Joman...nee duh, dat snapt iedereen; hoe vager je de boel omschrijft, hoe meer mazen je voor jezelf maakt....idd geen rocket science nee.

Maar daar ging het stuk uit de link niet over. Dat ging niet over schimmig dingen omschrijven om zo mazen in de regeling te maken. Het ging om de afspraak correct te omschrijven.

Dat is heel wat anders dan jij nu stelt.

En ik neem aan dat ts het correct wil afhandelen, niet schimmig

Wie heeft het over schimmig?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-20 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:46

Onali schreef:
Joman schreef:

Ik ben een jaar na verkoop verhuisd. Ander adres en ander telefoonnummer.

Na een jaar al. Wat als er langer over gaat. En geloof het of niet er bestaan nog steeds mensen zonder FB.

Ja precies. Je kunt ook over alles moeilijk doen :+
Wat een zwartkijkers allemaal in dit topic.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:48

nee, dat klopt Penotti; in de praktijk zal er zelden zo'n afspraak gemaakt worden. Want praktisch niemand zal daar mee akkoord gaan. Heb idd ook nog nooit gehoord dat iemand met zo'n terug koopregeling ook al een bedrag vast gesteld hadden.

Alhoewel; nee, dat lieg ik; ooit jaren terug vertelde iemand mij dat die idd de afspraak had dat de oude eigenaar het paard terug zou nemen voor hetzelfde bedrag.........maar dat is nooit gebeurd, want oude eigenaar wilde het dier toch uiteindelijk niet terug.

Maar dat is dan ook echt de enigste keer geweest en vond het zo uitzonderlijk dat mn mond letterlijk open viel van verbazing toen diegene dat vertelde......Gelukkig voor diegene dat oud eigenaar het dier toch niet terug wilde, want paard is uiteindelijk voor 1000 meer verkocht aan een ander.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-05-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:52

Meeste mensen houden hetzelfde mobiele nummer en zelfde emailadres voor een lange periode dus contact lijkt me niet zo enorm moeilijk.

xxCYNNxx schreef:

Zonder context is dit een beetje lastig maar in de regel staat er inderdaad ergens een zin met moet en dezelfde prijs. In dit geval slaat het meestal op de mogelijkheid om het paard voor dezelfde prijs te verkopen als je ook aan een andere partij kunt verkopen.
Dus A verkoopt een paard aan B met recht op eerste koop. C biedt er €3000 voor en B besluit dat hij het paard voor dat bedrag wil verkopen. Dan is B verplicht om het paard voor dat bedrag aan A aan te bieden. Meestal staat er ook niet iets in dat er gelijkende voorwaarden moeten zijn. Dus als C heb ongekeurd wil kopen en deze week nog afrekent en A wil wel de €3000 betalen maar het paard volledig gekeurd hebben en pas over een maand betalen dan is B niet verplicht om te verkopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:54

Is dat "voor dezelfde prijs" niet bedoelt als "voor dezelfde prijs als dat ze het in de verkoop willen zetten?"

Als in, ik wil een paard verkopen en heb bedrag X in mijn hoofd om te vragen.
Ik bel degene die mij het paard ooit verkocht heeft en zeg, ik ga het paard te koop zetten voor bedrag X. Wil jij het terugkopen? Nee? Dan zet ik een advertentie voor bedrag X.

Dan heb ik het voor dezelfde prijs aan de verkopende partij aangeboden, als dat ik aan een ieder ander zou doen. Zo lees ik het althans.
Edit: Wat Katja hierboven zegt dus :j

Overigens ben ik het wel eens met Sizzle. Een dergelijke bepaling in een koopcontract zal ik niet tekenen en al helemaal niet als er een boeteclausule aanhangt.
In principe koop ik een paard "voor het leven" maar omdat je nu eenmaal nooit weet wat de toekomst brengen zal, en ik dan vervolgens ook nog aan een dergelijke verplichting vast zou zitten, nee bedankt :n
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 18-05-20 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:55

Ach ja, idd Katja; je hebt gelijk; je zou het idd ook zo kunnen uitleggen. Dat zou idd ook een stuk realistischer zijn

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:58

Ik zie eigenlijk het problem niet zo en vind het ook zeker niet hypocriet.

Ik zie meer voordelen aan deze constructie. Als je als tweede eigenaar door wat voor reden dan ook het paard moet verkopen heb je in ieder geval waarschijnlijk al een koper. Als eigenaar 1 toch besluit niet het paard terug te kopen kan je daarna altijd nog een advertentie plaatsen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:00

Marije_jiplover

Of het is juist handig
Je belt de oud eigenaar, heb je interesse in het paard.
En stel die zegt ja voor je prijs.
Geen geleur met vreemde mensen die komen proefrijden.
gewoon hoppa binnen een minuutje geregeld.

Cainneagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:06

Er is mij ooit verteld dat je een bedrijf (manege bijvoorbeeld) wel voor de rechter kan slepen, maar een particulier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:12

Cainneagh schreef:
Er is mij ooit verteld dat je een bedrijf (manege bijvoorbeeld) wel voor de rechter kan slepen, maar een particulier niet.

:Y) Weer zo'n onzin uitspraak..

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:31

Wij hebben 6 jaar geleden bij de koop van mijn pony in een contract laten zetten (op wens van de destijds eigenaar), dat mocht ik haar ooit verkopen, zij de eerste keus krijgt om haar te kopen, maar wel voor het bedrag dat ik er voor vraag. Als zij vraagprijs niet passend zou vinden heeft zij daar geen inbreng in.

Dit contract hebben we beide ondertekent. Geen idee of dat het dan ook echt rechtsgeldig is, maar voor beide voelde het goed om dit zo op papier te zetten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:33

in antwoord op de vragen van TS

- komt dit vaak voor?
deze komt niet vaak voor en als deze bepaling al gebruikt wordt is dit vaak door particulieren.

- zijn er stallen die dit hanteren
er zijn weinig tot geen stallen die dit doen.

Verder aan TS, ik snap de intentie maar deze bepaling zal veel toekomstige eigenaren afschrikken. Het geeft ze het gevoel dat de oude eigenaar toch niet goed afscheid kan nemen en mogelijk na de verkoop zich blijft bemoeien met het paard.

Ik zeg express, geeft het gevoel en mogelijk omdat dit wellicht helemaal niet aan de orde is. Ik zou hier dus goede afspraken over maken met de koper.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op een oud-eigenaar die over de verkoop heen invloed wil blijven uitoefenen op een paard/pony die niet meer van hun is. Verkocht = verkocht en als je je wil blijven bemoeien dat had je het dier niet moeten verkopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:39

Ik denk niet dat het iets met zwartkijken te maken heeft. Maar een paard is geen huis of iets dergelijks. Dus zowel het dier als de mensen zijn veranderlijk. Verhuis, nieuwe contactgegevens etc. En dat is gewoon niet handig op te volgen. Uiteraard wederkerig voor beide partijen.

Dus ik zou gewoon elders gaan kijken, want zo'n verplichtingen wil ik niet bij het kopen van een paard. Dan zou ik opteren voor een lease of adoptie, dan kan je die zaken stellen (en zelf daar gebeuren heel vaak grote misverstanden)

Ik denk dat dergelijke constructies mss eerder wat zijn voor 'maar' paarden of dergelijke toestanden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:50

op zich zou ik niks op zo'n terug koop regeling hebben...mits jij als nieuwe eigenaar wel de prijs bepaald.

In principe is zo'n afspraak alleen maar handig; mocht je door omstandigheden moeten verkopen dan heb je in elk geval iemand die misschien het paard wel terug wil kopen.

maar met een boeteclausule of een van te voren vastgestelde prijs zou ik niet akkoord gaan.

Ik zou eerder hard wegrennen bij advertenties waar al direct een hele lijst zit hoe verkoper wil dat jij het paard gaat houden, want de kans is mij dan veel te groot dat de oud eigenaar zich continue er mee gaat bemoeien ( ja of oud eigenaar woont 200 km verderop; succes met alles in de gaten houden dan :+ )

Maar een vrijblijvende terug koop afspraak; op zich geen probleem mee

Rizette

Re: Paard verkopen met terugkoopregeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 11:59

Ik zou het prima vinden maar dan ook meteen afspreken dat het paard ook zeker binnen een maand terug kan naar de verkoper en dat het voetstoots wordt geaccepteerd. Mocht ik als de koper het weer willen verkopen ooit. Misschien ook wel voor dezelfde prijs, dat geeft voor beide partijen duidelijkheid want anders gaat dat misschien voor problemen zorgen. Prima oplossing zou ik dit vinden. Kan voor beide partijen ideaal zijn. Je weet wat je betaald je weet wat je krijgt en je weet dat het paard weer goed terecht komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:15

Onali schreef:
xxCYNNxx schreef:

Waarom?

Juist bij adoptie krijg je dit soort voorwaarden . Bij koop vind ik wel dat je volledig eigenaar wordt en zelf mag bepalen aan wie je het paard eventueel zou doorverkopen.Bij adoptie dus niet!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 12:16

Rizette schreef:
Ik zou het prima vinden maar dan ook meteen afspreken dat het paard ook zeker binnen een maand terug kan naar de verkoper en dat het voetstoots wordt geaccepteerd. Mocht ik als de koper het weer willen verkopen ooit. Misschien ook wel voor dezelfde prijs, dat geeft voor beide partijen duidelijkheid want anders gaat dat misschien voor problemen zorgen. Prima oplossing zou ik dit vinden. Kan voor beide partijen ideaal zijn. Je weet wat je betaald je weet wat je krijgt en je weet dat het paard weer goed terecht komt.

Voor dezelfde prijs lijkt me niet handig.
Misschien is het paard wel hoog geklasseerd in de tussentijd dus meer waard.
Of juist andersom.
Was het paard hoog geklasseerd maar nu 21 jaar.

Nee prijs kun je nooit van te voren bepalen.
Ook de marktwaarde verschilt per jaar.