Help? Vergunning rijbak eerst goedgekeurd, daarna afgekeurd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:12

Ah ja die kruimelregeling, die hadden wij ook inderdaad. Ons bijgebouw was eigenlijk te groot oid waardoor we ook een duurdere procedure moesten. Toen kwam de planoloog met de kruimelregeling, scheelde duizenden euro's, minstens een half jaar tijd en we zouden nu geloof ik zelfs nog een bijgebouw er bij mogen plaatsen (wat niet nodig is, we vinden ons bijgebouw zelf ook).
Ik zou echt iemand inschakelen. Vind definitie van een rijbak 'alles waar je in kan rijden met een paard' ook nogal bijzonder, mijn overburen rijden bijvoorbeeld altijd in de wei. Klinkt een beetje als zelf bedacht door de ambtenaar, denk niet dat het ergens stand gaat houden.

Strohalmpje

Re: Help? Vergunning rijbak eerst goedgekeurd, daarna afgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 10:04

Jeetje _Nelleke_, dat is wel een heel vervelende situatie! Helaas wel enigzins herkenbaar... Ik weet natuurlijk niet in welke gemeente je zit, maar elke gemeente heeft weer zijn eigen beleid qua proces. Ik wil een rijbak aanleggen welke op een deel op grond met woonbestemming ligt en voor een deel op grond met een agrarische bestemming. Bij mij is ook het deel met de agrarische bestemming het probleem. Ook in combinatie met de maten van de bak (ik heb een aanvraag gedaan voor 20x60 meter).

Wij hebben het huis ook aangekocht met een advies van de gemeente dat een bak waarschijnlijk wel zou kunnen, maar zij hebben toen ook heel duidelijk aangegeven dat het advies absoluut niet bindend is voor wat er zou gebeuren bij het aanvragen van een vergunning.

Voor het agrarische deel is het aanleggen van een paardenbak een afwijking op het bestemmingsplan, waardoor wij een uitgebreide procedure moeten doorlopen. Daarmee krijg je een projectafwijkingsbesluit. Geen wijziging in de bestemming dus, maar wel goedkeuring voor strijdig gebruik. De legetarieven voor zo'n uitgebreide procedure zijn standaard en staan bij ons op de site van de gemeente maar komen niet in de buurt van de kosten die jij noemt. Wij zitten rond de 2700 euro. Heeft jullie gemeente niet ook een website met een uitleg over de procedure en kosten?

Uiteindelijk zitten wij nu bijna aan het einde van de procedure met (als er geen bezwaar meer komt via het gerechtshof) een vergunning als resultaat! De procedure heeft ons wel meer dan een jaar gekost. 5 feb 2019 begonnen en als alles mee zit hebben we op 18 feb 2020 de definitieve vergunning.

Ik heb mij in het traject laten adviseren door een planbureau (adviseurs voor leefomgeving op het gebied van landschapsarchitectuur, stedenbouw, planologie, milieu, tekenwerk en water) en zij hebben voor mij een heel plan uitgewerkt maar daarin uitgelegd hoe we de bak inpassen in het landschap. Zij hebben ook de vergunningsaanvraag voor mij ingevuld. Ik zou dit jou ook adviseren omdat zo'n planbureau veel zicht heeft op hoe de wegen binnen de gemeente lopen en wat je rechten en kansen zijn. Op die manier kan je kijken of je het van een positieve kant kunt benaderen in plaats van meteen een proces aan te spannen met de gemeente. Want dat kan dan wel eens een heel lang en vervelend traject worden. Je wilt ze natuurlijk ook graag te vriend houden mocht je in de toekomst nog eens wat willen ;-)

Pfhoe... lang verhaal geworden! Hoop dat je er wat aan hebt. Succes!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:05

Lastig verhaal... ik zou in jouw geval echt een expert in de arm nemen, waarbij ik ook de vraag zou stellen of de nieuwe omgevingswet in dit verhaal eventueel nog verschil gaat maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:10

Achterom schreef:
Lastig verhaal... ik zou in jouw geval echt een expert in de arm nemen, waarbij ik ook de vraag zou stellen of de nieuwe omgevingswet in dit verhaal eventueel nog verschil gaat maken...

Tja en die is er juist om het makkelijker te maken.(schiet mij maar lek)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:18

_Nelleke_ schreef:
Bedankt voor alle reacties, daar heb ik wel wat aan.

De omgevingsvergunning hebben we al aangevraagd en deze is dus afgewezen, tenminste, ze belde ons dat het niet de juiste procedure is en dat we eerst de bestemming moeten wijzigen voordat we een omgevingsvergunning konden aanvragen.

Dat vind ik raar want in onze huidige bestemming zijn er ook vergunningen voor paardenbakken afgegeven aan bijv de buren maar ook nog 3 andere partijen in de gemeente.

Afspraak met het omgevingsloket hebben we al meerdere malen gehad maar zij weten het ook niet zo goed. (2 medewerkers zeggen allebei wat anders)

Nelleke, je schreef eerder dat jullie op veengrond zitten. Dat zitten wij ook. Echter na 50 á 60 cm. komt er een prachtige leemachtige zandlaag tevoorschijn. Is dat bij jullie toevallig ook het geval? Wij hebben alleen ter plekke van de rijbak de grond omgekeerd tot ongeveer 1 meter diep. Geen nieuw zand opgebracht.
Ons huis is voor ons, tientallen jaren bewoond geweest door een groot gezin wat mega aan de drank was. Overal zaten stukken van Harteveld flessen in de grond. Ook ter plekke van de huidige rijbak. Tsja om de bodem te saneren moesten we 'm toch echt opschonen tot zo'n meter diep ;) Toen hadden we een mooie gele zandbak. Een paar jaar later hebben we de bak op 2 meter diep laten omspitten en kregen we een prima bodem. Zit er bij jullie toevallig niet erg veel puin o.i.d. in de grond? Of van die grote gaten waar vroeger het huisafval in verbrand werd, als het gat vol was werd een nieuwe gespit. Dat soort afvalgaten hadden wij zitten waar later onze paardenstal gebouwd werd. Kun je niet iets verzinnen waardoor je de bodem moet loswerken om het op te kunnen ruimen. Soms moet je wat creatief zijn ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:24

Ben je zeker dat de andere bakken in orde zijn met vergunningen? Veel bakken zijn gewoon vaak aangelegd zonder vergunning. Als niemand ernaar kraait heb je geluk.
Er zomaar vanuit gaan dat die wel vergund zijn zou ik niet doen, ik zou eerder denken dat die bakken er illegaal liggen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:19

Morganlefay schreef:
Achterom schreef:

Tja en die is er juist om het makkelijker te maken.(schiet mij maar lek)

Dat is precies waar ik op doel... Het kan goed zijn dat er met de invoering van de omgevingswet meer mogelijkheden ontstaan waardoor het wellicht de moeite waard is om te wachten daarop.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:12

Strohalmpje schreef:
Voor het agrarische deel is het aanleggen van een paardenbak een afwijking op het bestemmingsplan, waardoor wij een uitgebreide procedure moeten doorlopen. Daarmee krijg je een projectafwijkingsbesluit. Geen wijziging in de bestemming dus, maar wel goedkeuring voor strijdig gebruik. De legetarieven voor zo'n uitgebreide procedure zijn standaard en staan bij ons op de site van de gemeente maar komen niet in de buurt van de kosten die jij noemt. Wij zitten rond de 2700 euro. Heeft jullie gemeente niet ook een website met een uitleg over de procedure en kosten?

Uiteindelijk zitten wij nu bijna aan het einde van de procedure met (als er geen bezwaar meer komt via het gerechtshof) een vergunning als resultaat! De procedure heeft ons wel meer dan een jaar gekost. 5 feb 2019 begonnen en als alles mee zit hebben we op 18 feb 2020 de definitieve vergunning.

Ik heb mij in het traject laten adviseren door een planbureau (adviseurs voor leefomgeving op het gebied van landschapsarchitectuur, stedenbouw, planologie, milieu, tekenwerk en water) en zij hebben voor mij een heel plan uitgewerkt maar daarin uitgelegd hoe we de bak inpassen in het landschap. Zij hebben ook de vergunningsaanvraag voor mij ingevuld. Ik zou dit jou ook adviseren omdat zo'n planbureau veel zicht heeft op hoe de wegen binnen de gemeente lopen en wat je rechten en kansen zijn. Op die manier kan je kijken of je het van een positieve kant kunt benaderen in plaats van meteen een proces aan te spannen met de gemeente. Want dat kan dan wel eens een heel lang en vervelend traject worden. Je wilt ze natuurlijk ook graag te vriend houden mocht je in de toekomst nog eens wat willen ;-)

Wij hebben deze procedure uiteindelijk ook zo doorlopen, nadat wij eerst een vergunning hadden, de bak was aangelegd en alleen nog uitgelaserd moest worden.... Bleek dat de gemeente nooit een vergunning had mogen afgeven, omdat het om zogenaamde esgrond ging. Je begaat dan een economisch delict. Een procedure starten zou ons minimaal 5 jaar gaan kosten, veel geld, 99% gingen we het verliezen en ik zou al die tijd niet kunnen rijden.
Een bureau alles laten uitzoeken, bodemonderzoek, archeologisch onderzoek, extra bomen en struiken moeten planten voor het landschapsaangezicht en het omleggen van de bak. Kostenplaatje van €10.000 + bovenop de al gemaakte kosten. De plek die de gemeente heeft aangewezen is verre van ideaal. Bak is met regen niet te gebruiken, kan niet gedraineerd worden. Ligt op het laagste punt in deze omgeving.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:17

Bedankt voor alle reacties! Ook per PB, ik ben nu aan het werk dus reageer later deze week even

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:58

Een piste zonder omheining is normaal geen piste... Weet niet of je hiermee iets kan maar misschien kun je even daarop verder zoeken?

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:23

Ik volg even! Heel vervelend dat dit zo bemoeilijkt en duur wordt...! Hou je ons op de hoogte van de voortzetting?