Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maaaikkee schreef:Zeker 10 minuten niet op zitten letten als je een noodstop moet maken is natuurlijk nonsens! Zelf ooit een noodstop moeten maken omdat het verkeer voor mij ineens vol in de remmen schoot, vrachtwagens voor mij schoten de vluchtstrook op zo snel als het verkeer ineens stil stond en geloof me op dat moment ben je blij als je geen autootje van 1050kg ervoor hebt staan want dat gaat geheid mis.
Zelf een hele tijd een ford Mondeo gehad, mocht 1300kg trekken en woog zelf leeg 1250kg uit Mn hoofd. Ondanks dat de auto het prima trok merk ik nu ik een zwaardere auto heb met meer trekvermogen dat dit zo onwijs veel fijner rijd. Heel de combinatie is een stuk stabieler. Mijn advies is koop geen lichte auto om met je trailer combinatie op pad te gaan die net net mag maar Zorg dat je auto echt meer mag trekken dan wat er achter hangt. Levende haven achter je auto wat beweegt (ookal is je paard nog zo braaf) moet je gewoon niet willen trekken met zn lichte auto.
L1nda_91 schreef:Dan laat ik het idee van met de trailer op pad links liggen. Wegenbelasting en een laag verbruik zijn toch echt belangrijker.
Bedankt voor jullie hulp

Patricia_86 schreef:[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Wel heeft hij extra sterke veren gekregen en hulpveren erbij.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.
L1nda_91 schreef:het is de auto die de extra veren heeftPatricia_86 schreef:[ [url=m/enNJgr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Trailer is leeg 520 , ponys rond se 200-250 per pony en afhankelijk met 2 sulkys of een marathon wagen voorop. Rond de 150-200 kilo ruim genomen.
En ja pas een noodstop moeten maken op de snelweg door een ongeluk voor mij . En mijn auto hield de trailer gewoon tegen.
Wel heeft hij extra sterke veren gekregen en hulpveren erbij.
Rijdt met trailer 1 op 10 a 12 normaal gebruik 1 op 14 a 15 rij veel in de stad. Wegenbelasting 44 euro per maand.
Ziet er uit als een leuke combi!![]()
Helaas is de trailer niet van mij, dus ik kan/wil verder ook niets qua extra veren plaatsen om de kogeldruk te verminderen. Anders was dit best een optie geweest.
Patricia_86 schreef:Ik heb een daihatsu terios en die trekt met gemak mijn twee pony koetsen trailer. Trailer en ponys is 1300 en hij mag 1350 trekken. Wel heeft hij extra zware veren gekregen. Zodat de kogeldruk niet teveel wordt.
) dan een 1300 kilo met bewegende lading als in een 2paardstrailer met paard. Wat denk je dat rijwind en zuiging van ander verkeer met zo'n grote aanhanger doet? Het zit hem in meer dan kilo's alleen.Undefined schreef:Ik woon niet in Nederland dus ik weet niet wat het qua wegenbelasting kost, maar wij waren op zoek naar iets soortgelijks en kwamen op de Hyundai Santa Fe uit. Mag 2000 trekken en is nog best zuinig in het verbruik.
L1nda_91 schreef:keshia schreef:Wij hebben een chevrolet tacuma. Voordelig in aanschaf, trekt mijn 1.5 paards met paard van 550 kg legaal en fijn. Auto is tot nu toe erg betrouwbaar gebleken. Enkel een remlichtschakelaar vervangen van 50 euro in de afgelopen 3 jaar. Verder enkel de bandjes en apk als kosten gehad. Auto gekocht voor 2150 euro met een km stand rond de 100.000 km.
Trekgewicht is 1250 geloof ik
Deze auto weegt zelf ook behoorlijk wat. Ik zoek echt een auto die wat goedkoper is in wegenbelasting en wat zuiniger is bij normaal gebruik. Dus tot 1050 kg.
Gloa schreef:Patricia_86 schreef:Ik heb een daihatsu terios en die trekt met gemak mijn twee pony koetsen trailer. Trailer en ponys is 1300 en hij mag 1350 trekken. Wel heeft hij extra zware veren gekregen. Zodat de kogeldruk niet teveel wordt.
Ik vind dat je een hele leuke combi hebt![]()
Maar dat is absoluut niet te vergelijken met een kolos van een 2 paardstrailer. Je kan met een lichte auto beter een 2 ton aan lood op een kleine bagageaanhanger trekken (oké een zwaar verstevigde bagageaanhanger) dan een 1300 kilo met bewegende lading als in een 2paardstrailer met paard. Wat denk je dat rijwind en zuiging van ander verkeer met zo'n grote aanhanger doet? Het zit hem in meer dan kilo's alleen.
@TS ik denk dat je hier een verstandige keuze aan doet. Alleen op de wereld zou het allemaal best net net kunnen maar er zijn op de openbare weg en met levende dieren zoveel dingen om rekening mee te houden waar je zelf geen enkele invloed op hebt.
Gowlan schreef:Undefined schreef:Ik woon niet in Nederland dus ik weet niet wat het qua wegenbelasting kost, maar wij waren op zoek naar iets soortgelijks en kwamen op de Hyundai Santa Fe uit. Mag 2000 trekken en is nog best zuinig in het verbruik.
Ik heb hiervoor een santa fe gehad die ook 2000 mocht trekken. Mijn ervaring is echter dat hij totaal niet zuinig was: zonder trailer 100€ tanken en slechts 470 km kunnen rijden, met trailer eraan iets minder nog.
Nu was dit er een van 2003 (of was het 2005?) en een benzinevariant. Ook behoorlijk prijzig in de wegenbelasting en voldeed niet aan mijn eisen destijds: 2 paards trailer met 2 pony's, totaalgewicht trailer met pony's, zak hooi en tuig woog maximaal 1600kg. Het trok naar mijn zin veel te langzaam/moeizaam op. Gevoelsmatig reed het prima zodra het reed, maar dat langzame optrekken vond ik echt een no-go en dan de bijkomende kosten maakten voor mij dat ik de auto toen weer verkocht heb.
ikke schreef:Janneke2 schreef:...en in wezen is het trekvermogen niet interessant, maar of het ding bij een noodstop paard plus trailer tegen kan houden.
Dus svp niet te veel schipperen met kleine gewichten.
Of huur af en toe een 'bakbeest' om de trailer te trekken en koop een smart voor als je zelf echt een auto nodig hebt.
Als jij noodstops moet maken met een trailer, heb je zeker tien minuten niet op zitten letten!
Met paarden aan de haak (of op de bak) stel je jezelf maar een vraag: wat gebeurt er 500mtr verderop en 100mtr achter me en dat elke seconde.
Nee, je hebt geen tijd voor een gezellig kletsverhaal, radiootje luisteren of om je heen kijken. Je bent bezig met wat het overige verkaar allemaal van plan is en hoe je daar zonder rare acties doorheen komt.
L1nda_91 schreef:Dat is toch ook een 2 paards trailer met 2 pony's die ook bewegen? Of is het 1,5 met 2 pony's?
Ik snap het punt wel hoor, het is zeker niet ideaal. Maar als je zegt dat dat een mooie combi is, vraag ik me af wat dan het verschil is. Kan het met 1,5 paards dan wel? Die 2 pony's bij elkaar wegen vrijwel hetzelfde als het paard wat ik mee wil nemen.
En nogmaals, ik rijd op een 50 km weg, rechtdoor met 2x afslaan naar het bos. Is dat dan zoveel gevaarlijker dan bovenstaande combi met hetzelfde 'losse' gewicht die wel gewoon overal rijdt?
Niet dat ik dat nu van plan ben, maar vraag me oprecht af wat het verschil is.