Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joyce_R schreef:Tot op heden zie ik nog nergens een volledig antwoord, zelf ben ik bewindvoerder van beroep en om deze reden zal ik nog een aanvulling doen in dit topic.
Een mentor is er in principe enkel en alleen voor de zorg van de betreffende persoon. Het feit dat er mentor is aangesteld betekent niet gelijk dat een persoon handelingsonbekwaam is. Daarbij is een mentor ook niet (officieel) betrokken bij de financiële zaken van zijn of haar cliënt.
Een bewindvoerder of curator zorgt wel voor de financiële zaken van een persoon. Eerder in de berichten zie ik dat er wordt aangegeven dat een koop enkel mag worden terug gedraaid bij een curatele, echter is dit niet het geval. Tegenwoordig wordt curatele vrijwel niet meer uitgesproken en is er een mogelijkheid tot een onderbewindstelling met een extra beschermende maatregel tegen aankopen zonder toestemming van de bewindvoerder, namelijk het Centraal Curatele- en Bewindsregister. In dit register staat openbaar vermeld of een persoon onder bewind staat en daarmee geen overeenkomsten aan mag gaan zonder toestemming van zijn of haar bewindvoerder. Niet alle personen komen in het CCBR te staan met een onderbewindstelling, maar wel de personen die deze extra bescherming naar verwachting kunnen gebruiken. Dit register kan je openbaar raadplegen, je hebt hiervoor alleen wel de persoonsgegevens van de betreffende persoon nodig. Indien de persoon staat ingeschreven in het CCBR, dan heeft de bewindvoerder het recht om de koop terug te draaien. Staat de betreffende persoon niet in het CCBR, hebben zij geen poot om op te staan en is het de vraag of je de koop uit coulance terug zou willen draaien, maar juridisch is er dan voor hen geen onderbouwing. Succes!
StalNollie schreef:Joyce dit is een aankoop tussen particulieren dan kun je er denk gewoon echt weinig mee.
Bedrijfsmatig vraag ik het me ook af hoe dit in het recht staat!
Witchcraft schreef:Gezien jij van niks wist van een of andere mentor, ben jij zeker niet degene die had moeten zeggen dat je het paard niet aan haar mocht verkopen.
DeMolenhoek schreef:Nee Oji, dat zie je verkeerd. Ts kan niet terug naar de vorige situatie. Dat was namelijk paard aan huis. Door de onrust die er was en de rust die er nu is moet paard naar een pension.
oji schreef:TS heeft haar paard kennelijk verkocht aan een jong volwassenen met een geestelijke beperking. Die onder begeleiding staat maar die begeleiding ontlopen heeft.
Nog even los van of je wettelijk nou wel of niet verplicht bent het dier terug te nemen. Waar is de menselijke maat??? Ja natuurlijk is het vervelend om je paard terug te nemen. Maar als zo iemand een dergelijke fout begaat, dan ga je toch niet op je strepen staan maar ga je toch met die mentor om de tafel het op te lossen. Ik ben echt flabbergasted over zo weinig medemenselijkheid als ik eerlijk ben.
Joyce_R schreef:In principe maakt dit weinig uit, er wordt een overeenkomst aan gegaan tussen twee partijen, waarvan de verkopende partij altijd de ‘verplichting’ heeft om dergelijke inschrijvingen na te gaan.
Babootje schreef:DeMolenhoek schreef:Nee Oji, dat zie je verkeerd. Ts kan niet terug naar de vorige situatie. Dat was namelijk paard aan huis. Door de onrust die er was en de rust die er nu is moet paard naar een pension.
Dus was de TS maar wat blij dat het o zo brave paard is verkocht en heeft een ander "opgezadeld" met dr probleem.
Babootje schreef:DeMolenhoek schreef:Nee Oji, dat zie je verkeerd. Ts kan niet terug naar de vorige situatie. Dat was namelijk paard aan huis. Door de onrust die er was en de rust die er nu is moet paard naar een pension.
Dus was de TS maar wat blij dat het o zo brave paard is verkocht en heeft een ander "opgezadeld" met dr probleem.
DeMolenhoek schreef:Nee Oji, dat zie je verkeerd. Ts kan niet terug naar de vorige situatie. Dat was namelijk paard aan huis. Door de onrust die er was en de rust die er nu is moet paard naar een pension. Dus niet de vorige situatie maar een nieuwe. Dit wil zeggen dat het paard voor de 3de keer op 4 weken naar een nieuwe plek verhuisd, nieuwe personen en geen Ts want er is geen tijd om naar een pensionstal te gaan. Dan denk ik dat het paard beter blijft staan waar die nu staat voor rust en regelmaat en Ts de andere geïnteresseerden inlicht.
Sclimpre schreef:Joyce_R schreef:In principe maakt dit weinig uit, er wordt een overeenkomst aan gegaan tussen twee partijen, waarvan de verkopende partij altijd de ‘verplichting’ heeft om dergelijke inschrijvingen na te gaan.
Ben je zeker dat een gewone verkoper de verplichting heeft dit na te gaan?
En vanaf welk bedrag dan?
Heb even gegoogled en gevonden dat zelfs een deurwaarder niet verplicht is dit register te consulteren. https://www.schuldinfo.nl/index.php?id=31&tx_ttnews[tt_news]=460&tx_ttnews[backPid]=1&cHash=95f1b975c0
Dat was in 2016, kan uiteraard nu veranderd zijn.

Babootje schreef:purny schreef:[
Wauw, dus alle mensen die een mentor hebben of onder bewind staan zijn geestelijk beperkt?
Je hebt geen mentor als je 22 bent omdat je zo stabiel bent.
MightyMike schreef:Dat vraag ik mij ook af Birdie60. Als zij niet bevoegd zou zijn om zo'n aankoop te doen, hoe kan ze dan over het geld mogen beschikken om het wel te doen? Dat zou dan lijkt mij ook niet moeten kunnen om nu de andere kant mogelijk met haar 'probleem' op te kunnen zadelen.
Birdie60 schreef:Ik denk ook zo verkocht is verkocht.
Meisje had er het geld voor en heeft betaald.
Maar ik vraag me af als dat meisje een mentor heeft moet ze dan niet overleggen over wat ze koopt?