Edhunter schreef:In de zomer hebben ze 500 en in de winter rond de 200
Is dit in NL?
Ik vind het wat onwaarschijnlijk eerlijk gezegd.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VValar schreef:Een da rekening van €1000![]()
In eerste instantie dacht ik dierenarts rekening gewoon betalen. De geleverde diensten van een dierenarts moeten altijd vergoed worden, ook al ben je niet blij met de uitkomst van de behandeling (dat gezeur heb ik ook één keer gehad). Maar hier is de situatie wat anders.
Heel goed dat de opfok in eerste instantie een dierenarts erbij vraagt, maar gezien dit geen spoed was (zoals ik lees) vind ik het heel raar dag ze jullie niet zsm heeft ingelicht hierover.
Als er dan vervolgbehandelingen volgen waar jullie op dat moment nog steeds niet vanaf weten en de gepresenteerde eindrekening €1000 bedraagt, dan zou ik me als opfokbedrijf zijnde eens achter de oren gaan krabben en me afvragen of ik toch niet iets ben vergeten te doen (jullie inlichten). Ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar steekt maar gevoelsmatig zou ik ook niet de gehele rekening betalen.
Edhunter schreef:Weet niet of het hier onder valt....
Wij hebben onze 2 jarige merrie uit de opfok gehaald en ze was in een erbarmelijke staat.....
Wij gingen 1 A 2 x per maand kijken hoe het met de merrie in de opfok ging.
Alleen in de maand september was daar niets van gekomen door allerlei omstandigheden.
Begin oktober gingen wij weer op zoek en we hadden het idee om haar voor 1 november op te halen omdat meestal het weer slechter wordt en dan pakken ze flink in.
Maar we konden onze merrie niet vinden in het weiland......... We waren bezorgd en zijn alle weiland bij langs geweest om te zoeken en we waren ongerust... We zijn richting. De boerderij gereden en zagen in de verte ook paarden lopen. ( op zondag ben je niet welkom ) Dus dachten we een vos te zien die op ons paard leek......... Toch bleven wij ongerust en hebben de volgende ochtend gebeld met de opfok waar de merrie liep. Toen kregen wij te horen dat ze ziek was en al een week op stal stond!!!!!!! Ze hadden de dierenarts er bij gehaald en die wist ook niet wat ze mankeerde ... Ze was erg mager en sloom en kon niet zo goed lopen. De dierenarts had bloedonderzoek, mestonderzoek gedaan ( geen wormen) antibiotica gespoten, pijnstillers en metacam en elke dag een spuit antibiotica.........
Wij wisten hier dus NIETS van !!! De opfokker beloofde ons dat het paard weer gezond onze kant op zou komen....... Na 3 weken hebben wij haar opgehaald omdat de toestand niet verbeterde! Hij had intussen de da er nog een paar keer laten komen...Thuis gekomen hebben we alle symptomen op een rijtje gezet en kwamen tot de conclusie en in overleg met onze eigen da dat de merrie maagzweren zou moeten hebben. We hebben haar op Omeprazol gezet en ze kwam in 3 weken kilo's aan en ging niet meer liggen van de pijn na het eten!!! Ze groeit nog steeds en ziet er stralend uit ondanks dat we er nog niet zijn.
Nu kregen wij van de dierenarts even een rekening voorgeschoteld die er niet om loog !
Wij zitten nu met het feit dat wij niet van plan zijn de rekening te betalen omdat ten eerste wij niet in kennis zijn gesteld dat het paard ziek was en op stal stond en dat de opfok eigenaar ons beloofd had het paard weer gezond af te leveren... Dit is niet gebeurd.
Daar komt bij dat de paarden totaal geen gras in het land hadden van de zomer en hij vertelde dat de paarden naar een ander stuk weiland zouden gaan waar wel gras was ( augustus) hij op ze bijvoeren met kuil ( bruine troep). Ik heb overal foto's van gemaakt.
We hebben hem op het woord gelooft dat het paard in beter grasland zou komen samen met de groep.
Onze merrie was nogal onderdanig en niet zo hanig om ook hooi/ kuil te gaan eten... Het water was smerig...
Aangezien de eigenaar van het opfokbedrijf beloofde dat het allemaal goed zou komen moet je daar op kunnen vertrouwen! Tenslotte heb je een contract waarbij hij de zorg an de paarden overneemt..
Wij hebben hem zelfs nog netjes betaald, maar het paard was gewoon verhongerd en had maagzweren !
Hoe zouden jullie handelen??
Edhunter schreef:Alles is in werking, maar zoals je leest zijn er heel veel mensen die denken dat ze zomaar een opfokbedrijf kunnen beginnen.
Wat ik hiermee zou willen is dat er meer toezicht komt op deze bedrijven. Zodat zowel het bedrijf als wel de eigenaar beter in hun recht staan
cobiie schreef:Femke als de da 3 weken lang elke dag komt om antibiotica te spuiten kan het best aantikken qua voorrijkosten.
Maar ts heeft de rekening gehad en daarin zal een specificatie zitten van de kosten, dus als die dat wil delen geeft het meer duidelijkheid.
liberia schreef:Jammer dat we nog niet weten of er een contract is en zo ja, wat er dan over in staat.
Persoonlijk denk ik dat het hele probleem is dat de opfok ts te laat heeft gebeld. Maar, er was toen wel al een da bij het paard geweest. Persoonlijk vind ik dat belangrijker. Toen ts op de hoogte was, was het haar keuze om het paard te laten staan. Persoonlijk denk ik dat er juridisch weinig te behalen valt. Ts moet betalen, immers opfok heeft gedaan voor haar paard wat ze kon en tijdig dierenarts ingeschakeld. Met 500 jonge paarden gaat er altijd wel eens iets mis, jammer dat dit nu net ts haar paard is, maar dut maakt het niet gelijk een slechte opfok.
SANEX schreef:Volgens mij probeert de ts hier duidelijk te maken dat het ziek zijn van het paard in haar ogen door de opfok komt. Aangezien deze op te kort grasland stonden en smerig water kregen en bruine troepkuil in Augustus al. Dit zou verbeterd worden maar is kennelijk niet gebeurd. Ts haalt ergens aan dat de maagzweren niet gekomen waren als de paarden verplaatst waren naar vol grasland. Dat is wat ik er ook nog uit opmaak eigenlijk...
Cemlys schreef:Maar nu staat niks op de kwelders natuurlijk. Ik snap alleen niet dat als je paard in augustus het niet goed doet, je september overslaat om te kijken. Opfok had eerder moeten contacten misschien over de dierenarts, maar aan de andere kant rekening komt wel van jullie paard af. Misschien dat ze eerst hebben willen kijken of het dier niet opknapte met een paar dagen, en dan pas gebeld hebben. Paard was niet levensgevaarlijk ziek. Opfok kan wel beloven dat het je paard gezond afleverd maar het blijven dieren en als je hem weghaalt...
Is er een maagscopie gebeurd bij je paard? Want vanaf de buitenkant kun je niet zien of een dier ze heeft. Misschien was hij bij ophalen al herstellende en heeft dat thuis alleen maar doorgezet (met of zonder omeprazol). Al bij al vrees ik dat je gewoon zult moeten betalen. En lekker thuis houden dit dier. Sommige paarden zijn niet gemaakt voor opfok en sneeuwen compleet onder in grote groepen. Daar kan een opfok weinig aan doen en moet je als eigenaar niet willen