Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Go_ma

Re: Geen stal contract getekend. Geld het contract dan alsnog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:30

Hoe sterk je staat in juridisch opzicht weet ik niet, maar als je er bent gaan staan vind ik wel dat je eigenlijk wel akkoord bent gegaan met de regels die in het contract staan. Overigens vind ik een maand opzegtermijn trouwens ook wel normaal, dus ik zou gewoon betalen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:13

Ik verplaatst dit topic naar TAO, transport overige en afspraken :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:13

Voor het eerste van de maand opzeggen. Hangt er ook maar net vanaf wanneer je contract in gaat. Maar in veel gevallen betaal je stalling van de eerste van de maand tot de einde. En dan moet je de huur voor het eind van de maand opgezegd hebben.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:22

Denk dat dat wel een belangrijk punt is, gaat het om een maand opzegtermijn of een kalendermaand?

In het 1e geval betaal je gewoon 4 dagen, in het 2e de volledige maand.

Doordat je het contract wel hebt gekregen weet je wat hun wenselijke gang van zaken is en vind ik het wel enigzins raar om je daar aan te proberen ontrekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:26

Dit is topic 21822 over hetzelfde onderwerpen en telkens komt het op hetzelfde neer. Er wordt te laat opgezegd, dus stalhouder doet waar hij recht op heeft. Zuur voor jou, maar dan zeg je of vroeger op of je betaald de maand december ook nog. Ergens staan en contract niet tekenen werkt ook niet. Dan ga je er of niet staan of je aanvaard de voorwaarden. Zou nogal wat zijn als je een huis huurt: Ja ik ben het niet eens met de voorwaarden dus ik wil geen contract tekenen maar ik kom hier wel lekker wonen. Oh en als ik weg wil dan ben ik gewoon weg. Veel succes met op een maand tijd andere huurders te zoeken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:34

DeMolenhoek schreef:
Dit is topic 21822 over hetzelfde onderwerpen en telkens komt het op hetzelfde neer. Er wordt te laat opgezegd, dus stalhouder doet waar hij recht op heeft. Zuur voor jou, maar dan zeg je of vroeger op of je betaald de maand december ook nog. Ergens staan en contract niet tekenen werkt ook niet. Dan ga je er of niet staan of je aanvaard de voorwaarden. Zou nogal wat zijn als je een huis huurt: Ja ik ben het niet eens met de voorwaarden dus ik wil geen contract tekenen maar ik kom hier wel lekker wonen. Oh en als ik weg wil dan ben ik gewoon weg. Veel succes met op een maand tijd andere huurders te zoeken.

_/-\o_

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:34

Moet je de hele maand december betalen incl voer enz? Dat zal niet eerlijk zijn of gewoon lekker elke dag biks en hooi en sto in een zak laten doen en meenemen! Hier in de buurt betaal je dan ongeveer 1/3 van het stalgeld(kale huur)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:39

amboewella schreef:
Moet je de hele maand december betalen incl voer enz? Dat zal niet eerlijk zijn of gewoon lekker elke dag biks en hooi en sto in een zak laten doen en meenemen! Hier in de buurt betaal je dan ongeveer 1/3 van het stalgeld(kale huur)

Als jij denkt dat 2/3e van het stalgeld uit hooi/stro/voer bestaat dan ben je echt wel heel naïef mbt de werkelijke kosten. Je word ontzettend gematst als ze voor kale huur maar 1/3e rekenen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:43

Het is zuur, maar als je het nu eens omdraait: de stalhouderij laat jou op 4 november weten dat de stal per 1 december wordt opgezegd...
Misschien kun je hem voorstellen dat jij helpt om snel een nieuwe huurder te vinden en dat verrekent.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:46

0000 schreef:
amboewella schreef:

Als jij denkt dat 2/3e van het stalgeld uit hooi/stro/voer bestaat dan ben je echt wel heel naïef mbt de werkelijke kosten. Je word ontzettend gematst als ze voor kale huur maar 1/3e rekenen.

Hoezo? Je maakt dan toch nergens meer gebruik van en de staleigenaar kan de stal weer verhuren. Ik ben niet naïef zo gaat het hier gewoon!

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:48

LumaFDO schreef:
Beste Bokkers,

Ik zit met mn handen in het haar. Ik ga 30 November verhuizen met mijn paarden. Nu staat er in het contract dat ik een maand opzegtermijn heb. Ik heb 4 November opgezegt. Maar nu krijg ik van mijn stal eigenaar de paspoorten niet mee omdat ik eerst de maand December moet betalen. Maar ik heb het stal contract niet getekend omdat ik het er nooit mee eens ben geweest met wat er allemaal in staat. Nu krijg ik 30 November dus mijn paspoorten niet mee omdat ik eerst moet betalen. Maar heeft mijn stal eigenaar wel het recht om dit te doen? Mag dit zomaar als er geen contract getekend is?

Alvast bedankt.
Mvg

Nee dit mag niet. Ik zou gewoon op de dag dat je weg gaat de politie bellen je krijgt ze dan vast snel terug. Succes met verhuizen.

Verder, een maandopzeg termijn met een opzegging op 4 november is 4 december het einde. Tenzij er in het contract staat dat het opgezegd moet worden per de eerste van de maand. Nogmaals het contract is niet rechtsgeldig dus stalhouder heeft geen poot om op te staan. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door SolarHertog op 19-11-18 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:49

amboewella schreef:

Dan heb jij geluk. Maar een maand opzegtermijn is een maand opzegtermijn. Hoe je het ook went of keert.
Je hebt een afspraak met iemand. Deze persoon heeft ook z'n kosten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:49

0000 schreef:
amboewella schreef:

Wat een goed idee amboewella!

@0000
Ligt er aan waar je staat, bij ons is ook 50% van het maandgeld alleen voor hooi, 75 euro pm
Stro komt op 25 euro per maand.
Er zitten geen brokken bij maar inderdaad bij sommige stallen krijgen ze dat ook, in de wintermaanden komt dat bij mijn paard op plm 30 euro pm.

En ik hoorde dat als je een plaatsje wil reserveren voor jong paard om terug te komen, er ook wel een kwart pm wordt gevraagd om geen inkomsten mis te lopen voor staleigenaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:51

Omdat hooi, stro en voer niet het grootste maar het kleinste deel van de kosten zijn voor de staleigenaar. Daar denken klanten vaak heel anders over, zie dat hier ook heel vaak langskomen. Oh maar ik gebruik het niet dus er zijn geen kosten meer aan. Dat is gewoon niet de realiteit of de praktijk. Maar omdat er zo weinig inzicht is in de kosten die het runnen van een stal met zich meebrengt krijg je keer op keer dit soort topics. Vaak met een ondertoon waarin de stalhouder word weggezet als geldwolf die over de rug van de klant even wat extra wil verdienen. Ik ben iets bekender met de andere kant en in veel gevallen zien de boeken er echt wel heel anders uit dan men hier lijkt te denken.

Abbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:02

De discussie of je wel of niet moet betalen staat volledig los van het feit dat hij die paspoorten gewoon terug moet geven. Hij zit dus hartstikke fout met dat dreigement. En daar zou ik wel ff een briefje over sturen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:09

Abbb schreef:
De discussie of je wel of niet moet betalen staat volledig los van het feit dat hij die paspoorten gewoon terug moet geven. Hij zit dus hartstikke fout met dat dreigement. En daar zou ik wel ff een briefje over sturen.

Nee hoor.

Zelfs het paard hoeft hij niet mee te geven. Retentierecht doet een hoop als je dat goed uitvoert :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:11

Ik vind het niet vreemd dat steeds meer paardenpensions een je maand borg laten betalen om dit soort toestanden te voorkomen. Als je dan te laat opzegt, houden ze gewoon de borg. Zeg je op tijd op, dan hoef je de laatste maand geen pensiongeld te betalen. Heel verstandig!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:19

DeMolenhoek schreef:

Dit inderdaad! Hier staat het nogmaals uitgelegd voor je TS:

Citaat:
Als het een huurovereenkomst betreft met betrekking tot een onroerende zaak, niet zijnde een woning of bedrijfsruimte, die aangegaan is voor onbepaalde tijd, dan dient er tenminste een opzegtermijn van één maand in acht genomen worden. Deze opzegtermijn geldt voor de opzegging door zowel de staleigenaar als de pensionklant.

Bron: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws/algemeen/juridisch-mag-pensionhouder-mij-zomaar-deur-wijzen.html

Een dure les, maar je stadhouder staat gewoon in zijn recht :)

Abbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:37

ruitje schreef:
Nee hoor.

Zelfs het paard hoeft hij niet mee te geven. Retentierecht doet een hoop als je dat goed uitvoert :)

Als jij eind november die paarden meeneemt, heb je gewoon netjes november betaald, daarna wordt het een zaak om het geld van december te krijgen, volgens mij is het retentierecht in dit geval nog niet van toepassing.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:53

Geen contract getekend, maar als je gebruik maakt van de stal/faciliteiten ben je evengoed akkoord gegaan.

Wel vreemd dat ze zo moeilijk doet om die 4 dagen..

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:10

Stalhouder mag paspoorten niet behouden vanwege niet betalen. Die paspoorten horen bij de paarden en kan hij niet achterhouden. Lelijke streek.
Ik snap het ook niet goed, want waarschijnlijk heeft hij die stal in December alweer verhuurd aan een ander. Terwijl die stal dan nog verhuurd is door jou. Eigenlijk zou je een knuffelpaard in die stal moeten zetten en om de zoveel dagen komen checken of die stal nog voor jou is en dat er niet een ander paard in staat. Want ook hij moet zijn deel van het contract naleven. Die stal is in December van jou.
Als er niet meer te spreken valt met hem, zou ik het geld contant gaan afgeven bij hem, je paspoorten gelijk ophalen en aangeven dat je verwacht dat je je paard ten alle tijden in die stal kunt zetten indien nodig, tijdens jouw huurtermijn. Dat hij dan niet verder mag verhuren. Als hij het lelijk wil spelen....

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:11

TS reageert al niet meer... denk niet dat onze tips en adviezen nog veel nut hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:23

Wat zijn veel paardenmensen tovh ook zielige figuren.
Altijd zeuren op de stalhouders, maar zelf overal onderuit willen komen als het geld kost.

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:42

Sunnda schreef:
Wat zijn veel paardenmensen tovh ook zielige figuren.
Altijd zeuren op de stalhouders, maar zelf overal onderuit willen komen als het geld kost.

Veel stalhouders gaat het ook met name enkel om geld.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:51

Daphara schreef:
TS reageert al niet meer... denk niet dat onze tips en adviezen nog veel nut hebben.

_O-
TS reageert 4 uur niet en dan heeft het gelijk geen nut meer??