Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:30

Kinke schreef:
ik snap niet waarom je je aangesproken voelt Danielleee, ik noem jou toch niet?

Klopt, niet mijn naam. Maar ik vind dat je nogal een bepaalde groep over één kam scheert. Maar goed, dat doet er verder niet toe want het is niet on topic.

Laten we het verder hebben over TS, dat is waar het om gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:35

Ts, ik weet dat goede restaurants zelf hun vlees inkopen. Vraag daar eens of ze een slachter weten.
En ik bedoel dus alleen het slachten, voor het geval er weer mensen ergens over gaan vallen.

Dayanara

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:39

Poeh in België zou ik er geen weten.

Moedige dappere beslissing. Vorig paard hebben we ook naar de slacht gedaan in Kerkdriel. Hele vriendelijke aardige mensen.

Ik heb teveel horror gezien bij het inslapen door de dierenarts.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:50

Werkt een euthanasie/inslapen niet hetzelfde als onder narcose gaan? Ik snap dat er andere stoffen in zitten die het gart e.d. Stoppen maar zou het niet hetzelfde 'voelen' als onder narcose gaan of gewoon in slaap vallen? Ik heb nog niet zovaak geprobeerd hoe het voelt om ingeslapen te worden...

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 18:58

RoyceMack schreef:
Werkt een euthanasie/inslapen niet hetzelfde als onder narcose gaan? Ik snap dat er andere stoffen in zitten die het gart e.d. Stoppen maar zou het niet hetzelfde 'voelen' als onder narcose gaan of gewoon in slaap vallen? Ik heb nog niet zovaak geprobeerd hoe het voelt om ingeslapen te worden...

Veel dieren “vechten” tegen de slaap dan. Onze kat toen heeft zich echt verzet e 3dubbele dosis moeten krijgen voor hij sliep, dat levert natuurlijk ook veel stress op dan wanneer het 1 knal is en klaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:04

Misschien is het een idee om gewoon te blijven bij de vraag van TS. :)*

Discussies over inslapen vs slachten zjn zat te vinden met de zoekfunctie!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:18

Ik heb wel veel Belgische kennissen, alleen niet zozeer in de paarden. Ik wil wel een oproepje doen om te kijken of iemand iets weet in West-Vlaanderen, maar ik denk dat TS zelf meer kennissen heeft die dat kunnen weten. Zo niet, laat maar weten, dan waag ik er een oproepje aan.

Vraag anders even aan een mod of die de titel kan veranderen zodat je er (West-)Vlaanderen aan toe kunt voegen. Dan reageren er misschien meer mensen gericht op je vraag.

Zelf heb ik overigens een goede ervaring met het laten schieten op een slachthuis, en zou er met mijn huidige paard ook weer voor kiezen als de omstandigheden het toelaten. Ik ben zelf bij het schieten gebleven en dat ging heel rustig en kalm.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:32

Bij ons heeft de slager ( de Kok uit Nieuwland )
welleens een paard geschoten op locatie.
Maar begreep dat een paard dan feitelijk alleen hersendood is en dan later werkelijk word geslacht in de slagerij.
Het lijkt mij wel idd minder stress voor een paard als hij in zijn eigen omgeving kan blijven.
Verder respecteer ik geheel de keuze van TS.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:37

RoyceMack schreef:

Dat laatste mag ik hopen...

Inslapen is eigenlijk eerst onder narcose en daarna het hart stoppen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:15

Diervriendelijk slachten bestaat niet.....heel simpel...…Paard ruikt in elke slachterij de geur van "dood"en daar krijgt het al stress van. Maargoed moet je zelf weten hoor, ik zou er zelf voor kiezen mijn paard gewoon in te laten slapen op zijn vertrouwde plekje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:23

Donkydonkje schreef:
Diervriendelijk slachten bestaat niet.....heel simpel...…Paard ruikt in elke slachterij de geur van "dood"en daar krijgt het al stress van. Maargoed moet je zelf weten hoor, ik zou er zelf voor kiezen mijn paard gewoon in te laten slapen op zijn vertrouwde plekje.

Hoeveel paarden op hoeveel slachterijen heb jij zelf gezien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:23

Donkydonkje schreef:

Dat is dus niet waar.
Ik heb meerdere paarden er heen gebracht (niet alleen van mijzelf) en geen 1 paard was in de stress door de geur.
Sommige vonden de vreemde plek spannend, maar dat waren paarden die op vreemd terrein altijd wat kijkerig waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:31

Het dringende verzoek de discussie wel of niet slachten niet in dit topic te voeren. Word hier een beetje narrig van.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:31

Marije_jiplover schreef:
Donkydonkje schreef:

Hoeveel paarden op hoeveel slachterijen heb jij zelf gezien?

Psies

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:45

Donkydonkje schreef:

Ik heb menig paard ingeslapen zien worden en menig paard naar de slacht zien gaan. De meeste stress kwam toch echt van het spuitje ipv het schot.
Het hele gruwelverhaal omtrent slachten zou eens op moeten houden. Ja er zijn veel misstanden in de vleesindustrie. Maar een goede paardenslager zoals in Nijkerk is heel begaan met de eigenaar en het paard. Alles gebeurt daar heel rustig. Paarden staan niet aan een touwtje te wachten maar blijven op de trailer. Komen er vanaf zoals op elke andere plek. Lopen naar binnen en klaar. Voor ze “de dood hebben geroken” zijn ze al weg hoor. Ik zie meer paarden druk worden van de geur op de kliniek dan bij het slachthuis.

Ontopic: TS ik raad je aan om Nijkerk inderdaad te bellen en te vragen of zij je verder kunnen helpen. Ik heb er goede ervaringen mee en voor mijn paarden niks anders meer dan dat. En bovendien heel veel sterkte. Want moeilijk blijft het altijd. Y;(

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:46

Ik had daar net een stukje over geschreven, over het ruiken van de dood, maar ik had het niet geplaatst omdat ik het geloof ik al eens eerder op Bokt heb geschreven. Maar dan nu toch maar...

Toen mijn paard naar de slacht ging waarschuwde mijn vader daar ook voor, dat mijn paard de dood zou ruiken en dus zou flippen in de slachtruimte. Niet dat mijn vader het ooit een slacht had meegemaakt maargoed... Ik was erop voorbereid.
Maar dat gebeurde helemaal niet. Mijn paard liep rustig de trailer af, werd rustig de slachtruimte ingeleid, kreeg een aai over haar hoofd en was *poef* weg. Ik heb geen enkele vorm van paniek bij haar kunnen bespeuren. Ze zal ongetwijfeld wat stress gehad hebben van de vreemde ruimte, zoals iemand al eerder zei, zoals je ook bij een wedstrijd op vreemd terrein hebt. Maar ook dat duurde maar heel kort, want de tijd tussen het uitlopen van de trailer en het schot was nog geen minuut. Uiterlijk was er niets te zien aan haar, waarschijnlijk ook door de kalmte van de geleider en de slachter.

De term 'sereen' beschrijft voor mij het beste de hele ochtend. Het was stil en verdrietig, met al die huilende mensen. Mijn paard was als een van de laatste aan de beurt, dus ik heb veel paarden voor zien gaan. Bij geen enkele heb ik een vorm van paniek bespeurd. Sommige paarden stonden in stalletjes vlakbij de schietruimte, waar dus met enige regelmaat een paard geschoten werd, maar ook zij bleven kalm.

Het verbloeden gebeurde overigens in een andere ruimte. In de schietruimte was geen bloed te zien, en ik dacht me ook iets te herinneren dat deze toch na elk paard even schoongemaakt werd, maar dat weet ik niet zeker meer. In ieder geval was er blijkbaar niets te ruiken of voelen waardoor paarden in de stress schoten.

Ditzelfde heb ik overigens ook gezien in een docu over De Tostifabriek. Daarin werden de twee varkens geslacht waarbij er natuurlijk eentje eerst moest. Je zou verwachten dat die tweede compleet door het lint gaat, maar dat gebeurde helemaal niet.
Sowieso een aanrader als je je dingen afvraagt over ons voedsel en dierenwelzijn; het project De Tostifabriek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:48

anjali schreef:
Waar komen die akelige filmpjes over mishandeling in slachthuizen dan vandaan,als hier beweerd wordt dat het er daar allemaal zo diervriendelijk aan toe gaat?

Jeetje echt. Snap je nu niet dat dit niet kan???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:52

DezeNaam schreef:
Kinke schreef:
zelfs in dit topic kunnen vegetariërs/veganisten zich niet inhouden.

... :') Ik weet al zeker van twee mensen die hier reageren dat ze vegetariër zijn. En die zijn net 'voor' het slachten in dit topic.

Hoi :wave: maar kinkes missie tgo vega(n)s is al langer duidelijk :j

Doe waar je je goed bij voelt TS. Hopelijk vind je iemand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:57

Weet eigenlijk niet of je je B paard zomaar in NL mag laten slachten, je zal in ieder geval paspoort moeten hebben met daarin inlegvel voor medicatie en wel of niet geschikt voor de slacht.
Verder geen idee....

In Zeeland zit er ook 1.. deze: http://www.slagerijslager.nl/
Heeft slachterij niet bij de winkel zitten maar elders, op afspraak kunnen daar paarden worden geslacht gaat dan vroeg in de ochtend. Je paard moet wel een optap op kunnen stappen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:58

Ts misschien heb je wat aan deze lijst? https://www.roeselare.be/system/files_f ... download=1

Verder in Nederland is er ook nog het een en ander op te zoeken via de landbouwinstanties. Weet niet of dat ook in België te vinden is? Verder heel veel sterkte!

Over de discussie wel of niet slachten. Ik ben voor mijn werk in diverse slachterijen geweest , groot en klein en heb nergens misstanden gezien en beesten stonden allemaal rustig. Een beest weet ook niet hoe de dood ruikt, wij koppelen dat er aan maar een dier weet niet dat daar eerst een dier is geschoten. Als slachter wil je ook geen stress in de dieren want door stress is het vlees niet lekker en taai.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:11

Sjolvir schreef:
Weet eigenlijk niet of je je B paard zomaar in NL mag laten slachten, je zal in ieder geval paspoort moeten hebben met daarin inlegvel voor medicatie en wel of niet geschikt voor de slacht.
Verder geen idee....

In Zeeland zit er ook 1.. deze: http://www.slagerijslager.nl/
Heeft slachterij niet bij de winkel zitten maar elders, op afspraak kunnen daar paarden worden geslacht gaat dan vroeg in de ochtend. Je paard moet wel een optap op kunnen stappen.

In Nijkerk komen er zelfs mensen uit Duitsland en België. Is het niet zo dat binnen de EU dat gewoon kan? Paarden gaan vanuit Nederland ook voor slacht wel eens op transport naar Italië of Polen toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:17

Je hebt een exportcertificaat nodig om een dier in het buitenland te laten slachten. Deze moet door een dierenarts afgegeven worden, die het dier keurt voor het op transport gaat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:20

Sjolvir schreef:
Verder geen idee....

In principe mag een paard (of elk ander slachtdier) niet in het buitenland geslacht worden. Eigenlijk moet je sowieso elke keer als je met je paard de grens over gaat je paard officiëel uit- en invoeren. Gelukkig heeft de Benelux dit versoepeld en hoeft dat niet voor een dagje wedstrijd. Duitsland heeft een gedoogbeleid ten opzichte van Nederlandse paarden, maar dat geldt neem ik aan niet voor slachtpaarden.
Misschien dat de regels binnen de Benelux zo versoepeld zijn dat slachtvee, en dus ook slachtpaarden, gewoon naar een van de andere landen getransporteerd mogen worden en daar ook geslacht. Dat zou je uit moeten zoeken. Wat betreft Duitsland weet ik haast zeker dat dat niet zomaar mag.

Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die hun paard in Nederland willen laten slachten daarvoor gewoon de papieren aangevraagd hebben. Het kost wat tijd en een paar centen, maar als dat het laatste is wat je voor je paard kunt doen... Het is het overwegen waard.

EDIT: Bij de slacht worden de papieren sowieso uitgebreid gecontroleerd, en mocht blijken dat je paard 'illegaal' in het land is dan kan het niet geslacht worden.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:29

CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.

Een paard naar de slacht brengen. Daar krijgen ze de kilo prijs wat het paard weegt
En in laten slapen kost geld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:37

Waarom zou je vlees vernietigen terwijl het prima gebruikt kan worden? Onnodig en verspilling.