Cap plicht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helmplicht voor ruiters op de openbare weg, ja of nee.

Ja.
417 (60%)
Nee.
115 (16%)
Ook voor menners.
144 (20%)
Ook voor iemand die een paard te voet of te fiets begeleid.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 688

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:55

Oneens. Geen cap dragen is volledig je eigen risico. En ik begrijp ook niet waarom dat altijd zo'n discussie punt blijft.dat moet toch lekker ieder voor zichzelf weten? Mits dat dat verplicht word op een stal (wat ik niet meer dan normaal vind) maargoed al ga ik er achterstevoren opzitten wat heb een ander daar mee te maken??
Ik rijd zonder cap. Waarom? Omdat ik een hekel heb aan dat ding. (en ja ik weet heeeel goed dat dat ding mijn leven kan redden) ik rijd dagelijks mijn paarden. Kan prima rijden en vertrouw mijn paard 100%.ook in drukke situaties. (grote strontwagens, moterclubs enzenz)

troi

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:00

Wat een onzin, mag ik nog iets zelf beslissen als volwassene??

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:01

Zeker verplichten.
Midden juli zelf van mijn paard gevallen, pontificaal op m’n hoofd. Als ik geen cap op had gehad dan had ik er niet meer zo bijgezeten.
En nu nog 24/7 hoofdpijn, zere nek, hersenen moeten weer aan alle prikkels wennen etc etc.

Geen moeite om dat ding op te zetten, dus zeker verplicht maken!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:01

Kairos schreef:
Ik ben van mening dat je het in de bak en op eigen terrein zelf moet weten, maar buiten idd cap verplicht. Heb hem altijd op in de les (manege), een keer bij een vriendin niet opgehad, was mijn eigen vergeten en ze had geen passende cap liggen, maar toen bleven we ook bewust in de bak.

Totdat je met je walnoot op de rand van de bak knettert.
Wat mij betreft mag het gewoon verplicht worden gesteld, voor iedereen, altijd en overal, samen met een bodyprotector. Scheelt wat zorgkosten her en der.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:02

Mee eens en ook voor volwassenen. Hoe moeilijk is het om een cap op te zetten en het goede voorbeeld te geven? Op de manege waar mijn zusje rijd hebben ze ook t/m 18 een bodyprotectorplicht, na 18 met spring en crosslessen. Ik denk dat ze vooral hierdoor de bodyprotector ook tijdens het springen op haar verzorgpony draagt (en omdat mijn moeder het op de manege zag en nou moet mijn zusje het officieel altijd, maargoed dan staat ze minder goed op de foto's :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:03

_PantaRhei schreef:
Inderdaad een lastige hoe ver je gaat met het opleggen van regels. Echter, ik vind de openbare weg wel echt iets anders dan eigen terrein of diep in het bos. Op de openbare weg zou ik het wel verplichten. Niet per se voor de ruiter zelf, want eigen verantwoordelijkheid en keuze, maar wel omdat er ook veel anderen in het spel zijn. De voorbeeldfunctie werd al genoemd, maar daarnaast: wat als je toch in een ongeluk terecht komt, wat ook met een bomproof paard kan, en permanente schade aan je hoofd oploopt? Ik kan me voorstellen dat dat voor andere betrokkenen in het verkeer ook zeer heftig al dan niet traumatiserend kan zijn.

Oftewel, niet voor jezelf maar wel voor iedereen om je heen, doe hem gewoon op :)

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Verder is de kans dat het ongeluk door iemand anders komt ipv jezelf veel op een openbare weg dan op eigen terrein.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:05

Degene die het betuttelend vinden en het belachelijk vinden dat ze dit niet zelf mogen bepalen... Vinden jullie dat ook van het verplicht autogordel moeten dragen en motor/scooterhelm moeten dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:08

Ik heb het ook wel over deelname aan het verkeer en op openbare wegen/plaatsen. Op eigen terrein maakt het me allemaal niet uit. Ik zet mijn cap alsnog op, doet een ander dat niet, eigen keuze.

Net zoals dat er mensen willen gaan rotsklimmen zonder beveiliging. Mij niet gelaten, maar ik kom je overschot niet opruimen.
Kind zonder gordel in de auto? Doe gerust, maar achteraf niet zeuren als ie door je raam is gekatapulteerd.

PowerFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:24

Delphi schreef:
Degene die het betuttelend vinden en het belachelijk vinden dat ze dit niet zelf mogen bepalen... Vinden jullie dat ook van het verplicht autogordel moeten dragen en motor/scooterhelm moeten dragen?

Uh ja? Wat heb jij dr aan dat iemand zn eigen kapot rijd als die zn helm niet op had?of door het niet dragen van een autogordel door de vooruit vliegt? Das dan zn eige schuld toch?
Dat je een kind dat meegeeft vind ik zeker nodig. Maar een volwassenen kan zelf wel beslissen wat hij denkt wat goed is

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:46

Delphi schreef:

Ja!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:47

Oneens. Van mij hoeft de overheid niet allerlei regeltjes te verzinnen. Mensen kunnen hun eigen keuze maken. Verder wil ik ook geen voorbeeld zijn voor kinderen. Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Zij moeten hun kind de risico's bijbrengen en leren een verstandige keuze te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:57

Delphi schreef:

Ja.

Ik zal het je nog erger vertellen:
Winterbanden zijn veiliger in de winter hé? Dat is wat de bandenfabrikanten jouw en de rest van de wereld wijs proberen te maken.

Nou, dat is volstrekte onzin want ze vertellen er een cruciaal ding NIET bij: hoeveel veiliger zijn ze?? Met andere woorden: als je met winterbanden remt, heb je bij dezelfde snelheid een iets kortere remweg. Klopt. Maar hoeveel harder kan/mag je rijden om DEZELFDE remweg te hebben als zonder winterbanden? 2km/h, 3km/h? Wat doen mensen met winterbanden? Juist, die gaan harder rijden want met winterbanden sta je toch eerder stil. Dat effect heeft zelfs een wetenschappelijke naam, vraag HC even, die weet dat.

Veiligheid zit maar op een plek: tussen jouw oren!! De rest is bullsh*t dat er aan de haren bij gesleept wordt om al die onzin te rechtvaardigen. Denk ##@!*&^%% zelf eens na voordat je wat doet, in plaats van te gaan lopen janken dat overal maar regeltjes voor moeten zijn.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:00

Tja , ons gezin draagt een cap bij paardrijden. Inderdaad vroeger niet tot ook wij beseften dat hersenen gevoeliger zijn dan wij dachten. Zelf je hoofd flink stoten maakt dat je hersenen in je schedel rammelen doordat ze los in de schedel liggen en heen en weer schudden ( hersenschudding) .
Als mensen niet zelf beschermende maatrgelen willen nemen zouden ze eigenlijk ook geen aanspraak op uitkeringen moeten maken als ze gehandicapt in een rolstoel komen te zitten of erger comateus in een bed.
Hersenen zijn zo belangrijk voor een goed leven, die hebben alle bescherming nodig wat maar mogelijk is !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:17

proudmama schreef:
Tja , ons gezin draagt een cap bij paardrijden. Inderdaad vroeger niet tot ook wij beseften dat hersenen gevoeliger zijn dan wij dachten. Zelf je hoofd flink stoten maakt dat je hersenen in je schedel rammelen doordat ze los in de schedel liggen en heen en weer schudden ( hersenschudding) .
Als mensen niet zelf beschermende maatrgelen willen nemen zouden ze eigenlijk ook geen aanspraak op uitkeringen moeten maken als ze gehandicapt in een rolstoel komen te zitten of erger comateus in een bed.
Hersenen zijn zo belangrijk voor een goed leven, die hebben alle bescherming nodig wat maar mogelijk is !

Ehm, weet je waar de meeste ernstige ongelukken gebeuren?

In huis.........

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:22

PowerFries schreef:
Delphi schreef:

Uh ja? Wat heb jij dr aan dat iemand zn eigen kapot rijd als die zn helm niet op had?of door het niet dragen van een autogordel door de vooruit vliegt? Das dan zn eige schuld toch?
Dat je een kind dat meegeeft vind ik zeker nodig. Maar een volwassenen kan zelf wel beslissen wat hij denkt wat goed is

Ik heb daar inderdaad niets aan. Maar wat als zo iemand vervolgens dure medische zorg nodig heeft, arbeidsongeschikt of invalide raakt en een uitkering nodig heeft, wie betaald dat dan? Ondanks dat volwassenen zelf oud genoeg zijn om eigen keuzes te maken, zal deze persoon mocht het mis gaan hier niet zelf de financiële gevolgen van dragen.

Dus zelf vind ik het niet meer dan logisch dat simpele dingen als gordels en helmen verplicht gesteld worden. Caps mogen daar wat mij betreft ook bij.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:04

ikke schreef:
proudmama schreef:

Ehm, weet je waar de meeste ernstige ongelukken gebeuren?

In huis.........

Dat zijn ongelukken als verbrandingen, vergiftigingen, van de trap vallen, en dit gebeurt meestal niet moedwillig omdat mensen zichzelf in gevaar brengen en te stom zijn om zich daar niet tegen te ( willen) beschermen

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:12

ikke schreef:
Delphi schreef:

Veiligheid zit maar op een plek: tussen jouw oren!! De rest is bullsh*t dat er aan de haren bij gesleept wordt om al die onzin te rechtvaardigen. Denk ##@!*&^%% zelf eens na voordat je wat doet, in plaats van te gaan lopen janken dat overal maar regeltjes voor moeten zijn.

Misschien, heel misschien kun je iets ook wat netter verwoorden?
En ik ben het volledig met je eens met veiligheid tussen die oren. Daar zit precies die cap.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:57

Nabster schreef:
Misschien, heel misschien kun je iets ook wat netter verwoorden?
En ik ben het volledig met je eens met veiligheid tussen die oren. Daar zit precies die cap.

De quote klopt niet, het lijkt alsof ik dit heb getypt. Voor de duidelijkheid, het is ''ikke'' die dit heeft getypt ;)

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 01:03

Eens. Ken van dichtbij iemand met hersenletsel na een val en geen cap. Het kan iedereen overkomen. Ik rijd altijd met cap, ook met fotoshoot alleen op de marathonwagen ben ik laconiek, helaas. Terwijl we af en toe door het bos crossen en de takken om je oren vliegen. Ik wil het eigenlijk wel maar het zit nog niet in mijn systeem als met rijden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 01:33

ikke schreef:
Schei nou eens uit met dat gezeik dat er overal maar regeltjes voor moeten zijn!!
Laat "het volk" nou ook eens een stuk eigen verantwoording! Nadenken kan men tegenwoordig al lang niet meer over de gevolgen van wat we aan het doen zijn, getuige de grote hoeveelheid telefoongebruik achter het stuur (wat ik vanuit mijn positie in de vrachtwagen heel goed kan vaststellen).

Moeten we ons dan ook druk gaan maken over motorrijders, die dan weliswaar een helm moeten dragen, maar vervolgens mij aan 140km/h voorbij denderen in een T-shirt en korte broek?!?

Dit dus, al dat gedram en de betutteling. Maar hetzelfde vind ik dit van de gordel achterin. Laat mensen toch zelf nadenken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 04:27

Ach als ik iemand zonder cap zie rijden ga ik ervan uit dat ze niets in de hersenpan heeft wat ze de moeite waard vind om te beschermen. Dat moeten ze vooral zelf weten, zijn geen regels voor nodig lijkt me.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 06:42

Ach, ik noem dat gewoon evolutie. De dommen roeien zichzelf wel uit.

Alleen jammer dat ik meebetaal aan hun zorgkosten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:40

RoosDeG schreef:
LukieBradley schreef:
Tsja ben ik 1 van de weinigen die vind dat je het zelf mag weten.
Op mijn eigen paard draag ik hem nooit, mits op locatie waar het verplicht is.
Dan doe ik ook niet moeilijk.
Ik ben mijn eigen verantwoording en rij hoe ik wil op mijn bezit.
Word het stom gevonden, prima ieder zijn keuze ~~}>
Mensen die daar iets van zeggen tegen mij, krijgen ook altijd dat antwoord.
Ik op vreemde paarden ? Heb ik mijn cap op, komt gelukkig nooit tot zelden voor.
Anderen op mijn paard? Ze moeten een cap op, op dat moment ook mijn verantwoording
Oja, ik rijd overigens alleen maar buiten :')

Zo denk ik er dus ook over nath!

ik ook

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:45

Supervixen schreef:
Ach, ik noem dat gewoon evolutie. De dommen roeien zichzelf wel uit.

Alleen jammer dat ik meebetaal aan hun zorgkosten.

das quats. ik betaal ook mee aan andermans kinderen.

ik en mijn dokters zijn het daarmee eens dat het ook grotendeels schijnveiligheid is (kijk maar naar schumacher)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 07:55

Delphi schreef:
Ik heb daar inderdaad niets aan. Maar wat als zo iemand vervolgens dure medische zorg nodig heeft, arbeidsongeschikt of invalide raakt en een uitkering nodig heeft, wie betaald dat dan? Ondanks dat volwassenen zelf oud genoeg zijn om eigen keuzes te maken, zal deze persoon mocht het mis gaan hier niet zelf de financiële gevolgen van dragen.

Dus zelf vind ik het niet meer dan logisch dat simpele dingen als gordels en helmen verplicht gesteld worden. Caps mogen daar wat mij betreft ook bij.

Dat klopt. Maar in dat geval wil ik ook dat gevaarlijke sporten, hobby’s én werk, alcohol, roken, ongezond eten en seks onmiddellijk verboden worden!
Omdat veel mensen daar niet veilig mee omgaan, leidt dat tot veeel meer medische onkosten dan het caploos paardrijden maar moet ik ook een hogere premie betalen! ;)