Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:36

Joelle1996 schreef:
anjali schreef:
Als relaties stukgaan worden huisdieren vaak de klos.Een goed gesprek met de eigenaresse zou nuttig zijn in deze situatie lijkt me.In het belang van het paard.

Ja dat zou ik graag willen maar helaas is ze niet te bereiken. Ze zit bij haar zus en die heeft mij ineens overal op geblokkeerd sinds ik om het paspoort vroeg.

Langsgaan. Dat is het makkelijkste, of een brief schrijven. Niet alles moet tegenwoordig via internet ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:04

Tallie1979 schreef:
GDG schreef:
En op welke grond denk je dat TS daar aanspraak op zou kunnen maken?

Ze kan het proberen. Of het lukt is nog maar de vraag. Proberen kan altijd.

TS is door de stalhouder gedwongen te betalen omdat de eigenaar het niet deed.

Hoe kom je daar nou weer bij :? ?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:46

GDG schreef:
Tallie1979 schreef:
TS is door de stalhouder gedwongen te betalen omdat de eigenaar het niet deed.

Hoe kom je daar nou weer bij :? ?

Joelle1996 schreef:
Ik ben nu bezig met het afbetalen van de stallingskosten. Omdat ik van de eigenaar van de stal het erf anders niet mag verlaten met de pony. Dat vind ik zacht gezegd naar omdat ik lessen volg op een andere stal buiten de stad. Ik haal ook al 6 maanden hooi en stro en er word beloofd dat ik deze kosten terug krijg maar ik heb nog niks ontvangen. Onze stal is een doe het zelf stal dus als ik niet meer zou komen zal het snel weer bergafwaarts met pony lief gaan.

Ik lees hier dat ze het erf niet af mag met de pony indien ze niet betaald. In mijn ogen is dat toch behoorlijke dwang.

Overigens staat er in hetzelfde stukje een belofte voor het terugbetalen van hooi en stro. Daarom zou ik dus proberen die kosten terug te vorderen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:34

Tallie1979 schreef:
Ik lees hier dat ze het erf niet af mag met de pony indien ze niet betaald. In mijn ogen is dat toch behoorlijke dwang.

Overigens staat er in hetzelfde stukje een belofte voor het terugbetalen van hooi en stro. Daarom zou ik dus proberen die kosten terug te vorderen.

Niemand verplicht haar om wat met de pony te gaan doen buiten het erf toch? Dus lijkt mw ook niet dat ze dan gedwongen word te betalen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 16:10

Het eigenaarschap over een paard is ingewikkeld. Er zijn speciale paardenadvocaten die alles weten van de paardensport want er gaan hele vetes over het eigenaarschap van paarden, vooral ook bij hele dure paarden.

Anyways, ik heb altijd geleerd dat eigenaar zijn van een dier meerdere fascetten heeft. Ten eerste is het bezitten van het paspoort geen voorwaarde voor het zijn van de eigenaar want feitelijk moet het paspoort bij het paard zijn ten alle tijden.
Een koopovereenkomst is een mooie manier om aan te kunnen tonen dat er betaald is voor de aanschaf van een dier. Dit kan ook in de vorm van een symbolisch bedrag of gift zijn.
Daarnaast is er nog een derde component en dat is wie er hands on bezig is met het paard. Wie betaald de rekeningen en het onderdak en wie verzorgt het paard.
Stel nou dat je alles zou kunnen aantonen behalve een koopovereenkomst, denk ik dat je best kans maakt om via de juridische weg als eigenaar uit de bus te komen. Maar goed, dat kost nog veel meer geld. De vraag is, hoe gaat dit worden opgelost voor dit dier?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:41

RoyceMack schreef:
Het eigenaarschap over een paard is ingewikkeld. Er zijn speciale paardenadvocaten die alles weten van de paardensport want er gaan hele vetes over het eigenaarschap van paarden, vooral ook bij hele dure paarden.

Anyways, ik heb altijd geleerd dat eigenaar zijn van een dier meerdere fascetten heeft. Ten eerste is het bezitten van het paspoort geen voorwaarde voor het zijn van de eigenaar want feitelijk moet het paspoort bij het paard zijn ten alle tijden.
Een koopovereenkomst is een mooie manier om aan te kunnen tonen dat er betaald is voor de aanschaf van een dier. Dit kan ook in de vorm van een symbolisch bedrag of gift zijn.
Daarnaast is er nog een derde component en dat is wie er hands on bezig is met het paard. Wie betaald de rekeningen en het onderdak en wie verzorgt het paard.
Stel nou dat je alles zou kunnen aantonen behalve een koopovereenkomst, denk ik dat je best kans maakt om via de juridische weg als eigenaar uit de bus te komen. Maar goed, dat kost nog veel meer geld. De vraag is, hoe gaat dit worden opgelost voor dit dier?

Maar nee! Degene die het paard gekocht of gekregen heeft is toch echt de eigenaar!Het zou wat zijn zeg,meestal moet je je paard elders stallen,en dat iemand daar dan maar gaat menen eigenaar te zijn!Wel moet men als eigenaar natuurlijk aan zijn financiele verplichtingen voldoen. Anders komt er ruzie en narigheid,dat is logisch.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:50

RoyceMack schreef:

Dan zou iemand die een paard voor een bepaalde tijd in bruikleen krijgt, meteen ook de eigenaar worden. Zou een goedkope manier zijn om aan een paard te geraken.

Hutcherson

Re: Eigenaar paard worden.. Mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:14

Er zijn juridische zaken waarbij een paard aangekocht is door de 'eigenaar' en dat paard wordt vervolgens geplaatst bij een trainingsstal om hogerop te rijden op wedstrijd. Uiteindelijk is paard veel waard en verkocht de eigenaar het dier. Echter blijkt dan dat degene waar het paard gestald gaat daar tegenin kan gaan en zij claimen dat ze gedeeld eigenaar zijn omdat zij het dier in handen hebben, verzorgen, trainen en alles erom heen regelen. Ik heb de uitslag niet meegekregen van die rechtszaak maar als een dier genoeg waard is, is het dus niet zomaar vanzelf sprekend dat je eigenaar bent als je enkel het koopcontract in bezit hebt. Als zo'n rechtszaak kansloos is dan zouden ze er niet aan beginnen steeds weer. Ik weet ook echt niet meer om welk paard het daar ging, want ik interesseer me niet echt in dure dressuurpaarden :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:17

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:23

Tallie1979 schreef:

Ja, dank je de koekoek. Dat is in de verste verte geen dwang en je staat heel ver van de werkelijkheid af als je dat denkt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:55

GDG schreef:
Tallie1979 schreef:

Ja, dank je de koekoek. Dat is in de verste verte geen dwang en je staat heel ver van de werkelijkheid af als je dat denkt.

Ok joh, jij je zin, je hebt helemaal gelijk! :')

Ooit eraan gedacht dat mensen de wereld anders bekijken dan jij? Doe niet zo vreselijk zuur zeg!

Ik zeg toch hoe ik het zie of zou doen? Wat de TS doet of het ervaart, moet zij weten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:22

Probeer jullie een beetje op de manier van communiceren te letten. Het is niet nodig elkaar zo’n manier aan te spreken :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 08:13

Jeetje TS wat een heftige situatie. Eentje waarvan de eigenaresse van het paard ook niet heeft gewild dat het zo zou lopen verwacht ik.
Het zou fijn zijn als ze in ieder geval zou communiceren met jou en/of de staleigenaar.
Als je graag deze pony zou overnemen zou ik inderdaad langs gaan en open kaart spelen. Dit is de situatie, dit is wat ik (jij) voor je kan doen en anders trek ik m'n handen er vanaf. Dan zou ik inderdaad wel een hulpverlenende instantie inschakelen want het gaat natuurlijk wel om een levend wezen wat volledig afhankelijk is van de zorg die het krijgt.
Het beestje zou toch blind worden simpelweg omdat het geen zorg heeft gekregen :(:)

Heel veel succes!