Hoge dierenartskosten voor niks

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110937
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:45

Gypsy schreef:
Een fout? Ja er is iemand zonder da opleiding gestuurd, als je dat een fout wil noemen. Een beetje da plant voor zo'n nerveus paard gewoon wat meer tijd in maar gaat geen rare fratsen uithalen.


Huh? Waar haal je dit vandaan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:51

Ailill schreef:
Gypsy schreef:
Een fout? Ja er is iemand zonder da opleiding gestuurd, als je dat een fout wil noemen. Een beetje da plant voor zo'n nerveus paard gewoon wat meer tijd in maar gaat geen rare fratsen uithalen.
Is het heus? Heb jij diegene gesproken? Het benoemde diploma bij de juiste universiteit gecontroleerd? Ik lees namelijk nergens dat het een ongediplomeerd 'arts' betreft.


Ik druk me zo uit omdat het dermate knullig overkomt dat het in mijn ogen maar een halve da is.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:58

Gypsy schreef:
Ailill schreef:
Is het heus? Heb jij diegene gesproken? Het benoemde diploma bij de juiste universiteit gecontroleerd? Ik lees namelijk nergens dat het een ongediplomeerd 'arts' betreft.


Ik druk me zo uit omdat het dermate knullig overkomt dat het in mijn ogen maar een halve da is.
Aha.

Dat verklaart dan de titel onder je nickname ;)

JoT

Berichten: 4018
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoge dierenartskosten voor niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:03

Mijn ouwetje had het niet zo op de tandarts en liet dat duidelijk merken ook. Braafheid ten top, maar bij de tandarts stond ie op z'n achterste benen. Eerste keer dubbele dosis verdoving erin en de jaren daarna telkens een soort verdovingscocktail. Maar ik kan me toch niet herinneren dat ik er zoveel voor betaalde en die van mij moest ook nog van Utrecht naar Leidschendam komen rijden.

Trouwens, ik vind het best raar dat een veearts zo makkelijk opgeeft. Ik neem toch aan dat die een goed gevulde auto bij zich heeft en op aardig wat is voorbereid? Lekker verdienen zo, het lukt me niet dus ik geef het maar op en de rekening krijg je nog wel. Zoiets pik je van bijvoorbeeld de loodgieter die je voor een lekkage laat komen toch ook niet?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:07

Ailill schreef:
Gypsy schreef:

Ik druk me zo uit omdat het dermate knullig overkomt dat het in mijn ogen maar een halve da is.
Aha.

Dat verklaart dan de titel onder je nickname ;)


Mischien was "pas op ik druk me soms wat sterk uit" ook geschikt geweest. Maar even heel serieus, ik vind het diep triest dat iemand zo slecht te werk gaat en zichzelf da mag noemen.

Janneke2

Berichten: 23057
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:15

PaardjeH1994 schreef:
Hallo,
Ik heb een paard wat snel nerveus is en ik wilde graag de tanden laten controleren. Dit heb ik compleet uitgelegd aan de paardenpraltijk, maar met een verdoving zou het wel moeten lukken werd mij verteld. Dus de paardentandarts/veearts is gekomen, heeft mijn paard naar haar zegge volgespoten met verdoving, maar dit sloeg niet aan en ze ging weer naar huis, want kon niks doen. Ze rade mij aan om een volgende keer nogmaals te proberen met een nog hogere dosering.

De kosten van die ene keer bezoek waren 190 euro, alleen aan verdovingen! Dus ik heb mijn tweede vervolgafspraak afgebeld, want vond dit wel heel veel en de kans bestond dat het dan nog niet zou lukken of gevaarlijk zou worden voor mijn paard.

Vervolgens is dat niet goed doorgegeven op de kliniek en kwam ze alsnog terwijl ik had afgebeld. Dit gezegd en ze ging weer weg. Maar ik kreeg naderhand wel een rekening van 40 euro voorrijkosten. Daarover gebeld. Vertelden ze mij dat ik nooit deze afspraak had afgezegd en moet maar gewoon betalen. Het bewijs dat ik wel heb gebeld staat bij recente oproepen in mijn telefoon.

Ik vind dit nou niet echt een normale gang van zaken. Iemand die dit ook wel eens heeft gehad en heb je hiervoor toen toch nog een oplossing kunnen vinden?


Wat ik volstrekt normaal vind:
dat je de tijd, de kundigheid en de reiskosten van de DA betaalt
plus de verschillende medicamenten die gebruikt zijn.

Een DA heeft zoals dat zo mooi heet 'een inspanningsverplichting' - geen 'resultaat verplichting'.
Natuurlijk is het balen voor iedereen 'dat het niet lukte', maar de kneep zit m er in, of de DA haar best heeft gedaan.

Ik begrijp "dat zij mij aanraadde om een volgende keer nogmaals te proberen met een nog hogere dosering" als een voorstel aan jou voor een volgende poging. (Al zou ik persoonlijk iets verwachten als 'dan spuit ik een ander middel in ipv meer van hetzelfde' - maar dat is de kern niet.)

Ook in de humane geneeskunde is het soms bingo de iemand totaal niet reageert op een bepaald verdovingsmiddel.

Balen van die 2e afspraak! Lijkt me een kwestie van miscommunicatie.

Zou je bij een andere DA/ tandarts een afspraak maken: geef dan dit lijstje door - mogelijk reageert hij niet op 1 of meer van deze middelen.
(Een mens kan bij de tandarts zeggen dat 'dat dikke gevoel' er niet is, etc.)

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:27

Ik kan me heel goed voorstellen dat het behoorlijk zuur is dat je hiervoor zo’n enorme rekening krijgt.... overigens vind ik de rekening voor de sedatie ook aan de hoge kant.
En met wat je zegt dat op de rekening staat (moet idd domesedan, dolorex en ketamine zijn geweest als ik het zo zie) zou je paard niet in staat geweest moeten zijn rond te galoperen in een paddock. Overigens kunnen al deze middelen voor zover ik weeg zeker wel intramusculair gegeven worden, hoeft dus niet per sé in een ader, maar het zal dan wel iets langzamer werken en er is vaak een iets hogere dosering nodig. Maar met een paard van normaal formaat denk ik dat de gerekende hoeveelheid genoeg gad moeten zijn.
Wat ik niet snap is de ketamine. Volgens mij heb ik nooit gezien dat dat bij alleen sedatie gebruikt werd, wel als ze helemaal plat moeten. Ketamine zonder pre-medicatie (dus eerst domosedan, in laten werken en dan de ketamine) heeft op paarden vaak een tegenovergestelde werking, dus opwinding. En bovendien lijkt ketamine me niet nodig.

Mijn paard kwam járen geleden ook eens door een verdoving heen bij de smid (inmiddels is het het braafste paard wat een smid tegen kan komen), maar ik kan niet zeggen dat de verdoving geen effect had. Hij was namelijk best behoorlijk wappie van de verdoving, duidelijk verdoofd en had echt niet in de rondte kunnen galoperen, dan was hij absoluut op zn snuffferd gegaan. Alleen kon hij zich nog wel op de smid laten vallen....
Dus nog steeds hysterisch gedrag ondanks dat ze verdoofd zijn kan goed, maar bij helemaal geen enkel effect zou ik twijfelen of er genoeg in is gegaan.

Autumnn

Berichten: 8110
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:08

xJitskee schreef:
Ik betaalde in januari €175 voor het inslapen van mijn paard, wat wel in weekendtarief was. Belachelijk wat een prijsverschillen :=


Dit was een donderdagmiddag. Ik schrok me een ongeluk van het bedrag

PaardjeH1994
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-10-13
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 13:14

Ik denk dat ik er morgenmiddag gewoon even langs rijd als ik tegen die tijd nog niet ben terug gebeld. Misschien dat ze dan wel willen praten. Via de telefoon werd ik namelijk niet echt serieus genomen had ik het idee. Kwam meer op me over van, het is nu eenmaal zo, dus je betaald maar, we gaan er verder niets aan veranderen. De schuld werd een beetje op mijzelf geschoven. Net of het volstrekt normaal is dat het niet lukt, er geen andere manier is dan een nog hogere dosering geven en ik het dus hierbij maar moet laten. Nee liever niet een nog hogere dosering. De veearts zelf gaf aan dat dat gevaarlijk kan worden, in de zin van het kan dan ook echt mis gaan, dat het een overdosis is en ze er wellicht niet meer uitkomt. Nou liever niet. Dan maar geen tanden controleren of in ieder geval door een ander. Paard loopt nu nog vrolijk rond in ieder geval en wil er alleen maar het beste voor.

Janneke2

Berichten: 23057
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:10

Natuurlijk is het balen voor iedereen 'als het niet lukt', maar als de DA naar behoren haar werk heeft gedaan is het normaal dat je betaalt.
(Tenzij je tevoren hebt afgesproken dat je een resultaatverplichting wil. Dat soort onderhandelingen mogen, maar dan mag de DA het tarief verhogen.)

En zijn er andere mogelijkheden dan verdoving besproken...?
(Ik hoor tot de school die de praam ook tot de verdovingen rekent: lip omknellen, hoofd omlaag brengen, 2 seconden wachten: dier 'slaapt'.)

(Knoeiers omknellen de lip en gebruiken dit als machtsmiddel. Brrr.)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:43

Janneke2 schreef:
Natuurlijk is het balen voor iedereen 'als het niet lukt', maar als de DA naar behoren haar werk heeft gedaan is het normaal dat je betaalt.
(Tenzij je tevoren hebt afgesproken dat je een resultaatverplichting wil. Dat soort onderhandelingen mogen, maar dan mag de DA het tarief verhogen.)

En zijn er andere mogelijkheden dan verdoving besproken...?
(Ik hoor tot de school die de praam ook tot de verdovingen rekent: lip omknellen, hoofd omlaag brengen, 2 seconden wachten: dier 'slaapt'.)

(Knoeiers omknellen de lip en gebruiken dit als machtsmiddel. Brrr.)

En in dit geval is dat dus de 'vraag'. Want feitelijk heeft ze dit niet gedaan: Handeling is een verdoving plaatsen, met als doel een dier te verdoven. Doel niet bereikt.

Hmm, inmiddels ruim 20 jaar geleden stond er bij ons iemand in pension met een erg moeilijke pony, althans tijdens de hoefsmid. Eerst ging de praam om de lip, soms hielp zelfs dat niet en dan ging de praam om z'n oor. Ik heb het er nooit fijn uit vinden zien en ondanks dat de smid zei dat er zo endorfine aan werd gemaakt, lijkt het mij voor een paard geen prettige handeling om te moeten ondergaan.

Janneke2

Berichten: 23057
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:33

Hm - het doel niet bereiken is, hoe zot dat ook klinkt, niet van belang.

Zo lang het niet gaat om regelrechte knoeierij heeft de DA voldaan aan haar inspanningsverplichting.


(En met betrekking tot de praam: kijk naar de ogen en de oren van het dier. Als het dier op de juiste manier de praam om heeft staan (nadat het hoofd omlaag is plus twee seconden) de oren 'op half zeven' en zijn de ogen half dicht.
Bij knoeiers zie je opengesperde ogen, maar het dier durft niets te doen vanwege de pijn.
Die eerste twee seconden zijn idd niet fijn, maar sommige verdovingsprikken doen ook zeer.)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:43

Janneke2 schreef:
Hm - het doel niet bereiken is, hoe zot dat ook klinkt, niet van belang.

Zo lang het niet gaat om regelrechte knoeierij heeft de DA voldaan aan haar inspanningsverplichting.


(En met betrekking tot de praam: kijk naar de ogen en de oren van het dier. Als het dier op de juiste manier de praam om heeft staan (nadat het hoofd omlaag is plus twee seconden) de oren 'op half zeven' en zijn de ogen half dicht.
Bij knoeiers zie je opengesperde ogen, maar het dier durft niets te doen vanwege de pijn.
Die eerste twee seconden zijn idd niet fijn, maar sommige verdovingsprikken doen ook zeer.)

Ik weet je gelijk hebt, zie je binnen meer beroepen. Helaas, soms.

Al vind ik dit wel redelijk knoei werk en dan ook echt gewoon de volle mep vragen, terwijl die DA zelf ook echt wel beseft dat deze uitkomst niet helemaal de bedoeling was. Zou al een enorm vriendelijk en schappelijk gebaar zijn, uiteindelijk maakt de DA hier toch een fout en moet TS hier volledig voor opdraaien.

Mwah, technisch gezien zal het vast kloppen en klinkt het ook wel logisch. Echter is het in mijn optiek echt een gigantisch 'uiterste nood' middel, die ik liever helemaal niet zie. Was inderdaad geen prettig gezicht, pony stond strak tegen de muur, ogen op paniek en kon geen kant op.

Maar goed, dit laatste is wat off-topic. Overigens wel een goedkope oplossing voor TS, dan dat weer wel :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34845
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:56

Praam helpt echt niet hoor als je paard al behoorlijk over zijn theewater is. Zelf meerdere keren meegemaakt. Dan toch maar een prikje van de DA. Bovendien is een praam als de tandarts erbij moet niet echt handig. Dan zou je hem alleen gebruiken om de rust er even in te krijgen voor de daadwerkelijke verdovingsspuit.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:27

Ailill schreef:
Blue_Monday schreef:
Plaats een recentie op facebook en google, kan je anderen mee helpen!
Top advies, het bedrijf van een ander naar de knoppen helpen omdat er, wellicht een fout is gemaakt. Ik zou eerst intern bekijken of het opgelost kan worden.

On-topic, ik vind de rekening ook erg hoog. Hier ligt het rond de €125,- en dit is dan inclusief voorrijden, sedatie en behandeling. Daarnaast, als ik het zo lees, moet de DA of bijzonder goed kunnen mikken, of er is een fout gemaakt. Dit, op deze wijze, door(be)rekenen aan mijn klant, had ik persoonlijk niet gedaan.


Hoezo naar de knoppen helpen, is gewoon de waarheid wat hier gebeurd is neem ik aan. Maar verzwijgen?

Ik laat altijd een recensie achter. Positief of negatief.

Ze komen TS zelf ook niet tegemoet, vooral de tweede afspraak zijn ze gek.
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 03-07-18 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 23057
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:29

Ailill schreef:
Al vind ik dit wel redelijk knoei werk en dan ook echt gewoon de volle mep vragen, terwijl die DA zelf ook echt wel beseft dat deze uitkomst niet helemaal de bedoeling was. Zou al een enorm vriendelijk en schappelijk gebaar zijn, uiteindelijk maakt de DA hier toch een fout en moet TS hier volledig voor opdraaien.

Onder knoeiwerk versta ik: handelen echt buiten de orde van de beroepscode etc.

Zolang er op de correcte manier de juiste verdovingsmiddellen zijn toegediend, heeft de DA voldaan aan haar inspanningsverplichting.
...en heeft dus het recht de volledige bedrag in rekening te brengen voor reizen, tijd, consult en gebruikte middelen. (Uiteraard staat het iemand vrij om het bedrag iets te verlagen, maar dat is coulance. En het tarief vind ik pittig, maar dat is off topic.)

Van een fout is in deze geen sprake.

Van een fout is pas sprake als bijvoorbeeld een AB wordt geïnjecteerd.
Of als de DA besluit:"...dat-ie nu wel behandeld kan worden met al dat spul in het lijf."
Of als er een gezonde tand wordt getrokken.

Dat een verdoving niet werkt hoeft geen kwestie van 'op de verkeerde plek prikken' oid te zijn.

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:39

Volgens mij gaat het TS vooral om die tweede rekening. Waarbij ze moet betalen terwijl zij juist had afgebeld en er door fout van administratie toch kosten zijn opgedraaid.

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Hoge dierenartskosten voor niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:52

Bij mijn paard is de dierenarts ook een keer onverrichter zake naar huis gegaan. Inenten en verdoven lukte niet eens omdat paard zo flipte. Volgens mij heb ik wel betaald voor de verspilde medicatie, maar lang niet zo een hoog bedrag als jij moet betalen.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hoge dierenartskosten voor niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:58

Waarom kwam de dierenarts van tevoren verdoven? Ik snap dat je dat gevraagd had natuurlijk. Mijn tandarts doet dat gewoon zelf met een middeltje. Halfuurtje wachten en dan werkt het in. 5 euro per 100 kilo lichaamsgewicht. Mijn pony woog toen rond de 220 kilo en hebben voor 300 kilo verdoofd. Diertje heeft nergens last van gehad :)

Juut

Berichten: 6910
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:10

Polly schreef:
PaardjeH1994 schreef:
Waarschijnlijk verwijderen ze zelf alle andere minder positieve reacties. Weet eigenlijk niet zeker of dat mogelijk is hoor, maar dat lijkt me wel.


Als het goed is kan dat niet


ja, kan wel. Voor mijn werk paar bullsh*t recenties verwijderd. Paar bijdehandse dames met teveel tijd :+

Hoe stom ook, die eerste rekening is terecht. behandeling niet gelukt, jammer, maar wel inzet van da en toediening medicatie. Tweede rekening zou ik ook niet pikken als ik op tijd had afgebeld.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:13

Nynkster schreef:
Waarom kwam de dierenarts van tevoren verdoven? Ik snap dat je dat gevraagd had natuurlijk. Mijn tandarts doet dat gewoon zelf met een middeltje. Halfuurtje wachten en dan werkt het in. 5 euro per 100 kilo lichaamsgewicht. Mijn pony woog toen rond de 220 kilo en hebben voor 300 kilo verdoofd. Diertje heeft nergens last van gehad :)

Omdat dat middel niet stek genoeg is voor zulk soort paarden. En als je te weinig heb gegeven. Duurt het best lang als je hem meer bij geeft.

Ts even helemaal iets anders. Zou je niet eerst zelf kunnen trainen met je paard, zodat hij leerde dat een prikje niet eng is? Dit heeft natuurlijk helemaal niks met je rekening te maken, maar de verdoving iv werkt gewoon veel beter dan im.

cobiie

Berichten: 7324
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoge dierenartskosten voor niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:32

Dat de spuit niet gewerkt heeft is niet vreemd als je dit heel snel lopend in de paddock moet inspuiten. Ik zou hier een betere oplossing voor de volgende keer voor verzinnen.

Dat je moet betalen terwijl je op tijd hebt afgezegd is niet terecht, daar zou ik zeker niet mee accoord gaan.

Als je van jezelf wat timide bent, neem dan even iemand anders mee die wat sterker in zijn schoenen staat als je langs de da gaat.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Hoge dierenartskosten voor niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:59

Vind alles bij elkaar maar een vreemde gang van zaken. Is je paard echt zo wild dat niemand erbij in de buurt kan komen zodra de tandarts/veearts om de hoek komt? En je DA komt ook niet erg kundig over, zoals jij het omschrijft.
De rekening is ook behoorlijk hoog, en de tweede had ik ook niet betaald.

suffie
Berichten: 5726
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:16

Omdat ik even heel nieuwsgierig werd heb ik rekening van mijn paard er even bijgepakt. Niet de minste tandarts; Jan en Gabriela Broeze uit Winterswijk.
Mijn merrie is flink verdoofd, kon ook niet meteen terug naar huis op de trailer.
Detomidine 1,5 ml €28
Torbugesic 0,3 ml €3,30

De andere verdovingen die gebruikt kunnen worden staan ook op de factuur:
Voor Romifdine vragen ze per ml €3,75
Voor Xylazine vragen ze per ml €0,65
Gebitsbehandeling is vaste prijs €97

suffie
Berichten: 5726
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 19:19

xJitskee schreef:
Ik betaalde in januari €175 voor het inslapen van mijn paard, wat wel in weekendtarief was. Belachelijk wat een prijsverschillen :=


Dit heb ik ook betaald, was zelfs op de kliniek waar ze al stond :o