Pony op afbetaling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Walkure

Berichten: 1398
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:52

Niet kopen als je hem niet kan betalen... Ik snap dat je hem heel graag wilt maar er komt vast een ander waar je een klik mee krijgt.

Als je het toch doet zou ik proberen geld te lenen van je ouders/familie o.i.d., zoals eerdere berichten al hebben gezegd hangen er vrij veel risico's aan.

veneri
Berichten: 904
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:09

niet op afbetaling.
overleg met de fokker, misschien is het geen probleem dat hij de zomer op het land blijft lopen bij ze, desnoods betaal je enkel wat kostgeld gedurende de overbruggingsmaanden, waarna je hem overkoopt. tot die tijd blijft het paard dan wel van de fokker.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:14

Wat als je straks op jezelf gaat wonen.
Je blijft niet tot je 80ste in die studio wonen die je vader NU betaalt . Er komt een dag dat je alles zelf moet gaan doen.

Als het dan ook nog alleen om de aanschaf gaat dan moet je dat gewoon met de fokker gaan bespreken.
Nee heb je , ja kun je krijgen. Misschien komt hij wel met een goed voorstel. BV stalling betalen en dan over 4 maanden het hele bedrag voor het paard. Maar er is natuurlijk wel altijd een risico (kreupel, ziek, overlijden)

2e optie is idd een lening afsluiten of geld lenen bij je ouders.

Maar heel eerlijk: zelf zou ik geen van allen doen.
Dan zou ik de gok nemen dat het dier er over 3 maanden nog staat.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:37

Ik zou al niet gaan zien zijn als ge weet dat ge het niet kunt betalen.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:42

Als je potje voor noodgevallen echt groot genoeg is voor twee paarden dan leen je daar het aankoop bedrag toch uit...?

Roosch

Berichten: 36767
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:56

Als je financieel nog niet onafhankelijk bent (je vader betaalt je huur..) dan zou ik er niet over peinzen een tweede pony aan te schaffen. Prioriteiten stellen.

Ik snap dat je verliefd bent maar dat lijkt me geen handige stap.

verootjoo
Berichten: 35692
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:03

Paard op afbetaling?? := Moet niet gekker worden.
Lenen doe je niet voor luxe producten. Een paard is een paard, en NL staat vol met paarden dus er komt er echt een waarmee je ook een klik hebt en wanneer je wel geld hebt.
Je kan geen spullen kopen als je geen geld hebt. Krijg je vroeg of laat altijd problemen mee.

Anoniem

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:28

Als zelf fokker zijnde: Ik zou het niet willen, verkopen op afbetaling. Of je legt alles in 1x, of niet. Je kan ook een voorschot betalen maar in die tijd blijf ik eigenaar en heb jij er eigenlijk bitter weinig over te zeggen. Je reserveert dan namelijk het paard. Geen geld=niet kopen. Ook niet voor lenen. Fijn dat je het aan het einde van het jaar wel kunt. Dan kun je gaan kijken voor een paard. Maar nu niet. Jong, onbeleerd, is het een veulen dat nog officieel te koop moet komen waardoor je schrik hebt dat het weg gaat zijn?

Jace

Berichten: 160
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:00

Als het zo moet zijn staat de IJslander er nog over een paar maanden als je het geld bijelkaar hebt !

Ik zou eerst het geld bijelkaar sparen en dan gaan kijken. Nu heb je je hart verloren aan een leuk paardje, ikzelf zou nooit een paard verkopen op deze basis, teveel risico en onzekerheid= vragen om ellende.

senna21

Berichten: 11948
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:30

Afbetaling is een verkapte vorm van schulden maken.
Ik zou nooit schulden maken voor iets wat ik niet werkelijk nodig heb.
Zoveel mensen komen in de problemen door schulden... Het ene gat met het andere dichten. Stress die niet moet willen opzoeken als het niet nodig is.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 01:11

Waar trekken jullie de lijn tussen een echte afbetaling (lees langere termijn, kleinere bedragen) of in meerdere keren (lees: korte termijn, grote bedragen)?

Imo is in meerdere keren betalen bv ene helft nu, andere helft volgende maand mits een goed contract en levering pas bij volledige betaling, perfect mogelijk.

De situatie wordt helemaal anders als een koper aankomt met een echt afbetalingsplan van bv een jaar in kleine schijven, dat is imo niet wenselijk en om problemen vragen.

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 05:52

Ik heb mijn beide paarden ook via een afbetaling gekocht.
Beide kwamen op ons pad op een moment dat wij het niet verwachtte.

Tijdens afbetaling stond beide keren het paard ook gewoon bij ons op stal, wel beide keren met contract.
Wellicht een klein beetje anders omdat ik bevriend was met de verkopende partijen. Dat is anders op het moment dat de verkopende partij jou niet kent.
Maar met een goed opgesteld contract zou ik het zo weer doen.

Anoniem

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 06:53

Ik heb mijn paard wel in termijnen betaald. Klinkt een stuk beter dan afbetaling.

Let wel, het waren slechts 2 termijnen. Alles is goed opgeschreven en genoteerd door middel van een contract. Ook de termijnen waren hier in mee genomen en wat er zou gebeuren wanneer het paard een ongeval krijgt in de tijd van de betaling in termijnen.

Ze mocht mee naar huis, voordat ik haar kwam halen met de trailer had ik al zeker het grootste gedeelte betaald aan de eigenaar. De 2 maanden erna moest ik 2 kleine bedragen betalen.

Ik denk ook dat het wederzijds vertrouwen is, wat hedendaags lastig is/kan zijn.

In het vervolg zou ik het niet meer doen denk ik. Maar goed, voor alsnog komt er geen vervolg. Paard gaat nooit meer weg en er komt voorlopig geen nieuwe bij.

Shenavallie
Berichten: 11738
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:46

TS, ik hoor hier min of meer mijn eigen zoon praten. Hij woont nog bij ons thuis, heeft wel werk maar ook de nodige kosten en een hele dure hobby. Ondanks dat hij het tot nu toe redt, wil hij alleen maar meer tijd en geld in zijn hobby steken (dure aanschaffen doen). Hij heeft gezien wat een lening voor effect heeft gehad bij ons en daarom is hij zo slim om dat niet te gaan doen, maar hij blijft maar 'maanziek' over een bepaald object dat hij graag wil kopen. Wij gaan hem niet sponsoren. Niet omdat ik het hem niet gun, maar om te voorkomen dat hij toekomstige kosten (hij wil graag op zichzelf gaan wonen binnen een paar jaar) niet meer kan ophoesten. Nu is zijn hobby van materialistisch aard, maar als het om dieren gaat dan ben ik heel stellig: wat je aanschaft daar moet je ook voor de volle 100% voor kunnen gaan. Zowel qua tijd als qua geld. Je koopt een dier tenslotte voor het leven. Als je nu het aankoopbedrag niet hebt, dan zou ik het dus ten zeerste afraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:06

maximuss schreef:
Waar trekken jullie de lijn tussen een echte afbetaling (lees langere termijn, kleinere bedragen) of in meerdere keren (lees: korte termijn, grote bedragen)?

Imo is in meerdere keren betalen bv ene helft nu, andere helft volgende maand mits een goed contract en levering pas bij volledige betaling, perfect mogelijk.

De situatie wordt helemaal anders als een koper aankomt met een echt afbetalingsplan van bv een jaar in kleine schijven, dat is imo niet wenselijk en om problemen vragen.


Ene helft nu, andere helft volgende maand is quasi bijna hetzelfde als voorschot en aankoopbedrag. Ts spreekt van 4/5 maand en dat vind ik al te lang.

cobiie

Berichten: 7322
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:29

ruitje schreef:
Ik zou hem als verkoper al niet eens meer willen verkopen.

Lekker komen kijken terwijl je geen geld hebt... Ga lekker iets anders doen dan iemand zijn tijd en energie verspillen.

Helemaal mee eens als je werkelijk bewust bij de verkoper langs bent gegaan om te kijken of hij wat heeft staan wat jou aanspreekt om te willen kopen.

Dan zou ik als verkoper echt niet blij zijn met zo’n voorstel en hem je al niet meer gunnen.
:n

In andere gevallen vind ik bijna een half jaar wachten tot je het geld bij elkaar hebt ook veel te lang duren. Daar zou ik ook zeker niet meewerken.
Je komt dan maar terug als je het geld wel hebt om te zien of ik hem nog hebt staan.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:33

Als het zo moet zijn, dan wordt de pony niet verkocht aan een ander en kun je hem over die 4 mnd evengoed nog kopen.
Geen geld is niet kopen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:41

Hoppit schreef:
Delphi schreef:
Ik ben van het principe, wat je niet kunt betalen niet kopen. Het enige waar ik een lening voor af zou willen sluiten is voor een huis, een hypotheek.


Exactly.

Je potje voor je shetlander klinkt mij eigenlijk niet eens zo groot in de oren... Bedoel jij 0-500, 500-1000, 1000-1500, ...? Aangezien je er een baantje bij moet nemen en alles om harder te sparen. Je klinkt ook enorm afhankelijk van je ouders (niet gek op jouw leeftijd) dus ik zou het niet doen.
Nu is de gemiddelde IJsco volgens mij ook al wat duurder dan de gewone HTK of KWPN, maar toch.

Mijn redenering is: als je het stalgeld (op een pensionstal) voor 2 kunt betalen, dan kan je er veilig 1 houden zonder ooit in de problemen te komen met onverwachte kosten. Wil je er twee zetten, dan moet je er dus drie kunnen neerzetten. Kan je dat niet? Dan ga je heel veel lopen schrapen en vaak met dichtgeknepen billen zitten als er wat medisch mis of materieel kapot gaat.

Maar als je verliefd bent en je denkt dat je het gaat redden. Volg je hart en make it happen!


Vind ik wat kort door de bocht, ik heb er 4 en kan ook geen stalgeld voor nog meer betalen.
Toch kom ik nooit in de problemen en is mijn potje niet zo reuzegroot.
En ja ik heb al wat doorstaan met al mijn ponys en paard en altijd pech.
Ook schraap ik niet en stel ik prioriteiten.

Dus ja weet je ts, ik heb je leeftijd niet gezien maar ik kocht op mijn 21ste mijn eerste pony van mijn laatste (op dat moment) 30 euro.
Ik heb vanaf het begin van eigen ponys en paarden altijd mijn weg gevonden en de boel gered dus ik zeg niet dat het niet kan.
Maar ik had evt wel altijd ergens een backup moest het nodig zijn.
In je hart heb jij jou keuze al gemaakt lees ik Aan alles.
Dus mocht je iets kunnen regelen dan doen!
Mijn haflinger heb ik verkocht aan mijn inmiddels beste vriendin en zij betaalde ook in 2 delen en ze bleef nog even staan.
Ja voor het perfecte huis zou ik het doen hoor.
De ene is de andere niet natuurlijk.
Laat je niet klein krijgen :j
Je moet wel sterk in je schoenen staan want doordat ik zo ben begonnen (ook met andere dieren erbij) kan ik me weinig luxe veroorloven alleen ik vind dat niet erg.
Heb het nu bekeken op mijn langere termijn verloop om je een idee te geven :j

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:59

Waarom wil je een pony kopen als je niet eens de huur van je studio zelf betaald?

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:25

Dat snap ik inderdaad ook niet.. Als je al niet eens je eigen vaste lasten betaald, hoe kan je dan denken aan een pony kopen? Ga eerst maar op eigen benen staan.

En een paard is een luxe,als je de aanschaf of het onderhoud niet zelf kan betalen is het pech.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:54

Mwa dan zal ik wel de enige zijn die wellicht anders denkt omdat ik ook in die situatie heb gezeten en het ook heb gered :j
Ik woonde destijds nog thuis en ben daardoor ook wat langer thuis gebleven maar in principe is het wel te vergelijken want ik had ook die kosten niet.
Ik zie hier soms mensen toegejuicht worden die met allerlei bijbaantjes als tiener ook sparen en paard onderhouden.... ik vind dit niet anders hoor.
Bij mij kwam er na de shet een rij pony en ben nog gewisseld tussen door ook dus het was niet enkel 30 euro van de shet maar ook hogere kosten tsja.

Als ts zon goede baan heeft vind ik wel dat ze ook in de toekomst moet kunnen kijken en een inschatting maakt. Maar t wil niet perse zeggen dat het niet kan hoor ;)

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:12

LukieBradley schreef:
Als ts zon goede baan heeft vind ik wel dat ze ook in de toekomst moet kunnen kijken en een inschatting maakt. Maar t wil niet perse zeggen dat het niet kan hoor ;)


Als TS daadwerkelijk een goede baan heeft, zou ze haar eigen huur wel betalen toch?

Ik begrijp het echt niet.. Waarom extra werken om een pony te kopen en een ander jouw huur laten betalen.

Ik was gisteren bij een autodealer, spontaan verliefd geworden op een Audi RS. Ik had echt het gevoel, die auto en ik horen bij elkaar.. Ik heb alleen nu niet het geld om hem te kopen. Zal ik de auto op afbetaling doen en dan 50 uur per week gaan werken om hem te kunnen afbetalen? (Sidenote- Mijn moeder betaald mijn huur, omdat ik het nog niet helemaal red om dat zelf te betalen.. )
Als deze vraag gesteld wordt zegt iedere willekeurige persoon toch: "NEE TUURLIJK NIET!" ??

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:35

oh pas toch op met kopen op afbetalen...en hoe ga je het doen als er een financiele strop is. Dan kun je beter leasen! dat meen ik oprecht.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:43

Gewoon niet doen, een pony kan morgen kreupel zijn/koliek krijgen/ziek worden... en dan?
Eerst even sparen, mogelijk ook eens kijken of je je eigen studio kan gaan betalen. En dan pas kijken naar een nieuwe pony.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:46

Je mag je eigen mening hebben hoor, enkel er is ook nog een andere kant die ik dus probeer uit te leggen :j

Overigens ken ik ook wel een voorbeeld van iemand die een lening afsloot voor een auto en nog niet op zichzelf woonde maar daar gaat het hier niet over :')

Ik snap wel wat je zegt hoor en natuurlijk zit er waarheid in alleen ik kan me ik de situatie van ts erg goed inleven omdat ik in dit geval kan zeggen been there done that