DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:26

Ik denk dat je het beste kan bellen of langs gaan om het te bespreken. Ik snap wel wat je bedoelt.

Als de DA dit inderdaad gezegd heeft tegen de verkoper is dat toch wel opmerkelijk.

Citaat:
De ruiter zei dat de dierenarts aan hen had aangegeven dat hij het paard er niet om had laten staan. Met andere woorden: hij geeft aan dat de koop onder voorbehoud die wij hadden gedaan eigenlijk afgaande op zijn advies vanuit ons niet ontbonden had hoeven worden.

Verder is er niets mis mee om gewoon de lucht te klaren en te laten weten hoe jij je er bij voelt en dat het niet heel handig is om het op deze manier te doen. Niets mis mee om het gewoon te bespreken. Communiceren is lastig voor vele en daardoor ontstaan de grootste misverstanden. Maar ik zou dat dus wel via de telefoon doen of langs gaan(maar dat is wellicht wat lastig). Mailen blijft toch altijd lastig. Dan kunnen dingen toch ook weer verkeerd begrepen worden en wordt het niet altijd beter van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:27

Ruis heb je altijd... Da's eigen aan menselijke communicatie. Het is genoeg dat de verkoper langs zijn neus weg gevraagd heeft: "en Da moest het jouw paard zijn, wat zou jij dan doen?". Wat de Da dan zegt, gaat sowieso blijven hangen.

En die ruiter is wrs een gevalletje: mijn paard, schoon paard. Soms is het moeilijk te verteren dat een paard niet "perfect" is en is het gemakkelijker om de schuld op een ander te steken...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:30

Bedankt voor je bericht Bowo! :j Dat wordt inderdaad het plan.

En Tigra_, ja, telefonisch leek ons sowieso handig. Face to face wordt lastig door de reisafstand. :)

Ben ik niet met je eens maximuss, ruis hoeft er niet persé te zijn.
Het is moeilijk, maar niet onmogelijk. Zeker als je met dit soort lastige situaties werkt denk ik dat het extra belangrijk is.
Klopt denk ik wel. En laten we wel wezen, het is ook een kaksituatie. Het is een enorm leuk dier en de eigenaren zagen het ook zitten met ons als kopers. Dan is het gewoon extra zuur. Dit maakt een fijne plek voor zo'n dier vinden namelijk wel lastiger.

maximuss

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:41

Je mag nog met alle partijen bijeen de uitslag bekend maken, dan nog is er kans dat niet iedereen dit hetzelfde gaat interpreteren. Dan heb je direct ruis.
Wat voor jullie de reden van afkeuring was kan voor een ander geen probleem zijn. Zeker bij zo "net niet" bemerkingen is de grijze zone groot. Voor hetzelfde geld is de volgende potentiële koper zodanig verliefd op dit paard dat ze de bemerkingen erbij nemen en loopt het paard nooit een dag kreupel... En vinden jullie een perfect gekeurd paard dat wel regelmatig kreupel staat of een ongeluk krijgt oid. Het blijven dieren en het blijft altijd een beetje gokken...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:43

mavantos schreef:
Als een verkopende partij in het geval van afkeuring niet de keuringskosten wil betalen moet je er sowieso niet aan beginnen. Grote kans dat die dan stuk is :+

Wat een onzin, ik weet wel dat dit vroeger gebruikelijk was maar volgens mij al een poosje niet meer. Alle paarden en pony's die ik heb gehad heb ik van veulen af aan gehad of zelf gefokt, als ik wat ga verkopen dan heb ik er mee gewerkt en hebben ze hun werk goed gedaan maar ik ga echt niet alles laten keuren hoor.
Als mensen dat graag willen is het mij best maar wel op eigen kosten. En als ze willen dat ik de afkeur kosten betaal dan zoeken ze maar een ander dier.

@TS ik snap je gevoel wel hoor dat je dit wil terugkoppelen, zou dat inderdaad telefonisch doen met de betreffende dierenarts. Eens vragen hoe het qua communicatie gelopen is, DA verhaal laten doen en pas daarna je eigen gevoel aangeven. Met feedback is niks mis hoor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:47

maximuss schreef:
Je mag nog met alle partijen bijeen de uitslag bekend maken, dan nog is er kans dat niet iedereen dit hetzelfde gaat interpreteren. Dan heb je direct ruis.
Wat voor jullie de reden van afkeuring was kan voor een ander geen probleem zijn. Zeker bij zo "net niet" bemerkingen is de grijze zone groot. Voor hetzelfde geld is de volgende potentiële koper zodanig verliefd op dit paard dat ze de bemerkingen erbij nemen en loopt het paard nooit een dag kreupel... En vinden jullie een perfect gekeurd paard dat wel regelmatig kreupel staat of een ongeluk krijgt oid. Het blijven dieren en het blijft altijd een beetje gokken...

Klopt. :) Het is altijd gokken.

We kunnen het alleen niet voorspellen en omdat we al eerder te maken hebben gehad met een bemerking die heel snel erger werd willen we geen risico's meer nemen.

Dat merk ik inderdaad ook Polly, mensen komen met bosjes kijken voor paarden, als je afkeur voor kosten van de verkoper vraagt doen ze het echt niet. Zuur voor ons. Het budget slinkt er net wat van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:50

Wel of niet laten keuren als verkoper hangt ook gewoon af van de prijsklasse: dat je een paard/pony van pakweg 1500 euro als verkoper niet voor 1000 euro+ laat doorlichten is heel normaal...

Hier (fokkerij waar ik voor rijd) gaan de goedkoopste weg vanaf 10000-15000 en dan kun je het als verkoper niet maken om een niet-doorgelicht paard te verkopen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 00:53

Wij zoeken in een gemiddelde prijsklasse, waarin het wel gebruikelijk is om klinisch en rontgen te keuren. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:54

Dat is inderdaad heel zuur, nou heb ik altijd alleen maar recreatie kinderpony's verkocht en 1x een rijpaard en ik merk dat in de kinderpony wereld het karakter van het dier echt veel belangrijker is, ik zou ook echt niet weten of die van mij op RX goed zijn maar klinisch zijn ze oke voor wat ik ermee wil en voor het doel waarmee ik ze adverteer.

edit: @Maximuss ik snap zeker dat je in die prijsklasse als verkoper wel keurt en ook het keuringsrapport ter inzage aan de verkopers beschikbaar hebt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 01:28

Dan is het ook nog wel anders inderdaad. Wij zoeken een paard voor 4/5 keer in de week rijden/longeren en een paar van die keren ook nog een flinke buitenrit over de Veluwe. Met mul zand en heuvelige paden. Wij vinden het daardoor een te groot risico om een dier met bemerking te kopen. Dus wat dat betreft zijn we blij dat we er op deze manier achter zijn gekomen. Het had alleen anders gekund in communicatie. :)

We gaan in ieder geval rustig verder zoeken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:45

Als het je zo dwars zit neem je contact op met de da zodat ze sorry kunnen zeggen.

Welke risico’s welke persoon acceptabel vindt voor zichzelf is zeer verschillend, dus goed mogelijk dat de da persoonlijk het dier er niet om had laten staan.
Ik zie niet in waarom dat voor jullie interessant is om te weten. Het dier zal vast een koper vinden die de bemerkingen ook acceptabel vindt en tot koop overgaat. Enkel tijd zal het leren of het dier er last van gaat krijgen.

De da heeft jullie gewezen op de risico’s en jullie hebben daarop een beslissing genomen. Hij heeft dus netjes zijn werk richting jullie gedaan.

Hij had eerst contact met jullie moeten opnemen als opdrachtgever dan de verkoper, helemaal mee eens.
Als je hier slecht van slaapt heb je waarschijnlijk een mooi probleemloos leven.
De meesten hebben ergere dingen in hun leven waardoor zoiets in perspectief wordt gezet en men hun schouders erover ophaalt en verder gaan met hun leven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:55

}:0 dubbelpost
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 24-06-18 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 07:57

]Nou ik vind het ook niet kunnen hoor.
Jij bent opdrachtgever en hoort dus als eerste de uitslag etc te horen.
Zou wat zijn als de verkoper het al wist en ik pas 5 dagen later bijv een telefoontje krijg met de uitslag.

Absoluut niet netjes van deze dierenarts en ook ik zou een klacht indienen. Als iedereen dat zo maar zou accepteren word het wel heel gemakkelijk.... je mag/kan best zeggen dat je het ergens niet mee eens bent en dat dit onprofessioneel is.
(Aangezien dus 90% van dit topic over zich heen laat lopen)

(En voor de duidelijkheid, een klacht is genoeg he :+ simpel mail/belletje is voldoende)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:07

90% van dit topic over zich heen laat lopen? :')
Alleen omdat ze hun nachtrust en energie niet willen verspillen met topics op bokt te plaatsen over zoiets of bij de da te klagen om een “sorry” terug te krijgen? :+

Kies je battles, er zijn soms belangrijkere zaken om je energie in te steken. ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:34

Jeetje, waar je je druk over kan maken...

Hoe doen de mensen het waarbij de koper niet aanwezig is bij de keuring, maar de verkoper wel?
Mag de arts dan ook niets zeggen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:49

Ik snap het niet, de ruis is die opmerking van de ruiter? Zo ja, dan zou ik me eerst maar eens goed afvragen of die ruiter er zelf geen ander verhaal van heeft gemaakt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:50

Ik snap werkelijk je punt en je frustratie niet. Je hebt een aankoopkeuring laten doen op een paard. De conclusie was kennelijk voor interpretatie vatbaar. Dat is vaak zo met aankoopkeuringen. Voor de een is een chipje een showstopper, de ander interesseert een chipje helemaal niets. Een chipje maakt niet dat een paard afgekeurd is voor de (hogere) sport, vele topsporters nemen een paard ondanks chipjes gerust. Veel onzekere recreatieruiters laten een paard om datzelfde chipje staan.

Jij hebt een medische keuring laten doen (je bent een beetje vaag over of je betaald hebt, je hebt de opdracht gegeven, maar wat waren de afspraken bij niet aankopen?) op een andermans paard, want je hebt de koop niet door laten gaan op basis van die keuring. Dan heeft de eigenaar van het paard, dat jou toestemming heeft gegeven om op ZIJN paard een keuring te laten uitvoeren, in mijn ogen het volste recht om van de keurende arts de uitslag te horen. Niet via een leek die het verhaal misschien verdraaid naar eigen inzichten om onder de koop uit te komen, maar van de keurende arts. Als je het paard eerst betaald heb voorafgaand aan de keuring is het een ander verhaal, maar zo lang je niet betaald hebt, is het de verkoper zijn paard en heeft hij in mijn ogen het recht dit objectieve oordeel van de DA te horen die een checkup heeft gedaan op ZIJN/HAAR paard.

Maar evenzogoed....wat is je probleem...de verkoper heeft je toch niet aan de koop gehouden.
Daarnaast vind ik ook wel dat je een flink pak boter op je hoofd hebt door hier zo'n punt van te maken. Jullie zelf hebben notabene hier op bokt/internet, voor de hele wereld om te lezen gezet dat een paard dat je op proef had, dus de koop nog niet definitief, dat het een headshacker was en ook fotoos van dat paard geplaatst, dus herkenbaar. Paard teruggebracht en voor tot in lengte van dagen staat op internet te lezen dat dat paard een headshacker is. En dan lekker onzinnig principieel gaan lopen doen naar anderen.

Daarnaast. In een aantal verkoop topics hier op Bokt wordt toch regelmatig schande gesproken over verkopers die een paard te koop aanbieden wat eerder gekeurd is (door een bokker of een bekende van een bokker) en wat hetzij een negatief aankoopadvies/hetzij een bemerking had, waarvan de bokker er dan schande van spreekt dat de verkoper dit niet meldt. Als we TS haar redenatie zouden volgen, zou dat betekenen dat die verkoper dus mogelijk helemaal niet hoeft te weten dat het paard mankeert, of dat die verkoper maar bij de advertentie zou moeten publiceren de informatie die hij van een leek die onder de verkoop uit wou heeft gekregen. Het lijkt mij dus alleen maar goed als de DA de informatie van een aankoopkeuring ook met de verkopende partij deelt. Al is het maar om te controleren of de reden van ontbinding van de koop inderdaad overeenkomt met wat afgesproken is over ontbindende voorwaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:53

maximuss schreef:
Je zit je nu druk te maken om de volgorde in welke de dierenarts de telefoontjes gepleegd heeft...
Het keuringsmoment is ook gewoon een grijze zone: geen overdracht van goederen, geen contract getekend, geen betaling dus is het paard nog in het bezit en in eigendom van de verkoper... Verkoper heeft dus volledige zeggenschap over het paard.

Wij laten de handelspaarden op het moment dat ze in de verkoop gaan zelf op de foto zetten en de keuring wordt gefilmd. Evenals een algemeen nazicht en een bloedonderzoek. Volledig dossier komt ter beschikking van de mogelijke kopers maar als zij bijkomende onderzoeken of herkeuringen wensen is dat op hun kosten en met de verplichting tot het tekenen van een overeenkomst dat de info vrijgegeven wordt. Sommige kopers denken dat ze door te bluffen over zogezegde bemerkingen de prijs omlaag kunnen krijgen, daarom eisen wij de rapporten van de bijkomende medische handelingen. Wij doen niet moeilijk als een koper zelfs na een nieuwe blanco keuring afhaakt, soms veranderen mensen nu eenmaal van mening en gemiddeld staat een paard hier toch maar een kleine maand te koop.

@ TS: er is een groot verschil tussen wat een DA zelf (persoonlijk) zou doen en wat hij een ander zou aanraden. Ik ken een Da die zijn paard dat niet meer bereden kan worden direct naar de slacht brengt maar dat gaat hij mij nooit adviseren/ aanraden als mijn paard nog pijnvrij als grasmaaier kan leven.

Ivm de volgorde van de telefoontjes: mss was jij aan het werk toen hij de eerste keer belde en nam de verkoper wel gelijk op. Misschien heeft hij het eerste nummer in het dossier het eerst gebeld uit gewoonte (eigenaar) en dan pas naar jullie... Zoek er nu toch geen complot achter.

Mee eens, imo is het ook geen big deal..je zou het niet eens geweten hebben als je je zoekadvertentie niet opgesteld had met daar in een wat ongelukkige woordkeuze en die amazone die daarop belde.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:16

Bedankt voor jullie reacties. Altijd fijn om te weten dat je een beroepszeikerd bent. :)

En oji, dit gaat over een heel ander paard, dus fijn dat je alles wat ik zeg braaf reproduceert, maar echt nodig is het niet. Wbt desbetreffende paard is ook verteld dat het een shaker was, dus dat het nu op internet staat, ik zie je punt niet zo. Wel fijn om te lezen dat ik zo'n trouwe meeleesfan heb die heel graag alles wst ik gezegd heb overal nog een keer bij wil betrekken. Ik wil je wel vragen om daarmee te stoppen. Ik zie de waarde er niet van.
Laatst bijgewerkt door upendo op 24-06-18 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:17

Dat dit over een heel ander paard ging was mij volkomen duidelijk. Het gaat erom dat jijzelf er dus kennelijk moeite mee hebt als anderen informtie delen, maar dat je het zelf net zo goed doet.

Dat is in mijn ogen meten met 2 maten...en ook nog eens onterecht. Ik vind het nl volkomen terecht dat die DA de info deelt met de verkoper...maar het eigenlijk niet zo netjes de info die jij deelde over een paard wat nog niet definitief van jou was op internet zette.

Jij begint over een klacht indienen over de DA (en ja daarmee vind ik je een beroepszeiker om je eigen woorden te gebruiken), maar beter zou zijn naar je eigen info deelgedrag te kijken. Daar is nl ook wel wat over op te merken.

Oftewel, verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Laatst bijgewerkt door oji op 24-06-18 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:21

Zie mijn aangepaste post. Verder ga ik niet meer op je in.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:25

Ik snap je wel TS, als ik het zakelijk bekijk heb jij gewoon recht op de uitslag want jij hebt ervoor betaald. Als de eigenaar dit ook zo graag wil weten had hij/zij maar moeten meebetalen, tenzij jij het natuurlijk aan haar had willen geven (wat je misschien ook wel had gedaan). Alleen kreeg je hier de kans niet voor omdat de DA dit had gecommuniceerd naar de eigenaar.. Ik vind dit niet zo netjes en zou er nog even over bellen met de DA, zodat ze dat in het vervolg gewoon kunnen vragen of iemand dat wel/niet wilt. Verder laten rusten en lekker verder gaan zoeken! :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:30

Zucht. Oké oji, gefeliciteerd.
Ik vond het delen van info prima.
Wat ik echter niet netjes vind is de ruis die ontstaan is door de schijnbaar gedeelde boodschap van een DA naar de twee partijen toe. Het is een professional, die zou naar mijn mening een duidelijk verhaal moeten geven aan alle partijen.

En als je verder wil klagen over mijn deelgedrag, stuur lekker een PB, dat is namelijk totaal niet wat ik vroeg in dit topic. Je hebt er nogal een handje van om dit te doen en ik vind dat erg vervelend worden. Bij deze dus het vriendelijke verzoek om dat niet meer te doen. Dat je alles aangrijpt om mee te wijzen op mijn zogenaamde tekortkomingen maakt jou net zo hard een beroepszeikerd. Dus alsjeblieft, zoek een ander slachtoffer.

Dankjewel voor je antwoord Artofliving!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:33

Welk onduidelijk verhaal is er dan gegeven ts?

De da heeft toch aan beide partijen de bemerkingen aangegeven.
Jij hebt op basis daarvan je keuze gemaakt.
De da zou persoonlijk een andere keuze gemaakt hebben.

Dat de da persoonlijk een andere keuze zou maken maakt het toch niet onduidelijk?
Zoveel mensen zoveel beslissingen/keuzes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:35

"Schijnbaar" Upendo, ik zou dat verhaal eerst checken bij de DA..kan zijn dat ie dat helemaal niet gezegd heeft of dat er woorden in zijn mond zijn gelegd. Die amazone was natuurlijk pissed en vond dat ze haar "afgekeurde" paard moest verdedigen. Het zou mij niet verbazen als er daarbij het ea verdraaid is..als het je echt dwars zit dan zou ik inderdaad maar bellen en om verheldering vragen. Maar wel op een open manier en niet gelijk beschuldigend zodat je eerst weet hoe de vork echt in de steel zit.