Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:10

Punz schreef:
Heb alleen jouw post gelezen TS, maar op basis wat je post:
Níet laten komen. Er is nu al veel te veel ruis, en een vervelend gevoel. Dit gaat niet beter worden als ze er al staan, en zie ze dan maar eens weg te krijgen.
Het klinkt alsof ze je in de vooronderhandelingen als het ware al de baas zijn. Hoe denk je dat dit gaat als je ze straks een paar keer per week mee maakt?
Het is wel jóuw plek, jóuw hobby.. Heb je het er voor over daar steeds met buikpijn naar toe te moeten gaan omdat het niet klikt met je pensionklant?

Contract gaat dit niet regelen vrees ik. Gewoon nu bellen of mailen dat het ivm niet voelen van de juiste klik niet door gaat. Erg vervelend voor hen, maar het is niet anders. Ik voorzie echt meer gedoe als ze wél komen.

Ook ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. Geen goed begin lijkt mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:15

Maar er staat toch nergens dat ze per definitie niet wil enten? Misschien staat ze er voor open?
Er wordt nu echt van alles bij gehaald dat gebaseerd is op speculatie :')

Los daarvan zou ik dit al niet door laten gaan. Idd teveel ruis.
En sowieso zou ik als TS zijnde voorlopig geen pensionklanten aannemen tot je je afspraken duidelijk op papier hebt en ook in de communicatie duidelijk bent.
Als je dit niet met haar bespreekt maar het wel op een forum zet en er van alles bij haalt, zou ik daar als pensionklant niet aan moeten denken :=
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-02-18 13:16, in het totaal 2 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:15

Maar dan kan ze niet meer over 1,5 week komen toch. Als de basisenting gedaan moet worden, zit er toch aantal weken tussen voordat ze echt 'beschermd' zijn?

Billy

Re: Nieuwe 'pensionklant' met on-ingeënte paarden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:41

banketstaaf gezegd, ts heeft al de aantallen keren dat ze moeten meehelpen verlaagd en het stalgeld verlaagd...zover was ik al nooit gegaan...
Zo lopen ze over je heen

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:50

Hoi, je kunt beter voor jezelf het rekensommetje maken of al de ellende van een pensionklant het wel waard is. Je verliest een groot deel van je vrijheid, want als je geen regels opstelt zit je er 24/7 aan vast. Ik heb er ervaring mee, ook paarden aan huis. En.... nooit meer pensionklanten. Je ziet zelf dat er al een probleem is voordat de paarden er zijn ! :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:39

Ik zou nog eens goed nadenken of je desbetreffende persoon wel als pensionklant wilt. Je klinkt er niet zeker van in ieder geval.

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:39

Seventeen schreef:
Ik vind 4 keer per week best veel moet ik heel eerlijk zijn, helemaal als ze ook nog een bedrag pensiongeld betaalt. :o

Enten en ontwormen mag je gewoon eisen. Ik zou er ook niet teveel omheen draaien wat je wil en wat je verwacht, gewoon duidelijk zijn en duidelijke afspraken maken. Daarna op papier zetten zodat je het voor elkaar hebt.

Zijn toch heel veel pensionstallen waar je je eigen stal moet uitmesten? Die zijn toch ook niet gratis? Bovendien kun je voor dit bedrag amper een 1 paard volpension zetten ergens. Dus vind het niet meer dan reëel dat ik dit verlang.
Laatst bijgewerkt door Happinessx op 15-02-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:41

Het leek erg goed te klikken met de persoon in kwestie. Had mij ook leuk geleken af en toe samen wat te doen met de paarden. Het gaat er hier dus enkel om dat ik een beetje mijn twijfels krijg of ze wel volgens afspraak komt helpen uitmesten.

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:43

Billy schreef:
banketstaaf gezegd, ts heeft al de aantallen keren dat ze moeten meehelpen verlaagd en het stalgeld verlaagd...zover was ik al nooit gegaan...
Zo lopen ze over je heen

Het gaat om 1 twintigjarige. Omdat haar manier van denken redelijk leek overeen te komen, en omdat het klikte heb ik mij hierbij neergelegd. De klik vind ik belangrijker dan wat ik eraan verdien, want dat doe ik eigenlijk al bijna niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:45

Happinessx schreef:
Het leek erg goed te klikken met de persoon in kwestie. Had mij ook leuk geleken af en toe samen wat te doen met de paarden. Het gaat er hier dus enkel om dat ik een beetje mijn twijfels krijg of ze wel volgens afspraak komt helpen uitmesten.

Koppel dat aan een gedlbedrag. Komt ze wel dan de (afgesproken) korting en komt ze niet dan dokken. Daarbij ook zetten voor welke tijd de stal gemest moet zijn en hoe je gemest wil, alleen de vieze plekken eruit? Stal helemaal leeg?

Beter nu streng en lekker helder en later wat losser worden dan andersom!

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 14:47

troi schreef:
Happinessx schreef:

Koppel dat aan een gedlbedrag. Komt ze wel dan de (afgesproken) korting en komt ze niet dan dokken. Daarbij ook zetten voor welke tijd de stal gemest moet zijn en hoe je gemest wil, alleen de vieze plekken eruit? Stal helemaal leeg?

Beter nu streng en lekker helder en later wat losser worden dan andersom!

Dat klopt. Ben ook bezig om een contract op te stellen. Het is enkel minimaal twee maal per week de weide volledig mestvrij maken. De overige dagen doe ik het, dus het is zo gedaan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:32

Is het geen optie om in het contract te zetten dat als ze minder dan 2x in de week komen uitmesten er dan een X bedrag aan stalgeld/een vergoeding bij komt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:59

Joh, iedereen heeft commentaar op de persoon die haar paard niet heeft laten/wil enten, op grond daarvan komen de meest bijzondere hersenpinsels uit bokt's fantasierijke toverdoos tevoorschijn. De persoon in kwestie is inmiddels al gedegradeerd tot een luie, vieze wanbetaler.

Nu even wat anders: TS heeft een huurder gevonden, TS heeft daar afspraken mee gemaakt, TS bedenkt zich anderhalve week voordat de pensionklant komt dat zij een detail niet zo prettig vind, en prompt moeten er ineens contracten in elkaar gezet worden. Alles onder het motto 'als ze het er niet mee eems is kan ze een andere stalling zoeken'. Ja, in anderhalve weektijd!

Had TS zich haar huisregels niet wat eerder moeten bedenken? En die wat eerder moeten vertellen? Zodat de huurder een reeële keuze op tijd kan maken of ze wel bij TS wil staan?
Nee hoor, TS heeft dit, imo, helemaal verkeerd aangepakt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:04

Hmm, ben halverwege gestopt met lezen van de reacties dus kan wat gemist hebben.
Handigste was natuurlijk geweest meteen te vermelden dat het paard gevaccineerd moest zijn en tevens dat jij de paspoorten in bezit hebt (ivm boetes die je kan krijgen).
Kortom stel eerst voor jezelf een lijst op met alles waaraan iemand moet voldoen en loop deze ook af met potentiele klant en zet dat erbij in simpel contractje.
Later lees ik dat je her en der nog water bij de wijn hebt gedaan, qua werkzaamheden en prijs.
Ik zou zeggen, laat deze lekker gaan, gaat je hele berg buikpijn schelen en zoek een andere en die meteen van begin af aan duidelijk maken wat de bedoeling is.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:06

Palmera schreef:
Joh, iedereen heeft commentaar op de persoon die haar paard niet heeft laten/wil enten, op grond daarvan komen de meest bijzondere hersenpinsels uit bokt's fantasierijke toverdoos tevoorschijn. De persoon in kwestie is inmiddels al gedegradeerd tot een luie, vieze wanbetaler.

Nu even wat anders: TS heeft een huurder gevonden, TS heeft daar afspraken mee gemaakt, TS bedenkt zich anderhalve week voordat de pensionklant komt dat zij een detail niet zo prettig vind, en prompt moeten er ineens contracten in elkaar gezet worden. Alles onder het motto 'als ze het er niet mee eems is kan ze een andere stalling zoeken'. Ja, in anderhalve weektijd!

Had TS zich haar huisregels niet wat eerder moeten bedenken? En die wat eerder moeten vertellen? Zodat de huurder een reeële keuze op tijd kan maken of ze wel bij TS wil staan?

Inderdaad.. Ik had hier al niet eens meer willen staan :Y)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:39

Sommige zaken zijn algemeen gebruik als je ergens anders staat. O.a. dat je paard netjes geënt is jaarlijks (pensionstallen en manager hebben wisselingen en paarden die van huis gaan en weer terug komen dus grotere kans op ziektes) en dat ze netjes op regelmatige basis gecheckt worden op wormbesmetting en indien nodig ontwormd.

Blijkbaar is dat niet voor iedereen standaard. En daar kom je nu achter. Bij een volgende klant wordt er vast van te voren naar gevraagd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:48

JoyceB, zat mensen die, om wat voor een reden dan ook, hun paard niet laten enten. En die staan ook ergens op stal/weide.
Noem jóuw standaard dus niet dé standaard.

Daarnaast had TS dit dus gewoon tijdens het maken van de afspraken moeten aangeven. En niet nu pas.

TS is degene die afspraken niet nakomt, niet de huurder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:09

Bij de meeste maneges en grotere pensionstallen is het wel verplicht. Als je met je eigen paard wilt lessen of wedstrijden rijden bij een manege of rijvereniging of andere wedstrijdorgsnisatie is de jaarlijkse enting tegen influenza ook verplicht. Bij de FEI zelfs 2x per jaar.

Ik heb het niet over een boer om de hoek of eigen weitje. En ook niet over mensen die aan huis stallen en nooit ergens heen gaan. Of die bepaalde bezwaren hebben tegen inenten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:21

Goed. Maar TS had van te voren haar regels duidelijk moeten maken zodat de klant weet waar hij aan toe is.

En niet dat halfzachte gelummel op het laatste moment.

Het gaat mij namelijk niet om wel/niet enten en het gaat me ook niet om huisregels. Het gaat me om de manier waarop TS ermee omgaat. ;)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:28

Palmera schreef:
Goed. Maar TS had van te voren haar regels duidelijk moeten maken zodat de klant weet waar hij aan toe is.

En niet dat halfzachte gelummel op het laatste moment.

Het gaat mij namelijk niet om wel/niet enten en het gaat me ook niet om huisregels. Het gaat me om de manier waarop TS ermee omgaat. ;)

Ik snap het wel. Zo te horen is het haar eerste pensionklant en dan ben je nog zoekende... Zoals TS ook schrijft: ze zocht een maatje erbij, omdat het samen leuker kan zijn dan alleen en doet het niet voor het geld

Als jij zelf altijd je paarden geënt hebt, sta je er ook niet meer bij stil, tenminste, ik niet... En dan ga je twijfelen over van alles en nog wat.

Maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat ze de huurder zo snel mogelijk moet gaan inlichten over de nieuwe situatie...
Laatst bijgewerkt door Wyb_ster op 16-02-18 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:29

Gewoon alles op papier zetten wat jullie hebben afgesproken lijkt mij niet abnormaal? Dan verander je ook niets aan de regels. Je zet ze gewoon op papier. Als de huurder in kwestie goeie intenties heeft, zal deze normaal ook geen probleem hebben om dat te tekenen?

Ivm het inenten, normaal geef jij als verhuurder van de stal aan of dat al dan niet verplicht is bij jou op stal. Maar je kan altijd iets vergeten, zeker aangezien dit niet je dagelijkse bezigheid is. Ik zou dat gewoon aangeven dat het voor jou wel verplicht is dat alle paarden ingeënt worden. Geef ook aan voor wat verplicht is en welke frequentie. Bekijk dan even waar jullie uitkomen.

Afspraken die gemaakt zijn zoals stalgeld en aantal keer in de week helpen, dat vind ik niet dat je dat nu nog kan wijzigen, jullie zijn iets overeen gekomen, het is maar zo netjes om jullie daar beide aan te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:34

Tuurlijk moet je proberen alles van te voren goed op een rijtje te hebben en te zetten. Liefst zwart op wit want het gebeurd zomaar dat je zeker weet dat je iets hebt verteld van te voren of afgesproken en de ander echt uit de grond van zijn/haar hart denkt van niet...

Maar Al doende leert men. En je leert steeds beter alles precies op papier te zetten naarmate je meer van dit soort situaties meemaakt en ervaringen op doet met verschillende mensen en paarden. Niets is voor iedereen "vanzelfsprekend" hetzelfde heb ik de afgelopen 11 jaar geleerd...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:46

Punz schreef:
Heb alleen jouw post gelezen TS, maar op basis wat je post:
Níet laten komen. Er is nu al veel te veel ruis, en een vervelend gevoel. Dit gaat niet beter worden als ze er al staan, en zie ze dan maar eens weg te krijgen.
Het klinkt alsof ze je in de vooronderhandelingen als het ware al de baas zijn. Hoe denk je dat dit gaat als je ze straks een paar keer per week mee maakt?
Het is wel jóuw plek, jóuw hobby.. Heb je het er voor over daar steeds met buikpijn naar toe te moeten gaan omdat het niet klikt met je pensionklant?

Contract gaat dit niet regelen vrees ik. Gewoon nu bellen of mailen dat het ivm niet voelen van de juiste klik niet door gaat. Erg vervelend voor hen, maar het is niet anders. Ik voorzie echt meer gedoe als ze wél komen.

Palmera schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:42

Ik heb alleen op papier gezet wat al was afgeproken, verder helemaal niks nieuws. Vind het vreemd dat er gelijk allemaal verwijten worden gemaakt, zowel naar mij, als naar mijn toekomstige pensionklant.

Het niet enten ben ik inderdaad niet gewend. Ruim negen jaar lang op stallen gestaan waar dit gewoon als normaal werd gezien. Ontwormen had ikbwel direct nagevraagd, dat laten mensen (helaas) vaker achterwege na wat ik zelf heb meegemaakt op de stallen waar ik heb gestaan.

Overigens is alles gewoon geregeld nu. Prijs en aantal keren uitmesten was direct bij eerste kennismaking al besproken. Enkel het enten kwam ik vorige week achter. Dit wordt gewoon geregeld. Mijn paarden zijn wel geënt, dus juist de paarden van de pensionklant lopen het risico ziek te worden.

Happinessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:45

Wat mij betreft is mijn vraag beantwoord. Alles wat vooraf was afgesproken is op papier gezet en het enten is besproken en geregeld.