BE rijbewijs ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:40

Dat verschilt natuurlijk enorm per persoon een dagcursus. Ik vond het heerlijk! 8 uur begonnen, uur pauze tussendoor en om 2 uur examen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:46

Yvank_ schreef:
Dat verschilt natuurlijk enorm per persoon een dagcursus. Ik vond het heerlijk! 8 uur begonnen, uur pauze tussendoor en om 2 uur examen.

Zo heb ik het ook gedaan. Eerst een les voor de tips waar op te letten, toen thuis gaan oefenen en tijd later 's ochtends de puntjes op de i en 's middags examen.

Josien_

Re: BE rijbewijs ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:58

Ik heb ook eerst een les gehad, zelf geoefend en daarna dagcursus plus examen. Rijden ging super goed, ook alle speciale verrichtingen. Bij afkoppelen door de zenuwen bijna de handrem vergeten en dat zou echt een cruciale fout geweest zijn.
Helaas mocht het al niet meer baten want ik was al gezakt, mijn timing van het spiegelen was niet goed genoeg om me te laten slagen volgens de examinator. Dus mijn grootste tip is spiegelen tot je scheel ziet haha.
Overigens vond mijn instructrice het wel flauw dat ik daarop gezakt was, ze zei dat ik bij een ander met deze rit wel geslaagd was. Maar goed, daar heb je natuurlijk niets aan.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 12:29

Leuk om alle ervaringen te lezen! Ik ben heel benieuwd hoe het vrijdag bij mij gaat. Een kennis van mij heeft 5x examen gedaan, je bent gewoon heel afhankelijk van de examinator en andere factoren.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:34

Ongeveer het grootste misverstand bij BE-examen vind ik dat je de reactie krijgt 'oh maar je kunt toch al autorijden? Dan is dit alleen maar met een karretje erachter, dat haal je toch in 1x'. Het werd/wordt zo onderschat. Ik (zenuwmoot :-) )vond het mijn lastigste examen in mijn leven -ook door dat misverstand- en het is net als met autorijden zelf: je gaat pas goed trailerrijden als je ervaring op gaat doen (maar daar heb je natuurlijk niets aan bij het examen).

Succes _Lobke_ je ben in ieder geval goed voorbereid!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:52

Ik denk dat dat ook persoonlijk is. Ik vind het het makkelijkste examen. Ik heb daarna nog T gehaald en toen kon ik opeens niet meer zo goed achteruitrijden. Dat moet echt veel meer op een paar cm gedaan worden. En ook met vooruit rijden vergt het veel meer inzicht. Nu ook met de aanhangwagen; die aanhangwagen volgt je wel zeg maar. Maar met det tractor is dat net wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:54

T halen? Die kreeg ik gewoon als cadeau bij mijn B

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:57

Dat is al een tijdje niet meer, en sinds een paar jaar is het ook van het tractorcertificaat naar het T rijbewijs gegaan. Stuk moeilijker helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:59

Ik heb het 2 jaar geleden gekregen :j , ik had mijn B al en na het halen van BE krijg ik T ook omdat mijn rijbewijs toen vernieuwd werd. Die hoef je dus niet apart te halen als je B hebt hoor :) je kan het gewoon laten toevoegen.

Als je voor juli 2015 je B hebt gehaald krijg je T ook.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:01

Die regeling is toen net op mijn 18e verjaardag ingegaan, weet ik heel zeker want heb nog gedacht als ik het dan die dag haalde dat het nog zou lukken maar helaas, ik heb het er niet bijgekregen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:04

Ik denk dat je er ook wat feeling voor moet hebben. Heb zelf een snelcursus gevolgd en met 4 uurtjes in de ochtend en daarna mijn examen en ben in 1x geslaagd.
Misschien kan je zelf oefenen dmv lopen. Je gaat achteruit lopen en dan bedenken waar je combinatie heen gaat. Dan heb je genoeg tijd om er over Te denken maar zal je geen brokken maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:31

Examen vond ik ook wel echt easy peasy hoor... Nu is Groningen ook een hele makkelijke stad qua autorijden. Maar ik heb alleen een minuut of 20 rechtuit gereden, en moest één bochtje achteruit doen in een hele eenvoudige situatie: Straat inrijden: Kies hier maar een plek voor je bochtje achteruit. Zat een doodlopende weg in, dus logische keus :+
En toen weer terug naar CBR. :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:37

Klinkt misschien raar uit mijn mond, maar ik vond het rijden etc. ook echt niet zo moeilijk. Maarja er zijn meer factoren waar ze op letten ;) .

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:21

Getup schreef:
Franciska15 schreef:
Even later moest ik de wgen weer aankoppelen. Ik was achteruit gereden en uitgestapt om te kijken. Er zat nog een klein stukje tussen, dus ik trok de kar er naartoe. Vroeg de beste man hoe ik dat ging doen als mijn paard erin stond. Heb toen maar aangegeven dat mijn paard er heus niet in stond als hij niet aan de auto gekoppeld was. Ben toch mooi geslaagd :D

Dat is hier echt een no-go :Y) . Zou ik meteen op zijn gezakt. Maar is ook door de instructeur van te voren aangegeven. Bij jou niet?
Doe t thuis ook hoor, trek m gewoon n stukje om ofzo.

En inderdaad: liever een keer uitstappen en kijken als domweg op goede hoop van zegen doorrijden. Doe ik soms ook hoor.

Succes in ieder geval!

Blijkbaar niet haha. Bedoeling is wel er naartoe rijden, maar kon wel vertellen wat ik anders zou doen. Dus de beste man vond het wel goed.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:25

Ik heb het met 4 lessen gehaald. Maar daarvoor echt heel veel geoefend met mijn vader.. Gelukkig hadden wij al een trailer. Daarom kon ik mooi oefenen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:43

Genoeg tips gehad, alvast heel veel succes.

Enne blijf ook goed op het verkeer letten, niet naast fietsers enzo gaan rijden maar blijf er dan achter.
iK ben de eerste keer gezakt, was mega zenuwachtig voor bochtje achteruit en al die verrichtingen, maar dat ging allemaal prima, maar ik zakte gewoon op een verkeersfout.... :7 een dubbele rotonde waar een auto aan de binnenkant reed en ik dacht daar kan ik gewoon naast maar dat moch niet dus gezakt :P

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:50

Gewoon C en CE halen, dan heb je BE ook in the pocket! :D

Maar idd, rustig achteruit rijden, neem de tijd, stuur kleine beetjes, dan heb je nog alle tijd om te corrigeren

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 22:40

Dankjewel iedereen!! Ja ik ben wel al zenuwachtig voor vrijdag, bang dat ik domme fouten ga maken door de zenuwen, maar ik zal jullie op de hoogte houden. Misschien dat ik morgen ook nog maar even moet oefenen met de trailer.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:50

Succes, komt vast goed

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:10

Ik was ook geen natuurtalent en heb toen binnen de rijschool ook gewisseld van instructeur en dat hielp mij al heel goed. Heb toen ook 2 uurtjes extra les genomen, maar hun zeiden ook van ik ben benieuwd of je het gaat halen want ik had ook echt moeite met bochtje achteruit. Vervolgens in het examen hadden we zo weinig tijd voor bochtje achteruit dat ze een garage box namen en ik moest hem daar recht voor zetten. Toen de tijd was het echt bochtje achteruit dus zei mijn instructrice ook van als ze je daar op had laten zakken was het niet eerlijk geweest. Ik ben toen gewoon geslaagd, maar in het begin met smalle stukjes waar net de trailer tussen paste ook echt wel moeite gehad. Nu zijn we 6/7 jaar verder en heb ik de gekste dingen al moeten uithalen met een extra brede trailer en het lukt me gewoon. Probeer je rust te vinden en niet te denken dat iedereen op je vingers kijkt :) Succes morgen!

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:49

Paardenfan: dankjewel! :)
Duatinlover: dankje! ja ik denk dat ik morgen ook in tijdnood kom bij het examen aangezien de bijzondere verrichtingen heeeel langzaam gaan, want dan heb ik het veel beter onder controle.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:05

_Lobke_ schreef:
Ik kreeg het advies om maar zelf te gaan oefenen

Dat is werkelijk het slechtste advies dat je als rijschoolhouder kan geven. Ik had persoonlijk om meer uren les gevraagd en anders een andere rijschool gevraagd of die tijd had.

Ik heb het zelf ook in 2 ochtenden gedaan maar ik had er geen moeite mee, mijn vriend daarentegen dacht te veel na en die kreeg het niet voor elkaar in 2 ochtenden.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:08

Op mijn rijschool boden ze een dagcursus aan, maar deze heb ik ook verspreid over meerdere dagen. Daarbij heb ik zelf geoefend met de trailer. Bij ons thuis hebben we een karretje staan, maar oefen daar niet mee! Deze zijn te klein om fijn mee te rijden en als je bijzondere verrichtingen moet doen is het alleen maar moeilijker. Mij hielp het om thuis gewoon met een lege trailer te oefenen.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:12

Nontie en Eline: bedankt voor het delen van jullie ervaringen. ja met alleen maar zelf oefenen was het sowieso helemaal niets geworden. Gelukkig kreeg ik veel tips en advies van bokt en op basis daarvan heb ik twee uren les gehad bij een andere rijschool en daar is het allemaal veel beter van geworden. Dat zegt natuurlijk nog niets over hoe het examen morgen gaat maar ik ben nu wel veel beter voorbereid. Vandaag nog maar even oefenen met lege trailer als deze nog beschikbaar is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:21

_Lobke_ schreef:
Nontie en Eline: bedankt voor het delen van jullie ervaringen. ja met alleen maar zelf oefenen was het sowieso helemaal niets geworden. Gelukkig kreeg ik veel tips en advies van bokt en op basis daarvan heb ik twee uren les gehad bij een andere rijschool en daar is het allemaal veel beter van geworden. Dat zegt natuurlijk nog niets over hoe het examen morgen gaat maar ik ben nu wel veel beter voorbereid. Vandaag nog maar even oefenen met lege trailer als deze nog beschikbaar is.

Heel veel succes morgen! Niet te druk maken en je mag 1 keer weer rechttrekken volgens mij bij de bijzondere verrichting.