Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12418
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:17

Dat hangt er maar net vanaf wat je afspreekt. TS heeft afgesproken dat het op afbetaling mocht.

Er zijn ook zat auto's die zo verkocht worden.

Mensen kunnen het wel rot vinden, maar deze pony is nu gewoon niet meer van de TS. Daar kan ze, als ze alles netjes volgens de wet aanpakt, verandering in brengen. Maar nu is die pony gewoon niet meer van de TS :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:22

Aan de andere kant.... Geld voor een advocaat heeft ze wel ook niet. Iig geen advocaat die haar op afbetaling laat betalen :')
Mens heeft nog niks betaald en komt haar afspraken niet na. Probleem is alleen dat ze dicht bij woont en blijkbaar nogal gek in der kop is. (Arm kind)

Wat gebeurd er wanneer je de pony aan een ander verkoopt? Al gevraagd bij je advocaat?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:34

sneeuwpop schreef:
Aan de andere kant.... Geld voor een advocaat heeft ze wel ook niet. Iig geen advocaat die haar op afbetaling laat betalen :')
Mens heeft nog niks betaald en komt haar afspraken niet na. Probleem is alleen dat ze dicht bij woont en blijkbaar nogal gek in der kop is. (Arm kind)

Wat gebeurd er wanneer je de pony aan een ander verkoopt? Al gevraagd bij je advocaat?


Als ze echt weinig inkomsten heeft, hoeft ze haar advocaat niet eens zelf te betalen... ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:36

Nico_lette schreef:
ruitje schreef:
Of je doet gewoon nog even niks en wacht het advies van je advocaten af.

Anjali, je vergelijking met de supermarkt klopt niet. Er zijn zoveel verschillende opties. Ik kan tegenover jouw vergelijking 5 andere vergelijkingen zetten.

Die vergelijking klopt wel degelijk. Als je niet betaald, krijg je het niet mee. Dat is overal zo toch? Hoezo zou dat hier dan niet het geval zijn?


Als het allemaal zo simpel was... :+ . De vergelijking klopt dus niet. Er is hier al een koop gesloten en het paard is op afbetaling gekocht.

Het lijkt wel alsof je nooit gehoord hebt van op afbetaling kopen? Ik doe het zelf niet, maar legio mogelijkheden om iets op afbetaling te kopen. Als je je dan niet aan de betalingstermijnen houdt ben je in gebreke en kan de verkoper daar iets mee, maar dat maakt nog steeds niet dat het gekochte dan niet meer van de koper is :)* .

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:37

https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek ... /huurkoop/
Citaat:
huurkoop
De koopovereenkomst op afbetaling waarbij partijen hebben afgesproken dat de verkochte zaak wel wordt afgeleverd aan de koper maar pas in eigendom overgaat als de volledige koopprijs is voldaan.

Huurkoop lijkt op de koop op afstand maar waar bij koop of afstand de verkochte zaak direct bij aflevering overgaat in eigendom (ook al moet de koopprijs nog worden afbetaald), is bij huurkoop sprake van een opschortende voorwaarde: de koper wordt bij juridisch eigenaar als alle betalingstermijnen zijn voldaan. Deze financieringswijze (het is een vorm van kredietverstrekking) komt vaak voor bij de koop van auto’s en biedt de verkoper meer bescherming dan bij koop op afstand (deze vorm komt dan ook maar weinig meer voor).

Huurkoop verschilt van lease in die zin dat bij lease de eigendomsoverdracht aan het einde van de leaseperiode optioneel is. Bij huurkoop geschiedt de overdracht van rechtswege aan het einde van de afbetaling.


Wat de wet zegt:

Citaat:
Vijfde titel A. Van koop en verkoop op afbetaling

Afdeling 1. Van koop en verkoop op afbetaling in het algemeen

Artikel 1576Omschrijving koop en verkoop op afbetaling

1.Koop en verkoop op afbetaling is de koop en verkoop, waarbij partijen overeenkomen dat de koopprijs wordt betaald in termijnen, waarvan twee of meer verschijnen, nadat de verkochte zaak aan de koper is afgeleverd.

2.De overeenkomst is niet van kracht voordat partijen de door de koper te betalen prijs hebben bepaald.

3.Alle overeenkomsten, welke dezelfde strekking hebben, onder welke vorm of welke benaming ook aangegaan, worden als koop en verkoop op afbetaling aangemerkt.

4.Koop en verkoop op afbetaling in de zin der wet zijn niet de overeenkomsten welke betrekking hebben op:
a. onroerende zaken,
b. zeeschepen waarvan de bruto-inhoud tenminste twintig kubieke meters of de bruto-tonnage tenminste 6 bedraagt, die te boek staan of die te boek gesteld kunnen worden in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3,
c. binnenschepen die te boek staan of die te boek gesteld moeten worden doch niet te boek staan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3,
d. luchtvaartuigen die te boek staan in de openbare registers, bedoeld in afdeling 2 van titel 1 van Boek 3.

5.Het in deze titel bepaalde vindt overeenkomstige toepassing op vermogensrechten, niet zijnde registergoederen, voor zover dat in overeenstemming is met de aard van het recht.



Artikel 1576aBepalingen van dwingend recht

Van de bepalingen van deze titel mag slechts worden afgeweken, indien en voor zoover dit daaruit blijkt.


Mocht ze heel vervelend doen dan is dit ook nog wel een escape:
Als ze getrouwd is dan moet haar partner mee tekenen voor kopen op afbetaling, anders is de koop nietig.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:43


ruitje

Berichten: 12418
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:44

Serieus, dit is geen huurkoop. Huurkoop moet in het contract opgenomen zijn en dat is het niet

Je helpt TS alleen maar dieper het moeras in. Ze moet naar haar advocaat luisteren.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:54

Allemachtig, wat komt hier een hoop onzin voorbij. Wees alsjeblieft terughoudend met het geven van juridisch advies als je geen kennis hebt van het recht.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 07-01-18 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8739
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:59

Bij ons zijn de banken dicht op zaterdag. Of bedoelde ze pinnen?

Succes met je examen morgen en doen wat je advocaten zeggen.

Anoniem

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:07

Ts, zoals Laurie en ruitje ook aangeven: luister naar je advocaat.
En heb even geen contact met degene met wie je de koop hebt gesloten.

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:15

Laurie schreef:
Allemachtig, wat komt hier een hoop onzin voorbij. Wees alsjeblieft terughoudend met het geven van juridisch advies als je geen kennis hebt van het recht.


_/-\o_ Je ziet inderdaad bijzonder beweringen voorbijkomen. Luister naar je advocaat TS, die heeft ervoor geleerd.

Zonnetje81
Berichten: 18763
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:51

Mensen zonder geld krijgen gewoon rechtsbijstand of gratis advocaat je zult versteld staan wat koper nog uit de hoed kan toveren.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:57

Er heeft toch echt geen levering plaatsgevonden, dus pony is nog geen eigendom van koper.

emilyslaluna

Berichten: 3813
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:06

In het bezit zijn van het dier of eigendom zijn twee verschillende dingen. TS is nog in bezit, maar niet meer de eigenaar.

Meer kan ik met mijn kennis er niks over zeggen. TS, wacht nu tot morgen en neem niet te veel aan van bokt, want ik weet het zeker dat we het niet beter weten dan je advocaat ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:15

emilyslaluna schreef:
In het bezit zijn van het dier of eigendom zijn twee verschillende dingen. TS is nog in bezit, maar niet meer de eigenaar.

Meer kan ik met mijn kennis er niks over zeggen. TS, wacht nu tot morgen en neem niet te veel aan van bokt, want ik weet het zeker dat we het niet beter weten dan je advocaat ;)

Ts is in bezit maar niet meer de eigenaar?Wie draait er dan op voor de kosten als de pony morgen ernstig gewond is?`

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:28

Zolang zij niet presteerd kun jij eventueel jouw prestatie opschorten. Maar dat doe je al.

Ik vraag me af of ze echt een rechtzaak begint... Meestal loopt het zo'n vaart niet. Maar goed, voorlopig zou ik haar in gebreke stellen en op zoek gaan maar manieren om de loop te ontbinden. Idd proberen extra kosten te vorderen.

Zonnetje81
Berichten: 18763
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:42

beatje schreef:
emilyslaluna schreef:
In het bezit zijn van het dier of eigendom zijn twee verschillende dingen. TS is nog in bezit, maar niet meer de eigenaar.

Meer kan ik met mijn kennis er niks over zeggen. TS, wacht nu tot morgen en neem niet te veel aan van bokt, want ik weet het zeker dat we het niet beter weten dan je advocaat ;)

Ts is in bezit maar niet meer de eigenaar?Wie draait er dan op voor de kosten als de pony morgen ernstig gewond is?`


Officieel bij de koper.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110914
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 10:20

sneeuwpop schreef:
Aan de andere kant.... Geld voor een advocaat heeft ze wel ook niet. Iig geen advocaat die haar op afbetaling laat betalen :')
Mens heeft nog niks betaald en komt haar afspraken niet na. Probleem is alleen dat ze dicht bij woont en blijkbaar nogal gek in der kop is. (Arm kind)

Wat gebeurd er wanneer je de pony aan een ander verkoopt? Al gevraagd bij je advocaat?


Gek in de kop? Jij kent de koper?

anjali
Berichten: 15337
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:21

Sommigen hier zeggen dat de wanbetalende koopster dus al eigenaresse van de pony is. Maar dan moet ze nu dus pensiongeld aan ts gaan betalen.En,stel dat hij onverhoopt koliek zou krijgen of zo,dan moet de "koopster"dus ook de veearts betalen.Maar ik den k toch dat de veearts de rekening naar ts zal sturen,want er heeft nog helemaal geen overdracht plaatsgehad.Ik vind het een hele vervelende zaak voor ts. Met een redelijk iemand kom je er gewoon onderling uit als er een probleem opduikt,maar met deze koopster gaat dat kennelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:28

Jammer dat er zo misbruik word gemaakt van jouw goedheid TS. Ze zou je op dr blote knieeen moeten bedanken dat ze deze kans krijgt. En dan ook nog eens te laat betalen en gaan dreigen .. bah soms vergeet je even dat zulke mensen bestaan.

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 11:39

Pony heeft al eens kolieken gehad, waarbij de koper ook de factuur betaald heeft. Maar de maand nadien dan minder als afgesproken betaalde, omdat de dierenartsfactuur onverwachts was en pech had met de auto, waardoor deze kosten er ook bij kwamen..heb dan ook gezegd dat dit niet mijn probleem was, maar dat ze dan gewoon iets moest laten weten..want het was immers al 1,5 week verder dan de afgesproken 'betaaldatum'. Ze heeft mij gisteren gebeld, enkel was ik te laat met opnemen. Even later teruggebeld, maar niemand nam op.

anjali
Berichten: 15337
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:02

Prosecco schreef:
Pony heeft al eens kolieken gehad, waarbij de koper ook de factuur betaald heeft. Maar de maand nadien dan minder als afgesproken betaalde, omdat de dierenartsfactuur onverwachts was en pech had met de auto, waardoor deze kosten er ook bij kwamen..heb dan ook gezegd dat dit niet mijn probleem was, maar dat ze dan gewoon iets moest laten weten..want het was immers al 1,5 week verder dan de afgesproken 'betaaldatum'. Ze heeft mij gisteren gebeld, enkel was ik te laat met opnemen. Even later teruggebeld, maar niemand nam op.

Ik denk dat het probleem is dat de "koopster"graag een pony wil,maar dat ze het niet kan betalen!Want als hij eenmaal bij haar zou staan dan kunnen er ook weer onverwachte veeartskosten komen,en die zijn helaas niet gering.Ik vrees dat ze haar hand overspeeld heeft.Dat krijg je met dat gedoe op afbetaling.Postorderbedrijven weten daarvan mee te praten.Die leveren het gevraagde wel meteen,maar het wordt pas eigendom van de koper nadat alles is afbetaald.Maar nu gaat het om een levend wezen,dat maakt het nog gecompliceerder.

Tazzey
Berichten: 9536
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wat te doen als verkoper, moeilijke situatie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:10

Jeetje, jongens als je geen juridische kennis hebt ga dan alsjeblieft geen juridisch advies geven. Ik zie bijzonder kleurrijke adviezen voorbijkomen die totaal geen juridische grond hebben. Hoe goed bedoeld het ook is je helpt TS er niet mee.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:01

Tazzey schreef:
Jeetje, jongens als je geen juridische kennis hebt ga dan alsjeblieft geen juridisch advies geven. Ik zie bijzonder kleurrijke adviezen voorbijkomen die totaal geen juridische grond hebben. Hoe goed bedoeld het ook is je helpt TS er niet mee.

Ze vraagt geen juridisch advies.Dat heeft ze al aan haar advocaat gevraagd.Ze vraagt hoe denken julie hierover.... Laatste zin vd OP

Monique1963

Berichten: 8739
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:03

TS hoe is je examen gegaan en heb je advies gehad van je advocaten en heeft ze nog eens gebeld?