Lastig trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lastig trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:41

Heel erg bedankt voor je aanbod! :j +:)+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:45

xyzutu2 schreef:
Bedankt voor de tips, food for thought!

Graag gedaan +:)+ . Ik ben benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen.

Monique1963
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:46

Ts, ik ben door de bomen even het bos kwijt, hoe was hij nou alleen op dat betonnen poetsplaatsje?
⚠️ Monique1963 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:50

Snap ik, het topic is ook een beetje ontplof. ;)
Als hij alleen op de betonnen poetsplaats staat (het hok ter grootte van een tweepaards trailer met dichte betonnen wanden) is hij nu na alle training gewoon braaf, daar valt eigenlijk niets meer over te zeggen dan dat hij daar tussen twee touwen staat en met een achterbeen op rust gewoon wat voor zich uit kijkt. Hij staat dus niet in de freeze-stand en kijkt ook niet zenuwachtig om zich heen. Hij staat gewoon te staan en als er wel iets gebeurt dan kijkt hij daar gewoon naar zonder uit de ruststand te komen.

Ik zou er eens een hartslagmeter aan kunnen hangen terwijl hij in dat hok staat, dat zou wel interessant zijn, zeker als die ook op afstand (met mij onzichtbaar voor het paard ) afgelezen zou kunnen worden want dat is waar het om gaat, maar hij lijkt qua lichaamstaal gewoon ontspannen/berustend.

Monique1963
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:03

Als hij daar ooit op dat betonnen plaatsje wel onrustig is geweest, dan kan hij dus alleen zijn leren kennelijk. Dat geeft hoop.
⚠️ Monique1963 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 02:48

Precies.
Herkenbaar probleem dit. Mijn paard heeft het ook, de trailer is geen probleem maar verlatingsangst wel, alleen van stal wegrijden is/was bij ons bijvoorbeeld ook een issue. Ik volg daarom met interesse. Maar jij weet veel van trainingsleer, als ik de juiste persoon voor me heb. Als het je met de poetsplaats lukt, lukt het je hiermee ook.
Ik heb het probleem een keer met Conrad van Pruijssen besproken en hij had wel goede ideeën over trainingsplan. Zoals, minuscule stapjes. Ook dus niet zomaar ineens een blokje om rijden. Maar eerst bijv. de motor starten, volgende keer één meter rijden. Dat allemaal ook weer opdelen in mini stapjes. Tekens tussendoor bevestigen en niet over grenzen gaan, het moet positieve ervaring blijven. Kan betekenen dat in het begin alleen erbij of erin staan al genoeg is voor je paard. Nou ja, je kan het zelf wel verdelen in minuscule stapjes.
Denk dat je het gewoon moet benaderen als ieder ander trainingsplan.
En, voer niet de stappen altijd op maar neem ook eens een stap terug. Dat herken jij denk ik ook wel uit de leertheorie. Net als met variabel belonen denk ik. Als het voorspelbaar wordt voor je paard dat je steeds verder van huis gaat kan dat ook averechts werken. (Dat is trouwens ook laatste redmiddel, wat ik van iemand, weet niet meer wie, begreep, regelmatig oefenen maar als het niet verbetert en het erop aankomt toch dan maar de tactiek van de overval. Al werkt dat ook maar één keer en kan ook gevaarlijk zijn.)
Ben helaas nooit zo ver gekomen dit plan helemaal uit te voeren. Heb toen wel een trailer gekocht om regelmatig te kunnen oefenen.
Het is een lastig probleem en mijn ervaring is dat niet veel trailertrainers bekend zijn met het verlatingsangstaspect. Maar misschien maakt dat ook helemaal niet uit.
Succes! Ik hoop dat je je vorderingen wil delen. Kan anderen ook helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 03:12

Visitor schreef:
Als het voorspelbaar wordt voor je paard dat je steeds verder van huis gaat kan dat ook averechts werken. (Dat is trouwens ook laatste redmiddel, wat ik van iemand, weet niet meer wie, begreep, regelmatig oefenen maar als het niet verbetert en het erop aankomt toch dan maar de tactiek van de overval. Al werkt dat ook maar één keer en kan ook gevaarlijk zijn.)

Heel interessant! :j Dat doet mij aan iets denken...
Alleen op de poetsplaats staan vond hij in het begin best vervelend (draaikonten terwijl hij ook nog andere paarden verder weg kon zien) en echt rust vinden in stilstaan lukte hem niet zelfstandig.

Een paar weken later moest ik hem water-mak maken omdat door de stal dagelijks de benen worden afgespoeld en hij bang van water en tuinslangen was (hangen aan het halster, wegdraaien enz). Dat heb ik eerst buiten geoefend en vervolgens ook op de poetsplaats. Op dat punt kon hij al rustig op de poetsplaats vastgebonden staan als ik erbij stond, maar tijdens het alleen staan was hij onrustig. Vervolgens ging ik oefenen met benen afspuiten op de poetsplaats, iets wat hij tegen die tijd al accepteerde, maar het was nou niet echt zijn hobby.
Het grappige is dat als ik nu terugdenk, hij sinds ik hem afspoel op de poetsplaats wat hij niet super vindt, hij ineens heel rustig op de poetsplaats staat als hij in zijn eentje is.
Je zou bijna denken dat nu mijn aanwezigheid de poetsplaats iets minder positief geworden is (gaan we weer met die tuinslang...) hij het ineens meer dan prima vindt om daar in zijn eentje te staan. Beter dan het alternatief in de vorm van een mens met tuinslang erbij. :')

Dat doet me ergens wel denken aan die techniek van de overval; iets nóg erger maken waardoor de eigenlijke opdracht ineens heel erg meevalt. Maar goed, daar zitten natuurlijk in praktijk ook behoorlijke grenzen aan en ik zou niet weten hoe dat in trailer-vorm te verpakken is als de gevolgen van iets teveel stress nog zo extreem geuit worden.

Citaat:
Ben helaas nooit zo ver gekomen dit plan helemaal uit te voeren. Heb toen wel een trailer gekocht om regelmatig te kunnen oefenen.
Het is een lastig probleem en mijn ervaring is dat niet veel trailertrainers bekend zijn met het verlatingsangstaspect.

Daar heb je denk ik wel een punt. Grappig genoeg zie ik het trailerprobleem steeds als trailerprobleem aangezien we de verlatingsangst op alle andere punten (niet alleen vast durven staan, alleen op stal staan, samen alleen wandelen enz) al flink hebben aangepakt, maar het is denk ik inderdaad wel verstandig om het in gesprekken met trainers niet zozeer te hebben over een trailerprobleem, maar over een probleem met verlatingsangst in de trailer, zodat meteen duidelijk is dat hij geen probleem heeft met de trailer zelf, maar met het gebrek van een ander levend wezen in die trailer.
Het trailerlaad probleem hebben we namelijk al opgelost.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 03:20

Dat van die poetsplaats en benen afspuiten is interessant inderdaad!
Bedacht me net dat je misschien ook nog iets zou kunnen doen met hoofd laag. Ik heb ooit gehoord dat dat een rustige emotionele toestand veroorzaakt. En brengt me ook op overshadowing, misschien kan je hem door hem te laten focussen op een andere opdracht (hoofd laag, kusje geven, stilstaan, weet ik het) en daarvoor te belonen ook wel afleiden. Ook de duur daarvan dan uitbreiden. Alleen misschien lastig in de praktijk te brengen in de rijdende trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 03:32

We hebben inderdaad een heel assortiment oefeningen die ik als afleiding zou kunnen gebruiken in een trailer (hoofd laag, voetjes geven, mond openen, oog tegen hand duwen, oor tegen hand, targetten enz), maar als ik er naast sta dan is er sowieso geen explosiegevaar, of ik nou iets doe of niet. Pas als ik (of een ander mens/dier) wegloop uit de trailer dan krijg je explosiegevaar.

Dat maakt het voor mij als trainer ook zo lastig, want in al mijn normale trainingsplannen ben ik er altijd bij om het gedrag bij te sturen (logisch, ik ben de trainer 8-) ), terwijl het trailerprobleem alleen ontstaat als ik er níet ben en we juist mijn afwezigheid moeten oefenen. Dat is qua trainingsaanpak flink omdenken, :wow: vandaar dat ik dit ook niet zelf ga aanpakken maar er een professional bij wil. De kans dat ik als onervaren trailertrainer iets over het hoofd zie is gewoon te groot, en omdat hij al zo gestresst is wordt elke fout van mijn kant meteen enorm uitvergroot, plus als het fout gaat dan gaat het meteen extreem fout. Ik vind jezelf over het schot werpen in elk geval behoorlijk extreem, dus daar zit in mijn ogen geen enkele foutenmarge voor mij als onervaren trailertrainer bij.
Andere angsten wegtrainen lukt natuurlijk, maar dit is voor mij toch echt een maatje te groot. :o

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:36

Ik vermoed dat bij bijna alle trainers er verwacht wordt dat je na de training zelf nog blijft oefenen, dus als je zelf geen trailer ed kan regelen zou ik geen geld stoppen in een training op dit ogenblik.

Regel bij staleigenaar/stalgenootjes een paard die je bij nood mee kan nemen en zo kan je bij alle paardentaxi' gebruik maken van hun diensten ipv van de 2 die zelf een paard meenemen voor jou.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:44

xyzutu2 schreef:
Snap ik, het topic is ook een beetje ontplof. ;)
Als hij alleen op de betonnen poetsplaats staat (het hok ter grootte van een tweepaards trailer met dichte betonnen wanden) is hij nu na alle training gewoon braaf, daar valt eigenlijk niets meer over te zeggen dan dat hij daar tussen twee touwen staat en met een achterbeen op rust gewoon wat voor zich uit kijkt. Hij staat dus niet in de freeze-stand en kijkt ook niet zenuwachtig om zich heen. Hij staat gewoon te staan en als er wel iets gebeurt dan kijkt hij daar gewoon naar zonder uit de ruststand te komen.

Ik zou er eens een hartslagmeter aan kunnen hangen terwijl hij in dat hok staat, dat zou wel interessant zijn, zeker als die ook op afstand (met mij onzichtbaar voor het paard ) afgelezen zou kunnen worden want dat is waar het om gaat, maar hij lijkt qua lichaamstaal gewoon ontspannen/berustend.

Nou, dat bevestigd dus mijn eerdere conclusie.

Maar soms zul je je erbij neer moeten leggen dat je dan wel weet welke weg je moet nemen maar dat je nog niet in in staat bent om de tol ervoor te betalen. Laat dat stukje dan voor wat het is en kom terug op het moment dat je de tol wel kunt betalen.

Ik wilde ook met mijn paard op stap maar een fatsoenlijke trekauto kon ik me niet veroorloven. Totdat ik ontdekte dat een vrachtwagen wel betaalbaar was. Ik heb m'n C-rijbewijs gehaald, een kleine vrachtwagen gekocht en daar 15 jaar lang mee door NL rondgersjeesd. Auto's met trailers zijn voor wannabee's }:)

Taucha
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:07

Oude goedkope trailer kopen, platen demonteren, onderdelen op harde ondergrond weer in elkaar zetten, zonder tussenschot, stang etc waar benen overheen kunnen en training van het alleen staan daar hervatten?

Mocht Rio dat op een gegeven moment snappen dan eerst platen nog op verschillende andere plekken neer zetten en evt stang/tussenschot erbij halen, evt bekleedt met heeeel veel isolatiebuis of andere bescherming. Verhoging maken, bodemplaat deels ondersteunen zodat het geluid anders wordt...... etc etc en volgende zomer pas weer eens denken aan een trailer op wielen.

Daarnaast denk ik dat je het gemiddelde paard wel voor de gek kan houden met zo’n onbreekbare spiegel (volgens mij had xenos laatst nog zoiets in de aanbieding). Alleen of Rio daar in trapt.....
Kwestie van proberen => marktplaats?
⚠️ Taucha kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:22

Ik zou zeker met een hartslagmeter aan de gang gaan, maar dan wel met camera erbij. Zo kun je zelf weglopen, wat uiteindelijk in de trailer ook de bedoeling gaat zijn, maar achteraf toch terugzien wat er gebeurde. Ging de hartslag omhoog omdat hij alleen was, of omdat er buiten een paard langs kwam? Of omdat iemand met voerbakjes loopt te rommelen (anticiperen).
Verder zou ik in verschillende situaties meten; gewoon in de wei, op stal (met en zonder andere paarden), in de paddock (met en zonder andere paarden), op de poetsplaats binnen en buiten (terwijl je wel of juist niet in beeld bent), maar ook tijdens de training in de bak.

Verder denk ik dat je het trailerprobleem als twee losse problemen moet zien, wat al eerder werd geopperd:
1. Reisprobleem (het reizen an sich is al moeilijk, ongeacht wel of geen vriendje, hij komt er zwetend af)
2. Verlatingsangst; ik denk dat je met de oefeningen en training die je al gedaan hebt, dit al grotendeels hebt opgelost, maar het zou in een trailer (vrij onbekende en spannende situatie) ineens weer heftiger kunnen worden. Daarom zou ik eerst het reizen zelf normaler maken, dus met vriendje, en daarna pas doorgaan met alleen reizen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:33

Je hebt het steeds over dat hij over het schot duikt. Heb je wel een in een 1,5 paards trailer geoefend? Dan is er geen schot maar wel een balk. Of gaat hij daar ook overheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:02

Bedankt voor alle tips, food for thought... :j
Ik heb alle posts nog eens gelezen en ik denk dat ik tot dezelfde conclusie moet komen dat we het alleen reizen op dit moment nog niet kúnnen trainen omdat ik zelf niet de omstandigheden heb om dat tussen de trainingen door te oefenen en omdat hij op dit moment ook nog niet 100% ontspannen is met een paard ernaast in de trailer. Erg jammer want ik pak problemen/angsten het liefst meteen aan omdat ik het vreselijk vind om te weten dat zo'n obstakel op de achtergrond ligt te broeien, maar goed, dat is dan maar zo..

@ Cissy: een 1 of 1,5 paards trailer hebben we/is nog nooit met hem geprobeerd dus hoe hij daarin is weet ik niet. Ik weet niet eens of hij daar in loopt. Het enige wat ik wel weet is dat als hij vermoedt dat hij alleen is hij meteen explodeert en dan echt 0,0 % nadenkt over wat handig/verstandig/gezond is. Dus ik weet niet wat hij in een 1,5 of 1paards trailer zou proberen.

@ Ikke: Ik zie de laatste tijd ook regelmatig van die tot 2paards-trailer omgebouwde bestelbusjes voorbij komen, lekker compact en geen losse trailer meer. Die zijn ook echt om te kwijlen... <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:32

xyzutu2 schreef:
@ Ikke: Ik zie de laatste tijd ook regelmatig van die tot 2paards-trailer omgebouwde bestelbusjes voorbij komen, lekker compact en geen losse trailer meer. Die zijn ook echt om te kwijlen... <3

Totdat je je in het technische verhaal van die dingen verdiept, dan ga je huilen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:53

Ik heb niet het hele topic heel nauwkeurig doorgelezen, maar bekend probleem. Mijn Tinker heeft dit ook, volgens mij op precies dezelfde manier. Laden geen probleem, alles ontspannen, staat lekker te eten. Ik loop de trailer uit, meneer gaat in de stress, hinnikt een keer dwingend en als ik dan niet terug verschijn stampt hij de trailer aan gort. Letterlijk, overigens, hij heeft er al twee total loss geramd. De keren dat ik hem heb vervoerd met een vriendje ernaast ging het goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk ook eng vind aangezien ik weet wat hij doet als hij het niet meer gezellig vindt op de wagen. Hij komt trouwens over de schotten heen, en als er geen schot is gaat hij op de voorstang hangen.

Dit even ter illustratie, omdat ik hier en daar voorbij zag komen dat 'ze er vanzelf aanwennen'. Dat dacht ik ook altijd, tot mijn tinker. En als het dan mis gaat, gaat het ook snoeihard mis en dat levert echt gevaarlijke toestanden op.

Ik heb er verschillende trainers bij gehad en veel geld aan uitgegeven, alles zonder resultaat. Dit omdat ze hem veelal ook verkeerd lezen, hij toont namelijk rustig (is hij ook) tijdens het laadproces. Het probleem is echt daadwerkelijk het 'alleen' zijn, en dat overigens ook niet altijd. Ook geprobeert andere mensen te laten laden en zelf helemaal niet in de buurt te zijn. Dan werd hij of bij het laden zelf al dwars (op trailer heeft ie zich een keer achterwaarts onder de achterstang doorgeduwd) of direct na het afsluiten van de trailer.

Met verdovende middeleen heb ik zeer slechte ervaring. Ogenschijnlijk helpt dat even, totdat hij alsnog te hoog in de stress komt en dan heeft hij onder invloed al helemaal geen grenzen meer en flipt echt nog veel harder.

Wat tot nu toe het enige is dat bij mij helpt (en ik vervoer hem nu alleen als het niet anders kan): in de vrachtwagen met alle schotten eruit. Aan een lang touwtje want als hij gaat vechten trekt hij zijn halster toch wel kapot. Vantevoren even rijden/longeren zodat hij op zich een beetje moe is, dan een uurtje bij de vrachtwagen aan de slag. Wat kunstjes laten doen om hem af te leiden, hem volledig zen maken door hem een aantal keer voor de klep te laten knielen/liggen en ook in de vrachtwagen zelf een of twee keer vragen te liggen. Dan stapje voor stapje alles dicht doen, zelf nog een tijdje gezelschap houden. Een tweede persoon op een gegeven moment vragen om de motor te starten. Pas weggaan als hij 100% rustig is en dan zorgen voor afleiding in de wagen zelf. Die van mij reageert goed op eten, dus ik geef hooi met lekkers erin verstopt (wortels o.i.d zodat hij een beetje moet hengelen) en als ik iets heb om het aan op te hangen bv. zo'n speel LIK-it waar ze mee moeten frummelen om bij het eten te komen. Dan ga ik rustig de wagen uit, sluit de deur af, ren naar de bestuurderscabine en rij naar onze bestemming, waarbij ieder geluid wat ik uit de wagen hoor me ongeveer 10 jaar van m'n leven kost en dan kom ik stijf van de stress op plek van bestemming aan. :D Met een beetje geluk zijn paard en wagen dan nog heel. In het verleden is dat een aantal keer zeer goed verlopen, maar ook een aantal keer niet. Ik kan er niet de vinger opleggen wat nou precies de hele extreme reacties triggert. Ook met de cabincam reizen gevolgd, veelal staat hij echt wel kalm en braaf op de wagen. Ellende doet zich meestal in het begin voor, maar ik heb ook weleens gehad dat hij op driekwart van de reis de tent begon te verbouwen.

Lang verhaal geworden. Ik ben hier al tien jaar zoet mee en nog steeds geen oplossing gevonden. Dus mocht jij een oplossing vinden, dan hoor ik het graag. :o Voor mij was de 'oplossing', hoe zuur dat ook klinkt, me er eigenlijk bij neerleggen. Bovenstaande methode voor noodgevallen en verhuizingen, verder geen leuke uitjes meer. Ik heb hem één keer moeten verhuizen binnen een straal van 50km, dat heb ik maar gewoon onder het zadel gedaan, gaf minder gedoe. Ik doe geen shows meer met dit paard omdat het risico van vervoeren niet opweegt tussen ergens een lollige middag hebben. Mijn Luso is gelukkig superbraaf met vervoeren, dus daar doe ik de uitjes mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:33

Jouw verhaal en bijbehorende angsten klinken precies als [***]'s verhaal en mijn bijbehorende angsten. :( :(:)
Wat balen dat trainers niet geholpen hebben bij jullie, want dat is toch nog steeds ergens mijn hoop. Maar hett geeft ook maar weer eens aan dat het echt een moeilijk probleem was, eigenlijk wat de trainers die ik benaderde ook al aangaven. Die hebben veel liever een paard dat vecht op de klep dan een paard dat halverwege de rit ineens tot de ontdekking komt dat hij alleen is, explodeert en vervolgens zelf de klep probeert te openen. :x

De opmerking 'gewoon laten hangen/exploderen' van sommigen in dit topic snap ik ook wel bij de paarden die wel gewoon bij hun verstand zijn maar gewoon een beetje gaan lopen etteren, maar bij [***]'s zijn de risico's en bijbehorende schade in mijn ogen daar echt te groot voor.
Jouw Tinker heeft dan al een streepje voor op hem aangezien die van jou wel echt kalm & cool is/lijkt bij het laden en reizen met een partner, terwijl [***] alles wel heel braaf en zelfs enthousiast doet, maar het tegelijkertijd wel spannend vindt, ook met z'n tweetjes.

Interessant trouwens om kunstjes te gebruiken bij het kalmeren voor de reis. Ook de Likit vind ik erg geniaal, dat is zeker nog een optie om eens te proberen. Het werkt waarschijnlijk niet echt stressverlagend volgens mij in een hobbelende trailer, maar zeker bij mijn arme suikerloos gehouden beest zal dat een mega-goede afleidingsmanouevre zijn. :D

Ik hou me voor nu maar gewoon vast aan alleen reizen als het echt niet anders kan en in die gevallen de paardentaxi's inschakelen die een pony meegeven, maar mocht ik toevallig zomaar over de briljantste oplossing aller tijden struikelen dan laat ik het je weten... :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:37

rider schreef:
Ik heb niet het hele topic heel nauwkeurig doorgelezen, maar bekend probleem. Mijn Tinker heeft dit ook, volgens mij op precies dezelfde manier. Laden geen probleem, alles ontspannen, staat lekker te eten. Ik loop de trailer uit, meneer gaat in de stress, hinnikt een keer dwingend en als ik dan niet terug verschijn stampt hij de trailer aan gort. Letterlijk, overigens, hij heeft er al twee total loss geramd. De keren dat ik hem heb vervoerd met een vriendje ernaast ging het goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk ook eng vind aangezien ik weet wat hij doet als hij het niet meer gezellig vindt op de wagen. Hij komt trouwens over de schotten heen, en als er geen schot is gaat hij op de voorstang hangen.

Dit even ter illustratie, omdat ik hier en daar voorbij zag komen dat 'ze er vanzelf aanwennen'. Dat dacht ik ook altijd, tot mijn tinker. En als het dan mis gaat, gaat het ook snoeihard mis en dat levert echt gevaarlijke toestanden op.

Ik heb er verschillende trainers bij gehad en veel geld aan uitgegeven, alles zonder resultaat. Dit omdat ze hem veelal ook verkeerd lezen, hij toont namelijk rustig (is hij ook) tijdens het laadproces. Het probleem is echt daadwerkelijk het 'alleen' zijn, en dat overigens ook niet altijd. Ook geprobeert andere mensen te laten laden en zelf helemaal niet in de buurt te zijn. Dan werd hij of bij het laden zelf al dwars (op trailer heeft ie zich een keer achterwaarts onder de achterstang doorgeduwd) of direct na het afsluiten van de trailer.

Met verdovende middeleen heb ik zeer slechte ervaring. Ogenschijnlijk helpt dat even, totdat hij alsnog te hoog in de stress komt en dan heeft hij onder invloed al helemaal geen grenzen meer en flipt echt nog veel harder.

Wat tot nu toe het enige is dat bij mij helpt (en ik vervoer hem nu alleen als het niet anders kan): in de vrachtwagen met alle schotten eruit. Aan een lang touwtje want als hij gaat vechten trekt hij zijn halster toch wel kapot. Vantevoren even rijden/longeren zodat hij op zich een beetje moe is, dan een uurtje bij de vrachtwagen aan de slag. Wat kunstjes laten doen om hem af te leiden, hem volledig zen maken door hem een aantal keer voor de klep te laten knielen/liggen en ook in de vrachtwagen zelf een of twee keer vragen te liggen. Dan stapje voor stapje alles dicht doen, zelf nog een tijdje gezelschap houden. Een tweede persoon op een gegeven moment vragen om de motor te starten. Pas weggaan als hij 100% rustig is en dan zorgen voor afleiding in de wagen zelf. Die van mij reageert goed op eten, dus ik geef hooi met lekkers erin verstopt (wortels o.i.d zodat hij een beetje moet hengelen) en als ik iets heb om het aan op te hangen bv. zo'n speel LIK-it waar ze mee moeten frummelen om bij het eten te komen. Dan ga ik rustig de wagen uit, sluit de deur af, ren naar de bestuurderscabine en rij naar onze bestemming, waarbij ieder geluid wat ik uit de wagen hoor me ongeveer 10 jaar van m'n leven kost en dan kom ik stijf van de stress op plek van bestemming aan. :D Met een beetje geluk zijn paard en wagen dan nog heel. In het verleden is dat een aantal keer zeer goed verlopen, maar ook een aantal keer niet. Ik kan er niet de vinger opleggen wat nou precies de hele extreme reacties triggert. Ook met de cabincam reizen gevolgd, veelal staat hij echt wel kalm en braaf op de wagen. Ellende doet zich meestal in het begin voor, maar ik heb ook weleens gehad dat hij op driekwart van de reis de tent begon te verbouwen.

Lang verhaal geworden. Ik ben hier al tien jaar zoet mee en nog steeds geen oplossing gevonden. Dus mocht jij een oplossing vinden, dan hoor ik het graag. :o Voor mij was de 'oplossing', hoe zuur dat ook klinkt, me er eigenlijk bij neerleggen. Bovenstaande methode voor noodgevallen en verhuizingen, verder geen leuke uitjes meer. Ik heb hem één keer moeten verhuizen binnen een straal van 50km, dat heb ik maar gewoon onder het zadel gedaan, gaf minder gedoe. Ik doe geen shows meer met dit paard omdat het risico van vervoeren niet opweegt tussen ergens een lollige middag hebben. Mijn Luso is gelukkig superbraaf met vervoeren, dus daar doe ik de uitjes mee.

Denk ik dan te simpel als ik zeg: bouw een hufterproof vrachtwagen, zorg dat er iemand bij hem kan zijn tijdens het rijden en zorg als extra nog voor een goede audio/video verbinding met je paard. Er zijn genoeg opties om het verbod in de wet te omzeilen dat je tijdens de rit niet bij het paard mag zijn.

Ik kan prima begrijpen als je bepaalde inzet van middelen niet op kunt brengen, maar als techneut is er in mijn optiek geen probleem zo groot of het is op te lossen. De vraag is dan alleen of je je die oplossing ook kunt veroorloven, in welke vorm dan ook.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:21

xyzutu2 schreef:
Ik hou me voor nu maar gewoon vast aan alleen reizen als het echt niet anders kan en in die gevallen de paardentaxi's inschakelen die een pony meegeven, maar mocht ik toevallig zomaar over de briljantste oplossing aller tijden struikelen dan laat ik het je weten... :')

Haha, thanks. :D Hopelijk krijg je hem er ooit aan gewend. :)

Ikke schreef:
Denk ik dan te simpel als ik zeg: bouw een hufterproof vrachtwagen, zorg dat er iemand bij hem kan zijn tijdens het rijden en zorg als extra nog voor een goede audio/video verbinding met je paard.

Ik denk dat je te simpel denkt, of nooit het effect live hebt aanschouwd van 700 kilo vernietigingsdrang. :) Dit is hoe ik nu vervoer voor noodgevallen (zonder iemand erbij in echter; zelfde verhaal als met een tweede pony, als hij alsnog ineens volledig flipt brengt hij niet alleen zichzelf maar ook iemand anders in gevaar), hufterproof door alle interieurzaken weg te halen die kapot kunnen. Punt is, als hij dan alsnog flipt en zichzelf tegen de muren aanwerpt ofzo, dat dit de stabiliteit van de wagen niet echt ten goede komt (zelfs met een vrachtwagen, 700 kilo verschuivende 'lading' voel je echt wel). Daarnaast komt hij tijdens zijn worstelingen meestal vroeg of laat wel een keer ten val. En voor noodgevallen, ja prima, maar voor de lol ga ik niet het risico lopen dat hij met vier gebroken benen van de wagen komt. :) Krap zetten helpt ook niet, dan raast hij net zo lang tot hij ten val komt.

Citaat:
De vraag is dan alleen of je je die oplossing ook kunt veroorloven, in welke vorm dan ook.

Naja, misschien een grote vrachtwagen, met een meter padding aan iedere kant en geen enkel raam. Niet dat ik, pak 'm beet, 50.000 euro ergens rond heb slingeren voor zoiets. :') Met al nog het risico dat hij gaat stieren tot hij onderuit gaat. Nee, bedankt. :')

Wat dat betreft snap ik de angsten van TS heel goed. Hoe goed je materiaal ook is en hoe goed voorbereid je ook bent, áls het mis gaat is er toch een kans dat je paard zichzelf volledig kapot maakt. Trailer total loss, ja, jammer, daar is je verzekering voor. Paard total loss echter toch een groter probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:37

De opties om dit probleem op te lossen zijn natuurlijk zeer beperkt tot onbestaande omdat je geen beschikking hebt over een trailer die je dagelijks kan gebruiken. Want ja, dit is een probleem dat ik op dagelijkse basis zou aanpakken. Zeker nu in het begin. Want eigenlijk is het paard helemaal niet ok met de trailer. Ook niet op het begin, bij het laden, want dan vindt hij het ook spannend. Hij gaat wel de trailer op omdat hij dat nu eenmaal geleerd heeft, maar mentaal heeft hij daar geen "vrede" mee.

En hoe menselijk het ook is om nu alleen maar weg te gaan wanneer het absoluut noodzakelijk is. En ik begrijp dat ook, maar tegelijkertijd gaat het probleem niet opgelost raken. Als mijn paard angstig wordt van tractoren, gaat dat altijd zo blijven als die maar 1 keer om de twee maanden een tractor tegen komt en ik er dan op dat moment zelfs nog niet mee aan de slag ga om te trainen. Want alleen weg gaan wanneer het absoluut noodzakelijk is, dan wilt dat zeggen dat er een uur en een plaats is. En de missie is dan pas geslaagd wanneer je op dat uur op die plek bent. Iedere kleine stap die je zou nemen tijdens de trailertraining, wordt weggevaagd. Je hebt geen tijd om het paard na 5 minuten succesvolle training weg te zetten, want je moet op dat uur op die plaats zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:16

ikke schreef:
Denk ik dan te simpel als ik zeg: bouw een hufterproof vrachtwagen, zorg dat er iemand bij hem kan zijn tijdens het rijden en zorg als extra nog voor een goede audio/video verbinding met je paard. Er zijn genoeg opties om het verbod in de wet te omzeilen dat je tijdens de rit niet bij het paard mag zijn.

Volgens mij denk je op zich niet te simpel, want je zou in theorie een soort rijdende uitslaapkamer kunnen maken met 10cm dik schuimmatras tegen alle wanden, plafond en dak, alleen weet je pas of dat voldoende is als je die eerste keer weer gaat rijden. Dat trial & error proces kan behoorlijk lang en kostbaar worden als je paard de matrassen vervolgens toch van de muur sloopt omdat bevestigingen net niet sterk genoeg zijn voor een direct hit enz. Die rijdende uitslaapkamer zie ik ook wel voor me, maar voor je er een hebt die 100% werkt bij wat dat paard allemaal verzint?
Zelfde geldt in extremere mate voor een mens in de laadbak erbij naast het paard: door hoeveel mensen wil je heen gaan voor je het beste recept hebt gevonden?

Gini schreef:
De opties om dit probleem op te lossen zijn natuurlijk zeer beperkt tot onbestaande omdat je geen beschikking hebt over een trailer die je dagelijks kan gebruiken. Want ja, dit is een probleem dat ik op dagelijkse basis zou aanpakken.

Hoe reageerde jouw paard daarop? Sloopte hij ook de wagen als hij tijdens het rijden ontdekte dat hij alleen was op de wagen, en is hij nu wel 100% te vertrouwen? En hoe lang heeft dat geduurd? Dat zou wel hoopvol zijn. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:31

Mijn paard heeft nooit de trailer gesloopt. Ik heb een periode dagelijks getraind met de trailer. Ik heb geen eigen trailer en geen trekauto.
Waar een wil is, is een weg. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:32

Gini schreef:
Mijn paard heeft nooit de trailer gesloopt. Ik heb een periode dagelijks getraind met de trailer. Ik heb geen eigen trailer en geen trekauto.
Waar een wil is, is een weg. :j

Ah, dan snap ik je antwoord beter. :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:39

Ik heb het wel eens uit moeten leggen aan mensen dat die paardentrailers een flippend paard niet stoppen, dat een paard zo een ding vakkundig binnen 15 seconden helemaal gesloopt kan hebben en dat het ALTIJD een uitdaging is een paard van punt a naar punt b te krijgen zonder brokken en dat IK altijd een zucht van verlichting slaag als we er zijn. OOK bij doorgewinterde half slapende paarden achterop.

De pest is dat als het fout gaat bij Trail and error dat je dan ook andere mensen in gevaar brengt. Je paard zal zich maar een weg naar buiten werken op de grote weg, of naja, bedenk het maar.
Ik vind dit een van de moeilijkste problemen om op te lossen omdat je gewoon wettelijk beperkt ben in je mogelijkheden.