Planning bakgebruik pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:56

cobiie schreef:
Recht achter mij vind ik het geluid "van een horde olifanten" ook niet plezant, geef ik eerlijk toe. Daardoor waarschijnlijk mijn jonkie ook niet. :o

Hier zijn een aantal keer per week groepslessen, dan is het niet handig daar tussendoor te gaan rijden.
Als je privéles rijdt heb je voorrang maar geen bak voor je alleen.

Daarom ga ik bewust niet recht achter iemand rijden. ;)

Maar als ik een rustige springtraining aan het doen ben, en iemand anders die 40 meter verderop in de dressuurring aan het trainen is, naar mij toe komt om me te vertellen dat 'haar paard onrustig wordt omdat die van mij zo hard stampt als ze galoppeert', met als subtiele hint of ik asjeblieft wilde gaan uitstappen, dan wordt ik daar wel een beetje moe van.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:06

DreamGuide schreef:
cobiie schreef:
Recht achter mij vind ik het geluid "van een horde olifanten" ook niet plezant, geef ik eerlijk toe. Daardoor waarschijnlijk mijn jonkie ook niet. :o

Hier zijn een aantal keer per week groepslessen, dan is het niet handig daar tussendoor te gaan rijden.
Als je privéles rijdt heb je voorrang maar geen bak voor je alleen.

Daarom ga ik bewust niet recht achter iemand rijden. ;)

Maar als ik een rustige springtraining aan het doen ben, en iemand anders die 40 meter verderop in de dressuurring aan het trainen is, naar mij toe komt om me te vertellen dat 'haar paard onrustig wordt omdat die van mij zo hard stampt als ze galoppeert', met als subtiele hint of ik asjeblieft wilde gaan uitstappen, dan wordt ik daar wel een beetje moe van.

:') Heerlijk, mag hopen dat die personen geen wedstrijden rijdt, dan kom je het wel eens wat dichterbij tegen. :')

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:07

Sta op een stal met 12 paarden.
We hebben alleen een buitenbak
In de bak mag gelongeerd en losgegooid worden.
Eigenlijk komt iedereen zo verschillend kwa tijd waardoor je de bak bijna altijd voor jezelf hebt.

Wel hebben we een krijtbord waarop we bijzonderheden en lestijden schrijven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:49

Wat ik ook wel doe is steeds 's morgens vroeg komen rijden. Ik ben eigenlijk altijd al wel om 9u/10u op stal te vinden. Ik vind het gewoon dubbel niks als alle kinderen uit school komen in de namiddag en gekke dingen gaan doen met de pony. Al dat geroep en gegil bij de stallen... Ik heb liever dat mijn paarden op die momenten met een plak hooi op stal/paddock staan :+ Lekker aso misschien, maar ik kom daar stiekem wel voor de rust en om lekker met mijn paard te kunnen trainen. Heb dan in de ochtend ook altijd de bak voor mij alleen of met de andere vroege vogels maar we kunnen het goed met mekaar vinden. Is ook steeds hetzelfde fanatieke clubje natuurlijk, zij die wakker worden en meteen denken 'oke hup naar mijn paardenkind' :D en de tijd/mogelijkheid hebben natuurlijk En op 30x60 moet je echt al je best doen om met 2/3 tegen mekaar aan te rijden :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 01:09

Haha ik ben stiekem ook wel blij dat wij geen jonge kids op stal hebben :))

En Dreamguide wat overdreven :oo
Ik ben het gewend om met meerderen in de bak te rijden en ponylief vind het ook geen probleem. Ik merk ook bij mijn stalgenoten eigenlijk nooit dit soort irritaties naar elkaar... juist ook met jonge paarden kan het fijn zijn als er iemand bij is voor onverwachte situaties :+

Als je wilt springen overleg je dit even met de andere bakgebruikers maar ach, verder... gewoon een beetje op elkaar letten en allemaal rekening met elkaar houden. En wil je echt niet met iemand anders in de baan rijden? Dan moet je gewoon even wachten tot het rustig is...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 07:47

Wauw Dreamguide, dat slaat wel alles. Wat een flut reden.

Bij mij is het wel redelijk gegrond. Die van mij is 12 en wordt heel erg getriggerd door beweging en geluid om zich heen. Die maakt echt even een soort kortsluiting in zijn hoofd. Hij maakt vaak een piepgeluidje en nijpt er dan van tussen en gaat dan heel erg hard naar de andere kant van de bak. Maar echt zo hard en venijnig dat ik er eerlijk gezegd niks aan te vertellen heb. Soms sta ik na 10 meter stil en soms na 40 meter. Er zijn heus paarden die daar niks om geven maar er zijn er ook een hoop dat als mijn paard dus zo op hen afkomt, dit niet zo grappig vinden.

Dit doet de mijne al van zijn 4 jaar.. de ene periode erger als de andere en hij doet dit ook in het bos...
Hij krijgt al magnesium en kamille bij.
Hij doet dit voornamelijk in de wintermaanden. Echter hoef ik ook niet in de buitenbak te rijden als er paarden op de weides staan rondom. Als er dan eentje gek doet, schiet ik gegarandeerd ook rond.

Vermoeiend paard heb ik soms...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 07:57

Ik sta nu met ongeveer 40 paarden op stal en heb regelmatig de bak voor mezelf ( s’avonds tussen 19 en 21:00 uur)
Wij hebben alleen regels mbt les. Heb je les rijd er max 1 ander bij en de lesser heeft voorrang.

Op een andere stal stond ik met 80 paarden en reden we regelmatig met 12 (!) in de 20x60 binnenbak. Verplicht allemaal op dezelfde hand en 1 riep dan wanneer er van hand werd veranderd :+
Moest wel anders werd het chaos.

Ik ga eind van de maand verhuizen van stal dus voor mij weer afwachten hoe het daar zal gaan qua drukte.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 19-12-17 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:03

Wij hoeven de bak maar met 5 of 6 te delen, maar delen het wel zo dat we zelden met nog iemand rijden. Niet iedereen let even goed op en een van de paarden die ik rij kan absoluut niet tegen schreeuwen (van moeders/instructie of dergelijke) dus ik probeer altijd overdag te rijden, dan is eigenlijk bijna nooit iemand.
Lessen rijden er 4 van de 6 mee, dus dat is makkelijk, de overige 2 rijden dan gewoon niet op dat tijdstip.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:10

Ik sta op een stal met ongeveer 25 paarden. Er is een buitenbak van 20 x 60 en een binnenbak van iets van 18 x 35.
Lessen worden in de agenda gezet maar er mag wel gewoon bij een les in gereden worden.

Meestal vragen we dat dan nog even aan degene die aan het lessen is maar het is nooit een probleem.

Er zijn eigenlijk niet echt regels en niemand doet moeilijk als je ergens bij wil rijden.
Verder komt ook iedereen wel een beetje verspreid over de dag dus echt heel druk is het bijna nooit.

En we hebben gewoon een hele fijne club mensen, dat scheelt ook nog wel eens per stal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:42

Ik begrijp dat je met veel mensen op stal meer moet plannen maar het zou voor mij persoonlijk wel enorm wennen zijn als ik een paar dagen van te voren precies weet wat ik op welke tijd ga doen met mijn paard.
Soms lopen dingen anders dan je had verwacht, langer op je werk, komt er iets anders tussen, ga je vanwege andere verplichtingen of het weer toch een andere dag rijden of longeren...

Wij staan met 8 paarden en een niet zo best bak, we zijn wel eens met meer tegelijk, maar dat gebeurt niet heel vaak.
Als er lessen zijn zetten we die meestal wel op het bord zodat er rekening mee gehouden kan worden.
Maar de meeste rijden bij ons buiten of longeren in de bak.

Frummels

Re: Planning bakgebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:51

Blijkbaar is het erg bijzonder dat er bij ons op een stal met ongeveer 70 paarden nooit ge-emmer is en het nooit druk is in de bak ondanks we geen "plan-bord" hebben. Ben daar wel blij mee :) rij nooit met meer dan 3 in de bak. Dat mag heus, maar het is gewoon nooit zo druk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:14

Op de pensionstal waar ik toen stond was het de regel dat bij privé les er niet door anderen bij in werd gereden, tenzij in overleg.
Ik had elke donderdagavond op dezelfde tijd les dus dat was makkelijk. Dat stond ook op een groot white bord in de gang.
Longeren mocht niet in de bak, daar was de longeerton voor.
Het was een vrij kleine stal, vaak was er geen gedoe.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:24

Hier een stal met +/- 45 paarden. Een 20x60 buitenbaan en een 20x40 binnenbak. Er mag maar 1 les tegelijk gepland worden dus de lessen schrijven we op een bord. In de winter, zeker wanneer de buitenbak niet te rijden is kan het behoorlijk druk zijn in de binnenbak. Er zijn heel weinig regels maar er mag niet gelongeerd worden wanneer er les is. Rijden heeft voorrang op longeren en losgooien.

Bij ons kan het best wel eens een beetje chaos zijn. Veel recreatieruiters die de bakregels niet kennen, hun paarden niet onder controle hebben en de bak gebruiken als crossbaan terwijl jij je proeven probeert te oefenen is niet ideaal. Daarnaast zijn er groepjes die graag samen rijden dus dan zijn er al 4-6 paarden in de bak. Dan heeft mijn paard vrij of ik wacht een uur. Maar dat is alleen in de wintermaanden. In de zomer heb ik vaak de buitenbak voor mij alleen.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:27

Ik sta op een pensionstal met iets van 50 paarden.

We hebben zo'n grote agenda in de kantine liggen, daarin schrijf je je les (we hebben een kleine binnenbak, een grote binnenbak en een grote buitenbak). Er mag maar een les tegelijk zijn, dus als er om 11 uur les is in de buitenbak, maar er niet om 11 uur ook les zijn in een van de binnenbakken. Maximaal zes ruiters in de bak tegelijk maar dit gebeurt eigenlijk nooit. Heel fijn systeem! Longeren mag alleen in de longeerbak of in de kleine bak. Alle activiteiten die in het boek geschreven moeten worden, moeten twee dagen van te voren worden opgeschreven.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:48

Eerst stond ik op een stal met 5-6 paarden en één bak. De enige regel was daar dat je niet mocht rijden als een ander les had. Meestal hadden we ook les na elkaar (zelfde instructeur), dus dat was nooit een probleem. Sowieso met zo weinig paarden heb je nooit een te volle bak.

Andere stal waren er véél paarden met twee bakken (binnen en buiten), daarnaast . Les moet gereserveerd worden, zodat er niet meerdere lessen tegelijk zijn. Maar je mag er altijd bij rijden.
Toch is het nooit superdruk, alleen wanneer het slecht weer is en iedereen in de binnenbak wil. Meestal reed ik met max 2 anderen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:24

Ik sta op een kleine manege. In totaal 40 paarden waarvan geloof ik 16 pensionpaarden. Daarvan zijn er twee met pensioen en eentje met actief pensioen (wordt nog zeer af en toe gereden). In totaal dus 13 pensionklanten die geregeld van de bak gebruik maken. We hebben een 20x40 binnenbak en een 20x85 buitenbak met een zeer goede bodem (echt jaarrond te rijden, alleen met sneeuw niet). De buitenbak is eigenlijk altijd in tweeën gedeeld dus we hebben drie bakken. Daarnaast hebben we nog een longeerkraal. Losgooien en longeren mag niet in de bak.
Doordeweeks zijn er 's avonds manegelessen, meestal van 17-22 ongeveer. Op woensdagmiddag is er vanaf 14.30 les maar dan is 's avonds een uurtje tussendoor de bak vrij voor pensionklanten. Zaterdag is er les van 9.30-17 ('s avonds niet), zondag zijn in principe er geen manegelessen (soms een privéles of kinderfeestje). Je mag niet bij de manegelessen in de bak rijden, tenzij het heel slecht weer is en de les niet te vol is. Als je er wel bij wil rijden terwijl je ook buiten zou kunnen rijden dan moet je betalen voor de les.

Privélessen moet je op de kalender schrijven, in principe mogen daar twee mensen bij rijden, maar we hebben een beetje de ongeschreven regel dat je niet bij een privéles rijdt. Wederom bij heel slecht weer mogen er met toestemming van de ruiter/instructeur wel meer mensen bij rijden. Maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Er mogen niet meer dan twee lessen tegelijk gegeven worden, zodat er altijd nog een derde bak vrij is. Heel soms komt het wel eens voor dat er perongeluk twee privélessen gepland zijn terwijl er ook al een groepsles is. Dan mogen ze wel allebei doorgaan, maar dan mogen er ook andere mensen bij komen rijden.

Al met al gaat het zo best goed. Het komt er soms wel op neer dat ik pas om 22 uur op m'n paard stap omdat ik na de manegelessen nog in de binnenbak wil rijden, maar dat is eigenlijk maar heel zelden. Gelukkig kan ik ook vaak overdag rijden, en anders rij ik in de buitenbak. Ik rij bijna altijd alleen in de bak en eigenlijk nooit met meer dan drie tegelijk. Tijdens m'n les ben ik altijd de enige.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:35

Waar Terror nu staat zijn we maar met een 4tal die rijden. :+ En het komt dan nog eens zelden voor dat we allevier tegelijk gaan rijden. :') Dus echt planning is erbij ons niet nodig. :=
Als we met Terror (mijn jong paard) bezig zijn is de regel dat ze niet de bak in mogen en dat ze een klein beetje uit kijken met wat ze doen rond de bak zolang ze nog de hulpen aan het leren is. :) Eenmaal de hulpen bevestigd zijn doen ze wat ze willen rond de bak maar nu we nog zo "nieuw" met haar bezig zijn willen we dat ze maar op één ding hoeft te letten. Maar de meiden vinden het leuk om te kijken terwijl we met haar bezig zijn dus die zitten toch sowieso allemaal stil langs de bakrand te kijken want voor hen is het voor het eerst dat ze een jong paard alles geleerd zien krijgen. :D

Met Sam ga ik daar lessen en dan vraagt mijn lesgever of ze kunnen wachten. We rijden met microfoontjes dus men hoort niet waar ik heen ga rijden en momenteel zijn we met zijgangen enz bezig dus ik maak lijnen die ze niet kunnen inschatten. := Maar tot op heden is het nog maar één keer voorgekomen sinds begin augustus dat mijn lesgever zei van nog heel even te wachten en toen waren we zo goed als klaar. We proberen de lessen ook zo in te plannen dat de anderen op school zijn zodat dat normaal niet voorkomt maar in de vakanties duiken ze wel eens onverwacht op natuurlijk. :))

Met die spanjaard heb ik wel al samen gereden met een ander maar ja, omdat we maar met weinig zijn is er niet echt een planning nodig. :=)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:03

Bij ons stonden 14 paarden, maar daar werd de helft niet of nauwelijks van gereden. Als ik les had schreef ik dit op het bord en schreef ik erbij dat ik de bak voor mij alleen wilde. Niemand die daar problemen mee had en met zo’n kleine groep zat ik ook niemand in de weg. Met de meeste paarden/ ruiters had ik geen probleem als ze er bij reden, maar er waren een paar die zo lomp waren, dat als die gingen rijden ik er niet bij kwam. ( keihard rond galopperen, geen voorrang geven, afsnijden, harde tikken met de zweep) Ook als ik merkte dat mijn paard onstuimig was ging ik er ook niet bij.
Maar met een kleine groep zouden er geen regels nodig moeten zijn, ik vind dat je gewoon rekening met elkaar kan houden.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:11

Bij ons mag iedereen er in, maar wij hebben twee binnenbakken en drie buitenbakken. Wel veel paarden op stal, maar nooit echt een probleem. :D

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:14

waar ik nu sta is de regel

binnenbak niet meer als 3 dit omdat bak gewoon klein is. En buitenbak minimaal 5. Maar als je met 3 mensen rijdt is dat al veel haha

ik ga binnenkort verhuizen na een groter stal. 3 bakken maar wel veeel mensen. MEestal heb ik dan de bak alsnog voor mezelf. in de winter is de binnebak wel meer bezet

lessen worden in een boek geschreven. Je mag er gewoon bijrijdern maar er mogen niet 2 mensen tegelijk lessen. Ja mag wel maar dan ieder in ander bak.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:25

Nee ik herken mij er niet in. Denk dat wij met ongeveer hetzelfde aantal paarden staan. Geen planbord, gewoon mazzel hebben. Nu mijn paard in de kreukels ligt en ik alleen mag stappen is het soms wat lastig. Rijden gaat voor longeren maar lessen geeft geen voorrang. Alles gaat gewoon in overleg op het moment zelf :) Soms is het vervelend als je net 5 minuten aan het longeren bent en er komen 3 mensen rijden. Dan moet ik stoppen met longeren helaas.

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 12:33

Dressuur rijden mag gewoon wanneer je wilt. Als je wilt springen moet je het even melden zodat daar rekening mee gehouden kan worden. Als je wilt vrijspringen kan je de bak ook "reserveren", dat kan volgens mij voor max een half uurtje maar eigenlijk zijn ze daar niet zo streng in..

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:21

wij hebben bewust gekozen voor een pensionstal met zeer ruime openingstijden (7-22:30). Er zijn handjevol groepslessen en dan mag je niet vrij rijden in de bak. Voor priveles hangt een lijst en daar mag je gewoon bijrijden. Geen voorrang maar gewoon met gezond verstand en communiceren kom je een heel eind.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:55

Wij staan met vijf pensionklanten en in totaal 8 paarden. Wij hebben een groepsapp waarin wij aangeven wanneer wij willen rijden. Gaat eigenlijk heel makkelijk bij ons.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 21:17

Op mijn stal zijn we maar met drie mensen die de bak gebruiken, waarvan dan nog eentje heel recreatief rijdt en eens in de twee weken op zijn paard kruipt, dus in de vier jaar dat ik er sta is het nog nooit voorgekomen dat er net twee tegelijk de bak in willen.
Integendeel, toen ik mijn jonge paard wilde laten wennen aan andere paarden in de bak heb ik echt een afspraak moeten maken met de staleigenaar om op dezelfde tijd te gaan rijden. :+