Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voor mij is het heel handig als ik een paarden vrachtwagen kan huren

Ja, wat ik heb zelf geen vervoer.
54 (42%)
Ja, want mijn ouders hebben niet vaak tijd.
5 (3%)
Nee, ik vind het veel te duur.
24 (18%)
Nee, ik heb zelf vervoer.
44 (34%)

Totaal aantal stemmen: 127

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:05

xxVon schreef:
Maar dat is toch bizar dat bedrijven hun paardenvrachtwagens voor B rijbewijs verkopen voor > 40.000 euro voor het vervoeren van 2 paarden?

http://www.horses.nl/artikelen/tweepaar ... e-paarden/

K heb net een vrachtwagentje opgezocht, en inderdaad, massa rijklaar en totale toegestane massa ligt maar 800kg uit elkaar. Dat zijn 2 C ponies en dan moet je al je spullen en je groom thuislaten.

Ik snap er ook echt niets van, wie heeft ooit bedacht dan dat het wel mag?
Blijkbaar wordt er slecht geïnformeerd en nooit gecontroleerd anders reden er niet zo veel rond.

Izzy19

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:08

Gebeurt heel vaak inderdaad, jammer genoeg wordt er ook soms op kwaliteit bespaart om het gewicht van de vrachtwagen zo laag mogelijk te houden. Zo lang er niets mis gaat, is het allemaal geen probleem. Maar ja, je zal maar eens iets voor hebben... En dan zeker als het over een gehuurde vrachtwagen gaat. Zorg dat je verzekering zeer goed in orde is in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:27

Josien_ schreef:
Blijkbaar wordt er slecht geïnformeerd en nooit gecontroleerd anders reden er niet zo veel rond.

Niet iedereen heeft er eentje om met 2 paarden rond te rijden lijkt mij. Ik heb er zelf sinds kort eentje (Renault Master) puur voor het vervoeren van 1 paard naar les/wedstrijden. Ik vind het ideaal, ik kan mezelf redden met laden en je kunt je paard klaarmaken op de vrachtwagen zelf. Vind het een stuk fijner en veiliger dan een trailer.

Overigens heeft die van mij een laadvermogen van 1414 kilo. Dus zou ze wel beide makkelijk mee kunnen nemen (weet wat ze wegen). :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:32

Nyckle schreef:
Josien_ schreef:

Niet iedereen heeft er eentje om met 2 paarden rond te rijden lijkt mij. Ik heb er zelf sinds kort eentje (Renault Master) puur voor het vervoeren van 1 paard naar les/wedstrijden. Ik vind het ideaal, ik kan mezelf redden met laden en je kunt je paard klaarmaken op de vrachtwagen zelf. Vind het een stuk fijner en veiliger dan een trailer.

Overigens heeft die van mij een laadvermogen van 1414 kilo. Dus zou ze wel beide makkelijk mee kunnen nemen (weet wat ze wegen). :P

Ja dat snap ik, daar is het ideaal voor! Zelf zie ik in mijn omgeving eigenlijk amper mensen die hem ook daadwerkelijk enkel voor één paard gebruiken. De meeste doen dit ook regelmatig voor 2.
Dat kan zo'n autootje qua gewicht vaak wel aan, maar mag vaak volgens de regels niet met B-rijbewijs. Dat bedoel ik eigenlijk :) .

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:37

Josien_ schreef:
Ja dat snap ik, daar is het ideaal voor! Zelf zie ik in mijn omgeving eigenlijk amper mensen die hem ook daadwerkelijk enkel voor één paard gebruiken. De meeste doen dit ook regelmatig voor 2.
Dat kan zo'n autootje qua gewicht vaak wel aan, maar mag vaak volgens de regels niet met B-rijbewijs. Dat bedoel ik eigenlijk :) .

Dat is niet correct, de vrachtwagen zelf heeft ook een maximale toelaatbaar gewicht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:43

xxVon schreef:
Josien_ schreef:

Dat is niet correct, de vrachtwagen zelf heeft ook een maximale toelaatbaar gewicht.

Je hebt gelijk, ik zeg het inderdaad verkeerd. Het mag niet voor het B-rijbewijs en vaak is er officieel niet genoeg laadvermogen.
Ik denk dat ze het wel aan kunnen, gezien ik nog niet van ongelukken heb gehoord. Dat neemt niet weg dat het niet mag ;) .

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:50

Nyckle schreef:
Josien_ schreef:

Dat is ideaal. Welk merk is het? Ik heb ooit een advertentie gezien van zo'n vrachtwagentje met een laadvermogen van 1400kg, maar vind het niet meer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:14

Sclimpre schreef:
Dat is ideaal. Welk merk is het? Ik heb ooit een advertentie gezien van zo'n vrachtwagentje met een laadvermogen van 1400kg, maar vind het niet meer terug.

Renault Master. Deze is wat korter dan de gemiddelde vrachtwagen in de achterste ruimte. Maar dat gebruik ik toch alleen om een opstapkruk en hooinet in te pleuren :D Zadelkamer zit aan de buitenkant dus echt ideaal!

Dit is m:

Afbeelding

Sclimpre

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:21

Mooie wagen !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:04

Nyckle schreef:
Josien_ schreef:

Dat zegt je kentekenpapier of het weegbriefje?

Overigens, Josien, het is heel simpel wat wel en niet mag: De chauffeur is altijd eindveranwoordelijk en verder helemaal niemand.

Wij maken ons hier druk om wagens die nog enigszins een vorm van wat laadvermogen hebben. Ik ben in mijn zoektocht naar een vrachtwagen verschillende wagens tegen gekomen die maar amper 400kg laadvermogen hadden terwijl ze aangeprezen werden als 4-paards wagen!
Dat waren geen simpele wagens maar serieuze wagens met 12 ton TMM!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 07:39

Ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht beneden Maastricht.
Is ruim 200 kilometer bij mij vandaan.
Om dat op 1 dag met een trailer te rijden vind ik te ver.
Je rijdt uren, en komt toch iets vermoeid aan. Daarna weer terug rijden, met een paard wat je niet kent kwa trailergedrag.
Heb toen gekeken wat een vrachtwagentje kost.
Voordeel is dat je zeker op de heenweg stukken 120km op de autosnelweg kan rijden.
En vaak ook 100km per uur op de terugweg.
Dus minder vermoeidheid, en sneller heen en terug.
Maar je gaat ruim 300km over de 100km vrij heen. En het huren was ook ruim € 125.
Heb uiteindelijk een bedrijf gezocht daar in de regio en mijn paard laten brengen.
Was goedkoper, en werd zeer netjes gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 17:47

ikkeniet schreef:
Ik heb een paar jaar geleden een paard gekocht beneden Maastricht.
Is ruim 200 kilometer bij mij vandaan.
Om dat op 1 dag met een trailer te rijden vind ik te ver.
Je rijdt uren, en komt toch iets vermoeid aan. Daarna weer terug rijden, met een paard wat je niet kent kwa trailergedrag.
Heb toen gekeken wat een vrachtwagentje kost.
Voordeel is dat je zeker op de heenweg stukken 120km op de autosnelweg kan rijden.
En vaak ook 100km per uur op de terugweg.
Dus minder vermoeidheid, en sneller heen en terug.
Maar je gaat ruim 300km over de 100km vrij heen. En het huren was ook ruim € 125.
Heb uiteindelijk een bedrijf gezocht daar in de regio en mijn paard laten brengen.
Was goedkoper, en werd zeer netjes gedaan.

Met dat argument vraag ik me af of het wijs zou zijn geweest om met een gehuurde bak rond te gaan rijden. Ik denk er niet eens over na om 200km met een paard te gaan rijden. Dat was soort van een minimale afstand toen ik nog in het zuiden woonde. Voor minder haalde ik bij wijze van spreken de vrachtwagen niet eens voor de dag!

Ervaring is niet onbelangrijk in dat soort gevallen en ik denk dat je een juiste keuze gemaakt hebt in jouw situatie. Maar ik heb waarschijnlijk ook wat meer vlieguren gemaakt en dat maakt ook dat je anders tegen afstanden aankijkt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:31

Voor TS: Als je het nu echt serieus goed wil doen, laat dan een wagen bouwen zoals deze, maar dan met een echte tweede as, die ook als aanhanger/oplegger geregistreerd staat en waarmee je met B-E rijbewijs zonder veel moeite richting 5000kg kunt gaan (3500kg auto en tot zo'n 1500kg op de onderschuif-as)
https://link.marktplaats.nl/m1237193888

Eigenlijk wil je dus zo'n wagen:
http://www.be-combi.nl/

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:01

En als je dan niet de financiële ruimte hebt voor bovengenoemde wagens dan heb je hier een alternatief dat nog enigszins in de buurt van werkbaar komt:
https://link.marktplaats.nl/m1236132849

Opgegeven gewichten kloppen wel maar zijn bruto. Check www.rdw.nl