Pony gekocht maar nu misschien problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Re: Pony gekocht maar nu misschien problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:19

Misschien praat die oude eigenaar wel allemaal onzin? Ik zou het lekker negeren en aan je projectje beginnen :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:19

StalNollie schreef:
Goof schreef:
Ik zou haar vooral niet je gegevens sturen en eigenlijk zou ik haar helemaal niets meer laten horen. Zeker niet als ze begint te dreigen. laat ze de verkoper lekker lastig vallen en niet jou.
Succes met de situatie.

Dit zou ik ook doen.

TS: zou het hierbij laten. Geen contact meer opnemen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:27

zweefteef schreef:
Wijsje schreef:
Klopt, las het ook vandaag. Ging om 2 Welsh-Cobs?

Nee daar stond nog een topic onder ! Dat is dus de gedupeerde die een post heeft aangemaakt. Ze had wel twee zaken!

Heb het proberen op te zoeken maar is niet te vinden op fb op opgelicht in de paardenwereld.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:49

Voor de wet is een paard een ding en een contract heeft geen enkele waarde. Jij hebt het paard gekocht met paspoort en ervoor betaald en daar is de kous mee af. Jij bent nu dus eigenaar van het paard jij betaald zijn eten en onkosten. Laat je niet bang maken deze dame heeft geen poot om op te staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:51

Sabinee__ schreef:
In hoeverre wil je de pony perse hebben? Je bent naar de paardenmarkt geweest, en hebt een 'leuk projectje' gekocht.
Klinkt imo niet als een zoektocht naar je droompony/paard waar je jaren voor gespaard hebt etc.

Wat ik begrijp uit de berichten van de andere bokkers is dat de oude eigenaar totaal geen rechten heeft en geen recht op de pony heeft.
Maar als je de situatie omdraait.. Het is niet netjes van de oude eigenaar om te gaan dreigen/eisen te stellen, maar ik kan me voorstellen als je op dergelijke manier (contract/afbetaling, klinkt als lease/niet definitief je pony verkopen/kwijt willen) je pony opeens kwijt bent dat je uit wanhoop wellicht bepaalde uitspraken doet.
Ik zou namelijk zelf ook licht hysterisch zijn als ik opeens via via mn pony opeens kwijt ben.

Wil de oude eigenaar de pony niet terugkopen voor het geld wat jij er voor betaald hebt? Mits je bereid hier toe bent.

Is dit geen optie TS?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:10

RoyceMack schreef:
Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen. Het zijn altijd meerdere factoren.
volgens mij is het ook niet rechtsgeldig om in een contract te zetten dat het dier niet verkocht mag worden of wel?
Verkocht is verkocht.

Bezoekrecht is echt bizar. Dat kan alleen als het nieuwe baasje jou die ingang geeft en zelfs dan moet je erg voorzichtig zijn dat je ze niet overloopt, want dan stoppen ze alles en zie je je paard niet meer.

gewoon lekker laten gaan, geen gegevens geven! anders kom je wss niet meer van ze af of je moet echt hoog en laag springen wss.

Dat had ik ook bij mijn zelf gefokt veulen .
Een papier wat je als eigenaar opstuurt naar t registrerende stamboek met je handtekening
Dat je paard verkocht is en mag over geschreven worden .
In de Praktijk een wassen neus .

Een verkoop contract zegt meer .
Maar dat heb je op een markt niet .
Heb je normaal geld voor je pony betaald dan valt jouw niets te verwijten
Als Mevrouw met een dreigende toon gaat beginnen zou ik al helemaal klaar mee zijn .

Informeer even bij een advocaat wat je precieze rechten zijn .
Maar verwacht dat die mevr pech heeft

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:27

Lastige situatie. Adresgegevens zou ik in dit geval ook niet doorgeven. Je zou de mevrouw kunnen zeggen dat de pony goed verzorgd wordt, dat ze zich daar geen zorgen moet over maken. Als ze opgelicht is, moet zij dat uitzoeken met de persoon die de pony bij haar weggehaald heeft.
Jij zorgt er best voor dat je zo goed mogelijk kan bewijzen dat je de pony op een normale manier gekocht en betaald hebt. Verkoopscontract en betalingsbewijs goed bijhouden, evenals de contactgegevens van de verkoper.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:39

Sabinee__ schreef:
In hoeverre wil je de pony perse hebben? Je bent naar de paardenmarkt geweest, en hebt een 'leuk projectje' gekocht.
Klinkt imo niet als een zoektocht naar je droompony/paard waar je jaren voor gespaard hebt etc.

Wat ik begrijp uit de berichten van de andere bokkers is dat de oude eigenaar totaal geen rechten heeft en geen recht op de pony heeft.
Maar als je de situatie omdraait.. Het is niet netjes van de oude eigenaar om te gaan dreigen/eisen te stellen, maar ik kan me voorstellen als je op dergelijke manier (contract/afbetaling, klinkt als lease/niet definitief je pony verkopen/kwijt willen) je pony opeens kwijt bent dat je uit wanhoop wellicht bepaalde uitspraken doet.
Ik zou namelijk zelf ook licht hysterisch zijn als ik opeens via via mn pony opeens kwijt ben.

Wil de oude eigenaar de pony niet terugkopen voor het geld wat jij er voor betaald hebt? Mits je bereid hier toe bent.

Maar het is jouw pony niet meer. Dus die hysteria is nergens voor nodig.
Om wat voor reden dan ook heb jij je paard verkocht, je verliest je zeggenschap daarmee.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:11

Sabinee__ schreef:

Dat de TS hert paard nu heeft en persoon A en B een contract hebben dat moeten hun 2 samen maar uitvogelen. Waarom zou de TS haar paard waar ze immers nu zo blij mee is weer terug verkopen? Misschien is het contract wel helemaal niet rechtsgeldig, en de TS wist niet eens van dat 'contract '.

Ik zou de pony zeker niet terug verkopen als dat niet juridisch is aangetoond. Jou fout is het niet dat dit wellicht is misgelopen, jij wist er namelijk niks vanaf.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:00

Waarom zou TS de pony nu weer moeten verkopen aan die voormalige eigenaar? Omdat die hoog van de toren blaast met onterechte beschuldigingen? Alles waar TS van beschuldigt wordt moet die persoon maar met de verkopende partij bespreken. TS heeft niks fout gedaan dus wat ze ook van plan is met de pony boeit niet, die persoon lekker laten gillen en zeker geen gegegevens van wie/wat dan ook geven waardoor de pony gevonden kan worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:19

Ts moet niks maar als zij het beest als project heeft gekocht en de oude eigenaar heeft er veel verdriet van is het natuurlijk te overwegen.
Menselijk noemen we dat.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:22

Ben het eigenlijk wel eens met sabinee..

De pony is gekocht alszijnde " projectje", dus om door te verkopen .. en niet om jaren te houden..

De vorige eigenaar had niet zo " lelijk " hoeven doen, maar kan Idd uit wanhoop zijn..
Zou eens naar haar kant van het verhaal luisteren en als het voor jou toch een "projectje " is, de pony wellicht terug verkopen aan haar ..voor het geld wat je er zelf voor heb betaald ..
Zij misschien zielsgelukkig ( en pony ook )
en dan kan jij weer aan de slag met een nieuw project *\%/*

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:23

Sabinee__ schreef:

Polly schreef:
Ts moet niks maar als zij het beest als project heeft gekocht en de oude eigenaar heeft er veel verdriet van is het natuurlijk te overwegen.
Menselijk noemen we dat.

Hier ben ik mee eens. Als TS de pony heel graag wilt houden dan mag dat zeker, daar heeft ze het recht op. Maar stel ze heeft hem inderdaad als projectje om straks toch weer door te verkopen, dan zou ik het overwegen om hem al terug te verkopen aan de vorige eigenaar.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:26

Polly schreef:
Menselijk noemen we dat.

Dit.
Natuurlijk staat ts in haar recht. Maar als ze pony toch weer wilde verkopen als zijnde project zal ik mijn menselijkheid toch ook laten zien denk ik als ik ts was...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:26

Ik zou toch niet direct voor de optie "luisteren" kiezen als ik zo ongeveer wordt bedreigt. Hoe verdrietig je ook bent. Je moet het toch kunnen relativeren en beseffen dat TS er niets aan kan doen. Dan zou ik eerder met haar in overleg gaan wbt de opties en de gegevens van de verkoper (indien nodig) opvragen en daar van leer trekken. Zoals die persoon nu tekeer gaat zou ik niet meer zo 'menselijk' reageren. Tuurlijk snap ik doe gedachte wel, van menselijk handelen, maar dat hangt ook sterk af van de manier waarop ik benadert wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:29

Ik zou er niet te veel over zeggen op internet anders kan ze je traceren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:31

We kennen de andere kant van het verhaal niet hè.

Ik heb hier ook topics voorbij zien komen van wanhopige mensen die hun beest voor een appel en een ei hadden verkocht aan een fantastisch forever home. Als die er dan achter komen dat het beest toch verkocht is dan moet je de reacties eens lezen over "die oplichters"..

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 12:39

Bedoelde met " luisteren " niet daadwerkelijk ach en oh riepen naar de vorige eigenaar , maar Idd meer de andere kant van het verhaal..
Nogmaals , het is niet goed te praten om te gaan dreigen enz enz ..
Maar vanuit mijn menselijk denken zou ik de " wanhoop " heel goed kunnen begrijpen :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:12

Indien iemand te goeder trouw een gestolen "goed" - in dit geval een pony - koopt dan geldt artikel 3:86 BW
Deze kan als volgt geintepreteerd worden:

- het algemene uitgangspunt is dat voor een geldige eigendomsoverdracht de verkoper zelf eigenaar moet zijn (een bevoegde vervreemder). Is de verkoper geen eigenaar (maar bijv. dief / heler) dan kan deze de goederen niet rechtsgeldig overdragen;
- 3:86 maakt op dit algemene uitgangspunt een uitzondering. Als de koper te goeder trouw is, is de eigendomsoverdracht toch rechtsgeldig;
- ondanks de geldige eigendomoverdracht, heeft de oorspronkelijke eigenaar in dat geval wel drie jaar de tijd (gerekend vanaf de diefstal) om het goed terug te vorderen van de "nieuwe" eigenaar. Als deze terugvordering slaagt is de oorspronkelijke eigenaar (gelet 3:120 BW) wel verplicht om de kosten van de koper ter goede trouw te vergoeden. Doet hij dat niet dan mag de koper ter goede trouw het goed alsnog onder zich houden;
- Als de drie jaar zijn verlopen vervalt dit terugvorderingsrecht;
- Als de koper ter goede trouw het goed kocht in (vrij vertaald) een winkel vervalt ook de termijn van drie jaar.

Kortom: als de oude eigenaar de pony terug wil dan kan ze deze opeisen. Ze moet dan wel de kosten vergoeden die jij voor de prijs van de pony hebt betaald aan de handelaar op de markt.
Vervolgens moet de oude eigenaar zelf zien hoe ze deze kosten gaat verhalen bij degene die haar pony heeft gestolen dan wel onrechtmatig verhandeld.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:19

Polly schreef:
We kennen de andere kant van het verhaal niet hè.

Ik heb hier ook topics voorbij zien komen van wanhopige mensen die hun beest voor een appel en een ei hadden verkocht aan een fantastisch forever home. Als die er dan achter komen dat het beest toch verkocht is dan moet je de reacties eens lezen over "die oplichters"..

Dan moeten die wanhopige mensen zélf voor hun paard blijven zorgen :)* . Weg is weg en verwachten dat een ander wel voor eeuwig voor jouw oudje/afdankertje/wat dan ook gaat zorgen en betalen is gewoon ontzettend naïef. Doe het dan gewoon zelf.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:01

Polly schreef:
Menselijk noemen we dat.

want gelijk dreigen met aangifte doen tegen de huidige eigenaar (ts dus) is wel netjes en menselijk?
Waarom zou ts dit moeten overwegen.....of het nu een project is of niet...dan had diegene die pony in beginsel al niet moeten verkopen. Sowieso is die eis never rechtsgeldig: het niet door mogen verkopen...verkocht is verkocht tenslotte.
Maar wel gelijk hoog van de toren blazen tegen iemand die van niks wist en zelfs dreigen met aangifte (al zal die waarschijnlijk niet eens worden opgenomen bij de politie zodra die het hele verhaal horen, maar gaat wel om het principe).

ts moet het zelf weten natuurlijk of ze dat wil overwegen, maar bij mij had de dame het wel verbruit eerlijk gezegd.

@ babootje; de pony is niet gestolen, desbetreffende dame heeft zelf de pony verkocht en die kopers hebben het dier weer doorverkocht; wat hun goed recht is...is niks gestolen aan, dus ts heeft zeker geen gestolen pony gekocht.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:56

Babootje is mij voor, maar inderdaad als de pony gestolen is en hij is aan iemand doorverkocht (ter goeder trouw) op een markt (= geen winkel), dan heeft zij 3 jaar om de pony terug te eisen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:43

Daarvoor moet zij wel een rechtszaak aanspannen en hoeft ts totaal geen actie te ondernemen. En inderdaad zou de eiser ts dan schadeloos moeten stellen w.b. de kosten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:07

de pony is niet gestolen...
De pony is op afbetaling verkocht en ook dan sta jij in je recht dit goed weer te verkopen, ook als de afbetalingen nog niet klaar zijn. Uiteraard moet je wel aan je betalingsverplichtingen blijven voldoen, ook al heb jij desbetreffende goed niet meer (in dit geval die pony)....maar daar staat ts verder geheel buiten.

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:41

RoyceMack schreef:
Wat is een eigendomsoorkonde?
Is dit in nederland? Want er is eigenlijk niks wat je eigenaarschap over een paard kan bewijzen. Het zijn altijd meerdere factoren.
volgens mij is het ook niet rechtsgeldig om in een contract te zetten dat het dier niet verkocht mag worden of wel?
Verkocht is verkocht.

Bezoekrecht is echt bizar. Dat kan alleen als het nieuwe baasje jou die ingang geeft en zelfs dan moet je erg voorzichtig zijn dat je ze niet overloopt, want dan stoppen ze alles en zie je je paard niet meer.

gewoon lekker laten gaan, geen gegevens geven! anders kom je wss niet meer van ze af of je moet echt hoog en laag springen wss.

Het dik gedrukte klopt helemaal verkocht is verkocht , of de vorige eigenaar moet het notarieel vast hebben gelegd bij een notaris ,maar dat zal wel niet ;)
en Topic starter is niet verplicht om haar gegevens te geven en dat kan ze ook beter niet doen .