Stal conflict

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:14

Ik lees je topic nu pas, fijn dat je een andere stalling hebt gevonden! Ga je nu met alleen je oudere paard daarheen of gaat je andere paard ook mee? Als ze op je nieuwe stalling plek voor twee paarden hebben lijkt me dat wel het fijnst. Zowel voor de paarden als voor jou.

Kunststof kan inderdaad meer gaan wrikken bij de nagels dan gewoon beslag, dus dat de smeden dat niet zagen zitten kan ik me goed voorstellen. Ik heb bij mijn vorige paard een tijd kunststof beslag gehad omdat ze met ijzers zo gleed op de weg, maar bij haar vlogen de kunststofjes er om de haverklap af en bleef er weinig van haar hoeven over daardoor. Het lijkt me dat dat voor een ouder paard ook niet handig is. Ik zou het sowieso niet zo fijn vinden als mijn paard 12 uur op beton zou staan, natuurlijk of niet.

Mocht je nog geen vervoer hebben kunnen vinden, kan je me altijd een pb sturen hoor, morgenmiddag zou ik rond 4 uur bij je kunnen zijn. In mijn onderschrift staat een link naar mijn fb pagina, dan kan je even zien hoe en wat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:11

Bloodymary schreef:
Gelukkig dat het opgelost is en dat je wat anders hebt gevonden!

Een stal waar ijzers verboden zijn, nog nooit van gehoord. Dan weet je al bijna vantevoren dat het rare snuiters zijn waar iets mis gaat op den duur. Ben maar blij dat je er weg bent.

Ik bedoel overigens niet dat er iets mis is met geen ijzers hebben, mijn paard heeft ook geen ijzers omdat hij sterke hoeven heeft. Maar met van die principes wordt er niet altijd redelijk gecommuniceerd.

:?
beetje vreemde redenering, als ik zelf een stal in beheer zou hebben zou ik idd gerust de regel "geen ijzers" kunnen instellen, is een stuk risico beperking
want ja, zonder ijzers kunnen ze elkaar ook wel toetakelen, maar met toch een stuk sneller
en ken zo meer stallen die geen ijzers in de groep willen, zonder dat daar verder ook maar iets vreemds zal gebeuren qua acties jegens paard, eigenaar en afspraken

joyce B

Re: Stal conflict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:33

Ik heb ook liever geen ijzers. Zeker geen achter ijzers in de groep. Maar als het noodzakelijk is (en ik heb ook klinkers rond de stal en dat slijt toch behoorlijk) dan komen ze er wel onder. En dan is het paardafhankelijk of zo'n paard in de groep kan of niet. En zo niet dan zal diegene inderdaad een andere plek moeten zoeken aangezien ik niet nog meer blijvend op kan splitsen. Maar dan hoeft het nog niet op deze manier te gaan. Dan kun je een normaal opzegtermijn hanteren en tijdelijke oplossing zoeken. En alleen voorijzers geeft weinig meer risico dan blote voeten. Behalve voor het paard zelf bij sneeuw en gladheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:07

Fijn dat je een andere plek gevonden hebt.
Klinkt mij een beetjé als typisch paardenvolk gedrag!! Pension gastên die de regels bepalen en een staleigenaar zo gek banketstaaf zodat jij kan vertrekken. Nare mensen. Snel weg wezen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:23

Fijn dat je een andere stal gevonden hebt TS. Wel is het erg moeilijk om het verhaal van één kant te beoordelen, gezien je de stalhouder zelf ook niet zo goed begrijpt.

Ik begrijp echter heel goed waarom je weg moet nu je paard op ijzers staat. Ik ben zelf geen “paard natuurlijk” fan, maar achterijzers komen er bij mij toch ook echt niet in. Het gevaar op verwondingen bij het trappen naar andere paarden is dan veel groter. Zonder achterijzers kunnen ze al veel schade aanbrengen, maar met nog een stuk meer. Wanneer iemand er al staat en die na een maandje opeens wel (achter)ijzers probeert af te dwingen want “het paard heeft het nodig”, dan zou ik daar toch ook echt niet mee akkoord gaan. En de stalklanten zijn waarschijnlijk ook in de veronderstelling dat zij op een stal staan waar ijzers niet mogen en verwachten dus ook dat dit gehanteerd wordt.

Ik heb een tijdlang pensionklanten gehad bij onze stal aan huis en er zijn helaas soms mensen die de regels proberen op te rekken. Wanneer je dit toe laat, is het einde zoek. Als je principes hebt zoals “geen (achter)ijzers”, of “paarden 24/7 op de wei in de zomer”, etc., dan zul je deze als stalhouder moeten hanteren zonder uitzonderingen. Anders wordt het in de praktijk gewoon een zooitje met privileges of andere onwenselijke situaties. Tenminste, dat is mijn ervaring na 13 jaar in de wereld van pensionhouders en pensionklanten.

De stalhouder heeft normaal gezien een maand opzegtermijn. Als er echter regels in het contract echt gebroken worden, kan het contract per direct ontbonden worden. Echter had de stalhouder er in de eerste instantie gewoon niet mee in moeten stemmen om de regels voor jou aan te passen, om je er na 4 maanden met “opeens nog maar 5 dagen” uit te zetten en intussen slecht voor je paard te gaan zorgen. Dit had duidelijker en soepeler gecommuniceerd kunnen worden vanaf de kant van de stalhouder, wat jou ook een stuk meer tijd gegeven zou hebben.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:32

Nooit geweten dat achterijzers zo'n issue is. Ik sta momenteel in pension op een manege. Bijna alles loopt op ijzers omdat er veel buitenritten gemaakt worden en daarbij ook veel op de harde weg gereden wordt. Die van mij niet, ik rijd ook veel buiten, maar heb het geluk dat hij heel sterke hoeven heeft. De paarden staan veel buiten, in de zomer 24/7. Heb nog nooit gehoord over blessures door hoefijzers. Er wordt sowieso weinig gevochten, ze kijken goed welke paarden bij elkaar passen. Die van mij staat zonder ijzers tussen drie andere paarden met ijzers. Maar hij is de baas, wat zich alleen uit in af en toe dreigen of bijten als hij vindt dat hij eerst aan de beurt is om te drinken of voordroog te eten als dat er bij gegooid is.
Echt nooit geweten dat ijzers hebben in een groep een issue is.

SayaJones
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:21

Omdat dit topic is geplaatst met een niet goedgekeurde SA, plaats ik hier een slotje.