Leasepaard ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMalibu

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:42

Ik vind het niet meer dan redelijk dat de TS minder of niet hoeft te betalen. Ze betaald normaal 80 euro om te rijden, verzorgen etc. maar vooral om te rijden want hoe leuk alles eromheen ook is het zou een beetje apart zijn om 80 euro te betalen om een paard te mogen poetsen. Als de ziekte kortdurig is zou ik niet zomaar over geld terugvragen beginnen, nu wel omdat de TS niet de gebruikelijke 3 dagen gaat maar 7 dagen per week het zieke paard moet verzorgen omdat de eigenaar er niet is. TS helpt imo de eigenaar hier behoorlijk uit de brand door zoveel zorg op zich te nemen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:49

xMalibu schreef:
Ik vind het niet meer dan redelijk dat de TS minder of niet hoeft te betalen. Ze betaald normaal 80 euro om te rijden, verzorgen etc. maar vooral om te rijden want hoe leuk alles eromheen ook is het zou een beetje apart zijn om 80 euro te betalen om een paard te mogen poetsen. Als de ziekte kortdurig is zou ik niet zomaar over geld terugvragen beginnen, nu wel omdat de TS niet de gebruikelijke 3 dagen gaat maar 7 dagen per week het zieke paard moet verzorgen omdat de eigenaar er niet is. TS helpt imo de eigenaar hier behoorlijk uit de brand door zoveel zorg op zich te nemen.

Dat is toch een tijdelijk iets. De eiegnaar is op vakantie.

Ik hoop dat de band toch zo goed is dat je dat gewoon voor elkaar doet...

Als het paard niet ziek was geweest had ze 7 dagen in de week kunnen gaan rijden dan had ze toch ook geen topic gemaakt dat ze maar 80 euro hoeft te betalen of dat wel eerlijk is naar de eigenaar.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:49

Ik heb een tijdje bijrijders gehad die ik 50 per maand vroeg. Dan mochten ze komen wanneer ze wilden, ook vriendinnen meenemen was geen probleem. Als paard ziek was gaf ik zelf aaan dat ze niet hoefden te betalen, maar ik het wel zou waarderen als ze kwamen om te borstelen (stal uitmesten etc. deed ik allemaal zelf). Maar wanneer ze mij erom gevraagd had, was ik denk ik toch wel beledigd geweest. Ik vind dus voor beide kanten wat te zeggen...

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:13

xMalibu schreef:

Helemaal mee eens, voor enkel poetsen en mesten zijn er ook in deze regio genoeg gratis paarden te vinden.. en als de pony echt droes heeft kan het best een tijdje duren voor hij beter is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:14

Persoonlijk vind ik droes nog te overzien, ja, je kan een paar weken niet rijden, maar daarna weer wel.

De stalhuur en andere kosten gaan voor de eigenaar ook gewoon door. Ik gok dat er ook nog een flinke dierenarts rekening komt. Oh en als kado bovenop deze ellende wil de leaser ook niet betalen, want tja, je kan immers niet rijden.
Kortom de eigenaar zit met flink wat lasten, misschien dat ze dat geld wel heel erg hard nodig hebben om alles te betalen.

Als het mij zou overkomen als eigenaar zou het exit leaser zijn. Jammer maar helaas. Dit is ook een van de redenen waarom ik liever heb dat mijn paard een dag stil staat in de week dan het gezeur over dit soort dingen.

TS leer je dochter dat het hebben van een paard niet altijd over rozen gaat en het dier dus ook ziek en kreupel kan worden, maar dat de zorg en kosten gewoon doorgaan.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:15

Ik vind het niet meer dan normaal dat je nu niet hoeft te betalen. Kort door de bocht lease je om te kunnen rijden en geen ziektekosten te hebben want het is niet jouw paard. Nu neem je zelfs de gehele verzorging op je, zou t raar vinden dat de eigenaar van je verwacht te betalen terwijl je nu 7 dagen ipv 3 dagen voor een al ziek paard zorgt..

Zelf verhuur ik mijn paard voor ringrijden, deze dagen staan vast en wordt flink voor betaalt. Als mijn paard die dag ziek is of kreupel ga ik echt niet verlangen van de huurder het geld alsnog te betalen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:18

ingvdh schreef:
Persoonlijk vind ik droes nog te overzien, ja, je kan een paar weken niet rijden, maar daarna weer wel.

De stalhuur en andere kosten gaan voor de eigenaar ook gewoon door. Ik gok dat er ook nog een flinke dierenarts rekening komt. Oh en als kado bovenop deze ellende wil de leaser ook niet betalen, want tja, je kan immers niet rijden.
Kortom de eigenaar zit met flink wat lasten, misschien dat ze dat geld wel heel erg hard nodig hebben om alles te betalen.

Als het mij zou overkomen als eigenaar zou het exit leaser zijn. Jammer maar helaas. Dit is ook een van de redenen waarom ik liever heb dat mijn paard een dag stil staat in de week dan het gezeur over dit soort dingen.

TS leer je dochter dat het hebben van een paard niet altijd over rozen gaat en het dier dus ook ziek en kreupel kan worden, maar dat de zorg en kosten gewoon doorgaan.

Als je als eigenaar het leasegeld nodig hebt om kosten te kunnen betalen klopt er al iets niet. Ongeacht of het in tijden van ziekte is of niet, je hebt een paard dus je hoort de kosten zelf op te kunnen hoesten. Hiervoor moet je geen leaser nodig hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:19

Djeradalover schreef:
Zelf verhuur ik mijn paard voor ringrijden, deze dagen staan vast en wordt flink voor betaalt. Als mijn paard die dag ziek is of kreupel ga ik echt niet verlangen van de huurder het geld alsnog te betalen.

Ik vind dit dus een totaal andere situatie. Echt voor een specifiek ding voor een hele korte periode.

TS least voor lange termijn, niet voor een maand of zo. Dan zijn die paar weken echt nog wel te overzien.

Oh en over de kosten, er zijn heel veel mensen die op deze wijze hun paard kunnen blijven houden en afhankelijk zijn van leasers. Het is ook niet mijn keuze. Maar kennelijk werkt het wel voor die mensen.
Zij een eigen paard, de leaser voor weinig een paard voor een paar dagen in de week.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:37

Hier een eigenaar die sowieso tegen bijdrages is ;) Dus zit wel een bepaalde bias bij.

Maar heel bot.. Ik zou ook niet als ik een auto lease betalen voor een kapotte auto die het niet doet. Op maneges regelen ze vaak ook gewoon een vervangend paard. Kan jouw eigenaar dit niet, dan vind ik het raar dat je alsnog zou moeten betalen voor een "dienst" die je niet kunt afnemen.

Aan de andere kant, hoe komt het dat het paard ziek is. Ik heb een bijrijder (betaald sowieso niet) die 1x bij iemand anders is gaan lessen en de volgende dag had ik een verzuurd paard. Dierenarts erbij, fysio geweest etc. Eerste tijd alleen maar aan de hand stappen, langzaam aan longeren. Dan is het misschien ook wel anders ;) dan is ie kapot door een keuze van iemand (ok, jong meisje, neem haar niets kwalijk, lesgeefster wel, die had moeten zien dat het te veel was. Haar ook gezegd dat ze nooit meer les mocht geven aan mijn paard, ongeacht wie erop zat..) Maar dan is het anders. Dan is het door de keuze van... En is het rot dat je als eigenaar met al het gezeik zit.

Het is ook weer anders als het paard iets van buitenaf heeft gekregen (droes bijvoorbeeld) daar staan eigenaar en leaser los van.

Een leasepaard is niet altijd kostendekkend, dat vinden sommige ook nog van belang. Hangt er ook af. Weet ook stallen waar ze 400 per paard vragen per maand om te leasen. Dus dat staat er in mijn ogen een beetje los van. Of de bijdrage nu 10 euro of 400 per maand is. (alleen dat ik gevoelsmatig 400 voor een ziek paard betalen en wat borstelen raarder zou vinden ;))

Natuurlijk kunnen er andere dingen afgesproken zijn, weet niet of er een contract is. Maar ik zou me echt doodschamen als ik iemand zou gaan vragen betalen om mijn paard een beetje te borstelen :S

Aan de andere kant zou ik, als ik de eigenaar was, het wel heel lief en fijn vinden als het aangeboden wordt om gewoon door te betalen. Bij ons op stal ook een bijrijder die had aangeboden mee te betalen aan de crematie toen het paard opeens dood in de wei lag. Dan heb ik echt heel veel respect ervoor.

Conclusie: Het hangt van heel veel zaken af. Maak het gewoon even bespreekbaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:41

Persoonlijk vind ik dat je iemand die op je paard rijd betaald als je paard er beter van wordt. Wanneer je je paard laat rijden door iemand voor de lol, vind ik dat je als bijrijder of leaser niet hoeft te betalen of een kleine bijdrage hoeft te betalen voor het gebruik van harnachement oid.
Je bent er als eigenaar mee geholpen dat iemand je paard dan rijd, want je hoeft zelf minder te rijden, minder naar stal en je paard krijgt toch beweging en aandacht.
Als je dan afspreekt dat er voor x bedrag drie keer gereden mag worden, maar door ziekte kan dat niet, zou ik er meer waarde aan hechten dat mijn paard dan drie dagen aandacht en zorg krijgt, dan dat ik daarvoor geld zou krijgen.
Als eigenaar heb je behoorlijke kosten aan een paard, dan kan je in mijn ogen niet afhankelijk zijn van een leaser die jou ook nog op andere vlakken helpt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:49

Wij kunnen hier allemaal een mening of tip over geven, maar de enige die echt iets kan besluiten is de eigenaar. Voor dit soort dingen is er bij wet niets vastgelegd.

Dus het komt erop neer wat de eigenaar wil en wat jij zelf wil. daarvoor moet je echt het gesprek met de eigenaar aan gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:00

Als leaser zelf ziek is en daardoor een tijd niet kan rijden,betaalt ze dan ook niet door?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:02

Als ts er niet was geweest dan had de eigenaar een probleem, dan had die iemand anders moeten regelen om het paard te verzorgen, en dan moest er geld toe. Het zou de eigenaar sieren om ts deze maand niet te laten betalen. ideaal iemand die tijdens je vakantie je paard verzorgd en verder niks kan maar wel eind van de maand €80 moet betalen. Zoiets hoort van twee kanten te komen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:09

Peelie schreef:
xMalibu schreef:

Dat is toch een tijdelijk iets. De eiegnaar is op vakantie.

Ik hoop dat de band toch zo goed is dat je dat gewoon voor elkaar doet...

Als het paard niet ziek was geweest had ze 7 dagen in de week kunnen gaan rijden dan had ze toch ook geen topic gemaakt dat ze maar 80 euro hoeft te betalen of dat wel eerlijk is naar de eigenaar.

Dan nog, als TS niet zoveel dagen zou kunnen of willen zorgen voor het zieke paard dan had de eigenaar iemand anders moeten zoeken voor tijdens haar vakantie. Dikke kans dat ze dan iemand zou moeten betalen om zoveel dagen voor een ziek paard te kosten. De leaseprijs tijdelijk schrappen of iig verminderen vind ik niet meer dan terrecht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:09

Jotoma
Even inhaken op minder naar stal.
Genoeg paarden die vol Pension staan waar het niet op gaat.
Of juist tegenovergestelde aan huis.
Ik heb ze aan huis heb dan toch wel meer te doen dan die paar uurtjes die een bijrijder komt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:11

luffwinny schreef:
Als ts er niet was geweest dan had de eigenaar een probleem, dan had die iemand anders moeten regelen om het paard te verzorgen, en dan moest er geld toe. Het zou de eigenaar sieren om ts deze maand niet te laten betalen. ideaal iemand die tijdens je vakantie je paard verzorgd en verder niks kan maar wel eind van de maand €80 moet betalen. Zoiets hoort van twee kanten te komen.

Als het paard niet ziek was geweest had ze 7 dagen per week kunnen rijden ipv 3 dagen.
Gewoon dikke vette pech dat het paard nu ziek is. Kan niemand iets aan doen.

Als TS er niet was geweest had de eigenaar of wel niet op vakantie gegaan of iemand anders geregeld op stal. Dat hoeft lang niet altijd tegen betaling overigens, want stalgenoten gaan ook nog wel eens met vakantie en zo zorg je dan voor elkaars paarden.
Althans zo zou ik dat wel doen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:25

Idd je zou het kunnen overleggen met de eigenaar hoe of wat. En les voor volgende keer is zoiets vooraf bespreken ;) Hangt echt af an of je betaalt puur voor het rijden of idd zoals eerder genoemd het echt 2-3 dagen per week 'jouw'paard is.
Ik sluit me dan ook aan bij sneeuwpop op pagina 1.

Hier de situatie ook al enkele keren meegemaakt. Een bijrijdster deed hem net een maand, maar wilde echt haar eigen rijden verbeteren en is toen ook gestopt. Heel incidenteel sprong ze nog wel bij in de verzorging waar nodig. Heb tegen haar toen wel ook gezegd: Houd er rekening mee dat een blessure altijd kan bij een verzorg/bijrijdpaard. Als je bij ieder paard wat geblesseerd raakt meteen afhaakt, kun je in mijn ogen inderdaad beter gewoon bij een manege gaan rijden/lessen.
Andere bijrijdster doet hem nu al bijna 2 jaar zeer trouw. Bijdrage is nooit een discussie geweest (€50 per maand voor 2-3x per week). Ze mag hem die dagen beschouwen als haar paard, en ook met hem het bos in e.d. Ook in tijden van blessures heeft ze altijd voor hem klaar gestaan. Ze hebben inmiddels dan ook een goede band opgebouwd samen. Nu is hij recent verhuisd, en omdat het voor haar nu verder weg is, en maar 1x per week kan, maar ze hem toch graag wil blijven doen is voor het eerst de bijdrage ter sprake geweest, en besloten deze nu niet meer te vragen.

Ik vroeg dan ook vooral een bijdrage om wat serieuzere mensen aan te trekken, en deels om het financieel net wat extra ruimte te geven.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:42

Heel feitelijk gezien zou je kunnen zeggen dat je omdat je niet meer kan rijden minder hoeft te betalen, maar moreel gezien? De eigenaar (omdat het particulier is) heeft al hoge kosten aan zijn zieke dier, je geeft om het dier, je zorgt er voor, je houdt er van (ga ik tenminste van uit). Is het het dan niet waard? Daarbij spreken we in dit geval niet over een paard wat jarenlang uit de running is, maar droes is volgens mij 1 á 2 maanden?

Ondanks wat anderen zeggen, vind ik 80 euro ook niet een heel erg hoog bedrag, ik zou er voor max 2 maanden dan ook niet om gaan vragen of dat verlaagd mag worden. Als eigenaar zou ik dat, persoonlijk, een beetje kinderachtig vinden.

Toen ik nog leasete betaalde ik volgens mij 340 euro per maand voor 4 dagen in de week leasen, toen het betreffende paard kreupel was heb ik dit bedrag ook gewoon betaald. (Ja, ik weet het, ik lijk wel gek)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:42

Als het je echt om het rijden gaat kun je beter leasen van een commerciele stal.Je betaalt dan veel meer maar als het paard ziek is mag je dan een andere gebruiken.Een particulier heeft meestal geen reservepaarden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:46

DreamGuide schreef:
Heel feitelijk gezien zou je kunnen zeggen dat je omdat je niet meer kan rijden minder hoeft te betalen, maar moreel gezien? De eigenaar (omdat het particulier is) heeft al hoge kosten aan zijn zieke dier, je geeft om het dier, je zorgt er voor, je houdt er van (ga ik tenminste van uit). Is het het dan niet waard? Daarbij spreken we in dit geval niet over een paard wat jarenlang uit de running is, maar droes is volgens mij 1 á 2 maanden?

Ondanks wat anderen zeggen, vind ik 80 euro ook niet een heel erg hoog bedrag, ik zou er voor max 2 maanden dan ook niet om gaan vragen of dat verlaagd mag worden. Als eigenaar zou ik dat, persoonlijk, een beetje kinderachtig vinden.

Toen ik nog leasete betaalde ik volgens mij 340 euro per maand voor 4 dagen in de week leasen, toen het betreffende paard kreupel was heb ik dit bedrag ook gewoon betaald. (Ja, ik weet het, ik lijk wel gek)

Ik ben het hier helemaal mee eens. Is jullie contract voor het rijden dan heb je op zich wel recht om over korting te vragen. Maar of het wel zo netjes is vind ik het dus van niet. Ik zou als eigenaar ook vraagtekens gaan trekken als mijn bijrijdster alleen voor de leuke dingen is en niet puur voor mijn paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:58

Lease je bij een manege is het gebruikelijk dat als het leasepaard ziek of kreupel is, je "vervangend vervoer" krijgt aangeboden. Voor het leasen bij een manege ben je voor 3 x per week per maand ca 200 euro kwijt, waarbij je dan ook nog maar een uur per x kunt rijden. Je bent dan ook nog aan een aantal regeltjes gebonden en hebt ook in de regel niet de volledig vrije hand met het paard.

In dit geval is TS's dochter bijrijder voor een aantal dagen per week voor een vergoeding van 80 euro per maand wat - afhankelijk van de stalling - niet erg hoog is. Het woord "leasepaard" is ook niet helemaal op zijn plaats in dit geval. Als bijrijders deel je meer de "lusten" en de "lasten" met elkaar, voor wat betreft de rijderij.
Als paardeneigenaar draag je de kosten voor dierenarts, hoefsmid, hanarchement, etc etc. Dat even niet kunnen rijden omdat een paard ziek is, is voor haar dochter ook een leermomentje, want zo is het soms met een eigen paard. De kosten gaan door, maar rijden is er even niet bij.

Het ligt een beetje aan de situatie, maar stel, ik ben als eigenaar voor vakantie of werk tijdelijk in het buitenland of kan even niet naar mijn paard en het paard wordt ziek, dan zou ik het echt heel vervelend vinden als ik een bijrijder heb die meteen over geld begint omdat ze niet kan rijden, of betaald wil krijgen voor de verzorging. Zou denk ik voor mij ook een reden zijn om een andere te zoeken. Want, als je dat wil, zoek dan inderdaad een "echt" leasepaard voor 200 euro in de maand.
Ik begin om een aantal redenen niet (meer) aan bijrijders, maar er was er ooit 1 die zelf 3 weken met vakantie ging en vond dat ze dus die 3 weken niet hoefde te betalen. Daar ben ik dus ook vrij snel mee gestopt.

Is er sprake van langdurig uit de roulatie, ander verhaal natuurlijk.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:02

Oef best een lastige kwestie! Als eigenaar zijn zou ik denk ik zelf met een korting oid komen omdat jullie tijdens afwezigheid/waarschijnlijk vakantie? van de eigenaar wel het zieke paard fulltime verzorgen.
Maar goed wij hebben dan ook een bijrijder die meer komt om met de paardjes te knuffelen en af en toe rijd en zij betaald daar niets voor. Verder rijd ze ook wel met andere paardjes in de rijbak hier.

Als bijrijder zou ik hier nooit om vragen, het is immers een levend wezen en die kan weleens ziek zijn. Zou ik lid zijn van de voetbalclub dan gaan lessen/trainingen/wedstrijden ook wel eens niet door ivm slecht weer/het veld onder water staat/de boel bevroren is en dan is het toch ook niet zo dat je geld terugkrijgt ivm afgelaste lessen oid, het zijn gewoon omstandigheden die soms kunnen voorkomen helaas.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:10

Wat een kul het argument dat als het paard niet ziek was geweest had ze lekker 7 dagen in de week kunnen rijden. Alsof dat luxe voor de bijrijder is...dat is luxe voor de eigenaar dat ie zomaar op vakantie of waar dan ook naar toe kan en de bijrijder het full time overneemt. Zijn bijrijders zat die zeggen...sorry maar op de andere dagen heb ik andere dingen. Dus misschien is dat leuk voor de bijrijder, maar misschien is het wel een extra last en moet de bijrijder van alles regelen en verzetten om de eigenaar lekker op vakantie te kunnen laten gaan.

En extra kosten, sorry als je niet zelf je paard kunt betalen moet je geen paard nemen. Dan had de eigenaar het geld van de bijrijder maar moeten sparen voor noodgevallen.

Wat ik al eerder aangaf, ik zou het onfatsoenlijk van de eigenaar vinden als die niet zelf met het voorstel zou komen dat ze niet hoeft te betalen in de periode dat het paard ziek is. Sterker nog...de eigenaar mag de handjes heel diep dichtknijpen dat er iemand is die haar paard voor haar verzorgt tijdens droes, wat toch echt geen pretje is, en zelf lekker weg kan.

En of 80 euro per maand veel is, dat hangt helemaal af van wat ze least. Least ze een op en top sportpaard waar ze superveel van kan leren, die op een accomodatie staat met alle faciliteiten en luxe. Vol pension dus alleen de lusten en niet hoeven mesten en dergelijke. Dan is 80 euro niet veel nee. Maar is het een recreatie pony die niet veel kan, die 24x7 in de wei staat of op een accomodatie met weinig faciliteiten. Waar je moet helpen met mesten en ook nog andere klusjes verwacht worden...nou dan vind ik 80 euro een hele stevige prijs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:15

oji schreef:
En of 80 euro per maand veel is, dat hangt helemaal af van wat ze least. Least ze een op en top sportpaard waar ze superveel van kan leren, die op een accomodatie staat met alle faciliteiten en luxe. Vol pension dus alleen de lusten en niet hoeven mesten en dergelijke. Dan is 80 euro niet veel nee. Maar is het een recreatie pony die niet veel kan, die 24x7 in de wei staat of op een accomodatie met weinig faciliteiten. Waar je moet helpen met mesten en ook nog andere klusjes verwacht worden...nou dan vind ik 80 euro een hele stevige prijs.

Wat ik zeg, het hangt echt van de situatie af.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 14:16

ik vind het sowieso maar een rare bedoeling geworden betreft betalen voor een verzorgpaard.
Hier zal ik dat ook nooit verlangen van iemand.
In mijn beleving hebben mensen die een verzorgster nodig hebben; of geen tijd meer elke dag voor het paard of financieel moeilijker.
Tenzij je als eigenaar lichamelijk iets hebt waardoor je het paard zelf niet meer kunt rijden, dat is een ander verhaal.

Maar immers helpen verzorgers jou uit de problemen en verlenen jou een dienst.

Normaal zou je (neem een voorbeeld; kind oppasser) moeten betalen. Dan zijn paarden natuurlijk een hobby.

Ik heb een eigen paard, dat betekend (hoe ik erover denk) dat alle kosten ook voor mij zullen zijn.

Dit is naar mijn mening gebaseerd. Dus ook de intentie om hier geen mensen mee te aanvallen.