paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:21

Anoniem schreef:
Jawel, staleigenaar heeft van allemaal de reservesleutel dus hij kan ze altijd openen, lijkt mij logisch :+ Maar op deze manier kunnen wij er zelf ook bij zonder dat dus steeds aan hem te vragen.

Ok dat is ook een oplossing.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:21

Een kopie volstaat niet. Ook niet in afwachting van het origineel. Dacht een kennis ook en kreeg een fikse boete.
Ik heb het paspoort gewoon in mijn kast liggen. Hangslot op de kast. Stalhoudster weet dat het daar ligt. Mocht er controle komen dan knipt ze het slot met de betonschaar open. Slot is stukken goedkoper dan een boete.

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:34

rumay schreef:
danzzz is me allemaal al jaren duidelijk en dat vroeg ik niet, ik vroeg wie hem daadwerkelijk altijd mee heeft.
Het maakt niet uit wat iemand anders doet. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je handelen en moet er zelf voor zorgen dat je voldoet aan wet- en regelgeving. Als je buurman altijd 80 km/u in de bebouwde kom rijdt, is dat voor jou toch ook geen reden om dat ook te doen (hoop ik)?

bruintje123 schreef:
Ja ik heb het ergens gelezen vorig jaar of zo dat als je van huis uit, dus ook pensionstal uit, op buitenrit gaat je hem niet bij hoeft te hebben, maar thuis/pensionplaats hem dan wel direct moet kunnen overhandigen.
En niet door gedogen maar dat die regel is veranderd.
Ik zal wel eens gaan zoeken.
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 50&from=NL
Pagina 21, Artikel 23, lid 2:
Citaat:
In afwijking van lid 1 hoeven geregistreerde paardachtigen of als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen niet van het identificatiedocument vergezeld te gaan, als:
a) ze zich in een stal of een wei bevinden, en de houder het identificatiedocument onverwijld kan tonen;
b) ze tijdelijk bereden, gemend, geleid of meegenomen worden, hetzij: [...]

4EverHobbes schreef:
In deze wijziging staat ook het volgende als uitzondering:

"als het om een paard gaat dat deelneemt aan een training of proef voor een wedstrijd of evenement waarvoor het tijdelijk het terrein waar dit plaatsvindt moet verlaten,"

Dit is toch heel breed te interpreteren, of ben ik nou gek?
Je moet niet interpreteren, je moet gewoon lezen wat er staat: "het terrein waar dit plaatsvindt" verwijst terug naar "wedstrijd of evenement". Er is echt geen woord Frans bij.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

bulck

Re: paspoort afgeven op stal, niet meer terugkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:42

Kennelijk is het in Belgie dus anders waardoor ik ff het vorige terugneem daar het hier allicht enkel op NL gespitst is. Hier in Blegie blijf je als eigenaar altijd verantwoordelijk over de officiele documenten. De houder dient enkel aan de identificatieverplichting te voldoen (een kopie is ok, zeker gezien de paarden ook in de databank vermeld moeten stan) en een officieel document moet op vraag van een officiele instantie voorgelegd kunnen worden binnen x-aantal uren.

4EverHobbes
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:53

danzzz schreef:
4EverHobbes schreef:

"als het om een paard gaat dat deelneemt aan een training of proef voor een wedstrijd of evenement waarvoor het tijdelijk het terrein waar dit plaatsvindt moet verlaten,"

Dit is voor (m)endurance en crossen. die gaan vaak kilometers van het eigenlijke terrein af waar de wedstrijd gehouden wordt. Als je dus aan zo een wedstrijd mee doet dan ben je niet verplicht het paspoort bij je te dragen op het moment dat je de uitgezette weg volgt, ook al ben je op dat moment ver van
het paspoort verwijdert.

Ik snap het, maar er staat niet wat jij nu schrijft.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:56

4EverHobbes schreef:
danzzz schreef:

Dit is voor (m)endurance en crossen. die gaan vaak kilometers van het eigenlijke terrein af waar de wedstrijd gehouden wordt. Als je dus aan zo een wedstrijd mee doet dan ben je niet verplicht het paspoort bij je te dragen op het moment dat je de uitgezette weg volgt, ook al ben je op dat moment ver van
het paspoort verwijdert.

Ik snap het, maar er staat niet wat jij nu schrijft.

wat staat er volgens jou dan? volgens mij is dat precies wat er staat?

4EverHobbes
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:17

Danzz, ik heb de tekst gekopieerd. Dat is wat er staat. Ik lees nergens in deze tekst dat het om cross of endurance gaat. Dat lees ik alleen in jouw uitleg.

En Roodvos, het kan ook wel wat vriendelijker. Ik kan heel goed lezen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:29

4EverHobbes schreef:
Danzz, ik heb de tekst gekopieerd. Dat is wat er staat. Ik lees nergens in deze tekst dat het om cross of endurance gaat. Dat lees ik alleen in jouw uitleg.

En Roodvos, het kan ook wel wat vriendelijker. Ik kan heel goed lezen.

Citaat:

Dit is de tekst waar wij het over hebben
dit is de uitleg die ik hieraan geef:
Citaat:
het paspoort verwijdert.

Hoe kan je de tekst anders lezen dan hoe ik hem net uitgelegd heb?

Je hebt een cross (10 kilometer parcours bijvoorbeeld) en je hebt een wedstrijd terrein. Op dat wedstrijd terrein heb je altijd je paspoort bij de hand, in de auto, op het secretariaat, hoe dan ook dat ding is altijd in de buurt. Totdat je aan je terreinrit begint, dan verlaat je immers het wedstrijdterrein en gaat je veelal bevinden op de openbare weg, of openbaar bos whatever. Je hoeft dan niet je paspoort bij je te hebben waar je dat in andere situaties WEL zou moeten. Dat is wat dit zinnetje zegt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:15

Sowieso nooit vervoeren zonder paspoort. Als ze je aanhouden kan het je 1500 euro kosten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:49

Roodvos schreef:
4EverHobbes schreef:

Je moet niet interpreteren, je moet gewoon lezen wat er staat: "het terrein waar dit plaatsvindt" verwijst terug naar "wedstrijd of evenement". Er is echt geen woord Frans bij.

Als ik met een training voor een wedstrijd bezig ben begint en eindigt die op stal maar in de tussentijd moet ik het terrein verlaten, anders kan ik niet trainen voor 31 of meer km (endurance)wedstrijd.
Dus als ik met een training bezig ben en daarvoor het pensionstal-terrein moet verlaten neem ik het paspoort niet mee.
Als ik met de trailer op stap ga en elders ga trainen uiteraard wel, aangezien ik hem dan vervoer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:55

NenaC schreef:
je kunt aangifte doen ja, maar TS heeft het paard verplaatst zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding, de stalling waar het paard nu staat, heeft een paard staan zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding........

Whoa. Kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Heel toevallig zijn mijn paardjes vorige week verhuisd. Zonder paspoort. We zijn namelijk gaan lopen. En dat is volledig legaal.
Daarnaast staan ze op een weide waar geen stalhouder is, ik ben de houder van mijn dieren en dus van de paspoorten. Aangezien er geen zadelkamer of anderszins een geschikte plek is om de paspoorten op te bergen liggen die dus niet bij de paarden nee.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je niet zomaar aannames moet doen. Het verhaal van TS is erg onvolledig, waak er dus voor om dingen in te vullen ;)

TS ik zou aangifte doen en contact opnemen met de uitgevende instantie voor een duplicaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:03

Koper schreef:
Whoa. Kijk je uit voor je velgen als je zo kort door de bocht gaat?

Geheel off-topic, maar dit heb ik nog nooit gehoord en vind hem erg grappig :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:15

[quote="Babootje"]Ik neem aan dat de TS het stalgeld niet (volledig) heeft betaald en daarom haar paspoort miet terugkrijgt?

Dit vermoedt ik ook!!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:23

pol1 schreef:
Babootje schreef:
Ik neem aan dat de TS het stalgeld niet (volledig) heeft betaald en daarom haar paspoort miet terugkrijgt?

Dit vermoedt ik ook!!

Same.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:30

Dan nog mag een wijziging, dus ook een wijziging in het stalgeld, niet per direct worden doorgevoerd. Bij een verandering in overeenkomst dient daarvoor de afgesproken termijn (bij voorbeeld 1 maand, in het geval dat je per maand stalgeld betaalt) te worden aangehouden. Zodat TS de gelegenheid heeft om per [datum wijziging] op te zeggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:33

Maar wie zegt dat het ook direct was?
We horen alleen het verhaal van ts die nu niet meer reageert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:34

Precies. En dus is er niks zinnigs over te zeggen.

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:07

Desalniettemin mag een staleigenaar een paspoort niet achterhouden. Betalingsachterstand of niet, conflict of niet, prijswijziging of niet.

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:30

NenaC schreef:
je kunt aangifte doen ja, maar TS heeft het paard verplaatst zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding, de stalling waar het paard nu staat, heeft een paard staan zonder geldig paspoort en is daarmee ook in overtreding........

Het verhaal is te kort door de bocht om er iets zinnigs over te zeggen. Het lijkt mij een beetje op een betaalachterstand en dat daarom het paspoort is achtergehouden.

Het paspoort is toch gewoon geldig? Ze heeft hem tijdens transporteren niet bij haar.

Dan ben ik ook altijd in overtreding :o ik vervoer mijn paard nooit met paspoort. Die ligt netjes opgeborgen in de la thuis, bij alle paarden. Ook bij paarden die ik rij voor andere mensen, die hebben ze in hun eigen la.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:02

Kabayo schreef:
NenaC schreef:

Het verhaal is te kort door de bocht om er iets zinnigs over te zeggen. Het lijkt mij een beetje op een betaalachterstand en dat daarom het paspoort is achtergehouden.

Het paspoort is toch gewoon geldig? Ze heeft hem tijdens transporteren niet bij haar.

Dan ben ik ook altijd in overtreding :o ik vervoer mijn paard nooit met paspoort. Die ligt netjes opgeborgen in de la thuis, bij alle paarden. Ook bij paarden die ik rij voor andere mensen, die hebben ze in hun eigen la.

En dan krijg jij dus de boete als bestuurder en niet de eigenaar. Stond vandaag weer een waarschuwing op Facebook. https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0219986195

Kabayo
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:26

Nahja goed om te weten dan, waar bokt niet goed voor is haha

Farcows

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:56

StalNollie schreef:
Sowieso nooit vervoeren zonder paspoort. Als ze je aanhouden kan het je 1500 euro kosten

Waarom is die boete zo hoog?!
Ik las laatst over dat boetebedrag en vond het echt belachelijk.

Iemand omver rijden is goedkoper... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:03

Farcows schreef:
StalNollie schreef:

Waarom is die boete zo hoog?!
Ik las laatst over dat boetebedrag en vond het echt belachelijk.

Iemand omver rijden is goedkoper... :x

Maar das met wel meer dingen hier...
Ik meen mij ook te herinneren dat de boete voor onnodig toeteren hoger is dan die voor door rood rijden...
Maar dat is een andere discussie :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:31

Onnodig claxonneren: € 250 - 370 euro (geen idee waarom dat een uitlopend bedrag is)
Door rood rijden: € 230 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:55

Ja dat, ik had het dus goed... Heel vreemd...