Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
VWestra schreef:het blijft moeilijk, paarden die niet willen laden. Ik heb wel heel positieve ervaring met het Monty Roberts halster. Voorheen met een normaal halster kon ik veel minder goed communiceren met hem. Druk achter de oren vond (en vind) hij echt niet cool. Reactie is altijd hoofd omhoog en achteruit lopen (steigeren nog niet). Ook druk zetten met hand of zweep is niet aan te bevelen. Dus het werken vanuit weinig druk kan ik zeer goed begrijpen.
Nu laadt mijn paard wel gelukkig (met monty roberts halster), maar als we erop staan is het na een paar seconden in de achteruit. hij stormt of rent niet naar achteren en als hij de klep af is kan ik hem zo weer uitnodigen om er weer op te stappen. Ik kan hem alleen dus niet alleen laden (1,5 paard trailer) en hij staat ook zeer onrustig op de trailer (met stang en klep dicht). Ik kan wel met iemand anders snel de stang erachter gooien alleen dan staat "sluit" ik hem echt op. Ik wil veel liever dat hij vanuit keuze (of vertrouwen) blijft staan in de trailer.
Zou daar ook een training/oefening voor zijn?
SGorter schreef:Even voor iedereen: ik zou het fijn vinden als jullie niet blijven doorgaan over de 2Moons methode als ik al heb aangegeven dat we dit al hebben geprobeerd en het er alleen maar op achteruit is gegaan. Wij staan voor de duidelijkheid NIET meer open voor deze methode.
Wij zijn opzoek naar een train(st)er in de omgeving van Hillegom, Zuid-Holland die ervaring heeft met lastige paarden, en die een andere methode gebruikt.
Reacties over de 2Moons methode hoeven dus ook niet meer gegeven te worden. En já, wij stonden hier echt wel voor open maar na deze slechte ervaring willen wij deze methode NIET meer laten toepassen.
Mensen met andere tips, heel erg bedankt voor het meedenken.
Ook iedereen die een pb heeft gestuurd, ik heb alles beantwoord en ga me verdiepen in de methodes die jullie aangeven!
wwillemijn schreef:SGorter schreef:Even voor iedereen: ik zou het fijn vinden als jullie niet blijven doorgaan over de 2Moons methode als ik al heb aangegeven dat we dit al hebben geprobeerd en het er alleen maar op achteruit is gegaan. Wij staan voor de duidelijkheid NIET meer open voor deze methode.
Wij zijn opzoek naar een train(st)er in de omgeving van Hillegom, Zuid-Holland die ervaring heeft met lastige paarden, en die een andere methode gebruikt.
Reacties over de 2Moons methode hoeven dus ook niet meer gegeven te worden. En já, wij stonden hier echt wel voor open maar na deze slechte ervaring willen wij deze methode NIET meer laten toepassen.
Mensen met andere tips, heel erg bedankt voor het meedenken.
Ook iedereen die een pb heeft gestuurd, ik heb alles beantwoord en ga me verdiepen in de methodes die jullie aangeven!
In oudenhoorn zit equinologica. Ze komen je paard ook halen. Op FB hebben ze veel filmpjes van paarden die de trailer niet op willen maar na een a twee weken logeren bij Suzanne er zonder twijfel op gaan. Ze hebben echt alle soorten problemen al wel op kunnen lossen qua gedragsproblemen.
wwillemijn schreef:VWestra schreef:het blijft moeilijk, paarden die niet willen laden. Ik heb wel heel positieve ervaring met het Monty Roberts halster. Voorheen met een normaal halster kon ik veel minder goed communiceren met hem. Druk achter de oren vond (en vind) hij echt niet cool. Reactie is altijd hoofd omhoog en achteruit lopen (steigeren nog niet). Ook druk zetten met hand of zweep is niet aan te bevelen. Dus het werken vanuit weinig druk kan ik zeer goed begrijpen.
Nu laadt mijn paard wel gelukkig (met monty roberts halster), maar als we erop staan is het na een paar seconden in de achteruit. hij stormt of rent niet naar achteren en als hij de klep af is kan ik hem zo weer uitnodigen om er weer op te stappen. Ik kan hem alleen dus niet alleen laden (1,5 paard trailer) en hij staat ook zeer onrustig op de trailer (met stang en klep dicht). Ik kan wel met iemand anders snel de stang erachter gooien alleen dan staat "sluit" ik hem echt op. Ik wil veel liever dat hij vanuit keuze (of vertrouwen) blijft staan in de trailer.
Ja, je paard gaan schakelen in de trailer. Zodat je hem leert dat hij alleen achterwaarts eraf mag als jij dat aangeeft. Je geeft dat aan door zelf om te draaien. Eerst met een schouder, want sommige paarden rennen daarop al achteruit. Probeer hem voor te zijn met achteruit te gaan en haal hem na een paar passen ook weer naar voren. Dit oefenen totdat elke pas die hij maakt van jou is en je dat op elke gewenste plek kunt doen. Rent hij eruit zonder dat je dat wil gewoon rustig verder trainen. Af en toe even een rondje weglopen bij de trailer als beloning (ja, dat is belonen (rust), mensen die elke keer opnieuw aanlopen belonen hun paard voor het niet de trailer op gaan.) En wees consequent. Geen een pas die op zijn initiatief gemaakt is accepteren. Hij zonder jouw aanwijzing pas naar achter? Hup, weer naar voren.
wwillemijn schreef:VWestra schreef:(...) Ik kan hem alleen dus niet alleen laden (1,5 paard trailer) en hij staat ook zeer onrustig op de trailer (met stang en klep dicht). Ik kan wel met iemand anders snel de stang erachter gooien alleen dan staat "sluit" ik hem echt op. Ik wil veel liever dat hij vanuit keuze (of vertrouwen) blijft staan in de trailer.
Ja, je paard gaan schakelen in de trailer. Zodat je hem leert dat hij alleen achterwaarts eraf mag als jij dat aangeeft. (...) Probeer hem voor te zijn met achteruit te gaan en haal hem na een paar passen ook weer naar voren. Dit oefenen totdat elke pas die hij maakt van jou is (...)
Janneke2 schreef:wwillemijn schreef:(...) Ik kan hem alleen dus niet alleen laden (1,5 paard trailer) en hij staat ook zeer onrustig op de trailer (met stang en klep dicht). Ik kan wel met iemand anders snel de stang erachter gooien alleen dan staat "sluit" ik hem echt op. Ik wil veel liever dat hij vanuit keuze (of vertrouwen) blijft staan in de trailer.
Ja, je paard gaan schakelen in de trailer. Zodat je hem leert dat hij alleen achterwaarts eraf mag als jij dat aangeeft. (...) Probeer hem voor te zijn met achteruit te gaan en haal hem na een paar passen ook weer naar voren. Dit oefenen totdat elke pas die hij maakt van jou is (...)
De vraag ging over (eigen) keuze van het paard, en/of vertrouwen.
Hetzij van het paard in zichzelf, in de trailer ("dat dat geen monster is") hetzij in de vraagstelster ("als zij het zegt, zal het wel goed zijn").
Om dan militair te gaan drillen, mwah. Consequent en duidelijk: graag en veel.
Maar 'elke pas moet van jou zijn': dat zeggen de betere dressuurinstructeurs. Om dat niveau te bereiken duurt jaren - en vooraleerst moet het vertrouwen op orde zijn.
wwillemijn schreef:Grappig, ik heb de meeste paarden binnen 10 minuten op lichaamstaal. Doe ik een schouder naar achteren, zij een pasje. Doe ik m'n schouder weer naar voren, zij weer een pasje naar voren. Komt geen druk, en geen druk op de lijn bij kijken. Is puur gebruik maken van paardentaal. Krijg altijd als compliment dat ik zo rustig en diervriendelijk Train. Leiding nemen, dan wil een paard graag meewerken. En dan is het ook een logisch gevolg dat jij elke pas bepaalt. Elke pas die je niet corrigeert gaan sommige paarden gebruik van maken en proberen de leiding te nemen. Daar worden ze onzeker van jn het werken met mensen. Met als gevolg dat ze je niet vertrouwen en dus niet meer de trailer in gaan. Heeft echt niks met drillen te maken. Je trekt, rukt en plukt niet aan je paard als hij op je lichaamstaal is.
wwillemijn schreef:Janneke2 schreef:Om dan militair te gaan drillen, mwah. Consequent en duidelijk: graag en veel.
Maar 'elke pas moet van jou zijn': dat zeggen de betere dressuurinstructeurs. Om dat niveau te bereiken duurt jaren - en vooraleerst moet het vertrouwen op orde zijn.
Grappig, ik heb de meeste paarden binnen 10 minuten op lichaamstaal. Doe ik een schouder naar achteren, zij een pasje. Doe ik m'n schouder weer naar voren, zij weer een pasje naar voren. Komt geen druk, en geen druk op de lijn bij kijken. Is puur gebruik maken van paardentaal. Krijg altijd als compliment dat ik zo rustig en diervriendelijk Train. Leiding nemen, dan wil een paard graag meewerken. En dan is het ook een logisch gevolg dat jij elke pas bepaalt. Elke pas die je niet corrigeert gaan sommige paarden gebruik van maken en proberen de leiding te nemen. Daar worden ze onzeker van jn het werken met mensen. Met als gevolg dat ze je niet vertrouwen en dus niet meer de trailer in gaan. Heeft echt niks met drillen te maken. Je trekt, rukt en plukt niet aan je paard als hij op je lichaamstaal is.
Ik geloof het grif, de betere paardemensen onder ons doen dit zo.
.Elpharo schreef:Hoi hoi, toch ook maar even reageren...lees al even mee (misschien zelfs al even gereageerd). Een paard laden met een eventueel trauma is anders dan een paard waar verkeerd mee gecommuniceerd wordt. Lichaamstaal is super belangrijk, maar sommige paarden hebben het echt even nodig om te gaan omdenken. En dat kost soms tijd. En voor elk paard is het anders. Ergens zit een kink in de kabel en die moet er eerst uit. Het feit dat ze slecht reageert op druk geeft voor mij al aan dat daar iets niet helemaal klopt en misschien moet daar eerst aan gewerkt moet worden, want uiteindelijk is het een ontzettend belangrijk handvat voor bijna alles wat je doet. Als een paard niet wijkt voor druk (dus ook meelopen op druk op het halster of een lijn die iets van hem of haar wil), dan is daar zeker ruimte voor vooruitgang. Dus even helemaal terug naar het begin en eerst proberen te achterhalen waarom het paard reageert zoals ze reageert. Ik heb opleiding gedaan bij Emiel Voest (en daarnaast ken ik ook andere "methodes" in omloop, want er is niet interessanter dan alles leren op trailerlaadvlak) en ben erg weg van zijn manier van laden. Maar eigenlijk komt de trailer pas kijken als alle randvoorwaarden kloppen en dat betekent soms een best voortraject met huiswerk.
Ik zie staan Hillegom, woon zelf in Alphen aan den Rijn. Ik zit eigenlijk heel erg vol met lessen, maar mocht je samen willen kijken of ik iets voor jullie zou kunnen betekenen, dan mag je me altijd een pb sturen. Verwacht geen quick fix, maar ik gun het jullie om samen op pad te kunnen en wie weet kunnen we samen wat...