Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:33

Punt 1: de kopers hebben zaken gedaan met jouw moeder en niet met jou. Jij kunt nu wel van alles gaan eisen, maar je was in eerste instantie eigenlijk niet eens betrokken bij de verkoop.

Punt 2: heb je bewijs dat deze mensen hebben gelogen? Want als je eenmaal een paard hebt aangekocht kunnen je plannen veranderen; dat is je goed recht. Zij zijn jou geen verantwoording schuldig als het gaat om de plannen met de pony. Daarbij komt de pony misschien wel degelijk bij die tinker en een shetlander te staan. Misschien zijn dat hun eigen paarden en geen handelspaarden. Handelaren hebben ook een privéleven en kunnen ook gewoon eigen dieren bezitten.

Punt 3: je hebt zelf geen onderzoek gedaan. Persoonlijk zou ik nooit bij de eerste keer mijn paard meteen meegeven. Waarom niet vaker laten komen om goed kennis te maken? Waarom alles in 1 dag?

Ik ben geen advocaat, maar ik denk dat als er een zaak van gemaakt zou worden, er weinig over zou blijven van je argumenten. Laat het los :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:33

Minoes schreef:
Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat jullie het oke vinden dat mensen liegen.

Waar staat dat het oké is dat mensen liegen? :? Nu doe je opnieuw aannames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 01:35

Minoes schreef:
Ik wil mijn pony niet verkopen aan oneerlijke mensen.
Daarbij wil ik weten waar hij terecht komt, en die garantie heb ik nu dus niet.

Minoes schreef:
Ik zie hem 1000 keer liever bij eerlijke mensen waarvan ik zeker weet dat hij voorlopig niet verkocht wordt en hij het goed krijgt. Die garantie heb ik nu absoluut niet, en die indruk werd eerst wel gewekt.

Maar als het bovenstaande serieus je doel is, hoe kun je dan [in vredesnaam] een pony verkopen zonder contract voor hem op te stellen? Hoeveel garantie heb je dan? Een contract opstellen is toch het minste wat je kunt doen om de toekomst van je pony tenminste enigszins veilig te stellen?

Ik snap heel goed dat je je bedonderd voelt, maar de emoties die je hier nu ten toon spreidt kan ik niet echt rijmen met iemand een pony verkoopt zonder ook maar iets op papier te zetten. Als je een contract had gemaakt waar je bijvoorbeeld in opgenomen had dat de pony aangekocht is door een privepersoon voor privegebruik en niet voor de handel/manegewerk of jij de eerste recht van koop opeist (om maar wat te noemen) dan had je misschien nog een poot om op te staan, maar nu vraag ik me heel erg af of dit niet richting hearsay gaat:
- kun jij zwart op wit aantonen dat zij gelogen hebben over hun gebruiksdoel? Kun je dus niet alleen bewijzen wat ze tegen je moeder zeíden, maar ook bewijzen wat ze in werkelijkheid zijn (een handelaar kan ook privepony's hebben en privepony's bij een handelaar kunnen ook weer verkocht worden als het toch niet klikt)
- en kun je ook zwart op wit bewijzen dat jij vantevoren bedongen hebt dat hij alleen voor privegebruik verkocht werd?

Ik snap dat je emotioneel in de rats zit, maar voor een buitenstaander klinkt je gedrag erg tegenstrijdig voor en na de verkoop en zeker als er weinig op papier staat maakt dat je zaak niet sterker.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 02:13

Saar88 schreef:
Punt 1: de kopers hebben zaken gedaan met jouw moeder en niet met jou. Jij kunt nu wel van alles gaan eisen, maar je was in eerste instantie eigenlijk niet eens betrokken bij de verkoop.

Punt 2: heb je bewijs dat deze mensen hebben gelogen? Want als je eenmaal een paard hebt aangekocht kunnen je plannen veranderen; dat is je goed recht. Zij zijn jou geen verantwoording schuldig als het gaat om de plannen met de pony. Daarbij komt de pony misschien wel degelijk bij die tinker en een shetlander te staan. Misschien zijn dat hun eigen paarden en geen handelspaarden. Handelaren hebben ook een privéleven en kunnen ook gewoon eigen dieren bezitten.

Punt 3: je hebt zelf geen onderzoek gedaan. Persoonlijk zou ik nooit bij de eerste keer mijn paard meteen meegeven. Waarom niet vaker laten komen om goed kennis te maken? Waarom alles in 1 dag?

Ik ben geen advocaat, maar ik denk dat als er een zaak van gemaakt zou worden, er weinig over zou blijven van je argumenten. Laat het los :)

Dit wilde ik nu ook precies zeggen. Vooral punt 2.
Waarom maakt TS aannames dat de tinker en de shet niet de eigen paarden zijn van de handelaren en pony daadwerkelijk daar komt te staan.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 06:52

Ik denk dat je ook niet veel kunt doen. Laat het zo.

0091

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:40

Deze mensen hebben je zelfs nog laten komen kijken bij de pony!! Hoezo niet te vertrouwen?

Je wilde zelf van de pony af, nu ben je er vanaf. Inderdaad wat oa Good zegt: stoppen met piepen.

Anoniem

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:25

Poeh vervelende situatie TS, allereerst denk ik niet dat het heel handig is geweest dat je zelf er niet bij geweest bent, ik vind het eerlijk gezegd ook apart dat je nu gaat zeggen ja verdorie dit was niet wat ze gezegd hebben en dat je de pony terug wil terwijl je zelf eigenlijk ook niet de tijd en moeite hebt genomen om bij deze verkoop te zijn, dan had je je pony kunnen verkopen en wist je gelijk of je er een goed gevoel bij had of niet, nu is het achteraf praten.
Als het handelaren zijn willen ze de pony misschien wel terug verkopen dus zou ik dat proberen, dat is het enige wat je kan doen.

En verder, de paardenwereld is soms een kromme bedoeling hoor. Ik heb mijn pony 1,5 jaar geleden ook verkocht aan een "super lieve" meid en haar vriend allemaal beloftes de verkoop was heel emotioneel voor mij maar ze zouden precies met haar gaan doen wat ik deed en ook graag wou, recreatief, voor haar vriend. 5 week na de verkoop (ook al was er een contract!) werd ik overal verwijderd en geblokkeerd, na een half jaar bleek ze weer door verkocht (ja ze kon blijven tot haar dood he ;) ) uiteindelijk zelfs foto's gevonden de pony in een half jaar totaal omgeschoold tot sport pony en verkocht met het excuus dat ze geen ruim genoege passen nam voor de sport, pony had 0,0 sport ervaring. Toen verkocht naar Manege Arnhem waar ik haar wel heb mogen opzoeken maar goed handelsstal dus die zeiden als iemand haar wil kopen mag dat. Nu is ze opnieuw nog geen jaar nadat ze daar gekomen is verkocht, via bokt weet ik ongeveer waar ze is (als dat waar is) en blijkt dat ook een type te zijn die de boel verkoopt als ze er zat van is.. Voel me er nog steeds vreselijk onder maar ik kan er niks meer aan veranderen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:34

Zelf zou ik nooit een paard kopen met een contract. Het paard is dan van mij en wat ik ermee doe is mijn verantwoording.
Hoe staat je moeder in deze situatie? Zij heeft de pony immers verkocht.
Ik vind niet dat je de koop kan ontbinden. Tuurlijk is het rot dat je bent voorgelogen maar dat kan nou eenmaal gebeuren. Ik denk ook dat je niet sterk staat aangezien je moeder de koop heeft gedaan en niet jij. Het zal een lange vermoeiende strijd worden en is het dat waard? Wil jij je energie erin steken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:37

TS ik snap dat dit rauw op je dak valt, maar ook al krijg je die pony weer terug en wordt ie weer verkocht, ook dan kunnen de volgende mensen hem verkopen, of dat nou na 6 weken of 6 jaar is. Dat moet je echt los gaan laten en anders niet verkopen..

Gevoelsmatig snap ik je wel, toen mijn eerste paard te koop stond (terwijl ze er 'nooooit' weg zou gaan) moest ik ook even slikken en werd ik ook even goed boos. Maar ik heb inmiddels geaccepteerd dat het mijn paard niet meer is.

(Goed, en die merrie is nog steeds niet verkocht voor zover ik weet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:45

Minoes schreef:
Het hele eieren eten is dat er gelogen wordt, en als ik ergens een pesthekel aan heb dan is het wel liegen.
Ik zie hem 1000 keer liever bij eerlijke mensen waarvan ik zeker weet dat hij voorlopig niet verkocht wordt en hij het goed krijgt. Die garantie heb ik nu absoluut niet, en die indruk werd eerst wel gewekt.

Mijn moeder baalt er ook behoorlijk van dat het op deze manier moet gaan.

Als ik deze hele situatie kende dan had ik hem niet aan hen verkocht, dus is het dwaling. Dat is het punt.
Daar kunnen jullie van vinden wat jullie willen, maar ook een koper hoort eerlijk te zijn.

Minoes schreef:
En piepen om niks? Het is wel een dier uit vlees en bloed waar je om geeft. Als ik hem zelf verkoop weet ik tenminste waar hij terecht komt, en anders vinden we hem waarschijnlijk nooit meer terug.

Sorry hier spring ik toch even op in, als je zo veel om die pony geeft en 100% garantie wil dat ie goed terecht komt, waar was jij dan toen jou pony verkocht werd?
Ik weet niet wat voor anders je had of je op school of aan het werk was, maar het is ook heel makkelijk om in het weekend of in de avond af te spreken. Je spreekt toch sowieso af als je wel kan of ben ik nou gek? Ik snap dat het pijn doet hoor maar als ik in jou schoenen zou staan, de nieuwe eigenaren toen van mijn pony hebben mij zelf staan troosten omdat ik er zo veel verdriet om had, die hebben ook echt kunnen zien dat ik heel veel er om gaf. Ik zou ook nooit m'n pony verkopen na 1 keer kijken en al helemaal niet als ik niet kan het maar overlaten aan m'n vader ofzo..
Sorry maar je hebt geen poot om op te staan, je hebt geen bewijs dat ze hebben gelogen of wat dan ook, koop hem terug (je zal dan waarsch. wel veel meer betalen) of laat het los. Geloof me je doet jezelf er geen plezier mee om hier maanden of zelfs jaren mee te blijven zitten en je rot om te voelen, je veranderd er niks meer aan ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:52

Ik snap dat je het vervelend vindt dat ze niet helemaal eerlijk zijn geweest over waar hij terecht komt, maar dat is nou eenmaal het risico. Garantie heb je nou eenmaal nooit. Mocht je het echt zo ontzettend vervelend vinden, kijk of je de pony terug kan kopen. Maar wie weet moet de volgende persoon, aan wie je hem dan verkoopt, hem door onvoorziene omstandigheden ook opeens weg doen.

Verder is verkocht nou eenmaal verkocht. Je hebt simpelweg niks meer over het dier te zeggen. Het is jammer dat het zo gegaan is, maar dat is nou eenmaal zo. Ik ben geen expert, maar juridisch gezien vind ik je verhaal/argumenten niet sterk. Vind eigenlijk dat de kopers als heel fair naar jou toe zijn geweest door je nota bene langs te laten komen om afscheid te nemen, dat doet ook niet iedereen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 08:53

Het kan zijn dat de handelaar een paar eigen paarden heeft die niet voor de verkoop bedoeld zijn.
Dat de pony misschien toch niet geschikt is voor hun eerste doel maar wel voor hun vierspan.
Er zijn meer handelaren die naast handelspaarden ook eigen paarden of paarden voor kinderen hebben.
Je bent zelfs op bezoek geweest. Ze hadden ook je niet meer langs hoeven laten komen dus bekijk het eens positief.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:03

blijft bijzonder dat verkopers achteraf gaan klagen als het verkochte dier mogelijk niet tot de dood bij de kopers blijft. Puntje bij paaltje kon jij ook niet tot zijn dood ervoor zorgen, maar als een ander dat niet kan/doet is het een doodzonde. >;) :roll:

Juridisch gezien is de koop volgens mij prima verlopen en ben je ondanks de "dwaling" er niet slechter van geworden.

Maar mocht je het dier terug willen om het zo snel mogelijk weer aan een ander te verkopen := dan kan je toch gewoon een gesprek met de huidige koper aangaan en een bod doen?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:10

Dat is het risico van verkopen. Het internet staat vol met verhalen over nare verkoopsituaties. Het leek allemaal te goed om waar te zijn....en dat was het dan ook. Ik las laatst nog op Bokt een verhaal over iemand die haar paard met artrose in goed vertrouwen aan een goede kennis (!) had verkocht. Tijd later komt ze er achter dat het artrosepaard is terecht gekomen op een manege om daar nog lessen te lopen.
Je weet nooit never nooit wat er met jouw paard gebeurt wanneer je hem verkoopt. Daarom blijft mijn paard bij mij tot zijn dood, zelfs bij eventuele emigratie naar de andere kant van de wereld. Het is ieder zijn goed recht om wel te verkopen maar ik durf er niet aan te beginnen, terwijl het ook hartstikke goed kan aflopen natuurlijk.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:11

Even tussendoor, weet iemand of er een topic is over het onderwerp "contact na verkoop". Ik zie het in meerdere topics wel eens voorbijkomen en vind het nogal interessant. Zoeken op bokt is niet mijn sterkste punt helaas dus daarom vraag ik het even hier :)

Verder TS, ik denk helaas dat er niet echt een gunstige uitgang is in deze situatie. Het risico dat hij slecht terecht komt blijft altijd bestaan...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:21

Ik kan me heugen dat toen ik mijn eerste eigen pony kreeg, die mensen ook aankwamen met dat ze hem terug wilden voor zoon, want die had het zo moeilijk met de scheiding en wou zijn pony eigenlijk nog niet kwijt.. bla bla bla
Mooie was dat we hem ook nog niet op onze wei hadden staan, hij moest nog gebracht worden. Nou ik kon janken hoor.. misschien heel anders dan in deze situatie dat wel, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je goede argumenten hebt. Ik zou het gewoon lekker loslaten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:25

Even ter verduidelijking. Ze hebben hem als menpony gekocht voor vrouw en zoon en nu zijn de plannen ineens verandert en moet hij in het vierspan. Misschien ben ik gek maar bij mijn weten is vierspan rijden ook gewoon mennen. Bovendien kan jij niet bewijzen dat ze hem niet voor eigen gebruik hebben gekocht.
Dus let it go!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 09:29

De pony was nogmaals van ons beiden, dus ik heb het niet zomaar aan een buitenstaander overgelaten. Uiteraard zal mijn moeder de koop dan moeten ontbinden en niet ik. Mijn moeder belde mij op dat moment, ik heb staan huilen door de telefoon. Daarom hebben we toen gelijk afgesproken dat ik nog een keer mocht komen komen. Dit waardeer ik natuurlijk enorm.
Ik had er zelf ook veel liever bij geweest, maar helaas was dit door privé redenen niet mogelijk.

Ik vroeg alleen om juridische antwoorden. Die heb ik nu.
Of we überhaupt stappen gaan ondernemen is nog helemaal niet zeker. Ik ga eerst met mijn docente(ex advocaat) praten.

Ook heb ik al tegen de mensen gezegd dat als ze hem willen verkopen ik het fijn vind om te weten waar hij dan heen mocht. Wij kunnen hem zelf niet geven wat hij verdient, daarom hebben we hem ook niet zelf gehouden.

Het is uiteraard mogelijk dat het wel een pony voor henzelf is, maar door meerdere dingen ben ik bang van niet. Wil hier niet te veel in details op in gaan aangezien ik de mensen niet bekend op internet wil maken.

Wel een hele grote les, blijkbaar is het normaal om te liegen in de paarden (net zoals auto's) wereld.. zowel door kopers als verkopers.

Edit: om even op het 4span in te gaan, ze hebben doen voorkomen of ze alleen nog 2 andere ponys(shet en tinker) hadden. Dan is het best gek als je hoort dat je pony in het 4span komt met 3 van hun andere eigen ponys. Ik zou het overigens fantastisch vinden als dit echt gaat gebeuren want hij vind het geweldig leuk voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:39

Maar, als je hem zo graag terug wilt, waarom ga je hem niet terug kopen? Hij staat bij een handelaar dus ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:50

Ga er maar vanuit dat een handelaar je niet gaat vertellen waar ze de pony heen verkopen, als ze hem al door willen verkopen.. Je mag er notabene gewoon heen je hebt hem uberhaupt nog gezien, ik heb mijn pony weg gebracht en 3 week later zou ik weer gaan om te kijken hoe ze het er had en dat is nooit gebeurd omdat ik ineens genegeerd en vervolgens geblokkeerd werd. Waar baseer je op dat zij hem door verkopen? Je kan toch met die mensen praten? Als ze je er bij hebben gelaten zullen ze echt niet zoveel te verbergen hebben als jij denkt, neem om te beginnen eens contact met hun op en vraag of ze van plan zijn de pony weer door te verkopen of om hem echt zelf te houden voor het mennen. Maar onthou dat zij niet verplicht zijn jou eerlijke antwoorden te geven.
Maar mijn ervaring en wat ik gehoord/gelezen heb vaker is dat handelaren je niet vertellen waar ze heen verkocht worden..

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:52

Stel nou dat je wel bij de verkoop was geweest en je had net als je moeder een goed gevoel bij de verkoop en je had op dat moment direct afscheid kunnen nemen. Had je dan daarna nog gaan kijken? Zo niet, dan was het principe wat niet weet, wat niet deert aan de orde.

En waarom zou je pony het daar niet goed hebben? Zien alle paarden die daar staan er slecht en verwaarloosd uit?
Dat iemand niet werkt zoals jij het zou doen, betekend niet dat het slecht is...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:00

Minoes schreef:
Wel een hele grote les, blijkbaar is het normaal om te liegen in de paarden (net zoals auto's) wereld.. zowel door kopers als verkopers.

Heel bokt staat er vol mee...dan kan toch niet zo'n grote verrassing zijn? :7

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:04

MariekeS_ schreef:
Minoes schreef:

Heel bokt staat er vol mee...dan kan toch niet zo'n grote verrassing zijn? :7

Nee zeker niet, maar dit had ik echt niet verwacht.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:05

Er zijn inderdaad handelaren met eigen paarden die niet verkocht wordt.
Dus misschien een beetje goed van vertrouwen zijn.

Mijn schoonvader is handelaar en handelt in alles wat los en vast zit.
Maar zijn eigen paarden, die blijven tot de dood (zelf ik mag er een niet kopen). En er wordt dan voor een waardige dood gezorgd.
Handelaren zijn ook mensen en niet per definitie bullebakken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:07

Maar TS wat wil je nu precies? Wat wil je bereiken?

Je zegt zelf, dat je het geweldig zou vinden als ie in een 4span mag lopen, dat is dan juist toch positief? :o?