Jaarling hengst op kleinschalige stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:33

Volgens mij is de staleigenaar aansprakelijk. Dat idee heb ik omdat mijn hengst (nu ruin) destijds onze paarden liever ook niet buiten wilde hebben gelijk met de merries en ruinen van de pension klanten.
Dat betekende dat mijn paard altijd binnen stond met 2 andere hengsten, en alle pension klanten gewoon buiten stonden.

Op zich zou ik me geen zorgen maken over uitbreken oid. Er zijn ook gewoon hengsten die er totaal geen interesse in tonen. Echter ben ik het met je eens dat alleen houden van zoon jong dier (juist nu ze sociaal contact nodig hebben om te leren voor de rest van hun leven) niet okee is op deze manier.
Mijn paard stond in de winter veel binnen, iets wat wel echt tegen mijn zin was. Ergens begrijp ik het maar de eigenaresse zei toen dat zij niemand wil hoeven bellen dat zijn of haar paard gewond is door een uitbraak. Bovendien stond mijn paard met 2 andere jonge hengsten in een grote stal, en die waren niet te hanteren aan het halster en de boer was al vrij oud en niet in staat om 2 jonge hengsten tegen te houden om de mijne uit de stal te plukken.

Ik zou me niet teveel zorgen maken als hij uitbreekt en jouw paard bezwangert bijvoorbeeld. Daar moet natuurlijk wel wat voor gebeuren en die jaarlingen denken heel wat te kunnen maar hebben vaak moeite met de hoogte van volwassen paarden.
Het kan natuurlijk altijd, maar de kans is klein.
Daarnaast, moet de eigenaresse ervoor zorgen dat dit niet kan gebeuren. Daarom kwamen onze hengsten/ruin niet buiten terwijl de pensionpaarden buiten waren. Er staat een dubbele lijn tussen het weiland zodat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen en overal is aan gedacht.

Waar de aansprakelijkheid wettelijk ligt, weet ik niet.
Maar ik zou me niet teveel zorgen maken.
Bovendien is er wat betreft voorrang in de bak volgens mij een ongeschreven regel dat pension voor gaat op opfok. Want opfok dan betaal gewoon voor stalling en voer. En normalitair kom je niet op de faciliteiten van het pension. Nu had mijn vriend voor mij geregeld dat ik dat wel mocht op mijn stal, maar like i said, dat is een uitzondering.
Ik wachtte altijd tot de pension mensen waren geweest en dan liet ik mijn dier los. Hij was toen 2.
Dit heeft hem wel goed gedaan omdat hij natuurlijk veel op stal stond. Kon hij even zijn energie kwijt.

Zoals hierboven ook al staat..
Mijn ruin (toen hengst) is de rust zelve (tenzij hij even zijn energie kwijt moest) naar andere paarden. Merrie, ruin, hengst. maakt hem niet uit. Hij snuffelt graag en maakt graag kennis en nieuwe vrienden. Slaat nooit naar een paard. Snurkt hoog uit..Echter zijn het de merries die altijd slaan en gillen. Terwijl mijn meneer zijn heil dan maar ergens anders gaat zoeken omdat ze zoveel stampij maken die dames.

Dat is ook een reden waarom ik voor een man koos:)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:49

Ik zie het probleem niet..
Mijn jaarlinghengst stond tot aan de castratie gewoon tussen de ruinen in.

Ik maakte daarbij ook gebruik van de bak, voor grondwerk of gewoon eens losgooien en knuffelen.

Hutcherson

Re: Jaarling hengst op kleinschalige stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:54

De ruin eigenaren willen niet dat hun geliefde diertje een wondje krijgt van het heftige gedrag van de jaarling hengst... Bubbeltjesplastic hebben ze nodig! en veel ook.
Pfff. mijn ruin staat tussen 9 hengsten van 2/3 jaar.
en hij is een van de bovenste in de food-chain. Hij is de aller kleinste (1.50M) maar wel de sterkste en de lompste.. Hij is lekker rust en nuchter maar als het erop aankomt springt ie op die jonge gasten hun rug of bijt ze eens even flink in die billen.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:44

Hoe groot is dat landje dan waar die jaarling nu op staat? Beste oplossing voor dit seizoen lijkt me een ruin erbij zetten. Snap ook echt niet dat de ruinen eigenaren bang zijn voor een jaarling pony hengst. Kom op zeg..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:03

Iedereen moet het zelf weten alleen moet een ander geen hinder van je paard hebben en een jaarling hengst wat alleen staat gaat zich vervelen met de gevolgen van dien.

Een goede standaard zorgt voor rust en niet voor onrust.
Merries en hengsten samen is nou eenmaal geen goede oplossing helaas.

sassefras

Re: Jaarling hengst op kleinschalige stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:07

ik denk dat de stal eigenaar beslist over welk paard er bij komt, dat jij je daar druk over maakt....... waarom ????

A is het een jaarling, en B wat maakt het uit ??? dat beestje niet alleen hoort te staan is hoe dan ook zaak van de eigenaar en niet van jou. Maak je niet zo druk

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 00:56

RoyceMack schreef:
De ruin eigenaren willen niet dat hun geliefde diertje een wondje krijgt van het heftige gedrag van de jaarling hengst... Bubbeltjesplastic hebben ze nodig! en veel ook.
Pfff. mijn ruin staat tussen 9 hengsten van 2/3 jaar.
en hij is een van de bovenste in de food-chain. Hij is de aller kleinste (1.50M) maar wel de sterkste en de lompste.. Hij is lekker rust en nuchter maar als het erop aankomt springt ie op die jonge gasten hun rug of bijt ze eens even flink in die billen.

Precies dit!
Mijn jaarling hengst heeft tot 2 weken geleden nog bij zijn leeftijdsgenootjes gestaan, zowel hengstjes als merries. Nu zijn de hengstjes gescheiden en die 2 staan sinds vandaag bij lijn ruin. Mijn hengstje is een beetje een druiloor die niet goed weet wat ie moet en maar met dat andere hengstje meerent, die andere is strontvervelend en heeft al aardig wat trappen gehad van mijn ruin. Maar zo was wel de rust het snelst terug gekeerd :)
Nu is mijn ruin wel 180 en de jaarlingen 150cm

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 12:08

Ondertussen eea besproken en veel van mijn zorgen zijn idd weggenomen. We gaan er wel uit komen met alle partijen.
Daarom in overleg met de mods besloten dit topic te laten rusten. Het is zijn doel inmiddels voorbij geschoten. Ik zal hier dan ook niet reageren. Graag jullie begrip daarvoor en het verzoek om dit ook te laten rusten.