Stalling twijfels over voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:15

Mooi dat je die van jou wel op gewicht houdt. Die van mij niet, maar er is inderdaad meer dan alleen voeding, dierenarts is er bij geweest en adviseerde dit, dan ga ik echt niet anders doen.
Pony loopt op haar einde.

De bakjes staan in de Voertonnen dus missen kan eigenlijk niet.

Ik hou het gewoon in de gaten, mocht het weer mis gaan ga ik iets anders zoeken. Snap dat het veel is maar dan moet er niet gezegd worden dat het prima is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:28

Het was maar een advies. Als het voeren hiervan zo'n drama is, kan er altijd gekeken worden naar wat anders.
In dit geval is er veel meer dan allen krachtvoer om ze op gewicht te houden.

En BTW. Het voer geven en de medicijnen is niet veel werk. Zeker niet als het al klaar staat.
Ik vind dat dit gewoon gedaan moet worden als je in vol pension staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:31

Weet ik, ik heb echt wel gekeken naar andere mogelijkheden maar kwam hier op neer. Toen ik er kwam staan heb ik gevraagd of dit een probleem was, nee hoor geen probleem, werd gedaan.
Dan moet ik er van uit kunnen gaan dat het inderdaad gedaan wordt.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:36

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:08

amoj schreef:
Mooi dat je die van jou wel op gewicht houdt. Die van mij niet, maar er is inderdaad meer dan alleen voeding, dierenarts is er bij geweest en adviseerde dit, dan ga ik echt niet anders doen.
Pony loopt op haar einde.

De bakjes staan in de Voertonnen dus missen kan eigenlijk niet.

Ik hou het gewoon in de gaten, mocht het weer mis gaan ga ik iets anders zoeken. Snap dat het veel is maar dan moet er niet gezegd worden dat het prima is.

Je reageert erg pittig terwijl dit niet nodig is, iedereen probeert maar gewoon mee te denken ;).

Hoevaak ga jij zelf? Red je het om de twee dagen is of het eerder twee keer per week?
Hoe groot is de hoeveelheid seniores en dient de pony dit dagelijks te krijgen? (ik bedoel, is het bv voldoende als hij dagelijks de meusli krijgt met supplementen, en bv 4 keer per week de slobber? Stel dat je het bv enkel redt om op woensdag en vrijdag te gaan, ik zeg maar iets hé, dan zou ik de slobber thuis klaarmaken (2 porties uiteraard), dan geef je de woensdag een portie en zet je de emmer klaar om de donderdag te voeren, stalhouder hoeft enkel de emmer uit te kippen. de zaterdag idem, dus paard krijgt op woensdag, donderdag, zaterdag en zondag al de slobber. De andere dagen krijgt ze de portie meusli (eventueel aangevuld met luzernebrok, of met lijnzaadolie, dat zijn ook goede dikmakers) die je klaargezet hebt in bakjes en genummerd voor smorgens en savonds. Dan hoeft de stalhouder al niet meer zelf de meusli scheppen, slobber maken, etc, en door de genummerde bakjes zie je netjes welke bak hij wel of niet gehad heeft.)
Indien je zelf keer per week kan gaan (bv ma, woe, zat,) dan heeft ze al de maandag, dinsdag, woensdag, donderdag zaterdag en zondag zijn portie slobber binnen, die ene dag dat de slobber er niet is is geen gigantische ramp (mits hij nog gewoon ruwvoer kan eten uiteraard) en kan je eventueel opvangen door extra meusli of olie op die dag te voeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:34

amoj schreef:
Helaas ben ik de enige die er staat op moment...

Ik vind het best lastig om te vragen want wil geen ruzie of als een zeur over komen, maar met de prascend is het wel belangrijk dat dat goed gaat. Pony was ook best wel chagrijnig voor haar doen dus denk dat er gewoon niet gegeven is.

Twijfel of ik haar nu app of de volgende keer op let als ik weer heen ga... Het is nu Pasen natuurlijk maar het zit me niet lekker.

Je bent de enige die er staat en het is blijkbaar erg lastig om ff een schep SP in een emmer water te mikken.

Ik voer het s'winters ook en het is 2 minuten werk om het voor de volgende dag klaar te zetten. Ik zie het dan ook gewoon als laksheid.
Zeker als je alles daar hebt staan in tonnen waar je het zo uit kan pakken en je poedertjes al voor een week in potten hebt gedaan.
Het enige wat ik kan verzinnen is een extra emmer. De ene emmer is klaar en staat in de box om gegeten te worden en in de ander word voer gedaan voor de volgende dag.
Die potjes aan de box zijn wel handig die zou ik wel aanschaffen voor het gemak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:51

Ik reageer pittig omdat de pony op haar einde loopt. Heel veel dingen eet ze niet. De SP is een van de weinige dingen die ze eet, ruwvoer neemt ze niet goed meer op dus ze moet het gewoon elke dag krijgen. Ik ga niet allerlei andere dingen proberen wat mij veel geld kost (madam eet het twee x en daar staat weer een volle zak). De SP helpt, dat eet ze, daar komt ze van aan wat hoognodig is. De stalhoudster heeft toen gezegd dat het geen probleem was, waarom moet ik dan veranderen?

De potjes aan de stal zijn een goed idee, ga ik naar kijken!

Alles staat bij elkaar in, in tonnen, naast haar eigen Voertonnen voor haar paarden, makkelijker kan het wat dat betreft niet...

Ik ga twee keer per week, vaker gaat niet lukken. Half uur rijden heen en half uur terug, ik red dat gewoon niet alle dagen. Ik heb voor all in gekozen omdat ik weinig tijd heb, betaal daar dus ook meer voor, ik vind niet dat ik dan alsnog elke dag heen moet... Dan kan ik net zo goed op een doe het zelf stal gaan staan.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:55

amoj schreef:
Ik reageer pittig omdat de pony op haar einde loopt. Heel veel dingen eet ze niet. De SP is een van de weinige dingen die ze eet, ruwvoer neemt ze niet goed meer op dus ze moet het gewoon elke dag krijgen. Ik ga niet allerlei andere dingen proberen wat mij veel geld kost (madam eet het twee x en daar staat weer een volle zak). De SP helpt, dat eet ze, daar komt ze van aan wat hoognodig is. De stalhoudster heeft toen gezegd dat het geen probleem was, waarom moet ik dan veranderen?

De potjes aan de stal zijn een goed idee, ga ik naar kijken!

Alles staat bij elkaar in, in tonnen, naast haar eigen Voertonnen voor haar paarden, makkelijker kan het wat dat betreft niet...

Ik ga twee keer per week, vaker gaat niet lukken. Half uur rijden heen en half uur terug, ik red dat gewoon niet alle dagen. Ik heb voor all in gekozen omdat ik weinig tijd heb, betaal daar dus ook meer voor, ik vind niet dat ik dan alsnog elke dag heen moet... Dan kan ik net zo goed op een doe het zelf stal gaan staan.

Die potjes kan je bij kramer halen :)
Ik zou eens goed benadrukken dat het toch wel erg belangrijk is dat het lang genoeg weekt en ze haar medicatie krijgt. Anders loopt het later toch vaak mis (is mijn ervaring dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:50

Vandaag weer op stal... Geen slobber te bekennen. Heb later geappt dat ik geweest was, dat ik de slobber zocht omdat ik wat wou toevoegen maar niet kon vinden. Beweerde ze dat ie in een andere schuur stond. Maar heb daar ook gekeken en niks te bekennen.

Balen. Heb hier geen goed gevoel bij. Maar naar andere stalling gaan is ook niet alles... Moet m'n pony weer wennen die al zo stress gevoelig is. En hier in de buurt is ook vrij weinig te vinden wat fatsoenlijke weidegang biedt...

Ga nu maar een papier op de stal plakken.

Ik vond ook een briefje waar het voerschema op stond, de verhoudingen zijn ook verkeerd. Pony moet 2 scheppen SP krijgen met een halve emmer water, maar op papier staat 1/4 emmer...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:22

Ik vind dit echt enorm rot voor je ts... Ik hoop dat je een goede oplossing kan vinden want dit is wel echt een grote zorg voor je en je lieve pony krijgt niet wat het nodig heeft..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:27

Ik zie dat je zelf 2 keer per week gaat ongeveer. Dan kan je het ev opvangen door op die dagen zelf te voeren en een emmer geweeky klaar te zetten voor de dag erop. (als je 2 keer per week gaat heeft hij zo al 4 dagen per week zijn SP)
maak voor iedere dag 2 bakjes klaar met de dagen erop geschreven. Dus de portie meusli en eventuele supplementen. Het geweekte voer kan je ook in een dergelijke bak doen.
Als je voor de andere dagen dan extra meusli kan geven kan je het mss zo opvangen? Dan hoeft ze enkel de emmertjes in de voerbak te kappen en kan je beter opvolgen welke ze wel of niet gegeven heeft.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:42

Volgens mij is het voor jezelf niet te regelen vaker te gaan daarom heb je ook voor deze optie gekozen .
Weet niet of het mogelijk is daar maar misschien een verzorgster zoeken? Die leuk vindt om te poetsen en evt te wandelen of zo en dat die 3x in de week of zo gaat en voer klaar zet. En jij evt nog 2x dan zou het voor grootste gedeelte opgelost zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:08

Echt, kan wel janken. Dacht een mooie plek gevonden te hebben. Pony was op vorige stalling niet happy, in de winter op de Paddock... Was niks...

Pony loopt al op haar einde en is mager, probeer er van alles aan te doen maar wordt dus volgens mij ook wel tegen gewerkt. Als er niet gevoerd wordt wat ik vraag...

Liefst zou ik haar thuis zetten maar op een paar vierkante meter tuin lukt dat niet, haha...

Ik ga inderdaad twee keer per week heen. Maar ik weet niet of de slobber lekker blijft als ik het vandaag klaar maak en ze het morgenavond pas opeet. Zou inderdaad wel een optie zijn.

Verzorger weet ik niet goed... Mevrouw heeft wel een pittig karakter en eigen zinnetje. Maar misschien wel een goed idee, ik ga eens rondkijken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:21

Tja vervelend ts! Ik als pensionhouder probeer altijd zo secuur mogelijk te zijn mbt medicatie geven! Hier bij ons hangen ze t elke dag voor de stal en ik geef t.. Maar ook medicatie als metacam geef ik aan de paarden middels een spuit. Ik voer zelf hier slobber elke dag op stal..Zeer makkelijk met supplementen/ pillen!
Het belang voor je pony misschien nog een x duidelijk maken??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:24

Ja hoor, dat blijft wel goed. Ik maak zelf thuis de bietenpulp met warm water voor vandaag en zet fan op stal de 2 de emmer klaar met koud water voor morgen. Zelfs klaarzetten voor overmorgen lukt in de winter. In de zomer wordt het wel sneller zuur. Maar 1 dag lukt wel hoor. Desnoods zet je in de zomer een koelbox, gooi je wat icepacks erin. bak slobber erbij en de koelbox dicht.
Als de plek anders wel fijn is zou ik het proberen zo op te lossen. Dan heeft ze 4 dagen SP, voor de overige dagen kan je de meusli eventueel aanvullen met luzernebrok of bv linamix (veel vet) en een goede scheut lijnzaadolie of gekookt lijnzaad erbij.
Zet eventueel nog een hartog compactgras in zijn stal erbij zodat ze die dagen kan extra knabbelen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:38

SP kun je makkelijk klaarzetten voor morgenavond. Maar het moet geen 3 volle dagen staan, dan wordt het inderdaad zuur of gaat het zelfs schimmelen. En niet in de zon zetten natuurlijk. Hier worden 's middags 4 emmers klaar gemaakt voor de volgende dag. De laatste daarvan krijgt mijn merrie dus ook de volgende avond pas.

Maar eerlijk gezegd, ik zou tóch nog even verder kijken voor een andere stal, of een verzorgster (betaald, bijbaantje voor pennymeisje?) zoeken die graag naar stal gaat en zorgt dat alles op tijd klaar staat. Eerst gewoon belangrijke medicijnen vergeten, je had al het vermoeden dat niet iedere keer slobber wordt gevoerd (of nog erger; ze vergeet SP te weken en doet dat alsnog even snel, om veel te snel te voeren!) en dat wordt gewoon nog even bevestigd door wat je zelf ziet. of eigenlijk: niet ziet staan. Hier ga jij geen rustig gevoel bij krijgen, de dame in kwestie is duidelijk niet consequent met voeren en mijn ervaring met zulke mensen is: dat gaan ze ook nooit worden.
Liever dat je pony nog een keertje een weekje onrustig is, en dan wél krijgt wat ze nodig heeft, dan regelmatig geen medicijnen krijgen of voer wat ze hard nodig heeft. Of, zoals ik al schreef, nog erger. De SP nog snel even in het water gooien en een uur later (als het er mooi geweekt uitziet maar dit niet is) al voeren. Daarom wordt hier al een dag vantevoren geweekt. Zo weet ik zeker dat het ook góed geweekt is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:41

Goh TS, wat ontzettend rot voor jou en je pony. Zoals Duhelo zegt, volgens mij moet 1,5 dag van tevoren prima kunnen (zelf ervaring met bietenpulp, maar neem aan dat het hetzelfde concept is). Wij zetten sowieso bietenpulp een halve dag of een volle dag van tevoren klaar, liever langer dan korter dan die 4u. Als ze het vergeten is, wil warm water ook helpen, dan kan het na een half uur (??? geen idee meer, kan een uur zijn) al gevoerd worden.

Vind toch dat het tijd wordt wat minder lief voor je pensionhoudster te zijn. Je betaald er voor, en het is verdorie ruwvoer en medicatie wat niet gegeven wordt! Nog buiten de voedingsstoffen die ze mist als de SP niet gevoerd wordt, is het ook slecht voor maag en darmen.

Dus nee. Elke keer laten weten als je langs bent geweest en het klopt niet. Ga een stevig gesprek aan. Liefst zeg je dat er vanaf volgende week nog pijnstillers oid door het voer heen gaan. Je staat er als enige, kom op zeg.... Over een hele boel dingen valt een middenweg in te zoeken, maar voeren is imo iets wat gewoon juist en op tijd moet gebeuren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 00:51

Klinkt niet goed ts, wat een domper!
Hier trouwens ook seniores priores, ik voer het aan het vriendje van mijn pony.
Mijn ervaring is dat als je het met heet water doet je het makkelijk met een uur kunt voeren, en ja ik heb getest wat er gebeurt als je het dan langer laat staan.
Dan gebeurt er niks meer mee, zelfs niet als het een nacht staat.
Enige is dat ik er altijd zoveel water bij doe dat er als ik de emmer kantel echt nog water in over is, dus meer water erbij dan eigenlijk noodzakelijk.
Maar ik check voor ik het geef altijd na of het water opgenomen is en of er echt genoeg water bij zat, maar ik durf dat niet goed door een ander te laten doen.

Qua supplementen en medicijnen heb ik een melkpoedertoren voor baby's.
Dat zijn bakjes op elkaar geschroefd waar melkpoeder gedoseerd in kan, maar je kunt er meer bakjes op schroeven van een extra toren.
Ideaal, dan mik je het zo in de emmer.
Dit klinkt gewoon als laksigheid, dan zou ik het niet meer vertrouwen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 00:59

GamblersCup schreef:
Hier ga jij geen rustig gevoel bij krijgen, de dame in kwestie is duidelijk niet consequent met voeren en mijn ervaring met zulke mensen is: dat gaan ze ook nooit worden.

Helaas is dat ook mijn ervaring. Heb ook bij zo'n stalling gestaan: particulier met een paar paarden in pension die vooral op de centen uit was. En die de weides zo gauw mogelijk vulde en als ze dan dacht dat ze beter kon krijgen werd de verzorging van je paard tegengewerkt. Niet prettig nee.

TS wat een nare situatie. Verhuizen naar een betere stalling lijkt me toch de beste optie. Ook al kan dat lastig te vinden zijn, en ook al heeft je pony dan weer stress.

Tweede mogelijkheid is iets van een manegemeisje oid zoeken die tegen betaling de boel wil klaarzetten (en checken of de vorige lading wel gevoerd is). Maar dan staat je pony nog wel steeds op stal bij iemand waar jij nu al geen prettig gevoel bij hebt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 02:00

Wat vervelend TS. Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben en ook geen vertrouwen erin hebben hoe ze zou handelen als er iets is.

Misschien een ander idee aangezien je zelf weinig tijd hebt, kan ze niet naar een soort rusthuis of ergens nog als weidemaatje haar laatste tijd doorslijten? Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld alledagen weidegang, verzorgd de paarden van jong tot oud. Wel betalen de eigenaren en blijven dus ook eigenaar maar is wel net over de grens bij Duitsland.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 05:23

Nicje87 schreef:
Wat vervelend TS. Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben en ook geen vertrouwen erin hebben hoe ze zou handelen als er iets is.

Misschien een ander idee aangezien je zelf weinig tijd hebt, kan ze niet naar een soort rusthuis of ergens nog als weidemaatje haar laatste tijd doorslijten? Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld alledagen weidegang, verzorgd de paarden van jong tot oud. Wel betalen de eigenaren en blijven dus ook eigenaar maar is wel net over de grens bij Duitsland.

Misschien is dit inderdaad iets voor TS. In st Oedenrode zit ook een fijn rusthuis.
Dagelijks buiten en voor paarden die het nodig hebben geven ze medicatie, voeding etc.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:39

amoj schreef:
Pony heeft cushing, snel hoefbevangen, 29 jaar, niet alle tanden meer, vreselijk kieskeurig... Ben benieuwd wat jij dan nog meer voor opties weet horsetopshop?
Het is niet 'zomaar een paard dik krijgen'...

Dagen van de week maakt niet zoveel uit want elke dag krijgt ze hetzelfde.

Dat de slobber gemaakt wordt is erg fijn en ik weet dat dat niet op alle stallen gedaan wordt, maar hier werd bij het eerste gesprek gezegd dat dit geen probleem was. Dan neem ik ook aan dat dit gebeurt, het is afgesproken en ik betaal er voor. Als het teveel moeite is dan mag dit gezegd worden maar verkas ik naar een andere stal, heb deze stal niet zomaar even gekozen.

Vergeten kan inderdaad, vind ik voor een x ook niet erg maar twee dagen van de vijf niet geven, is wel heel veel. Het is vast geen onwil maar ga het nu beter in de gaten houden.

Ben ik nou zo egoïstisch dat ik zou zeggen, laat het dier toch inslapen?

Je geeft zelf ook al aan dat het beestje tegen het einde aan loopt, je kan zelf niet voor het dier zorgen dus iemand anders doet dat 5 dagen in de week voor je.

Ik ga hier ook tegenaan lopen en heb voor mezelf heel duidelijk, op mijn huidige stal heb ik geen mogelijkheid tot extra voeren/ apart zetten. Laat staan dat ik hem überhaupt uit de kudde wil halen. Ik sta hier vanwege mijn andere pony en ik ga ze na al deze jaren ook niet scheiden want daar doe ik mn oudje geen plezier mee.
Als het dus zover is dan gaat hij hemelen bij mij.

Kijk eens eerlijk naar je paard. Hij staat alleen, valt schijnbaar om, krijgt elke dag medicijnen, is te mager, wordt bijgevoerd, baasje komt 2 keer per week, jij bent afhankelijk van anderen voor het zorgen van jouw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:03

Ik reageer straks even uitgebreider.

Pony heeft zicht op anderen. Duidelijk nog plezier in het leven. Dus inslapen ga ik niet doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:27

TS wat een rot situatie voor je. Ik snap dat je hier niet blij van wordt en neem aan dat je toen je haar bracht dit met de stalhouder hebt besproken. Ik zou heel erg teleurgesteld zijn als mensen zo respectloos met mijn oudje om zouden gaan. Anderen ook hoor maar die oudjes zijn al zo kwetsbaar. Ze heeft de klus aangenomen en het is ook niks anders dan redelijk dat ze het conform de afspraken doet. Je kan haar het meeste werk wel uit handen nemen maar daar los je het probleem niet mee op. Namelijk een onverschillige houding van de stalhouder. Jij vind verhuizen voor je pony te stressvol maar dit is voor jou weer stressvol. Ik zou geen moment rust meer hebben als mijn paard bij zulke mensen staat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:52

Onali schreef:
Ben ik nou zo egoïstisch dat ik zou zeggen, laat het dier toch inslapen?

Voor een buitenstaander is dit makkelijk te zeggen, maar als het je eigen paard is... Zolang het dier nog pijnvrij leeft...
Ik vind de optie van een verzorgster o.i.d. wel een goeie. Ikzelf zou er iig geen vertrouwen meer in hebben. Ik zou me elke dag zorgen maken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.