Regels met trailer rijden. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:47

JeaDH: zover ik weet staat dat los van elkaar.
Mijn auto mag 1300 kilo trekken, ik moet er dus voor zorgen dat er niet meer dan 1300 kilo achter mijn auto hangt. Met een zwaarder paard zou ik dus in de problemen kunnen komen.
Terugkeuren wordt voornamelijk gedaan om met B rijbewijs te kunnen rijden.

Maar correct me If i'm wrong ~~}>

cissy

Re: Regels met trailer rijden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:15

Oh gut weer een BE topic.... :9

Denken jullie er behalve de kogeldruk ook aan dat trailers werkelijk vaak meer wegen dan op papier? Dus op de weegbrug met dat ding! Zeker als je m terug laat keuren loop je de kans te weinig laadvermogen over te houden.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:26

keeyzie, dank je voor je antwoord...jouw paard moet niet teveel gras eten anders red je t allemaal niet hahah.

Ik heb zelf e gehaald om van t gezeur af te zijn....dat net aan vind ik te gevaarlijk....

yssica. wat woog jouw freelander?dat zal toch ook geen licht autootje geweest zijn?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:26

keeyzie schreef:
Mijn auto mag 1300 kilo trekken, ik moet er dus voor zorgen dat er niet meer dan 1300 kilo achter mijn auto hangt. Met een zwaarder paard zou ik dus in de problemen kunnen komen.

Sorry your wrong .... Als op t kenteken van de trailer 1600 staat en op t kenteken van de auto 1300 mag het gewoon niet ongeacht hoeveel het gezamelijk gewicht op dat moment is.
Op de website van het RDW vind je alle ins en outs over dit onderwerp...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:33

cissy schreef:
Oh gut weer een BE topic.... :9

.

Heerlijk he :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:00

keeyzie schreef:

Om een politieagent valt nog wel eens heen te kletsen, maar de verzekering kijkt enkel naar de cijfers op de papieren, bewijslast dat het anders is ligt bij jouw. Zorg dus dat de combi op papier mag, verzekeraar kan het hele "maar er hing toch echt maar 1295kg achter" geen lor schelen, op papier weegt dat ding met inhoud 1600 en dat mag de auto niet trekken, dus ben je niet verzekerd.

Ga je met aanhangers rijden is E al heel snel een pluspunt qua wat mag. Echter of de combi op papier passend is, blijft het belangrijkste, ook omdat dat wel degelijk je veiligheid in de praktijk beinvloed. Niet alle trekauto's hebben genoeg massa om (beladen) trailer tegen te houden onder aan de afrit als je moet wachten voor het verkeerslicht ook al mag de combi op papier omdat de bestuurder B + E heeft.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:07

Mij is het (3jaar geleden) zo uitgelegd, toen ik slaagde voor mijn E (in Nederland):

Bij enkel B kijken ze naar de gewichten zoals deze op de papieren staan.
Bij BE kijken ze naar wat de aanhanger+inhoud DAADWERKELIJK weegt.
In de lesauto lag ook een weegformulier van onze aanhangcombinatie.

Zelf heb ik een BMW 320d welke een trekvermogen heeft van 1600kg
Mijn 2 paardstrailer weegt (op papier) 600kg en heeft een laadvermogen van 1200kg.
Dit maakt een MTM van 1800kg (deze combi mag met enkel B dus nevernooit gereden worden)
Met mijn BE mag ik dus 1000kg laden en de combi rijden. Dan zou ik aan het trekvermogen van 1600kg van mijn auto komen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 01:14

JeaDH schreef:
keeyzie schreef:

Sorry your wrong .... Als op t kenteken van de trailer 1600 staat en op t kenteken van de auto 1300 mag het gewoon niet ongeacht hoeveel het gezamelijk gewicht op dat moment is.

Op de site van het RDW staat duidelijk dat je er rekening mee moet houden dat het WERKELIJK te trekken gewicht niet hoger mag zijn dan de treklast. Zowel bij B als BE.

En ik zal morgen mijn verzekering eens mailen, want volgens mij is dat verhaal over dat de verzekering alleen naar de papieren kijkt ook onzin.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 01:16

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 06:17

Utixo schreef:
JeaDH schreef:

Op de site van het RDW staat duidelijk dat je er rekening mee moet houden dat het WERKELIJK te trekken gewicht niet hoger mag zijn dan de treklast. Zowel bij B als BE.

En ik zal morgen mijn verzekering eens mailen, want volgens mij is dat verhaal over dat de verzekering alleen naar de papieren kijkt ook onzin.

En ik ga met dikgedrukt mee, ik heb zelfs het rdw er nog over gemaild. Just to be sure.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:13

connie64 schreef:
keeyzie jij trekt een ifor trailer met een passat met b rijbewijs?
wat mag jouw auto trekken
wat weegt jouw ifor
wat weegt jouw paard

Ik heb eigenlijk altijd geweten dat een ifor een behoorlijke zo niet zwaarste trailer van allemaal is en dat je dat eigenlijk nooit met een b alleen kan trekken?

puur ter info hoor, ik val je niet aan maar t zal maar niet mogen dan rijd je dus onverzekerd..

Het is wel mogelijk. Onze combinatie (Kia + Ifor ) is voor B rijbewijs maar 80 kg te zwaar (TTM totaal = 3580 kg). Met maar een iets lichtere auto die wel genoeg trekkracht heeft kan je dus onder de TTM van 3500 kg komen. Ik ben gewoon mijn E rijbewijs gaan halen voor die 80 kg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:22

Auto TMM 1925 + trailer TMM 1200 mag ik gewoon mee rijden met B.
Auto mag overigens 1400 trekken.
Maar het belangrijkste de auto kan het ook trekken. Soms staat het op papier dat het wel kan maar trekt de auto het niet lekker.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:31

kiki1976 schreef:
Auto TMM 1925 + trailer TMM 1200 mag ik gewoon mee rijden met B.
Auto mag overigens 1400 trekken.
Maar het belangrijkste de auto kan het ook trekken. Soms staat het op papier dat het wel kan maar trekt de auto het niet lekker.

En ook andersom :')
Die van ons mag 1600 trekken maar 2000 trekt ie ook met redelijk gemak (enkel op eigen terrein geprobeerd ;) )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:52

Varekaj schreef:
connie64 schreef:
met be mag je toch gewoon trekken wat je wilt, voor zover je auto het toelaat?
of zitten hier ook beperkingen aan?

Met BE mag je niet boven 7500kg gaan van de totale combinatie.

Als je je BE hebt gehaald vóór 19 januari 2013 mag de combinatie wel over de 7500kg heen gaan. Als de auto het maar mag trekken natuurlijk.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:36

Vicky_88 schreef:
Mij is het (3jaar geleden) zo uitgelegd, toen ik slaagde voor mijn E (in Nederland):

Bij enkel B kijken ze naar de gewichten zoals deze op de papieren staan.
Bij BE kijken ze naar wat de aanhanger+inhoud DAADWERKELIJK weegt.
In de lesauto lag ook een weegformulier van onze aanhangcombinatie.

Zelf heb ik een BMW 320d welke een trekvermogen heeft van 1600kg
Mijn 2 paardstrailer weegt (op papier) 600kg en heeft een laadvermogen van 1200kg.
Dit maakt een MTM van 1800kg (deze combi mag met enkel B dus nevernooit gereden worden)
Met mijn BE mag ik dus 1000kg laden en de combi rijden. Dan zou ik aan het trekvermogen van 1600kg van mijn auto komen.

Waarom mag jouw combi niet met B getrokken worden? Als jouw auto een TMM van 1700kg of minder heeft, kan het gewoon met B. Aangezien de TMM van je auto er niet bij staat, is jouw voorbeeld dus niet duidelijk.

Verder las ik ergens dat je een 2 paardstrailer never nooit met een B rijbewijs kan rijden. Dit is [b]onzin[\b]. Het hangt allemaal af van de TMM van beide. Dit mag samen niet boven de 3500kg uitkomen, wat je er ook in vervoerd. Wat jouw auto dan uiteindelijk mag trekken, is niet afhankelijk van je rijbewijs, maar wat op de papieren staat.

[B]Voorbeeld[\b]
Als jouw trailer een TMM van 2000kg heeft en de auto mag maar 1400kg trekken, mag het totale gewicht van de trailer dus niet boven de 1400kg uitkomen, wat voor rijbewijs je ook hebt. Staat hier een auto voor met een TMM van max 1500kg, mag je deze met je B rijbewijs trekken. Is de auto zwaarder, heb je een BE nodig.

Ik verbaas me echt nog steeds over de onduidelijkheden die nog heersen over het B en BE rijbewijs. Het beste is gewoon om een BE te halen, zeker als je vaker met een trailer rijdt, want dan ben je van het meeste gezeik af. Het laadvermogen van de trailer, de maximale trekkracht van de auto én de kogeldruk moet je hoe dan ook altijd in de gaten houden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:42

Je vergeet de kogeldruk van een 2 paards Siesjuh. Die is vaak hoger dan een lichte auto heeft. Daarom mag een 2 paards vrijwel nooit met B. Een dikkere auto met hogere kogeldruk maakt dat je over de 3500 heen gaat.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:06

Jongens, zo moeilijk is het toch niet?

B auto + lading max 3500 kg
E als het meer is dan 3500 kg

En dat je je niet meer achter je auto mag hangen dan de max op het papier....lijkt me wiedus.....

En als je twijfelt, haal je in een dag je E rijbewijs en ben je van al het gelazer af :+
Voordeel, je voelt je veel zekerder in je wagen met aanhanger.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:09

Cococo, B max gewicht auto + max gewicht trailer niet meer dan 3500. Kleinigheidje.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:23

JeaDH schreef:
Jouw auto mag maar 1300 KG trekken dus geen trailer met een TTM van 1600 KG dan moet je de trailer terug laten wegen naar TTM 1300... Dan zou t nog precies kunnen 690 + 550= 1240

ONZIN !!!

Een chauffeur met BE mag zowel in NL als in B een aanhanger trekken met tmm > trekgewicht. WERKELIJK gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken.

Een chauffeur met alleen B mag in NL een aanhanger trekken met tmm > trekgewicht. WERKELIJK gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken.

Of een Belgische chauffeur met alleen B een aanhanger mag trekken met tmm > trekgewicht zijn we nog niet helemaal uit, details van de B regelgeving zitten net even anders in elkaar dan in NL en de Belgische wetteksten waar zonder twijfel uit te maken is of dat wel/niet mag zijn nog niet gevonden.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:24

connie64 schreef:
yessica. wat woog jouw freelander?dat zal toch ook geen licht autootje geweest zijn?

TMM Freelander zat rond de 2000kg, Ifor 1,5 paards TMM rond de 1500kg, samen kwam ik op papier op 3490kg. Precies uitgekiend met terugkeuren (laadvermogen trailer van 825 naar 675 kg geloof ik). Toen ik mijn 2e Freelander kocht was die TMM 50 kg meer en kwam ik niet meer uit. Toen heb ik de Freelander iets laten terugkeuren, was toch 2-zitter, waarmee ik meestal alleen op pad was, dus die 50 kg kon ik wel missen.

Freelander mocht ook relatief veel trekken vanwege dat het een permanent 4wd was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:32

Rex_Rolfo schreef:
Een chauffeur met BE mag zowel in NL als in B een aanhanger trekken met tmm > trekgewicht. WERKELIJK gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken.

Een chauffeur met alleen B mag in NL een aanhanger trekken met tmm > trekgewicht. WERKELIJK gewicht mag uiteraard niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken.

Kortom: volgens jou mag je on NL hetzelfde met je B als meg je BE

Dat is pas

Rex_Rolfo schreef:
ONZIN !!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:54

Ik had het alleen over de relatie aanhanger - trekgewicht auto.

Dat en rijbewijs staat volledig los van elkaar.
a) mag de chauffeur het besturen: tmm op papier is van belang
b) mag de auto het trekken: werkelijk gewicht aanhanger + lading is van belang.

Aan beide eisen moet worden voldaan: chauffeur moet de combi mogen besturen EN de auto moet het werkelijke gewicht mogen trekken.

Dus als het er in NL om gaat of de chauffeur een aanhanger mag trekken waarvan de tmm hoger is dan trekgewicht zit er inderdaad geen verschil in B of BE.

Voorbeeld: auto TMM 2000 kg, mag geremd 1200 kg trekken. Je hebt alleen B en wilt even een lege aanhanger met tmm 1400 kg wegbrengen. Dat mag, geen enkel probleem. Er mag zelfs lading in tot maximaal 1200 kg totaal.

Maar wil je die aanhanger wegbrengen met een auto met tmm 2200 kg en trekgewicht 1600 kg dan mag dat niet, ook niet als ie leeg is. Om de eenvoudige reden dan 2200 + 1400 meer is dan 3500 kg. Je voldoet wel aan b) maar niet aan a).

Stel we pakken de 1e auto die 1200 kg mag trekken en we willen een flink paard (of lading stoeptegels oid) wegbrengen. Weegt 1350 kg dus blijft netjes onder de 1400 kg. Toch mag je er niet mee de weg op, maakt niet uit of de chauffeur B of BE heeft. Je voldoet wel aan a) maar niet aan b).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:58

Ik ken de regels, dank je.

Maar het probleem is dus dat de meesten hier maar de helft opschrijven en dat schept dus de onduidelijkheid. Daarom verlopen alle topics over dit onderwerp altijd op dezelfde manier en word het alleen maar onduidelijker voor de mensen die het toch al lastig vinden.

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:02

Polly schreef:
Ik ken de regels, dank je.

Maar het probleem is dus dat de meesten hier maar de helft opschrijven en dat schept dus de onduidelijkheid. Daarom verlopen alle topics over dit onderwerp altijd op dezelfde manier en word het alleen maar onduidelijker voor de mensen die het toch al lastig vinden.

Ja, je hebt gelijk, ik zag ook dat ik een stomme fout had gemaakt in het opschrijven.... :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:29

tamary schreef:
Ga je met aanhangers rijden is E al heel snel een pluspunt qua wat mag. Echter of de combi op papier passend is, blijft het belangrijkste, ook omdat dat wel degelijk je veiligheid in de praktijk beinvloed. Niet alle trekauto's hebben genoeg massa om (beladen) trailer tegen te houden onder aan de afrit als je moet wachten voor het verkeerslicht ook al mag de combi op papier omdat de bestuurder B + E heeft.

Wat wettelijk mag is 1 ding, de veiligheid is inderdaad ook belangrijk. Of nog belangrijker??
Wanneer je rijdt met een trailer die aan het maximale toegelaten trekgewicht van de auto zit ben je echt niet meer met een veilige combinatie op pad. Je zit dan op het bot van wat de auto technisch aankan. Een auto is ook niet ontworpen om een aanhangwagen te trekken. Voor je een trailer koopt best ook eerst met je garagist overleggen. Toen ik mijn eerste Freelander kocht zei de garagist onmiddellijk 'geen paardentrailer aanhangen hé !' Hoewel het op papier kan.