Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:14

Ik heb 2x zo'n dag cursus gedaan. Eerste keer terecht gezakt op o.a. het achteruit rijden. Ik reed ook al met trailer dus in overleg met de instructeur heel veel van oefenen met achteruit rijden. Op de pensionstal waar ik toen stond heb ik rondjes achteruit om de koeien stal achter op het erf gereden :')
Hielp wel! 2de keer glansrijk geslaagd! Examinator wilde eigenlijk bij de manege achteruit inparkeren, speciaal voor mij als paarden meisje :') was daar alleen erg druk dus toen mocht ik hem een paar meter achteruit rijden bij het CBR. Mijn ervaring is dat als het goed is, het ook gewoon goed is. Dat achteruit rijden was formaliteit omdat hij eigenlijk al lang gezien had dat ik de combi onder controle had, iets wat de eerste keer gewoon niet het geval was.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:28

ik heb een dagcursus gedaan, eerste keer gezakt omdat ik een ingreep kreeg. zag een fietser over het hoofd op een rotonde met een helgeelhesje aan notabene. dik in de stress. 2e keer slaagde ik wel.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:42

Ik heb m'n BE ook in 1x gehaald.

In de ochtend met een mede persoon afwisselend les gehad beide ongeveer 2 uur.

Hierna smiddags examen gereden.
Medepersoon wel gezakt en ik was geslaagd.

Ik had wel echt een top rijinstructeur.
Zelf is hij ook examinator, misschien dat het heeft meegespeeld, extra oplettend en streng was hij zeker.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:11

_lotteeee schreef:
Ik had wel echt een top rijinstructeur.
Zelf is hij ook examinator, misschien dat het heeft meegespeeld, extra oplettend en streng was hij zeker.

Met alle respect.. Maar dat kan niet.

guppekop schreef:
Tweede keer gezakt omdat ik te snel terug schakelde, ik ging van 5, naar 4, naar 3, naar 1. Volgens examinator moest je gewoon net zo lang in 5 blijven tot je stil staat of hij groen wordt en dan pas schakelen.

Klopt, doe je dat in de auto ook zo dan?

Bloemetje75 schreef:
Polly, dan mag ik vast tig keer uitstappen en nog eens naar voren? Op examen is het bij uitstappen dat je niet meer naar voren mag maar alleen naar achter. En dan kan ik vast iets op de grond leggen tot waar mijn wiel vd aanhanger ongeveer moet komen zodat ik het in mijn spiegeltje zie.

Lengte van je combi kennen!
Daarom laten ze je achteruit rijden tot de achterkant een meter van een denkbeeldige lijn is (bv thv een lichtmast). Idd op tijd stoppen, kijken hoeveel je nog moet en een geheugensteuntje zoeken bv 2 stoeptegels lengte, in je auto gaan zitten, vast punt zoeken, lengte van 2 stoeptegels uitmeten en zoveel naar achter rijden met behulp van het vaste punt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:17

Ik ben in een keer geslaagd, heb 4 losse lessen gehad en een dagcursus.

Ik rij erg voorzichtig, met mijn normale auto al en met een aanhanger erbij zeker. Ik denk dat het ook ligt aan de examinator die je hebt. Die van mij gaf aan dat ik inderdaad behoorlijk voorzichtig reed. Maar dit snapte hij wel, omdat ik mijn eigen paard ging vervoeren. Als ze willen, kunnen ze je daar natuurlijk gewoon op laten zakken.

Ik heb het achteruitrijden ook met een combi geoefend buiten de lessen om. Dit had ik ook echt wel nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:42

Doen jullie in NL de verrichtingen op straat voor BE? Of zoals bij ons belgjes op een afgesloten terrein?

Die S-bocht heb ik ook op gevloekt en eerste keer, mede door onmogelijk veel zenuwen, daarop gezakt. Ik begrijp de insteek wel: weten hoe je combi reageert, je lengte kennen en goed kunnen ingrijpen.
Echter mag je tijdens je examen niet uit je raampje hangen. Dat doen er veel wel eens ze het rijbewijs hebben. Ik kan dat niet, dan kom ik niet meer bij mijn pedalen :))

@bloemetje: ik mocht uitstappen en binnen het parkeervak manoeuvreren zoveel ik wou, als ik maar binnen de tijd op de goeie plek stond. Eens in het vak mag je maar 1x volledig hernemen, maar om je recht en goed op te stellen mag je friemelen wat je wil.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:05

Varekaj, mijn instructeur zei dat ik eenmaal uitgestapt, alleen nog maar achteruit mocht rijden? Nouja ik heb het gehaald dus nu nooit meer iemand met stopwatch en op de cm. Als ik hooi ofzo ga halen of naar stort rij, dan komt het echt niet op de cm.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:30

Ik heb me BE in 1 keer gehaald. 6 uur gelest over 2 dagen. Mijn lesgever vond dat ik nog meer les moest nemen maar dat heb ik niet gedaan. Ik rij dagelijks met een aanhanger. Toen ik ging afrijden zei me examinator na 5 minuten. Jij rij wel vaker met een aanhanger. Ehh ja ik werk in de veehouder. En na een mini stukje rijden mocht ik weer terug. En me lesgever stond verbaast te kijken dat ik geslaagd was _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:35

We zijn geslaagd Bloemetje, dat is het voornaamste :D
Op stal moet ik wel op de cm kunnen rijden, maar dan vooral om overal goed in te kunnen draaien. De inrit is nét breed genoeg. De poort indraaien gaat makkelijker dan van het terrein af. Kennis van lengte, breedte en hoe de boel rolt is echt wel van belang. Keren kan ik op de piste maar alweer, op en af rijden is wel voorzichtig zijn en alle ruimte benutten die je kan.

Achja. Alleen maar handig als je daar routine in hebt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:45

Varekaj schreef:
Doen jullie in NL de verrichtingen op straat voor BE? Of zoals bij ons belgjes op een afgesloten terrein?

Op de openbare weg tijdens je examenrit

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:50

Ik heb een duo dagcursus gehad..
Samen met mijn broertje we hadden ieder 2 uurtjes les en daarna aansluitend examen.. beide geslaagd gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:57

Ik heb via vakantieveilingen in 1 dag mijn BE gehaald. Ik had een fijne rustige instructeur en ondanks dat we met zijn tweeën de cursus deden en je dus de helft van de dag alleen meekijkt vond ik het eerlijk geegd erg meevallen. Het was vooral, net als bij het reguliere auto-examen, een kwestie van goed kijken en veilig rijden. Ik kreeg ook zowel van de instructeur als de examinator totaal niet het idee dat ze anders keken omdat ik "een paardenmeisje" was. Ik denk eerlijk gezegd toch dat er iets mis gaat met spiegelen of bochten rijden oid als je twee keer zakt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:58

Hier ook in een x gehaald, vond het appeltje eitje!
Mijn examinator vroeg waarom ik voor mn BE ging, nou voor de paarden dus. Tijdens en na het afrijden kreeg ik nog hele fijne tips. (Rustiger optrekken, letten op kuilen ed in de weg)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:03

Fijn te lezen dat meer mensen de lessen toch verdeeld hebben over meerdere dagen. Ik zelf zie erg op veel uur achter elkaar in de auto en dan nog afrijden. Ook omdat ik lichamelijk dan erg stijf en ongemakkelijk wordt..

En de prijs is nog steeds een drempel... Maar ja, ik wil het toch wel graag een keer halen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:08

Jessix schreef:
Fijn te lezen dat meer mensen de lessen toch verdeeld hebben over meerdere dagen. Ik zelf zie erg op veel uur achter elkaar in de auto en dan nog afrijden. Ook omdat ik lichamelijk dan erg stijf en ongemakkelijk wordt..

En de prijs is nog steeds een drempel... Maar ja, ik wil het toch wel graag een keer halen.

Ik wilde bewust losse lessen. Ik vond het een fijner idee dat ik vaker onder begeleiding met een aanhanger had gereden dan 1 keer en dan meteen heel veel uren.

Soms heb je (ik iig wel :+ ) van die dagen dat alles in 1 keer lukt, en soms sta je 100 keer te poedersuiker. Ik wilde dus het poedersuiker voor zijn door meerdere dagen te lessen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:25

Ik vond het ook fijn dat het verdeeld was over 2 dagen. 8u les en dan gelijk examen, nee bedankt. Dat had ik nooit kunnen uitzitten, dan ben je murw als je de baan op moet om af te rijden. En in die combinatie zou mijn maag-darmstelsel geheid in protest zijn gegaan. Omdat ik de aanhanger de hele tijd voelde duwen en trekken werd ik alleen maar zeeziek.

Hier wel de indruk dat ze nogal neerbuigend deden over het idee "paardenmeisje". Toen ik op het examencentrum aan kwam voor de herkansing was dat met een nieuwe begeleider (de andere had intussen ontslag genomen) en een andere examinator dan de 1e keer. Kreeg gelijk de opmerking "laat me raden, voor paardenvervoer zeker". Dat gaf me toch wel een minderwaardig gevoel zeg maar. Uiteindelijk vervoer ik niet alleen mijn paarden. Ik rij ook rond met een aanhanger voor hooi en stro, voor weidemateriaal etc. Het is wel paardgerelateerd, maar toch echt wel 2 aparte dingen qua lading.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:30

2 uur les en daarna examen. In 1 keer geslaagd.
Dat ze paardenmeisjes liever niet laten slagen is echt onzin volgens mij. Je moet goed rijden. Dan kunnen ze je niet laten zakken. En 1X pech met examinator kan. Maar 2x zakken klinkt toch of je ergens iets nog niet onder de knie hebt. Waarom was je gezakt ts. Hebben ze dat verteld?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:18

@ polly.

Waarom zou dat niet kunnen.

Hij was wel degelijk bij ons in de regio rijinstructeur en in omgeving Amsterdam was hij ook daadwerkelijk examinator.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:33

Ik heb het in 1x gehaald. Maar heb niet een dagcursus gedaan. Het was verspreid over 2 weken en dan ongeveer 3x per week. Kon ik zelf tussendoor nog even oefenen op een groot parkeerterrein, want ik wilde ervaring opdoen. Ik denk wel dat dat scheelt, je kan dan zelf bepalen of je nog extra lessen nodig hebt wanneer er niet helemaal zeker van bent. Het examen was op vrijdag 12.00u, scholen kwamen net uit, in de grote stad. En natuurlijk moest ik op een heel druk punt de combinatie achteruit draaien en weer andere kant op, pfff. Ging best aardig, hoor, maar de examinator kreeg wel woorden met een vader met kind, die vond dit geen goed idee van hem :D Grappige was dat ik geslaagd was en de andere 5 mannen niet, waarschijnlijk dachten die er te licht over.

kusjemariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:47

Ik heb een dagcursus gedaan en dus einde van de middag examen, gelukkig in 1x geslaagd! Er werd wel gezegd dat ik wat voorzichtig optrok enzo maar voor het rijden met een paard was dat alleen maar goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:28

Wij moeten alleen maar 50m recht achteruit kunnen rijden binnen 3,5 minuut, dan een stukje achteruit rijden en in een S-bocht inparkeren op max. 30cm van de stoeprand en 30cm van de loskade binnen 8,5 minuut en dan af- en aankoppelen binnen 10 minuten? Je moet loskopelen, auto wegrijden, terug naar achter, in een S-bochtje ervoor parkeren en aankoppelen. Als je hiervoor slaagt mag je het weggedeelte afleggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:51

_lotteeee schreef:
@ polly.

Waarom zou dat niet kunnen.

Hij was wel degelijk bij ons in de regio rijinstructeur en in omgeving Amsterdam was hij ook daadwerkelijk examinator.

Omdat je bij mijn beste weten geen examinator mag zijn als je ook instructeur bent.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:28

Varekaj schreef:
Wij moeten alleen maar 50m recht achteruit kunnen rijden binnen 3,5 minuut, dan een stukje achteruit rijden en in een S-bocht inparkeren op max. 30cm van de stoeprand en 30cm van de loskade binnen 8,5 minuut en dan af- en aankoppelen binnen 10 minuten? Je moet loskopelen, auto wegrijden, terug naar achter, in een S-bochtje ervoor parkeren en aankoppelen. Als je hiervoor slaagt mag je het weggedeelte afleggen.

Je vergeet het laten zien hoe en wat je doet/controleert begin en einde werkdag...

Daarna inderdaad de weg op.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:36

Ohja dat ook nog :+ Sta je als een debiel tegen alle banden aan te trappen onder het mom van "bandenspanning".

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:39

En tegen het zeil te tikken om te zien of het heel is.....

Echt sommige dingen in Belgische lesmethode.... ik heb motorrijbewijs gehaald zonder ooit snelweg te rijden (maar moest wel over balkje van 10cm breed).