Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:29

Nou het is heel dubbel ik heb heel veel verschillende dingen meegemaakt namelijk. Het is alleen hoeveel dusdanige informatie je hebt.

Ik heb ook meegemaakt dat dit dus wel het geval was en dat de rechter besloot om de verkopende partij liet opdraaien voor alle gemaakte kosten. Vanaf het moment dat zij de keus kregen het paard goedschiks terug te nemen. Dus ook stallingskosten en euthanasie kosten.

Paard was niet gekeurd bij de verkoop, maar er was wel aangegeven dat er een goed en gezond paard verkocht werd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:32

Dancie schreef:
Paard was niet gekeurd bij de verkoop, maar er was wel aangegeven dat er een goed en gezond paard verkocht werd.

En heb je dat ook op papier met handtekening?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:39

Komt zeker voor dat je paard kan houden en (een deel van) het geld terug krijgt.

Als er geen stamboek nakomelingen met de hengst gefokt zijn/worden dan doet het stamboek echt niets met de info dat de hengst (genetisch) niet goed is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:40

niet eens met handtekening was dit maar de verkopende partij gaf redelijk snel toe. Ik denk alleen dat deze verkopende partij minder gaat meewerken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:45

Dancie schreef:
niet eens met handtekening was dit maar de verkopende partij gaf redelijk snel toe. Ik denk alleen dat deze verkopende partij minder gaat meewerken.

Ik bedoel ook of er een handtekening is gezet voor de gezondheid van de haflingerhengst in dit verhaal.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:52

Nou ik ben [as net in het verhaal gevallen. Koper en ik zijn al 14 jaar vriendinnen en ik bemoei me niet met iedere aankoop van mijn vrienden. Deze bleek echter vrij slecht en daarom ben ik aan het kijken wat ik in dit verhaal terug kan halen. Ik weet veel maar bepaalde kleine dingen ook nog niet. Ik heb gesprekken waarin ze aan andere toegeeft dat het paard slechte benen had en dit ook zeker wist op het moment van verkopen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 18:11

Maar was er iets te zien aan de achterbenen? Want daar gaat het om. Als er toen niets te zien was aan de achterbenen, dan kan de handelaar zeggen dat hij er ook niets van af wist en dat het na de koop is gebeurd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:10

Maar als een mooie brave 6-jarige Hafliingerhengst voor slachtprijs verkocht wordt dan weet toch iedereen dat er iets mis is met het arme dier? %)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:29

Denk dat ook. Lekker even vlug winst willen maken over de rug van het dier en dan terugkrabbelen als je er achter komt dat je toch het risico (wat duidelijk aanwezig was en niet verder is onderzocht voor verkoop!) verkeerd hebt ingeschat. Onderzoeksplicht heb je in mijn ogen dus compleet verwaarloosd. Daarbij kun je ook niet verwachten dat je voor dat geld een gezond dier koopt, gewoon heel dom.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:38

Als het nu een duur paard zou zijn zonder probleem in zijn knie en met een goed verhaald dan geef ik je helemaal gelijk.

Echter een paard wat gekocht is voor de handel en ook nog eens voor de doodsprijs. Tja wat verwacht je dan. Als er een tophengst verkocht was met dan had hij wel meer gekost.

Welkom in de wereld van paardenhandel. De ene win je aan en de andere verlies je wat op.

In dit geval heb je pech...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 19:54

Amaranth7 schreef:
Denk dat ook. Lekker even vlug winst willen maken over de rug van het dier en dan terugkrabbelen als je er achter komt dat je toch het risico (wat duidelijk aanwezig was en niet verder is onderzocht voor verkoop!) verkeerd hebt ingeschat. Onderzoeksplicht heb je in mijn ogen dus compleet verwaarloosd. Daarbij kun je ook niet verwachten dat je voor dat geld een gezond dier koopt, gewoon heel dom.

Inderdaad. Gekocht voor de handel, dan weet je eigenlijk al genoeg. Koper had het paard waarschijnlijk zelf ook weer als gezond doorverkocht, wanneer knie weer dun genoeg zou zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:18

Dancie schreef:
... Ik heb gesprekken waarin ze aan andere toegeeft dat het paard slechte benen had en dit ook zeker wist op het moment van verkopen.

Gaat dit nu over de vriendin of over de verkoper?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:23

Heb je de advertentie opgeslagen van Marktplaats?
Dat was een duidelijk verhaal over een hengst die iets mankeerde en die heeft je vriendin gekocht.
Dan neem je een gok als je die hengst koopt en niet door een veearts laat nakijken voor aankoop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:36

Wie zijn billen brand??? Maar dit is dus echt voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en een paar honderd euro verdienen zonder verstand er van. Ts, het staat je te prijzen dat je voor je vriendin op komt maar misschien is het beter dat je haar zelf op haar snufferd laat gaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 20:57

Ik begrijp eerlijk gezegd nu niet zo goed wat de strekking van dit verhaal is. In de openingspost stel je dat het paard verotte achterbenen heeft en oud littekenweefsel op een knie en je je geld terug wil. Het aankoop bedrag was rond slachtwaarde. Even verderop gaat het ineens over nakomelingen en mensen die je wil beschermen tegen het fokbeleid van deze man? Wie zegt eigenlijk dat er uberhaupt iets erfelijks speelt? Ik vind het allemaal een beetje vaag. Je koopt (of je vriendin) een paard met een dikke knie voor de handel tegen slachtprijs, zonder verder keuren, er is gegokt en misgegokt. Neem je verlies en verlos het dier als het pijn heeft en leer er een les van.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:04

[quote="Dancie"]Nou het is heel dubbel ik heb heel veel verschillende dingen meegemaakt namelijk. Het is alleen hoeveel dusdanige informatie je hebt.

Ik heb ook meegemaakt dat dit dus wel het geval was en dat de rechter besloot om de verkopende partij liet opdraaien voor alle gemaakte kosten. Vanaf het moment dat zij de keus kregen het paard goedschiks terug te nemen. Dus ook stallingskosten en euthanasie kosten.

Paard was niet gekeurd bij de verkoop, maar er was wel aangegeven dat er een goed en gezond paard verkocht werd.[/quot

ik denk ... als je hier echt een zaak van wil maken, wat ik eerder melde ( zonder rechtsbijstand ) moet je denken aan zo,n 6000 euro voor een advocaat. als je dat ook echt doet kan je beter verder niet meer reageren hier.

alles wat je zegt ........

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:40

chanel1985 schreef:
Maar was er iets te zien aan de achterbenen? Want daar gaat het om. Als er toen niets te zien was aan de achterbenen, dan kan de handelaar zeggen dat hij er ook niets van af wist en dat het na de koop is gebeurd.

Nee, waar het in eerste instantie om gaat is dat je moet weten wat de aard van de transactie is geweest: particuliere koop, consumentenkoop of een handelskoop. Particuliere koop is het in elk geval niet.

Bij een consumentenkoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Die moet aantonen dat het gebrek na verkoop ontstaan is. Maakt helemaal niet uit of verkoper er weet van had of niet.

Bij een handelskoop ( of particuliere koop) liggen de kaarten anders.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:44

Just_Sannee schreef:
Helaas als je hem niet hebt laten keuren zijn alle kosten voor jou. Kun je niets meer mee.
Sterkte :(:)

niet mee eens. mijn ervaring is als iemand een paard verkoopt en de kopers hebben niet laten keuren, maar het problem is bewezen door een DA dat het al langere tijd is, en je maakt er een zaak van ga je hem winnen. maar dan moet het echter wel door de DA bewezen zijn

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:46

TS heeft eerder aangegeven dat hij ten tijde van de koop, voor de handel was. Nu is dat ineens veranderd, maar het lijkt me dat hetgeen telt waarvoor hij bij de koop gekocht was.

Dus zou het eerder een handelskoop zijn, maar wilt ts er een consumentenkoop van maken omdat dat voordelig is voor hun.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:49

Ik vind het erg voor het paard. :(:)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:05

chanel1985 schreef:
TS heeft eerder aangegeven dat hij ten tijde van de koop, voor de handel was. Nu is dat ineens veranderd, maar het lijkt me dat hetgeen telt waarvoor hij bij de koop gekocht was.

Dus zou het eerder een handelskoop zijn, maar wilt ts er een consumentenkoop van maken omdat dat voordelig is voor hun.

Daarover zijn we het eens :j .

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:20

Ik lees mee maar op vreemde beredeneringen reageer ik niet meer. Je hoeft echt niet mee te praten of iets, maar dingen gooien zonder te weten hoe er aan deze kant gehandeld en gedacht is hou ik niet van.

Paarden dis hier voor gekocht werden waren allemaal stuk voor stuk opknappers. Zwaar verwaarloosd en achterstallig onderhoud. Ze werden met veel liefde opgeknapt en Een passend huis werd gezocht.

Hij mocht echter blijven. Een paard van goud. Er zijn veel redenen waarom ze ze gewoon op zijn minst willen laten weten hoe of wat. Dit paard heeft geleden em dat wisten hun en de veearts heeft het bevestigd. We zijn boos niet eens om het geld hoor, maar wel over de manier waarop er met deze knapperd werd omgegaan.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 01-10-16 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:21

palousa_boy schreef:
Dancie schreef:
... Ik heb gesprekken waarin ze aan andere toegeeft dat het paard slechte benen had en dit ook zeker wist op het moment van verkopen.

Gaat dit nu over de vriendin of over de verkoper?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:23

Dancie schreef:
Ik schrijf dit uit naam voor mijn vriendin. Zij heeft zelf niet echt bokt en ik ken het paard zelf ook erg goed. Hij zou voor de handel komen. Leuke hengst, geen papier, daar 15 merrie's gedekt en in een grote koeienstal tegenover deze merrie's gezet. Hij is waarschijnlijk de hele dag als een zenuwepees heen en weer gegaan in deze stal en we wilde zijn knie afwachten want door de keuring zou hij toch niet komen met ie knie. Helaas alles een beetje anders gelopen dan gepland alleen wat ons dus echt frustreert,

Hij kwam voor de handel maar hij mocht door zijn karakter van goud blijven. We hebben hem daardoor de rust gegund om van zijn knie af te komen. Misschien dom, stom of nalatig. Het gaat ons niet eens om het feit dat het geld kost want we hebben alles voor hem over. Het gaat ons er meer om dat hij een paard verkoopt wat allang ingeslapen had moeten worden. Wij keken in zijn paspoort en kwamen erachter dat hij niet naar de slacht mag.

Ik denk zelf dat hij hem onder valse informatie verkocht heeft omdat hij hem zelf niet naar de slacht kon brengen en daardoor veel meer kosten zou krijgen. Er is dus ook alleen maar een bedrag betaald wat redelijk overeenkomt met de slachtprijs. Langzaam aan vallen de puzzelstukjes in elkaar en wordt alles duidelijk. Maandag gaat hij sowieso hemelen en heeft hij rust.

Ik heb enkel maar herhaald wat jij zelf in dit topic heb verteld. Bij de koop was hij dus voor de handel bestemd, dus ook de bijhorende reglementering.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:28

Gaat over de verkoper.