Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een ongeboren veulen kopen, wanneer betaal je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:52

Ik zou ook niet vooraf alles betalen. Dekgeld kan ik inkomen, de rest niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:54

MichelleH24 schreef:
Er is een contract opgesteld, met duidelijke afspraken, maar omdat hier in staat dat ik nu alles vooraf moet betalen, is dit nog niet ondertekend. Vandaar deze vraag, zodat ik te horen krijg wat jullie er over denken en ik het contract alsnog zo snel mogelijk kan ondertekenen, eventueel na aanpassing. In dit contract staan dus ook afspraken met betrekking tot doodgeboren veulen, ziek veulen enz.

Er zijn dus wel degelijk duidelijke afspraken gemaakt vooraf, maar alleen de afspraak van de betaling moet nog overeen gekomen worden.

Een contract is pas een ding nadat het is ondertekend. Voor die tijd is het slechts een 'voorstel'.
Maw: gewoon in onderhandeling gaan over de betaalvoorwaarden.
In dit geval zou ik 50% aanbetaling en 50% bij aflevering een nette deal vinden.
Bij dood geboren of later verongelukt, hebben jullie dan ieder 50% schade.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:59

Ik ga met Dees mee, als de fokkers hier bovenstaande situatie hadden voorgelegd had het grootste gedeelte waarschijnlijk wel gezegd dat een aanbetaling in deze helemaal niet vreemd is en dat vind ik ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:12

Een aanbetaling kan ik ook in komen. 50% zou ik alleen betalen als de merrie ook echt voor mij gedekt zou worden.
Dus als het toch al de bedoeling was dat er een veulen ging komen dan zou ik 25% betalen bij dracht en eventueel de andere 25% bij de geboorte en de rest bij aflevering.
Mijn paard heb ik toen ook ongeboren "gekocht". Weet niet meer hoelang de merrie al drachtig was. Maar ik heb het hele bedrag betaald op de dag dat ze bij mij gebracht werd.
Ik zou in ieder geval ervoor zorgen dat alles duidelijk is voor je iets gaat betalen.
Kan me zeker voorstellen dat je als fokker duidelijkheid wil en in ieder geval het geld niet mislopen maar het hele bedrag zou ik toch teveel vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 11:16

Als fokker zou ik verkopen aan de eerste die betaald.
Hoe vaak ik niet van fokkers gehoord heb van mensen die gouden bergen beloven en uiteindelijk afhaken.
Geloof niet te snel mensen op hun mooie blauwe ogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:43

Ts, over welke bedragen hebben we het hier, zal niet veel zijn maar toch. Ik zou het dekgeld voldoen en de rest bij overdracht veulen, het is aan de fokker om het dier een half jaar gezond te houden. Er kan namelijk zo ontzettend veel misgaan tijdens dracht en geboorte, dus je kunt wel afspraken maken over volledige betaling maar dan wel de clausule opnemen dat alles behalve het dekgeld terugbetaald word wanneer het veulen niet geleverd kan worden. Daarnaast voor wie zijn da kosten voor het half jaar dat het veulen bij moeders loopt?? Stel dat het gewrichtsontsteking krijgt, ben je honderden euro's verder met behandelen. Los van alles, neem nu al een rechtsbijstand verzekering voor particulieren.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:31

Kuggur schreef:
flitzz schreef:
Mijn vriendin had dus gedacht dat ze gratis gebruik mocht maken van mijn merrie, dat ik alle kosten zou dragen en ik het dekgeld enzovoort zou betalen.. Bovendien wou ze de vrijheid hebben om toch nee te kunnen zeggen als het veulen haar niet aanstond.. Dus toen ze me dat vertelde heb ik gezegd, Nee daar ga ik niet in mee..
.

Nu vraag ik me af, heb je haar dat kunnen vertellen zonder steeds in lachen uit te barsten?

Ja hoor... 8-) Ik heb haar heel droog gevraagd of daarboven bij haar in die kamer nog alles vast zat.. _/-\o_

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:47

Ik zou ook zeker een foetus/veulen verzekering afsluiten. Kost je niet veel en als het toch mis gaat krijg je nog wat terug.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:56

Hallo,

Momenteel zitten wij zelf ook in een situatie wat het zelfde, is, alleen zijn wij de merrie/veulen houder.

Het veulen word pas betaald als hij gezond is en weg mag.!
Eerder zijn de risico's voor de fokker.
Beetje raar om nu al te betalen.

Stel dat ze een miskraam krijgt? Of is het veulen totaal niet naar jou wens?
Dan koop je het toch niet?

Succes.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:00

daphneM schreef:
Hallo,

Momenteel zitten wij zelf ook in een situatie wat het zelfde, is, alleen zijn wij de merrie/veulen houder.

Het veulen word pas betaald als hij gezond is en weg mag.!
Eerder zijn de risico's voor de fokker.
Beetje raar om nu al te betalen.

Stel dat ze een miskraam krijgt? Of is het veulen totaal niet naar jou wens?
Dan koop je het toch niet?

Succes.

Maar dan spreek je toch af dat je eerste keus hebt bij geboorte en niet dat je een ongeboren veulen koopt?
Dat zijn in mijn opinie 2 hele verschillende dingen namelijk.
En zeker wanneer je zoals ts al de koop aangaat voordat de merrie gedekt is, vind ik minimaal een deel betalen voordat het veulen geboren is meer dan normaal.

Zelfs als ik als merriehouder een paar weken oud veulen zou verkopen zou ik zeker wat "handgeld" willen hebben.
Straks komt de tijd van afspenen (en geld overdracht) en besluit de "koper" er toch het geld niet voor (over) te hebben. Heb je als merriehouder misschien in de tussentijd wel tegen meerdere geïnteresseerden gezegd dat die reeds verkocht was en hebben zij nu ook reeds andere veulens gekocht. Blijf je met een veulen zitten omdat de koper "afhaakt".
Laatst bijgewerkt door cobiie op 23-09-16 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:01

Ik ken ook mensen die wel in opdracht gedekt hebben onder het mom van vertrouwen, waar uiteindelijk door een genetisch defect een invalide veulentje uitgekomen is, de bevalling voor de merrie extreem zwaar was, er heel veel lichamelijke schade aan over gehouden heeft, en de 'ik koop het veulen 100% gegarandeerd mensen' ineens het veulen niet meer wilde, maar ook geen cent aan de hele operatie hebben bijgedragen. De fokker heeft het veulen uiteindelijk laten inslapen, heeft een beschadigde merrie, die nooit meer dragend kan worden, en heeft alle kosten van dekgeld, kliniek etc kunnen betalen. Dank je zeer. Ik zou er heel duidelijk iets voor op papier zetten. En 50/50 lijkt me een goede oplossing.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:38

Ik ben erg benieuwd wat jouw tegen voorstel is / gaat zijn ts!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:25

Ik heb ooit een "optie" gehad op een veulen van een erkende fokkerij/hengstenhouderij. Ik was alleen geinteresseerd als het een merrieveulen zou zijn. Toen het veulen geboren was en het een merrie was ben ik met 3 wkn gaan kijken en heb haar gekocht met de afspraak dat ze een half jaar bij de moeder zou blijven. Heb het veulen laten keuren (hart/longen, gebit en beenstand) en na goedkeuring betaald. Ben met 3mnd ook nog gaan kijken, maar was enkele rit van 300km dus "even langsgaan"was niet mogelijk.
Toen ze het veulen brachten (heb ik ook betaald) bleek wel dat er nog geen hoefmid bij geweest was en stond een van haar beentjes scheef, dit is door mijn hoefmid gecorrigeerd (moest in die tijd ook zelf wat bijvijlen maar met 1 jaar stond ze weer helemaal goed.

Dit was wel onnodig geweest in mijn ogen! Ook was het veulen niet halstermak dus achteraf vermoed ik dat ze alleen los in de bak is geweest en weinig op de wei :(

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:27

Waarom zou dat veulen niet veel in de wei geweest zijn?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 18:45

cobiie schreef:
Waarom zou dat veulen niet veel in de wei geweest zijn?

omdat ik de lay-out van de stallen en weides, hengstenstallen ken(de) en het moeilijk/gevaarlijk zou zijn geweest om het veulen van de stal naar de wei te krijgen zonder dat er iemand aan het halster meeliep, nog een aantal dingen....maar een halster kende ze echt niet, laat staan meelopen en dat mag je toch wel verwachten aangezien ze uiteindelijk 8mnd was toen ze bij mij kwam.

bij mij moest ze destijds 50m over de openbare weg om in de wei te kunnen, was zo gefixed maar ik heb nu zo;n 35 jaar paarden aan huis dus ik weet echt wel te onderscheiden wanneer een paard iets gewend is of niet. En als ze de eerste paar keren zich op de grond worstelt als je ze aan een halster probeert te verplaatsen, dan kennen ze dat niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:06

Een halster niet kennen is voor mij niet standaard een gevolg dat ze niet veel in de wei zijn geweest.
Bij 24/7 in de wei hoeven ze ook niet dagelijks een halster om.

Maar de overige zaken die je opgemerkt zijn zullen vast bijdragen aan je vermoeden in dit geval.

Had je geen afspraken gemaakt mbt smid en overige zaken totdat het veulen geleverd zou worden?