Aluminium trailer voor en nadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:38

kiddokids schreef:
dus echt wel
zolang het maar niet boven 3500 kg is en je auto de combi mag trekken
je auto zwaarder dan je trailer en laatvermogen is mag dit echt makkelijk.

Tegenwoordig hoeft je auto niet zwaarder te zijn dan de trailer.

@ TS: Ik heb tegenwoordig een Bockmann volledig aluminium, ik wil nooit meer wat anders!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:40

De gewone humbaur ligt zo rond de5000 en de plus 1000 meer, grofweg gezet.Toevallig van de week zitten speuren. Ik heb dus een ouder model, die is 10 cm lager, en laat ik nu net een hoger paard hebben...

JustLizz

Re: Aluminium trailer voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:44

Ik heb die aanbieding er even bijgezocht (was volgens mij een "landelijke" aanbieding dus niet specifiek bij hen).

Vond ik echt een toffe aanbieding en heb echt lang zitten twijfelen :)
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:46

De standaard Humbaur heeft een belachelijk laag laadgewicht vond ik, amper 2 volwassen paarden.
Voor meer laadvermogen werd het meteen duur.

Kimmetje, geen idee, ik ben verhuist.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:53

Met een E-rijbewijs heb je meer mogelijkheden en hoef je niet zo te plussen en te minnen met kilos.
Een stevige trekauto is aan te raden. Voor mij is dat: Auto zwaarder dan TMM trailer en op kenteken ook toegelaten om die massa te trekken (let ook op het toegestane gewicht van de trakhaak zelf....!!).

Bij E-rijbewijs leer je met een zwaardere aanhanger rijden, maar de meeste instructeurs en examinatoren hebben nog nooit met levende have achterin gereden en hebben geen idee wat dat inhoudt. Mijn tip: vraag, na het halen van het E-rijbewijs (of zelfs zonder het E-rijbewijs), aan iemand die vaak met een trailer met paarden rijdt (en van wie jij vindt dat hij/zij netjes rijdt) om je dat te leren. Rijd eerst met deze persoon mee terwijl hij/zij een paard vervoert en rij daarna zelf met die persoon naast je. Laat je ook een stukje "vervoeren" staand op handen en voeten in de trailer over een bochtig parcours. Dan snap je een beetje wat een paard doormaakt ;)
80% van de laadproblemen bij paarden in trailers komt volgens mij door slechte vervoerservaringen van het paard in het verleden .......

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:09

Sizzle schreef:
De standaard Humbaur heeft een belachelijk laag laadgewicht vond ik, amper 2 volwassen paarden.
Voor meer laadvermogen werd het meteen duur.

Kimmetje, geen idee, ik ben verhuist.

vond 1600 kg voor een 1,5 meer dan genoeg (incl eigen gewicht van 720).
Je hebt (of had) ook van 200 idd, die is voor paarden minder geschikt lijkt me. Maar die zag ik niet echt meer op sites/aanbieding terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:17

De 2 paards bedoel ik, sorry voor de verwarring. Iets van krap 1200 laadvermogen voor de betaalbare variant.
De 1400 variant was dan gelijk 7-8000 euro. Voor mijn Ifor 511 heb ik net iets iets boven 5000 betaald, kwamen alleen nog kosten bij voor invoeren (zwitserland) en 100 kmh toelating (extra schokbrekers).

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:20

Ik heb de bockman Aluminium en Aluminium bodem met polyester kap erop super trailer.
Maar hij weegt echt wel wat..en dat voor anderhalf paards maar zou hem niet willen ruilen voor een lichtere trailer hij ligt als een huis achter de auto.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:22

Edit: even vergeten dat ik maar 8% btw betaal, in NL zal je met de hb511 wel over de 6000 zitten. :+

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:22

1200 voor 2 paarden is inderdaad niet ruim!
De ifor 1,5 paards vin dik overigens qua ruimte vrij klein, dat was zelfs de dealer wel met me eens dat die voor die van mij niet zo geschikt was. Dus daar moet je bij het uitzoeken ook nog misschien wel even aan denken.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:23

Ineke2 schreef:
Ik investeer liever in een trailer die goed blijft dus als hij wat duurder is, dan spaar ik gewoon wat langer. Dat heb ik dan liever dan goedkoop = duurkoop...

Kou deert mijn Ijslander niet echt :) ik zal dan ook een fleecedeken opdoen of een waterdichte deken met fleecelaag als er op de dag dat ik wegga regent of veel regen / kou word verwacht.

Precies mijn idee, op beide punten!
Zeker aan te raden, ik vind het nog mooi ook! Ik geloof dat het nadeel van polyester is, dat het kan gaan splinteren mocht je een ongeluk hebben. Daar ga je natuurlijk niet van uit, maar toch.
De mijne heeft trouwens ook nog een asociaal ruime zadelkamer;
Afbeelding
Mijn Ikea krukje om mijn kasteel te betreden, past er mooi in bij het zadel, dekje, transportbeschermers, etc.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:26

pjotrg schreef:
Met een E-rijbewijs heb je meer mogelijkheden en hoef je niet zo te plussen en te minnen met kilos.
Een stevige trekauto is aan te raden. Voor mij is dat: Auto zwaarder dan TMM trailer en op kenteken ook toegelaten om die massa te trekken (let ook op het toegestane gewicht van de trakhaak zelf....!!).

Bij E-rijbewijs leer je met een zwaardere aanhanger rijden, maar de meeste instructeurs en examinatoren hebben nog nooit met levende have achterin gereden en hebben geen idee wat dat inhoudt. Mijn tip: vraag, na het halen van het E-rijbewijs (of zelfs zonder het E-rijbewijs), aan iemand die vaak met een trailer met paarden rijdt (en van wie jij vindt dat hij/zij netjes rijdt) om je dat te leren. Rijd eerst met deze persoon mee terwijl hij/zij een paard vervoert en rij daarna zelf met die persoon naast je. Laat je ook een stukje "vervoeren" staand op handen en voeten in de trailer over een bochtig parcours. Dan snap je een beetje wat een paard doormaakt ;)
80% van de laadproblemen bij paarden in trailers komt volgens mij door slechte vervoerservaringen van het paard in het verleden .......

Eens met keuze van trekauto en trailer. Gelukkig is dat met mijn combinatie ook nog het geval. Tmm auto 1950 kilo, trekvermogen 1500, trailer tmm 1600, teruggekeurd op 1500.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:27

Ja die sirius trailers zijn ook zo mooi :)! Elke keer als ik ze op een evenement zie, sta ik er weer bij te kwijlen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:36

Dat splinteren van polyester vind ik echt eng.
Ook al te vaak gezien helaas.
Dan heb ik toch liever dat de hele wand eruit komt

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:42

Een kleine toevoeging, vrij jonge houten trailers ruilen betrekkelijk goed in omdat de houtprijs afgelopen jaren is gestegen. Ik heb onlangs mijn tweepaards houten humbaur ingeruild en in 4 jaar iets meer dan 500 afgeschreven. Dat vond ik heel redelijk. Nu een tweepaards sirius alu, met de megazadelkamer waar ook bij de ikea trap bij in past :). De verkoper zei wel dat alu iets gehoriger is voor t paard, maar door trapbescherming te monteren schijnt dit minder te zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:43

Wij hebben een trailer helemaal op maat laten bouwen voor de mensport. Geheel van Aluminium.
De trailer weegt 1500kg, maar 100 kg zwaarder dan de trailer waar de menwagen voorop kon staan.
Dus totaal niet zwaar voor onze flink grote trailer. Scheelt wel dat ie niet heel hoog is, kan bijv geen flink paard in maar alleen pony's.

Onze trailer:
Afbeelding
Dan passen hier 3 pony's en 2 menwagens in, en zit vooraan (helemaal rechts net van de foto af) een zadel/tuigkamer.
Afbeelding

Hebben nu voor buitenlandse wedstrijden ook zo een systeem eraan laten maken bij Hati zodat we luifel en stalletjes hebben.
Afbeelding

Trailer is ook gemaakt door Marsman-Hati, die maakt alles naar wens.

Wij zijn ontzettend blij met de aluminium trailer en zou niet anders meer willen, het is stevig, word niet te warm binnen in de trailer en niet meer bang te zijn voor hout-rottende bodems.
Nadelen nog niet echt gevonden...

Tegenwoordig komen er wel meer alu-trailers, dat is wel top, wat ook wat mooier voor de prijs word hopelijk.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:52

Zo wat een gaaf ding..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:01

Zohee, dat is gaaf !

Maar een beetje overdreven voor mijn recreatieve gebruik ben ik bang :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:04

Nou dat ziet er wel heel comfi uit zeg!

Nu ik die aanbieding zie (zal vast nog wel een keer komen) zit ik gelijk weer te twijfelen of ik die van mij voor de opknap/beurt en kap verhogen zal gaan of de mijne verkopen en dan een nieuwe. Bestaan er ook sites om je trailer te laten taxeren :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 21:05

Wow dat is een mooi ding! Zeker dat je zo gewoon een stal hebt. Ideaal!

Maar ik heb genoeg aan max een 1,5 paards :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 21:14

Ineke2 schreef:
Wow dat is een mooi ding! Zeker dat je zo gewoon een stal hebt. Ideaal!

Maar ik heb genoeg aan max een 1,5 paards :D

Hij maakt alles naar wens, dus ook een 1,5 paards. Wat daar de prijzen van zijn kan ik niet zeggen, maar je kunt hem natuurlijk altijd een berichtje sturen voor een prijsindicatie. Hij heeft ook bockmann en ifor en dus zijn eigen merk.

Humbaur ook zelf gehad jaren geleden een 2 paards, maar was geen aluminium, kan me wel herinneren dat we er veel plezier van hebben gehad wbt het merk/kwaliteit.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:01

racebiet schreef:
Een kleine toevoeging, vrij jonge houten trailers ruilen betrekkelijk goed in omdat de houtprijs afgelopen jaren is gestegen. Ik heb onlangs mijn tweepaards houten humbaur ingeruild en in 4 jaar iets meer dan 500 afgeschreven. Dat vond ik heel redelijk. Nu een tweepaards sirius alu, met de megazadelkamer waar ook bij de ikea trap bij in past :). De verkoper zei wel dat alu iets gehoriger is voor t paard, maar door trapbescherming te monteren schijnt dit minder te zijn.

Bij hout ook wel interessant om regelmatig in te ruilen wanneer de inruilwaarde nog goed is. Prima systeem, ik ben zelf liever wat langer zoet met 1 trailer.
Haha, fijne trailer he, ook zo'n groot deurtje in de zadelkamer en groomdeurtje ook heel ruim. Ik ben er heel blij mee in ieder geval.
Oh, en vergeet niet de magneten om de deurtjes open te houden!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:02

MelanieB schreef:
Wij hebben een trailer helemaal op maat laten bouwen voor de mensport. Geheel van Aluminium.
De trailer weegt 1500kg, maar 100 kg zwaarder dan de trailer waar de menwagen voorop kon staan.
Dus totaal niet zwaar voor onze flink grote trailer. Scheelt wel dat ie niet heel hoog is, kan bijv geen flink paard in maar alleen pony's.

Onze trailer:
[ Afbeelding ]
Dan passen hier 3 pony's en 2 menwagens in, en zit vooraan (helemaal rechts net van de foto af) een zadel/tuigkamer.
[ Afbeelding ]

Hebben nu voor buitenlandse wedstrijden ook zo een systeem eraan laten maken bij Hati zodat we luifel en stalletjes hebben.
[ Afbeelding ]

Trailer is ook gemaakt door Marsman-Hati, die maakt alles naar wens.

Wij zijn ontzettend blij met de aluminium trailer en zou niet anders meer willen, het is stevig, word niet te warm binnen in de trailer en niet meer bang te zijn voor hout-rottende bodems.
Nadelen nog niet echt gevonden...

Tegenwoordig komen er wel meer alu-trailers, dat is wel top, wat ook wat mooier voor de prijs word hopelijk.

Zo, dat is handig zeg!!
Ik zou alleen mijn kasteel moeten vierendelen als ie daarin moet passen. Maar ziet er heel stoer uit met de pony's zo. Praktisch ook met die stalletjes.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:22

Hahaha, ja hij is wel echt gemaakt op de ponys, ook qua hoogte hihi. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:23

Alu is echt niet zaligmakend en kan wel degelijk rotten. Een slecht onderhouden alu trailer rot net zo snel weg als een goede houten trailer die altijd buiten staat. Urine in combi met contactcorrosie zijn de grootste boosdoeners. Zo kan je alu niet zomaar vast zetten met verzinkte of rvs bouten. Die metalen reageren met elkaar waardoor die punten zwakker worden. Tel daar externe factoren zoals urine en regen bij op en het gaat allemaal wat sneller dan de meeste mensen denken.

Aluminium kent net zoals ijzer/staal een proces als oxidatie/roest waardoor het heel langzaam weg vreet. Alu trailers zijn zo duur, omdat deze gecoat worden en als het echt goed gedaan wordt ook nog geisoleerd gemonteerd tegen contactcorrosie.

Maar ook en alu trailer heeft dus onderhoud en zorg nodig!