Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[naam] schreef:Sleeper schreef:Misschien mag je op je nieuwe stal wat minder huur betalen omdat je zelf hooi hebt meegenomen?
Dat kan wel, maar doordat het oud hooi is voer ik het liever niet aan mijn pony(minder voedzaam).
[naam] schreef:meggiemeg schreef:Een mondelinge afspraak is ook bindend.
De staleigenaar heeft aan je gevraagd hoeveel hooi hij voor je in moet kopen, jij hebt gezegd zoveel en hij heeft zich aan de afspraak gehouden om dat voor jou in te kopen. Heb je er van te voren bijgezegd dat het afhankelijk is van de kwaliteit of je het af gaat nemen? Zo nee dan ben je het haast wel verplicht af te nemen vind ik.
Wat betreft een opzegtermijn; je betaald per maand dus dat maakt het eigenlijk ook automatisch een maand opzegtermijn.
Persoonlijk zou ik de eer aan mezelf houden en het netjes afhandelen, je weet maar nooit waar je elkaar weer voor nodig hebt en het paardenwereldje is klein, praten doen mensen graag en als je iets netjes afhandeld valt er niets te zeggen.
Daar heb je zeker gelijk in. Doordat ik wist dat hij voor iedereen ging kopen en het even tussendoor een vraag was(hij kwam even naar me toe en vroeg hoeveel ik er deze winter nodig had, dus ik antwoord zonder over kwaliteit na te denken oid). Hij vindt het zelf heel goed hooi dus toen ik naar hem toe kwam dat ik het hooi wel erg oud vond (toen het er al lag) zei hij 'nee hoor, dit is heel goed hooi'. Vandaar kan ik daar niet zoveel over zeggen, behalve dat het voor mijn pony niet goed werkt.
Je laatste zinnen(alinea)ben ik het dus ook mee eens. Daarom blijf ik gewoon tot eind september. Het enige wat ik dus wil weten is hoe ik het hooi kwijtraak of wat jullie zouden doen in deze situatie. Toen hij vroeg hoeveel ik er wilde hebben, durfde ik niet te zeggen tegen hem dat ik evt zou verhuizen en dus misschien het hooi niet nodig had. Stom. Ik had er wat meer over na moeten denken. Maar goed, het valt nu niet terug te draaien.
rina schreef:[naam] schreef:Dat is zeker waar, maar wat doe je met hooi wat je eigenlijk niet wilt gebruiken? Dat is mijn vraag; hoe kan ik dit oplossen met beide partijen tevreden?
Ik zou in ieder geval mijn huidige stalgenootjes vragen of die wat van je over willen nemen. Mss zit daar iemand tussen die nog wel wat meer hooi zou willen. En de rest via MP oid verkopen. Wat safina al schrijft, er zijn echt wel mensen te vinden die graag niet voedzaam hooi willen.
joyce83 schreef:Ik zou hem vragen wat hij wilt en kijken wat voor jullie samen werkt.
- je kan hem het hooi betalen, verder zijn probleem wat hij ermee doet, jij geld kwijt.
- je koopt het hooi, zorgt er zelf voor dat je het verkocht krijgt (wel opletten dat er dan dus andere mensen op zijn terrein gaan komen om hooi af te nemen)
- Hij gaat het zelf verkopen, jij neemt alleen de pakken over welke je nu nog voert. Aan hem de keuze om het aan externen of de pensionklanten te verkopen.
- je betaalt de helft en hij verkoopt het door. Jij betaalt een deel voor de moeite en hij kan wat extra vangen.
[naam] schreef:bigone schreef:Als je daar toch snel weg wil dan bied je hem 150 euro en per direct opstappen. Heeft hij de kosten niet meer en hij kan het hooi, wat in principe van hem is zelf weer verkopen.
Het hooi kost 225 euro. Hij kent ons adres en ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat er dan een heel lang verhaal achter komt...
Azmay schreef:Iris82 schreef:Vergeet niet dat het een aanbod is.Zorg ervoor dat je je argumenten van te voren bedacht (en evt op papier hebt) en onderhandel. Het is geen wet van meden en perzen, het is een poging om in een open gesprek elkaar tegemoet te komen.
Zijn die € 225,- de werkelijke kosten die hij eraan gehad heeft, of zit daar nog een stukje winst aan vast?
225 is 3,75 per baal, geen idee hoe groot ze zijn en wat de prijs in de omgeving is maar ik vind bij mij in de buurt geen baaltjes duurder dan 3 euro.
Lijkt me inderdaad wel de moeite om eens te kijken of onderhandelen mogelijk is. Als hij je echt boos krijgt en weg jaagt heeft hij zelf ook een probleem.
VivaByoux schreef:Niet alles gelezen maar je hebt een opzegtermijn zeg je. Betaal voor die maand gewoon je kosten, maar in de tussentijd kun je echt wel je pony verplaatsen! Als je bang bent dat je gezeur krijgt kun je evt nog doen alsof je op buitenrit gaat en hem dan een eindje verderop opladen. Je spullen evt dagen van te voren beetje bij beetje naar huis nemen onder het mom schoonmaken.
Een stalhouder die je intimideerd en dwingt voor slecht hooi te betalen zou ik echt niet accepteren. En ik zou al zeker niet betalen voor dat hooi. Daar waren geen afspraken over gemaakt, dan verkoopt hij het toch lekker zelf maar weer? Jij wilt het niet en jij hoeft het dus ook niet.
JoskaH schreef:Dat is inderdaad ook waar ik op hoop. Helaas hebben veel mensen al hooi gekocht voor komende winter. Ik moet ook nog even foto's maken voor de advertentie en ik zal hem vanmiddag ook op de Bokt-markt zetten. Hopelijk krijg ik dan binnen die anderhalve maand reacties.
JoskaH schreef:Sclimpre schreef:Je kan eens een baaltje wegen, de gemiddelde prijs per kg opzoeken en voorstellen het hooi voor die prijs te nemen.
Dankjewel. Ik ga er vanavond heen, ik zal foto's nemen en overleggen met de staleigenaar(als ik durf in mijn eentje)
vrouwke schreef:Wij maaien zelf en als we teveel hebben worden ze hier verkocht voor 2,50.
Lynn_Nikita schreef:Ik betaal ook minimal 3.50. 2 maanden geleden vroegen ze hier zelfs 5/6 euro per baal en 100 voor een grote (tijdens de natte periode waarin niemand kon hooien) en Limburg is nu niet de duurste hooi provincie
safina schreef:vrouwke schreef:Wij maaien zelf en als we teveel hebben worden ze hier verkocht voor 2,50.
Verkoop je ze uit het land of uit de opslag? Ik kan ze hier uit het land voor die prijs ook wel krijgen. Maar uit de opslag ben ik snel een euro meer kwijt. En namate de winter vordert en de prijzen oplopen kan dat nog duurder worden. En ik woon buiten de randstad. In de randstad zal het nog wel duurder zijn.
kiki1976 schreef:Vind het een beetje 2 kanten op gaan.
Aan de ene kant zeg ik, hij komt met de vraag "hoeveel denk je er nodig te hebben"?
Nu je weg gaat verwacht hij dat je alles overkoopt.
Maar wat had hij gedaan als je er bv veel minder gebruikte of als je paard plotseling was overleden? Had hij je dan ook verplicht om alles af te nemen?
Aan de andere kant, jij maakt een schatting en hij besteld het....