Miscommunicatie over hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:33

Azmay waar kun jij ze zo goedkoop vinden? Betaal ook al snel over de 4 euro voor klein pakje, wel bezorgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:33

Je kan eens een baaltje wegen, de gemiddelde prijs per kg opzoeken en voorstellen het hooi voor die prijs te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:34

[naam] schreef:
Sleeper schreef:
Misschien mag je op je nieuwe stal wat minder huur betalen omdat je zelf hooi hebt meegenomen?

Dat kan wel, maar doordat het oud hooi is voer ik het liever niet aan mijn pony(minder voedzaam).

Even pragmatisch bekeken: 60 baaltjes niet-voedzaam hooi kom je nog wel eens vanaf. Mensen met pony's die gevoelig zijn voor bevangenheid of overgewicht zijn daar nog wel eens naar op zoek....[/quote]

Dat is inderdaad ook waar ik op hoop. Helaas hebben veel mensen al hooi gekocht voor komende winter. Ik moet ook nog even foto's maken voor de advertentie en ik zal hem vanmiddag ook op de Bokt-markt zetten. Hopelijk krijg ik dan binnen die anderhalve maand reacties.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:37

Niet alles gelezen maar je hebt een opzegtermijn zeg je. Betaal voor die maand gewoon je kosten, maar in de tussentijd kun je echt wel je pony verplaatsen! Als je bang bent dat je gezeur krijgt kun je evt nog doen alsof je op buitenrit gaat en hem dan een eindje verderop opladen. Je spullen evt dagen van te voren beetje bij beetje naar huis nemen onder het mom schoonmaken.
Een stalhouder die je intimideerd en dwingt voor slecht hooi te betalen zou ik echt niet accepteren. En ik zou al zeker niet betalen voor dat hooi. Daar waren geen afspraken over gemaakt, dan verkoopt hij het toch lekker zelf maar weer? Jij wilt het niet en jij hoeft het dus ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:37

[naam] schreef:
meggiemeg schreef:
Een mondelinge afspraak is ook bindend.
De staleigenaar heeft aan je gevraagd hoeveel hooi hij voor je in moet kopen, jij hebt gezegd zoveel en hij heeft zich aan de afspraak gehouden om dat voor jou in te kopen. Heb je er van te voren bijgezegd dat het afhankelijk is van de kwaliteit of je het af gaat nemen? Zo nee dan ben je het haast wel verplicht af te nemen vind ik.
Wat betreft een opzegtermijn; je betaald per maand dus dat maakt het eigenlijk ook automatisch een maand opzegtermijn.
Persoonlijk zou ik de eer aan mezelf houden en het netjes afhandelen, je weet maar nooit waar je elkaar weer voor nodig hebt en het paardenwereldje is klein, praten doen mensen graag en als je iets netjes afhandeld valt er niets te zeggen.

Daar heb je zeker gelijk in. Doordat ik wist dat hij voor iedereen ging kopen en het even tussendoor een vraag was(hij kwam even naar me toe en vroeg hoeveel ik er deze winter nodig had, dus ik antwoord zonder over kwaliteit na te denken oid). Hij vindt het zelf heel goed hooi dus toen ik naar hem toe kwam dat ik het hooi wel erg oud vond (toen het er al lag) zei hij 'nee hoor, dit is heel goed hooi'. Vandaar kan ik daar niet zoveel over zeggen, behalve dat het voor mijn pony niet goed werkt.
Je laatste zinnen(alinea)ben ik het dus ook mee eens. Daarom blijf ik gewoon tot eind september. Het enige wat ik dus wil weten is hoe ik het hooi kwijtraak of wat jullie zouden doen in deze situatie. Toen hij vroeg hoeveel ik er wilde hebben, durfde ik niet te zeggen tegen hem dat ik evt zou verhuizen en dus misschien het hooi niet nodig had. Stom. Ik had er wat meer over na moeten denken. Maar goed, het valt nu niet terug te draaien.

Dat is het punt wat de een mooi hooi vindt hoeft een ander niet te vinden.
Blijf eerlijk naar de staleigenaar toe, geef aan dat het hooi niet goed is voor jouw pony en dat je alleen de afgenomen baaltjes wilt betalen en dat als het zo goed hooi is het geen punt moet zijn dat het blijft liggen voor een eventuele volgende huurder of de huidige pensionklanten. Kijk eens wat hij dan zegt. Zeg tevens dat je het niet mee kunt nemen naar de nieuwe stal omdat zij hun eigen ruwvoer hebben en geen opslag voor derden hebben.[/quote]

Inderdaad. Helaas heb ik dit soort voerproblemen al vaker gehad met de eigenaar. Hij heeft vroeger dravers gefokt en denkt daarom elke keer dat al zijn kennis ook op de mijne van toepassing is. Zoals 'nee hoor, jouw pony ziet er goed uit voor een draver(plukkerige vacht en dun)' en dan denk ik, ja, maar niet voor een pony of paard! Dat soort gesprekken heb ik dus ook over hooi gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:38

rina schreef:
[naam] schreef:
Dat is zeker waar, maar wat doe je met hooi wat je eigenlijk niet wilt gebruiken? Dat is mijn vraag; hoe kan ik dit oplossen met beide partijen tevreden?

Ik zou in ieder geval mijn huidige stalgenootjes vragen of die wat van je over willen nemen. Mss zit daar iemand tussen die nog wel wat meer hooi zou willen. En de rest via MP oid verkopen. Wat safina al schrijft, er zijn echt wel mensen te vinden die graag niet voedzaam hooi willen.

Dat ga ik inderdaad proberen. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:40

joyce83 schreef:
Ik zou hem vragen wat hij wilt en kijken wat voor jullie samen werkt.
- je kan hem het hooi betalen, verder zijn probleem wat hij ermee doet, jij geld kwijt.
- je koopt het hooi, zorgt er zelf voor dat je het verkocht krijgt (wel opletten dat er dan dus andere mensen op zijn terrein gaan komen om hooi af te nemen)
- Hij gaat het zelf verkopen, jij neemt alleen de pakken over welke je nu nog voert. Aan hem de keuze om het aan externen of de pensionklanten te verkopen.
- je betaalt de helft en hij verkoopt het door. Jij betaalt een deel voor de moeite en hij kan wat extra vangen.

Dankjewel. Ga ik even bespreken met ouders en eigenaar. Ik heb zelf niet zomaar geld klaarligge, mijn ouders zouden het moeten voorschieten. Het onhandige van 14 zijn en een pony hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:41

[naam] schreef:
bigone schreef:
Als je daar toch snel weg wil dan bied je hem 150 euro en per direct opstappen. Heeft hij de kosten niet meer en hij kan het hooi, wat in principe van hem is zelf weer verkopen.

Het hooi kost 225 euro. Hij kent ons adres en ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat er dan een heel lang verhaal achter komt...

Vergeet niet dat het een aanbod is. :) Zorg ervoor dat je je argumenten van te voren bedacht (en evt op papier hebt) en onderhandel. Het is geen wet van meden en perzen, het is een poging om in een open gesprek elkaar tegemoet te komen.

Zijn die € 225,- de werkelijke kosten die hij eraan gehad heeft, of zit daar nog een stukje winst aan vast?[/quote]

Dat is waar. Ik weet niet zeker of het 3,50 of 3,75 per baal is, vraag ik vanavond aan hem. Ik ga van de hogere prijs uit om problemen te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:43

Azmay schreef:
Iris82 schreef:
Vergeet niet dat het een aanbod is. :) Zorg ervoor dat je je argumenten van te voren bedacht (en evt op papier hebt) en onderhandel. Het is geen wet van meden en perzen, het is een poging om in een open gesprek elkaar tegemoet te komen.

Zijn die € 225,- de werkelijke kosten die hij eraan gehad heeft, of zit daar nog een stukje winst aan vast?

225 is 3,75 per baal, geen idee hoe groot ze zijn en wat de prijs in de omgeving is maar ik vind bij mij in de buurt geen baaltjes duurder dan 3 euro.
Lijkt me inderdaad wel de moeite om eens te kijken of onderhandelen mogelijk is. Als hij je echt boos krijgt en weg jaagt heeft hij zelf ook een probleem.

Waar woon jij dan? Zou ik ook wel willen. Als je niet groot inkoopt betaal je voor dit soort baaltjes 4,50, voor de groenere baaltjes die ik graag neem 5 euro.

Dankjewel voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:44

Sclimpre schreef:
Je kan eens een baaltje wegen, de gemiddelde prijs per kg opzoeken en voorstellen het hooi voor die prijs te nemen.

Dankjewel. Ik ga er vanavond heen, ik zal foto's nemen en overleggen met de staleigenaar(als ik durf in mijn eentje :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:47

VivaByoux schreef:
Niet alles gelezen maar je hebt een opzegtermijn zeg je. Betaal voor die maand gewoon je kosten, maar in de tussentijd kun je echt wel je pony verplaatsen! Als je bang bent dat je gezeur krijgt kun je evt nog doen alsof je op buitenrit gaat en hem dan een eindje verderop opladen. Je spullen evt dagen van te voren beetje bij beetje naar huis nemen onder het mom schoonmaken.
Een stalhouder die je intimideerd en dwingt voor slecht hooi te betalen zou ik echt niet accepteren. En ik zou al zeker niet betalen voor dat hooi. Daar waren geen afspraken over gemaakt, dan verkoopt hij het toch lekker zelf maar weer? Jij wilt het niet en jij hoeft het dus ook niet.

Helaas hadden we wel al afspraken gemaakt over het hooi. Ik had alleen niet helemaal door dat ik er zo aan vast zat. Ik vang sommige dingen ook heftiger op dan het is hoor, het is niet per se intimiderend, meer heel erg neerbuigend naar mij, mijn kennis en pony. Dit geeft mij een naar gevoel. Ik zou graag betalen en alsnog 1 september weggaan, maar ik mag geen dubbel stalgeld betalen(dit zouden mijn ouders moeten voorschieten). Wel bedankt voor je ideeën!

Sleeper

Re: Miscommunicatie over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:48

Ik zou het overleggen aan je ouders overlaten. Dan voorkom je dat je overbluft kan worden, per ongeluk dingen toezegt etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:51

Sleeper schreef:
Ik zou het overleggen aan je ouders overlaten. Dan voorkom je dat je overbluft kan worden, per ongeluk dingen toezegt etc.

Jep, daarom liever een ouder (mee) vanavond. Ik laat horen hoe het is gegaan als we hebben overlegd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:58

Vind het een beetje 2 kanten op gaan.
Aan de ene kant zeg ik, hij komt met de vraag "hoeveel denk je er nodig te hebben"?
Nu je weg gaat verwacht hij dat je alles overkoopt.
Maar wat had hij gedaan als je er bv veel minder gebruikte of als je paard plotseling was overleden? Had hij je dan ook verplicht om alles af te nemen?

Aan de andere kant, jij maakt een schatting en hij besteld het....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:03

JoskaH schreef:
Dat is inderdaad ook waar ik op hoop. Helaas hebben veel mensen al hooi gekocht voor komende winter. Ik moet ook nog even foto's maken voor de advertentie en ik zal hem vanmiddag ook op de Bokt-markt zetten. Hopelijk krijg ik dan binnen die anderhalve maand reacties.

Ik zou ze ook op marktplaats zetten. Ik denk dat de meeste mensen daar zoeken voor hooi en niet op bokt. En nog een tip: bied alles in 1 koop aan. Tenzij je allemaal mensen over de vloer wilt die een paar baaltjes komen halen natuurlijk.

En vraag aan de eigenaar van de stal even wat info: eerste snit, tweede snit? Wanneer geoogst? Onbemest land of bemest land (ik neem aan onbemest als het arm is)? Weide jacobskruiskruidvrij? Droog in de baal gegaan?

En benadruk vooral de voordelen. Dat het voor jouw paard geen geschikt hooi is, maakt het natuurlijk nog niet ongeschikt hooi voor elk paard. (Tenzij het vies, stoffig, schimmelig en broeierig is natuurlijk. Dan is het echt troep. ;) ) Bijvoorbeeld: "Paard gevoelig voor bevangenheid of overgewicht? Dit is je kans! Nu te koop: kleine balen mooi, langstengelig hooi. Eerste snit, geoogst in juni 2016. Van onbemeste weide en droog geoogst. Nog 60 stuks over, dus wees er snel bij. Alles in 1 koop.
:D

JoskaH schreef:
Sclimpre schreef:

Dankjewel. Ik ga er vanavond heen, ik zal foto's nemen en overleggen met de staleigenaar(als ik durf in mijn eentje :o )

Misschien is het geen gek idee om een volwassene mee te nemen? Dan dimt hij misschien een beetje.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 11:16

Ik zou over je opzegtermijn onderhandelen. Jij koopt het hooi en vertrekt eind augustus, klaar. Hij mag je niet dwingen om nog een maand te betalen terwijl je ergens anders een stal hebt gereserveerd. Vooral omdat er geen contract is getekend...hij heeft geen been voor op te staan + dat stalhouders vaak hun afspraken niet meer nakomen wat betreft verzorging als ze toch weten dat de klant vertrekt.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:21

Hoe kan jij als 14 jarige hooi bestellen?
Jij betaald dat toch niet, maar je ouders?

Ik zou als ik jou was je ouders contact met hem op laten nemen en dit regelen
Tenslotte zijn het jouw ouders die betalen moeten, was netter geweest als hij ook dit met jouw ouders had geregeld lijkt mij.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:31

Vraag anders waar hij de balen gekocht heeft. Soms willen voerhandelaren de boel wel terugkopen, dan ben je van het gedoe af. Verder moet je een opzegtermijn afspreken als je er gaat staan en niet achteraf. Ken zat stallen waar je elke dag per maand weg kan en het resterende geld gewoon nog terugkrijgt ook.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:40

Wij maaien zelf en als we teveel hebben worden ze hier verkocht voor 2,50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:45

vrouwke schreef:

Verkoop je ze uit het land of uit de opslag? Ik kan ze hier uit het land voor die prijs ook wel krijgen. Maar uit de opslag ben ik snel een euro meer kwijt. En namate de winter vordert en de prijzen oplopen kan dat nog duurder worden. En ik woon buiten de randstad. In de randstad zal het nog wel duurder zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:06

Ik betaal ook minimal 3.50. 2 maanden geleden vroegen ze hier zelfs 5/6 euro per baal en 100 voor een grote (tijdens de natte periode waarin niemand kon hooien) en Limburg is nu niet de duurste hooi provincie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:17

Lynn_Nikita schreef:
Ik betaal ook minimal 3.50. 2 maanden geleden vroegen ze hier zelfs 5/6 euro per baal en 100 voor een grote (tijdens de natte periode waarin niemand kon hooien) en Limburg is nu niet de duurste hooi provincie

€2,50 is ook echt een uitzondering. Dat is dan hooi van iemand die ik ken en die geen opslag heeft, dus er meteen vanaf moet. Als ik zelf kleine baaltjes zou persen, zou ik er meer voor vragen. :P Gelukkig heb ik dit jaar, ondanks het weer, zelf fantastisch kunnen hooien. Ik denk niet dat ik nog bij hoef te kopen.

Maar TS, dan weet je een beetje hoe de prijzen liggen. Hoewel ik niet goed weet wat je in de Randstad betaalt...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:13

Ik ken ook stallen waar het anders gaat met hooi/stro. Op onze vorige stal kon je kiezen of je mee wilde doen met stro-inkoop. Ik deed dat niet (wilde vlas in m'n stallen), maar een vriendin wel. Ze heeft eind van de zomer betaald voor het hele winterseizoen op basis van een (ruime) schatting. De staleigenaar regelde elke keer dat de fouragehandelaar de zolder weer vol zette als die leeg was en betaalde ook de rekening. Eind van het stalseizoen werden alle kosten verrekend. Meestal krijg je dan geld terug (of betaal je dat bedrag het volgende seizoen minder). Die vriendin verhuisde eind maart naar een andere stal en had dus in april en mei geen stro meer nodig. Dit is keurig verrekend in de jaarafrekening.
Tijdens hetzelfde stalseizoen zijn er ook nieuwe mensen op die stal gekomen; die betaalden een stro-bedrag naar rato (dus voor het verwachte aantal maanden dat ze nog stro nodig zouden hebben).

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:36

safina schreef:
vrouwke schreef:

Verkoop je ze uit het land of uit de opslag? Ik kan ze hier uit het land voor die prijs ook wel krijgen. Maar uit de opslag ben ik snel een euro meer kwijt. En namate de winter vordert en de prijzen oplopen kan dat nog duurder worden. En ik woon buiten de randstad. In de randstad zal het nog wel duurder zijn.

Uit de opslag.
Dan denk ik dat wij ook eens met de prijs omhoog moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 17:35

kiki1976 schreef:
Vind het een beetje 2 kanten op gaan.
Aan de ene kant zeg ik, hij komt met de vraag "hoeveel denk je er nodig te hebben"?
Nu je weg gaat verwacht hij dat je alles overkoopt.
Maar wat had hij gedaan als je er bv veel minder gebruikte of als je paard plotseling was overleden? Had hij je dan ook verplicht om alles af te nemen?

Aan de andere kant, jij maakt een schatting en hij besteld het....

Dat is inderdaad ook zo.