Veulen, trailer , help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Veulen, trailer , help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:20

Soms heeft een trailerbedrijf een veulen rek te huur.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:02

Hier pas met spoed een veulen op moeten halen. De afspraak stond gepland voor twee weken later.

Nu was dit een wat kleiner veulen en hebben we de stangen erin gelaten. Veulen los erin, zeiltje/klep dicht en rijden maar. Na 3 kwartier zonder enig schrammetje uit de trailer. Stond alleen aan de andere kant meer niet. Voor een groter veulen zou ik wel de stangen etc. eruit halen.

Wij dachten ook dat het een heel probleem zou worden. Maar totaal voor niets druk gemaakt. Laden en gelijk gaan rijden. Uiteraard heel rustig.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:20

Wij hebben vaker veulens van 5-7 maanden vervoerd. Altijd alleen, op een tweepaardstrailer. Tussenschot eraf halen, voor- en achterstangen eraf halen. Wat stro of zaagsel erop. En laden maar. Los erop laten, niet vastzetten want dat kennen ze nog niet. Zeil of trailerklep dichtmaken. Nooit problemen mee gehad.
Eventueel van te voren iets rustgevende geven.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:26

De mijne ging naar de opfok in een giga trailer. Vriendin van me bleef erbij ik durfde dat niet hij was aan het draven :(
Na 5 weken opfok was mijn veulen zodanig afgevallen dat ik besloot om hem naar huis te halen.
Mijn oude ruin meegenomen in een 2 paards schot er gewoon in gelaten. Daar aan gekomen paarden kennis laten maken en ik hoopte dat ik met 2 kon oplopen.
Helaas pindakaas....oude paard erop gezet en veulen met voer gelokt.
Stang dicht, klep dicht en bovenklep dicht en rijden.
Zo rustig mogelijk gereden en zo weinig mogelijk gestopt...uitrollen bij stoplicht.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:30

Is het dan ook verstandig snelweg te vermijden? Ivm file

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:53

Lovemyponys5 schreef:
Is het dan ook verstandig snelweg te vermijden? Ivm file

Als je dat in kunt schatten: ja! Niet in de file gaan staan.
Aan de andere kant: een weg binnendoor met hopeloos veel rotondes is ook niet prettig.
Dus toch maar snelweg, maar midden overdag of 's avonds rijden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:54

Ik zet ook nog even een stipje. Gezien we straks ook even moeten kijken hoe we mijn merrieveulen naar de opfok gaan brengen.
Moeder meenemen lijkt me inderdaad voor de terugweg geen goed idee. Merrie + veulen zijn begin deze maand wel naar de keuring geweest. Toen heeft het veulen gewoon aan haar eigen kant vastgestaan, was super braaf en stond ook nog keurig vast bij aankomst. Maar als ze net bij haar moeder afkomt is het natuurlijk een ander verhaal.

Nou heb ik een beetje m'n twijfels bij alle stangen eruit. Dan heb je alleen maar een (voor een ponyveulen zeker) gigantische ruimte, met veel minder steun. Andere optie zou misschien zijn om m'n andere merrie ernaast te zetten. Haar veulen wordt al eerder gespeend, dus die heeft dan niet die stress. Wel heeft het veulen daar al de hele zomer bij in de wei gelopen, dus ze kennen elkaar wel.
Gezien het wel weg zijn bij haar moeder, wou ik haar dan niet vast zetten i.v.m. evt. paniek. En eventueel stropakken voor de pony's, zodat ze echt in haar "stand" moet blijven staan zeg maar.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:47

Aniek: Je veulen zal steun zoeken aan de kanten. Die van ons stond met zijn neus tegen de rijrichting in aan één zijde van de trailer. Ik denk (maar een paard kan helaas niet praten) dat ze de ruimte fijn vinden. Ze kunnen dan zelf uitzoeken wat fijn is zonder gedwongen te worden. Dat dwingen doe je wel met vastzetten of het tussenschot er in te laten. En dwang is paniek bij die kleintjes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:53

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:10

en als je ze naast hun moeder wilt zetten in een tweepaardstrailer? Moeder aan 1 kant met stang voor en achter. Kan het veulen dan los of moet hij vast?
We zijn een beetje aan het oefenen met ons veulen en hij heeft er al kennis mee gemaakt, maar een paar stappen verder willen we hem een keer meenemen met zijn moeder in een tweepaardstrailer.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:40

Vast zetten in een trailer kan alleen als ze dat buiten de trailer al hebben geleerd
Want anders is het niet veilig

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:48

Ik heb de mijne met 7maand. Opgehaald. 1x eerder met moeders op de trailer gestaan.rit van ruim 2uur. Gewoon vast geze met goed gevulde zak hooi en rijden maar.
Hij beelf heel rustig en geduldig in de trailer. Maar nu is het ook een mak ding. Het is per paard verschillend en denk dat je moet kijken naar wat het beste bij het dier past

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:42

iEmmaaa schreef:
Tussenschot en stangen uit de trailer halen en los in de trailer laten staan. Let er ook op dat je het zeiltje dichtdoet, zo krijgt hij niet de neiging over de klep te gaan. Na het inladen gewoon gaan rijden. Nog voorzichtiger remmen, optrekken en bochten nemen dan je gewoon al met een trailer doet en dan moet het goed komen.

Zo doen wij het hier altijd als er veulens naar keuring oid moeten en werkt altijd super.

dit en dan liever nog met veulenrek ipv zeiltje.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:45

idd,gewoon los.

en als je het helemaal comfi wil maken voor zo'n kleintje is een brave,trailermakke shet los erbij op de trailer ideaal.
die geven dan het vertrouwen dat ze nodig hebben.

hier altijd zo veulens op gaan halen.
los in de trailer en shetje mee.

gaat altijd super,ook al kennen ze het niet,ze komen gewoon relaxt de trailer af bij aankomst en hebben er sebiet al een vriendje bij voor eens ze aankomen.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 07:01

Ik heb wel een shetje helemaal trailermak en heel relaxt maar dan Samen los lijkt mij levensgevaarlijk..... Ze zullen maar gaan bijten enz naar elkaar want ze kennen elkaar niet..

horsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:45

Je kan niet in de trailer zelf gaan zitten om je veulen in de gaten te houden.
Maar dit willen we wel!
Wij hebben voor onze trailer een wifi ip camera gekocht bij de online camera shop.
We hebben een 12volt aansluiting gemaakt voor de ip camera en de ip camera geeft een wifi signaal die je met je mobiel kan oppakken. Als wij nu in de auto zitten, dan hebben wij een tablet bij de dashboard staan, deze tablet is direct via wifi verbonden met de ip camera en we kunnen constant meekijken wat er gebeurd in de trailer. Ik heb ook nog heel wat routers gezien die kan werken met een simkaartje!
We willen dus de ip camera aansluiten op zo een gsm router en dan vanuit huis ook meekijken wat er gebeurd, dit vinden wij handig vooral voor diefstallen, want de ip camera kan ook een melding sturen als er beweging is las ik.

Het is een goed product voor weinig geld, gebruiken we nu al zeker 1 jaar en wil dit daarom delen met de forum leden.

IP camera die ik gebruik voor mijn paardentrailer.
https://www.onlinecamerashop.nl/nl/punt ... nctie.html

En dan nog de gsm routers.
https://www.onlinecamerashop.nl/nl/cctv ... amera.html