Paard verhuizen naar België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:28

"Wie moet beschikken over een getuigschrift van vakbekwaamheid?

Bestuurders die een commercieel transport uitvoeren (d.w.z. dat de vervoerder beschikt over een toelating als commercieel vervoerder);
Verzorgers die een commercieel transport vergezellen van landbouwhuisdieren (runderen, varkens, schapen, geiten, pluimvee, loopvogels en paarden).

Op het getuigschrift wordt vermeld voor welke diersoorten het getuigschrift geldig is."

Op deze link http://www.dgz.be/beperkt-commercieel-e ... -transport kan je zien dat dit voor niet commerciële vervoerders (dus als je bv je eigen dier vervoert) niet nodig is.

"U vervoert uw eigen dieren met een eigen voertuig of lichte aanhangwagen binnen de normale bedrijfsvoering en binnen de landsgrenzen.
Het gaat bv. om vervoer naar de weide, naar locaties behorend tot hetzelfde beslag, naar een diergeneeskundige kliniek of praktijk of naar prijskamp of wedstrijd waar geen aan- of verkoop van dieren plaatsvindt.

Er geldt geen beperking van afstand

Ook hobbyhouders vallen onder deze regeling , tenzij de bestemming een slachthuis is dat gelokaliseerd is buiten een straal van meer dan 50 km van het beslag.Van zodra ze eigen dieren naar een slachthuis brengen dat meer dan 50 km verwijderd is van het beslag, dan vallen hobbyhouders onder de regeling van commercieel transport."

Callisto04

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:36

Handige site voor alles wat met paarden te maken heeft in Vlaanderen, Vlaams paardenloket http://paarden.vlaanderen/nl/home

http://paarden.vlaanderen/nl/faq/transport/16
Daarop ivm vervoer van paarden:
"Mag ik de paarden van vrienden naar een wedstrijd vervoeren?

Het is wel degelijk toegelaten om zelf paarden van andere personen mee te vervoeren naar een tornooi, wedstrijd, oefening, ... zonder te moeten voldoen aan de drie verplichtingen die opgelegd worden voor commercieel transport:

attest van vakbekwaamheid afgeleverd door de FOD Volksgezondheid
keuring voertuig door de Provinciale Controle-Eenheid (PCE) van het FAVV
vervoersvergunning afgeleverd door de PCE van het FAVV

De enige vereiste is dat het niet mag gaan om commercieel transport. Er mag dus niet voor betaald worden. De FOD Volksgezondheid bevestigde dat “indien een persoon enkel zijn eigen paarden (en eventueel paarden van een vriend) vervoert naar jumpings of andere wedstrijden, hij geen vervoersvergunning moet hebben." Dit wordt beschouwd als niet-commercieel vervoer. De afstand is hier niet belangrijk.

Een vergunning is wel verplicht als:

men paarden van anderen tegen betaling vervoert (bvb. een manegehouder die de paarden van zijn klanten naar jumpings vervoert);
men op markten gaat staan;
men naar het slachthuis rijdt."

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:59

Aaah Top, super bedankt!

Dan gelden alleen deze twee nog, heeft iemand hier antwoord op?

Coentjuh schreef:
Nog even alles doorgelopen en niet kunnen vinden - of ik kijk er overheen?

1) Als ik het goed begrijp heb je bij een verhuizing van paarden naar Belgie alleen een GEZONDHEIDSCERTIFICAAT nodig?

2) Moet dit certificaat een bepaalde tijd van te voren worden opgesteld of maakt dat niet uit?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:40

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:44

Dat is voor als je hem tijdelijk mee neemt dan moet hij binnen de zoveel dagen weer terug.Als je hem hier wilt vestigen dan heb je een gezondheidsverklaring nodig afgenomen binnen de zoveel uur weet niet meer ,ik dacht 48.

http://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Nie ... IH4bVPhCM8

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:47

Dat dacht ik dus ook, dus nadrukkelijk aan hem gevraagd, (de paarden gaan naar Belgie en komen in principe niet terug naar NL). Op de site lijkt het te maken te hebben met 'transport' ('met je paard naar het buitenland') maar volgens DA was dat niet zo en heb ik dus geen certificaat nodig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:55

Zelf zou ik denken dat ze het in belgie beter weten en dat je Da er naast zit maar goed dan ga je toch alleen met je paspoort,je hoort vanzelf wel dat het niet klopt.Het is alleen als je in Belgie bent ,moeilijk om het nog in orde te krijgen veel meer papier werk,mijn vriendin is al een half jaar bezig.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:08

Ho ho rustig maar :)

Heb zojuist nog even mailtje naar NVWA gestuurd!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:12

Je dierenarts heeft geen gelijk.
Alleen de tijdelijke import behoeft geen certificaat.
Wanneer de paarden niet terugkeren, behoort dit officieel wel mét gezondheidscertificaat.
Het staat er niet duidelijk op de website die je net aanhaalt, dat geef ik toe.
Er staat met je paard naar het buitenland als particulier en men gaat er dan vanuit dat je er dan ook weer mee terugkomt.

Zal deze verwarring eens aanstippen bij onze beleidsmedewerkers en de makers van de website, want het is niet correct.

Edit:

Afbeelding
Dit is een printscreen van een andere pagina op de website en daar staat het wel goed uitgelegd.
Tijdelijke export is vrijgesteld van gezondheidscertificaat binnen de Benelux.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 14:18

Maar zonder gezondheidscertificaat kan je gewoon een DA vragen om langs te komen (er staat een lijst online met bevoegde DAen). Je vraagt papieren aan, die vul je even samen in, stempel DA erop, opsturen en klaar.

Volgens mij kan het ondertussen ook (grotendeels) online..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 17:57

Waar vind ik die lijst :) ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:01

San, abbey is gewoon zo naar België verhuisd. Pony in de trailer en huppa.
De nieuwe eigenaar moest haar alleen ergens aan,elden (weet niet meer waar, sorry)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:08

Elk paard dat ons land (tijdelijk) verlaat, moet in bezit zijn van een gezondheidscertificaat. Dit gezondheidscertificaat wordt afgegeven door de VWA (Voedsel en Waren Authoriteit). Wie op werkdagen voor 7.00 uur een aanvraagformulier faxt naar de VWA in zijn regio, kan de VWA de volgende dag verwachten, behalve uiteraard in het weekend. Het gezondheidscertificaat blijft vervolgens een beperkt aantal dagen geldig. Als een buitenlands verblijf langer duurt, wanneer bijvoorbeeld van concours tot concours gereisd wordt, moet op het concours zelf het gezondheidscertificaat door een veterinair verlengd worden.

Aan het bezoek van een VWA op het staladres voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring zijn uiteraard kosten verbonden. Voor de actuele prijzen kunt u het beste contact opnemen met de VWA in uw regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:10

Coentjuh schreef:
Waar vind ik die lijst :) ?

http://paarden.vlaanderen/nl/Identifica ... d-aangeven

Zie onder stap 1. Voor een paard uit buitenland zonder gezondheidscertificaat moet je het identificatie attest voor paardachtigen met de aangegeven erkende DA invullen, die checkt dan de chip.

Beste is dus eigk om te checken wat goedkoper uitvalt. Ik kende een erkende DA die wel even een stempel wilde zetten zonder extra kosten.

Geen idee of het qua kosten altijd gelijk is. Maar gezondheidsverklaring vond ik paar jaar terug echt belachelijk veel geld kosten. En er werd op 200 meter afstand naar het desbetreffende paard gekeken. Stak een drain uit het linkeroor van recente operatie, de beste man heeft het niet eens gezien. Grote aanfluiting..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:37

Ah Marije_jiplover jij werkt bij de NVWA!

1. Moet ik nu een Nederlandse of een Belgische dierenarts aanschrijven?

2. Als het de Nederlandse mag zijn, waar vind ik de Nederlandse lijst met dierenartsen?

3. En ik neem aan dat dat moet in de tijd VOORDAT ze verhuisd zullen worden. Maar ook vast wel binnen een bepaald tijdslimiet voor de verhuizing?

4. Maar als het wel in NL moet, en het moet een Belgische DA zijn, dan wordt het wel een duur grapje qua voorrijkosten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 18:49

Zie mn bericht boven je, in de link staat alles duidelijk uitgelegd.

Of in NL gezondheidscertificaat regelen (via vwa) vlak voor de verhuizing. Of in B het identificatie attest door een erkende DA laten invullen binnen x aantal dagen na aankomst (rekbaar begrip, valt weinig te controleren).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 11:05

hier moet je een keuring aanvragen:
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/keuring ... veterinair
Die word gedaan door een dierenarts van hun.
Maximaal 10 dagen voor je vertrekt

Als je het in belgie laat doen wat ook kan word het papier werk meer en moet je ook bloedtesten laten doen,in Nederland is het alleen een papier invullen.

En ik heb geen idee waarom ze het zo moeilijk en ingewikkeld hebben gemaakt,zie het nut er nog niet van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:41

Bloedtesten? Sinds wanneer?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 12:54

idinn schreef:

Sinds ze die wet veranderd hebben Indinn,lees anders gewoon alles even na op de vlaamse paarden liga.En in mijn ogen is het onzin en flauwe kul ik ken alleen mensen die nu al een halfjaar bezig zijn hun papieren geregeld te krijgen,die dachten ook we halen de paarden wel op en regelen het in belgie wel.

En julie mogen best doen wat je zelf wilt,ik probeer de Ts alleen voor een boel problemen te behoeden. als je de links goed leest staat het er ook allemaal duidelijk in.
Mijn paard komt ook uit nederland ,toen was het idd je paard opladen en in Belgie aanmelden,helaas is het zo simpel niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 13:02

beatje schreef:
idinn schreef:

Sinds ze die wet veranderd hebben Indinn,lees anders gewoon alles even na op de vlaamse paarden liga.En in mijn ogen is het onzin en flauwe kul ik ken alleen mensen die nu al een halfjaar bezig zijn hun papieren geregeld te krijgen,die dachten ook we halen de paarden wel op en regelen het in belgie wel.

En julie mogen best doen wat je zelf wilt,ik probeer de Ts alleen voor een boel problemen te behoeden. als je de links goed leest staat het er ook allemaal duidelijk in.
Mijn paard komt ook uit nederland ,toen was het idd je paard opladen en in Belgie aanmelden,helaas is het zo simpel niet meer.

Klopt wat je zegt! Ik dacht ook dat ik mij gewoon bij aankomst kon registreren toen ik mijn paard in buitenland kocht. Niet dus en nu moet er ook een bloedtest gebeuren. Nu wordt mijn aanwinst in het voorjaar gecastreerd en brengen we dan pas alles in orde. Anders heb ik 2 keer heel dat administratief gedoe.
Die bloedtest is er owv de eenmaking van Europa en het vrije handelsverkeer. Roemeense slachtpaarden worden door gans het continent gesleurd en helaas zijn er in die landen ziektes die wij niet kennen. Mij lijkt het logisch om enkel die paarden te testen, maar dat zal men waarschijnlijk discriminatie gevonden hebben, dus geldt het voor alle geïmporteerde dieren.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:57

Wat een gedoe zeg.De helft van mijn pony's komen uit Nederland.Toen was er geen nog sprake van een gezondheidscertificaat.
Zoals ik het op de site van BCP kan uitmaken en bij navraag via mail,moet de dierenarts niet meer naar je toe komen voor identificatie als er een gezondheidscertificaat is en wordt het paard direct op jou naam geregistreerd.
Geen certificaat,blijft alles zoals enkele jaren geleden en moet de dierenarts eerst nog langs komen.Ook bestaat de kans dat je een bloedtest moet laten uitvoeren.
Op deze manier zullen veel Belgische kopers maar ook Nederlandse verkopers afzien van de verkoop naar België.Een verkoper kiest toch meestal voor diegene die het paard als eerste kan meenemen en zal volgens mij niet snel geneigd zijn om te wachten met verkopen tot dit gezondheidsonderzoek gebeurd is.
Ik vind dit erg jammer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:28

Dat is ook zo Vicky,ik ben ook aan het rond kijken voor een paard erbij.En automatisch val ik iedere keer op een nederlands paard,maar die rompslomp aan papier werk houd me wat tegen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:13

Mocht ik ooit nog een pony willen kopen in Nederland zou ik hem gewoon meenemen zonder gezondheidscertificaat.Die bloedtest neem (en betaal) ik er graag bij.
Ik zou daarvoor de kans om je droompaardje aan te schaffen niet willen laten schieten in afwachting voor een afspraak tot keuring.
En het stomme hierbij is;bij die keuring in Nederland zit geen bloedtest in. |o

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:46

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:07

Ik heb hetzelfe meegemaakt.
Professionele stal in NL waar ik m'n paard weg van heb "Je hebt helemaal geen gezondheidscertificaat nodig, kan prima zonder, we doen het altijd zo."
Opgezocht, duidelijk wel nodig dus. Blijkt dat NL één van de uitzonderingen is waar de aanvraag van zo'n certificaat verschrikkelijk omslachtig is en belachelijk duur (200-300 euro).
(De gast van het BCP zei letterlijk: "Jamaarja, Nederland, dat is een speciaal geval he! Dat is juist, daar is dat 10x duurder dan in de rest van Europa!" Ja, tof. :+
Was kort dag (eind van de week ging ik m'n paard ophalen) dus maar zo gelaten.
Ga ze binnenkort aangeven en verwacht me er aan dat er dus ook een bloedproef moet afgenomen worden.
DA zei van het te regelen, door te zeggen dat paard via een handelaar of 2 in België beland was. Maar zolang je paard niet in België geregistreerd is, gaan ze er dus vanuit dat het een buitenlands paard is.

Heeft iemand hier een idee wat je voor zo'n bloedtest in totaal mag rekenen? Visite DA + indienen bij (officieel?) Labo + attest + evt bijbetalen bij BCP?