Wow, wat een overweldigend aantal reacties.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Het is voor mij wel wat ingewikkeld allemaal omdat ik mij nog nooit eerder hierin heb verdiept.
Inmiddels is de situatie schromelijk veranderd. Iris82 suggereerde het al, de eigenaresse zou het paard voor een symbolisch bedrag aan mij kunnen verkopen en dat zou het voor de verzekering al een stuk makkelijker maken. Dat is dus wat we hebben afgesproken, sinds dit weekend is het paard in mijn bezit gekomen (

) en ben ik aansprakelijk als eigenaar. Uiteraard zijn er bepaalde afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat het paard niet doorverkocht wordt maar teruggaat naar de vorige eigenaresse als ik er niet meer voor kan zorgen. Dit is, met nog wat dingen, schriftelijk vastgelegd.
De verzekering voor het paard zelf bij EFO (levend + ziektekosten beperkt) is nu rond, papieren zijn opgestuurd en de inspecteur komt binnenkort kennismaken en het paard bekijken. Morgen neem ik contact op met mijn eigen verzekering om te kijken of ik nu goed verzekerd ben of dat er nog iets aanvullend bij moet. In mijn polis staat namelijk alleen 'huisdieren' en ik weet niet zeker of een paard daar wel onder valt.
Nu heb ik nog een vraag wat betreft de post van RoyceMack. Dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, wist ik. Maar als een stamboekpapier dat niet is, wat dan wel? Is het contract wat de vorige eigenaresse en ik hebben opgesteld, waarin staat dat zij afstand doet van het paard, in combinatie met de stamboekpapieren en bewijzen dat ik alles voor het paard betaal, voldoende?En die verzekering van het ruiterpaspoort, is dat iets wat jullie zouden aanraden? Als secundaire dekking? Het zou nogal wat gedoe voor mij zijn om dat te krijgen, aangezien ik niet op een fnrs pensionstalling sta en ook liever geen geld uitgeef aan lessen op een fnrs manege. Mocht het de moeite waard zijn, heb ik dat er uiteraard voor over, maar kan ik wellicht ook zo'n soort verzekering afsluiten die Marjan8 noemt? Of keren die nooit iets uit, zoals Iris82 daar weer op reageerde?
Alvast weer bedankt voor het delen van jullie kennis