Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:32

Snooty16 schreef:
Het is daarom toch beter om dit soort zaken gewoon te vragen aan een iemand die hier verstand van heeft en dat niet op een dergelijk forum te laten beantwoorden.

Van de ene kant ontzettend eens. Maar van de andere kant zijn er wel veel mensen wél echt geholpen met adviezen die gegeven worden en duiken er altijd wel personen op die wel van de hoed en de rand weten en echt juiste adviezen geven.

MarjanB

Re: Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:35

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:41

MarjanB schreef:
Je zou zoiets als dit ook nog kunnen overwegen dan betaal jij de eigenaar gewoon die 30 euro

https://www.paardenverzekeraar.nl/paard ... ing-paard/

Citaat:
De verzekering is bedoeld voor de aansprakelijkheid van het hobbymatig houden van een of meerdere paarden, uitsluitend als secundaire dekking op de aansprakelijkheidsverzekering particulier (AVP) elders.

Kortom: keert nooit uit want secundair. Eigenlijk niet nodig.
Gewoon beide een AVP.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:49

Daar heb je gelijk in Iris82. Ik geloof dat het TS inmiddels wel duidelijk is hoe het zit omdat de mensen met verstand hiervan allemaal hetzelfde antwoord geven. Nu alleen de uitvoering nog. Eigenlijk is dit nog meer het probleem van de eigenaresse dan van TS, want op het moment dat dit paard op hol gaat en schade veroorzaakt wordt de eigenaresse aangesproken of ze dat nu wil of niet. Degene die de schade lijdt heeft geen enkele boodschap aan allerlei dingen die TS en de eigenaresse onderling regelen maar kan op basis van de wetgeving gewoon de eigenaresse aanspreken. Dus ook in het belang van de eigenaresse om een AVP te hebben. En inderdaad een claim daarop maakt niets uit in tegenstelling tot een autoverzekering waar je meer premie betaalt als je schade hebt gehad. Alleen als het er teveel worden dan kan dat gevolgen hebben, maar als je daar bang voor bent, dan kun je geen paard meer houden.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:52

Iris82. We gaan goed. Helemaal op één lijn. Inderdaad WA voor paard via ruiterbewijs of wat dan ook. Altijd secundair. Komt alleen in werking als het verzekerde bedrag op de AVP te laag is en meestal is dat EUR. 2.000.000. (staat op het polisblad) Alleen voor menners waarbij echt heel veel schade zou kunnen ontstaan zou een extra WA soms gewenst zijn (of verhoging verzekerde bedrag op AVP). Bijvoorbeeld als een vierspan met wagen het publiek in rijdt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:02

Ja indd, maar dat zijn de uitzonderingsgevallen. Zou ook alleen nog handig kunnen zijn in geval dat de AVP paard uitsluit, maar dat is meestal niet het geval.

In geval van bijvoorbeeld rijden met aanhanger en de wet en regelgeving daaromtrent zijn bokkers weer beter op de hoogte dan rijinstructeurs en politie zelf (hoe teleurstellend dat ook is)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:13

hyppolyte schreef:
Ja indd, maar dat zijn de uitzonderingsgevallen. Zou ook alleen nog handig kunnen zijn in geval dat de AVP paard uitsluit, maar dat is meestal niet het geval.

In geval van bijvoorbeeld rijden met aanhanger en de wet en regelgeving daaromtrent zijn bokkers weer beter op de hoogte dan rijinstructeurs en politie zelf (hoe teleurstellend dat ook is)

Klopt het zijn uitzonderingsgevallen en in de praktijk heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat de secundaire dekking van een dergelijke aanvullende WA-verzekering tot uitkering moest komen, dus veelal een overbodige dekking, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Het blijft heel vervelend als er wel een keer een extreme schade ontstaat en de dekking dan onvoldoende is. Vandaar de opmerking inzake mennen. Daar is de schade en de risico's toch een stuk groter.

En wat die aanhanger betreft heb je helemaal gelijk.... maar dat komt omdat bokkers zich verdiepen in die materie als ze met een trailer op pad willen en niet het risico willen lopen op een boete. Met juridische dingen is bijna niemand bezig tot het moment dat er een vraag ontstaat :) en dan gaat iedereen een mening geven zonder zich eerst verdiept te hebben hoe het nu werkelijk zit.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:19

Snooty16 schreef:
Eigenlijk is dit nog meer het probleem van de eigenaresse dan van TS, want op het moment dat dit paard op hol gaat en schade veroorzaakt wordt de eigenaresse aangesproken of ze dat nu wil of niet. KNIP Dus ook in het belang van de eigenaresse om een AVP te hebben. En inderdaad een claim daarop maakt niets uit in tegenstelling tot een autoverzekering waar je meer premie betaalt als je schade hebt gehad. Alleen als het er teveel worden dan kan dat gevolgen hebben, maar als je daar bang voor bent, dan kun je geen paard meer houden.

Ik weet niet in hoeverre de eigenaresse star vast gaat houden aan haar principes. Als zij per definitie niet meer wil dat het haar risico is zou ze altijd nog haar paard voor een euro aan TS kunnen verkopen voor een bepaald tijdsbestek. Ik heb geen idee hoe de verhoudingen tussen TS en eigenaresse liggen, maar goed het is iets om over na te denken.

Ik kan me vanuit de eigenaresse wel voorstellen dat het spannend is om je paard uit te besteden en geen invloed meer te hebben op de stalling en de omgangsnormen met je paard. Maar ze neemt toch wel het overwogen besluit om het dier wel met TS mee te laten gaan. Dan lijkt me eerder de ziektekosten een grotere hobbel dan de mogelijke AVP-claims. Vanuit mijn optiek dan.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:22

Iris82 schreef:
Snooty16 schreef:
Eigenlijk is dit nog meer het probleem van de eigenaresse dan van TS, want op het moment dat dit paard op hol gaat en schade veroorzaakt wordt de eigenaresse aangesproken of ze dat nu wil of niet. KNIP Dus ook in het belang van de eigenaresse om een AVP te hebben. En inderdaad een claim daarop maakt niets uit in tegenstelling tot een autoverzekering waar je meer premie betaalt als je schade hebt gehad. Alleen als het er teveel worden dan kan dat gevolgen hebben, maar als je daar bang voor bent, dan kun je geen paard meer houden.

Ik weet niet in hoeverre de eigenaresse star vast gaat houden aan haar principes. Als zij per definitie niet meer wil dat het haar risico is zou ze altijd nog haar paard voor een euro aan TS kunnen verkopen voor een bepaald tijdsbestek. Ik heb geen idee hoe de verhoudingen tussen TS en eigenaresse liggen, maar goed het is iets om over na te denken.

Ik kan me vanuit de eigenaresse wel voorstellen dat het spannend is om je paard uit te besteden en geen invloed meer te hebben op de stalling en de omgangsnormen met je paard. Maar ze neemt toch wel het overwogen besluit om het dier wel met TS mee te laten gaan. Dan lijkt me eerder de ziektekosten een grotere hobbel dan de mogelijke AVP-claims. Vanuit mijn optiek dan.

Weer helemaal mee eens. Daarom had ik in het voorgaande ook al een keer aangegeven dat het uit mijn optiek belangrijk was om erover na te denken voor wiens rekening het gaat komen als het paard iets overkomt op stal of tijdens het rijden, want dat is niet gedekt op de AVP.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 17:37

ook ik kan de laatste redenaties helemaal volgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:31

Snooty16 schreef:
hyppolyte schreef:

Klopt het zijn uitzonderingsgevallen en in de praktijk heb ik zelf nog nooit meegemaakt dat de secundaire dekking van een dergelijke aanvullende WA-verzekering tot uitkering moest komen, dus veelal een overbodige dekking, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Het blijft heel vervelend als er wel een keer een extreme schade ontstaat en de dekking dan onvoldoende is. Vandaar de opmerking inzake mennen. Daar is de schade en de risico's toch een stuk groter.

En wat die aanhanger betreft heb je helemaal gelijk.... maar dat komt omdat bokkers zich verdiepen in die materie als ze met een trailer op pad willen en niet het risico willen lopen op een boete. Met juridische dingen is bijna niemand bezig tot het moment dat er een vraag ontstaat :) en dan gaat iedereen een mening geven zonder zich eerst verdiept te hebben hoe het nu werkelijk zit.

Die materie is ook iets simpeler uit te zoeken :D Geen jurispudentie voor nodig.

Voor de rest lijkt het me intussen wel duidelijk wie degenen zijn die weten van hoeden en randen, klokken en klepels en Abrahams mosterd; blijft van mijn kant alleen het advies: keer je verzekeraar binnenstebuiten, net zo lang tot je eruit hebt wat je hebben wil.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:49

verootjoo schreef:
RoyceMack schreef:
Volgens de wet ben je dan eigenaar (ook al heb je het paard niet gekocht, het wordt bij jou gestald, jij betaald de kosten, jij traint het dier en zorgt voor onderkomen) mocht het dier dus schade aanrichten met blijvend letsel tot gevolg (denk aan een flinke trap oid) dan ben jij aansprakelijk. Hier kun je je wel voor verzekeren. Soms zit dat inderdaad bij je standaard WA verzekering maar je hebt t ook speciaal voor paarden. Maar eigenlijk zou ik je adviseren om het paard dan te kopen, want je krijgt nu de lasten (jij bent aansprakelijk als er iets gebeurt, jij betaald de kosten, jij betaald verzekering en zorgt voor het dier, wat je vast met liefde doet) maar uiteindelijk kan de eigenaar op papier, het paard ieder moment bij je weghalen. Ik zou die lasten niet willen dragen denk ik, zonder dat ik zelf volledige controle heb over wat met het paard gebeurt.

Verzekering voor ziektekosten van het paard zijn trouwens ook niet altijd het beste. lees hier op bokt maar eens de ervaringen van mensen.

Volgens welke wet? Niet de Nederlandse iig...

Wat de eigenaresse wil, dat kan niet. Ik zou met een verzekeringsadviseur praten hoe dit op te lossen, daar krijg je betrouwbaardere info dan hier.

Verder vind ik opdraaien voor da kosten erg tricky... Waar ligt de grens? Verzekeringen vergoeden bovendien lang niet alles. Wat aks de eigenaresse wel een dure operatie wil en de verzekering vergoed niet?

Volgens de nederlandse wet is er geen eenduidig antwoord op wanneer jij eigenaar bent van een dier. Dat is niet als het paspoort op jouw naam staat of als jij het paard onderdak geeft op jouw terrein.

'Om te beginnen is een paspoort of stamboekpapier geen eigendomsbewijs van een paard. Indien een paspoort van het paard op naam van een persoon of rechtspersoon staat, is dat wel een sterke aanwijzing dat het paard ook daadwerkelijk in juridisch eigendom is van degene op wiens naam het paspoort staat. Het is echter geen hard bewijs, het is slechts een aanwijzing.

In dat kader is het van belang dat er nog andere bewijsstukken op tafel komen, zoals indien voor handen een bewijs van betaling van het paard, een factuur of inkoopverklaring van het betreffende paard en in het uiterste geval verklaringen van getuigen die kunnen aangeven wie de daadwerkelijke eigenaar is. In dat kader speelt ook bewijs van de kosten van het paard, bijvoorbeeld wie de kosten draagt van de verzorging van het paard. Nogmaals: al deze omstandigheden zijn slechts aanwijzingen.

Degene die het paspoort onder zich heeft, hoeft echter niet altijd ook de eigenaar te zijn. Denk bijvoorbeeld aan paardeneigenaren die hun paard bij een ruiter in training zetten. Het paspoort moet dan bij de ruiter zijn omdat hij het paard anders niet mag vervoeren, doch is hij niet de eigenaar van het paard. Indien een paard op een pensionstal staat, is het echter niet verstandig om het paspoort daar op stal te laten rondslingeren.'
BRON: http://www.horses.nl/artikelen/hoe-is-h ... ntoonbaar/

Hoe zit dat dan met aansprakelijkheid bij blijvend letsel?
'De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Deze zinsnede behoeft nadere toelichting. Het eerste deel van deze bepaling spreekt voor zich. De bezitter is aansprakelijk.

De aansprakelijkheid voor paarden noemt men een risicoaansprakelijkheid. Dit houdt in dat men aansprakelijk is voor het risico dat het onberekenbare karakter van een paard met zich mee kan brengen. Indien een paard uit een weiland breekt en een aanrijding veroorzaakt is de bezitter aansprakelijk, ook al bewijst de bezitter dat hij in zijn zorg en waakzaamheid niet tekort is geschoten. Nogmaals: het risico hiervan komt geheel voor de bezitter.

Een bezitter van een paard is voor diens schadeveroorzakende gedragingen in beginsel altijd aansprakelijk. Hierop worden twee uitzonderingen gemaakt namelijk indien het paard in de uitoefening van een bedrijf wordt gebruikt of de gedraging van het paard niet onrechtmatig zou zijn geweest indien de bezitter het paard in zijn macht zou hebben gehad.'
BRON: http://www.paardenadvocaat.nl/posts/aan ... arden-112/

Wat is dan precies die 'bezitter'?
'Het hangt van de situatie en feiten af wie voor de gedragingen van het paard verantwoordelijk is. Dit kan de eigenaar, bezitter of manegehouder zijn.
De bezitter van een paard is meestal de eigenaar, maar dat is niet altijd het geval. Ook degene die het paard onderhoudt kan in sommige gevallen aansprakelijk zijn voor schade die het paard heeft veroorzaakt. Daarnaast kunnen ook andere mensen aansprakelijk zijn voor de gedragingen van een paard:

De manege als het paard bedrijfsmatig is ingezet
Ouders wanneer hun kinderen een paard bereden'
BRON; https://www.advocaat-voor-hippisch-rech ... drag-paard

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:56

Arjan1983 schreef:
Ergens kan ik de eigenaar heel goed begrijpen. lijkt mij ook niet meer dan logies om je verzorg/bijrijdpaard dan op te laten nemen in je verzekering of een aparte verzekering hier voor. De eigenaar heeft geen controle meer over haar paard.....

hier ben ik het wel mee eens eigenlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 06:54

In ieder geval fijn dat jullie het samen eens zijn. Maar jullie staan niet boven de wet. Met begrijpen kun je geen verzekering afsluiten.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:20

Wow, wat een overweldigend aantal reacties. :o Iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Het is voor mij wel wat ingewikkeld allemaal omdat ik mij nog nooit eerder hierin heb verdiept.

Inmiddels is de situatie schromelijk veranderd. Iris82 suggereerde het al, de eigenaresse zou het paard voor een symbolisch bedrag aan mij kunnen verkopen en dat zou het voor de verzekering al een stuk makkelijker maken. Dat is dus wat we hebben afgesproken, sinds dit weekend is het paard in mijn bezit gekomen ( *\o/* ) en ben ik aansprakelijk als eigenaar. Uiteraard zijn er bepaalde afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat het paard niet doorverkocht wordt maar teruggaat naar de vorige eigenaresse als ik er niet meer voor kan zorgen. Dit is, met nog wat dingen, schriftelijk vastgelegd.

De verzekering voor het paard zelf bij EFO (levend + ziektekosten beperkt) is nu rond, papieren zijn opgestuurd en de inspecteur komt binnenkort kennismaken en het paard bekijken. Morgen neem ik contact op met mijn eigen verzekering om te kijken of ik nu goed verzekerd ben of dat er nog iets aanvullend bij moet. In mijn polis staat namelijk alleen 'huisdieren' en ik weet niet zeker of een paard daar wel onder valt.

Nu heb ik nog een vraag wat betreft de post van RoyceMack. Dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, wist ik. Maar als een stamboekpapier dat niet is, wat dan wel? Is het contract wat de vorige eigenaresse en ik hebben opgesteld, waarin staat dat zij afstand doet van het paard, in combinatie met de stamboekpapieren en bewijzen dat ik alles voor het paard betaal, voldoende?

En die verzekering van het ruiterpaspoort, is dat iets wat jullie zouden aanraden? Als secundaire dekking? Het zou nogal wat gedoe voor mij zijn om dat te krijgen, aangezien ik niet op een fnrs pensionstalling sta en ook liever geen geld uitgeef aan lessen op een fnrs manege. Mocht het de moeite waard zijn, heb ik dat er uiteraard voor over, maar kan ik wellicht ook zo'n soort verzekering afsluiten die Marjan8 noemt? Of keren die nooit iets uit, zoals Iris82 daar weer op reageerde?

Alvast weer bedankt voor het delen van jullie kennis :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:24

UMayDream schreef:
Wow, wat een overweldigend aantal reacties. :o Iedereen enorm bedankt voor het meedenken. Het is voor mij wel wat ingewikkeld allemaal omdat ik mij nog nooit eerder hierin heb verdiept.

Inmiddels is de situatie schromelijk veranderd. Iris82 suggereerde het al, de eigenaresse zou het paard voor een symbolisch bedrag aan mij kunnen verkopen en dat zou het voor de verzekering al een stuk makkelijker maken. Dat is dus wat we hebben afgesproken, sinds dit weekend is het paard in mijn bezit gekomen ( *\o/* ) en ben ik aansprakelijk als eigenaar. Uiteraard zijn er bepaalde afspraken gemaakt, bijvoorbeeld dat het paard niet doorverkocht wordt maar teruggaat naar de vorige eigenaresse als ik er niet meer voor kan zorgen. Dit is, met nog wat dingen, schriftelijk vastgelegd.

De verzekering voor het paard zelf bij EFO (levend + ziektekosten beperkt) is nu rond, papieren zijn opgestuurd en de inspecteur komt binnenkort kennismaken en het paard bekijken. Morgen neem ik contact op met mijn eigen verzekering om te kijken of ik nu goed verzekerd ben of dat er nog iets aanvullend bij moet. In mijn polis staat namelijk alleen 'huisdieren' en ik weet niet zeker of een paard daar wel onder valt.

Nu heb ik nog een vraag wat betreft de post van RoyceMack. Dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, wist ik. Maar als een stamboekpapier dat niet is, wat dan wel? Is het contract wat de vorige eigenaresse en ik hebben opgesteld, waarin staat dat zij afstand doet van het paard, in combinatie met de stamboekpapieren en bewijzen dat ik alles voor het paard betaal, voldoende?

En die verzekering van het ruiterpaspoort, is dat iets wat jullie zouden aanraden? Als secundaire dekking? Het zou nogal wat gedoe voor mij zijn om dat te krijgen, aangezien ik niet op een fnrs pensionstalling sta en ook liever geen geld uitgeef aan lessen op een fnrs manege. Mocht het de moeite waard zijn, heb ik dat er uiteraard voor over, maar kan ik wellicht ook zo'n soort verzekering afsluiten die Marjan8 noemt? Of keren die nooit iets uit, zoals Iris82 daar weer op reageerde?

Alvast weer bedankt voor het delen van jullie kennis :)

Ja dat zou voldoende moeten zijn. Sterker nog iemand die alles betaald, voor een paard van een ander, kan het de eigenaar heel moeilijk maken wanneer die kwaad wil.

en nog een aanvulling op de WA verzekering, is sowieso gevaarlijk geweest dat je dingen betaald hebt voor het paard. Mijn verzekering dekt in principe de kosten, wanneer een bijrijder iets krijgt door het toedoen van mijn paard. Mocht zij echter betalen voor het rijden van mijn paard, dan wordt het gezien als een soort van dienstverband en is dit niet meer gedekt. Nu zal het in de praktijk wel mee vallen, maar officieel wordt het wel zo gezien.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:35

Een koopcontract waarin minimaal de gegevens van het paard (naam, chipnummer, omschrijving, evt. stamboeknummer) en van verkoper en koper (naam, adres) staan en waarin vermeld wordt dat het paard per bepaalde datum wordt verkocht tegen bepaalde prijs is geldig bewijs van eigendomsoverdracht.
Gefeliciteerd met je aankoop!