Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:38

Ulfeino schreef:
Ik heb geduld, nou ja eigenlijk niet, haha, maar ik denk maar zo "alle goeds komt langzaam" :)

Maar vind toch eigenlijk dat als je een onbeleerde 3 jarige kunt kopen voor 500-750 euro een bedrag van 1250-1500 een normaal bedrag is voor een zadelmakke pony waar de basis gangen op zitten.
Na gelang de pony meer kan gaat de prijs wat omhoog.
Er staat trouwens een prachtig ruintje van 2 jaar te koop, als ik meer ruimte had en het alleen voor het zeggen dan wist ik het wel :)

Sorry hoor, maar wat moet je dochter met die jonge, onbeleerde / onervaren beesten?
Wees wijs, spaar even door voor een pony waar ze écht wat aan heeft.
Een pony van 15 jaar oud die al van alles gezien heeft zal je zeer zeker meer geld gaan kosten (zie reactie Sizzle). Maar je hebt er ook écht vééééél meer aan dan dergelijk jong grut wat je hierboven aanhaalt.

mika11

Re: Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 23:06

En een pony van 15 jaar, dan kan een pony nog jaren mee!
Dan is je dochter allang weer naar een grotere pony/paard toe en kan je de pony makkelijk weer verkopen.
Mijn vriendin had voor haar dochter een 18 jarige gekocht, die pony is nu al 23 maar is super taai en kan zo nog jaren mee.

En volgens mij worden echte kinderpony's ook niet veel verkocht, daarom zijn ze zo lastig te vinden.
Ze blijven vaak in de kring van familie/vrienden/vereniging, inderdaad omdat iedereen met kleine kinderen die pony rijden,wel zo'n pony wil.
Zo'n pony hadden wij vroeger ook in de familie, die heeft een paar jaar bij ons gestaan (toen ik als klein kind ging rijden), heeft bij m'n oom en tante gestaan voor m'n nichtjes, bij iemand van de vereniging gestaan, daarna nog weer bij iemand anders van de vereniging totdat hij daar z'n pensioen doorbracht. :D

Maar ik ben benieuwd naar je zoektocht, je komt vast wel de pony tegen waar je dochter goed mee kan rijden!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:01

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:42

Zo die is mooi keona!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:51

Keona: prachtige pony

Vind het jammer dat er mensen reageren zonder alles te hebben gelezen en ervan uitgaan dat mijn dochter onervaren is, die ervan uitgaan dat ik niet meer geld heb om een duurdere pony te kopen en nog maar even moet doorsparen :)
Allemaal aannames door niet lezen, jammer.

De gedachten gang om nog een jaar te wachten en dan een D pony te kopen zodat ze daar dan tot de overstap naar de paarden op kan rijden ben ik geen voorstander van.
Het grootste nadeel vind ik dat ze met springen dan gelijk vrij hoog moeten springen en dat moet je als kind wel kunnen volgen.

Mijn dochter op een niet al te grote C pony kan, maar dan al denk ik, groter hoeft niet.
Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een volwassen grote B of een jonge B van ong. 1.20.

Maar nogmaals je hebt iets in je hoofd, maar voor het zelfde kom ik iets tegen waarvan ik denk "dat is het" en voldoet dat op een aantal punten niet aan mijn verlanglijstje :)

Toen mijn dochter 3 was zocht ik een goed doorgereden wat oudere kleine pony, waar kwam ik mee thuis? Juist een 2 jarige onbeleerde shet zonder papieren en waar ik volgens velen veel te veel voor betaalde, 275 euro :)
Wat is dat uiteindelijk een enorme goede keus geweest, wat een gouden beestje zowel in de omgang als onder het zadel, in het tuig, maar ook haar karakter en haar uiterlijk.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:03

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:23

Even voor alle duidelijkheid, je dochter hoeft met een D niet hoog te springen, met een kleine C is 70 cm vervelender dan 80 met een grote D. Je dochter is 8 en je verteld dan wel dat ze haar shet helemaal alleen(met jouw hulp) heeft doorgereden. Jij hebt gesprongen en dressuur gereden, wees eens eerlijk naar jezelf, een shet bixie laten lopen is heel iets anders dan een grote B, C of D zo goed doorrijden dat het een uitstekende dressuurproef neer kan zetten. Onze kinderen hadden ook een zeer makke shet om te beginnen. Toen kwamen er de jonge pony's en dat is toch echt wel heel wat anders. Veel ouders denken dat blijven zitten en redelijk rondsturen ook redelijk rijden op een andere pony betekend. Nee dus, dan begint het pas. Eerst een wp in de dressuur halen en dan pas springen. Wij hadden vroeger niet het geld om uitstekende leerpony's te kopen, ik had het zeker wel gedaan anders. En het talent van de ruiter ontwikkeld zich vaak juist door het goede gevoel op een goed afgerichte pony te krijgen. Voelen is nog altijd het belangrijkste en daar kun je als ouder veel aan bij dragen door een goede pony aan te schaffen en het rijden van het kind niet te overschatten(daar zeg ik dus niet mee dat jij dat doet)

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:25

Succes met je zoektocht! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:34

Waarom maak je je zoekcirkel niet wat groter?
Dergelijke pony's worden hier in belgie voor een appel en een ei verkocht, maak er lekker een weekendje van, de zaterdag gaan testen, ergens overnachten, zondag nog eens gaan rijden, er even thuis over nadenken en als het nog bevalt er nog eens heen, al dan niet met trailer. Plan een aantal bezoekjes in een weekend in, dan is de route niet nutteloos ...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:01

wat ik heb gedaan is rechtstreeks naar de fokker gaan, (in mijn geval welsh).. die hebben vaak mooie pony's voor niet al te veel.. nadeel is dan misschien wel dat ze nog beleerd moeten worden, maar met wat begeleiding is dat voor een handig ruitertje best te doen. succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:07

bigone schreef:
Even voor alle duidelijkheid, je dochter hoeft met een D niet hoog te springen, met een kleine C is 70 cm vervelender dan 80 met een grote D. Je dochter is 8 en je verteld dan wel dat ze haar shet helemaal alleen(met jouw hulp) heeft doorgereden. Jij hebt gesprongen en dressuur gereden, wees eens eerlijk naar jezelf, een shet bixie laten lopen is heel iets anders dan een grote B, C of D zo goed doorrijden dat het een uitstekende dressuurproef neer kan zetten. Onze kinderen hadden ook een zeer makke shet om te beginnen. Toen kwamen er de jonge pony's en dat is toch echt wel heel wat anders. Veel ouders denken dat blijven zitten en redelijk rondsturen ook redelijk rijden op een andere pony betekend. Nee dus, dan begint het pas. Eerst een wp in de dressuur halen en dan pas springen. Wij hadden vroeger niet het geld om uitstekende leerpony's te kopen, ik had het zeker wel gedaan anders. En het talent van de ruiter ontwikkeld zich vaak juist door het goede gevoel op een goed afgerichte pony te krijgen. Voelen is nog altijd het belangrijkste en daar kun je als ouder veel aan bij dragen door een goede pony aan te schaffen en het rijden van het kind niet te overschatten(daar zeg ik dus niet mee dat jij dat doet)

Ben ik het helemaal mee eens.
Mijn dochter begon ook met 5 en kon op haar 9e een pony te mogen bijrijden. Een welsh grote B. Reed ook wel op onze eigen E pony maar die was nog te groot om "echt" te rijden. Welsh zijn in de regel nogal stout (was deze ook) en de eigenaresse durfde er niet meer op. Na een aantal bok en ren sessies waarbij ze er ook wel eens heeft afgelegen kon ze hem voor zijn en daarna kon ze ermee "lezen en schrijven".
De pony was trouwens al 8 of 9 en was menpony geweest. In de hand superbraaf, maar onder het zadel was het een boef. Een pony onder het zadel goed en consequent beleren is heel moeilijk voor een kind van 8/9. De motoriek is er nog niet helemaal om dat goed te kunnen. Het is al helemaal moeilijk als het om een jonge pony gaat die nog niets heeft geleerd.
Welsh zijn ook geen geschikte kinder rijpony's (vind ik) uitzonderingen daar gelaten. Mijn dochter is er nog L2 bij de B pony s mee geworden; toen ging hij weg want het meisje waarvan hij was kon er niet mee rijden.
Maar stel dat het jouw dochter wel lukt, dan nog... Tegen de tijd dat ze er echt wat mee kan (bijvoorbeeld wedstrijdjes) dan is ze er hoogstwaarschijnlijk alweer af gegroeid.
Daar heb je dan ook meteen de reden waarom brave, goed opgeleide pony s goud geld waard zijn. Vind maar eens een ruiter/amazone met ervaring die klein genoeg is om zo'n pony goed aan te rijden.
Een pony goed beleren kost net zoveel tijd als een paard goed beleren.

Verder zou ik een B sowieso afraden. Ze groeien er zo snel vanaf. Ik heb t vaak gezien. Zo zielig als zo'n beestje waar ze net een paar jaar hun ziel en zaligheid in hebben gestopt weer weg moet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:27

Babootje schreef:
Verder zou ik een B sowieso afraden. Ze groeien er zo snel vanaf. Ik heb t vaak gezien. Zo zielig als zo'n beestje waar ze net een paar jaar hun ziel en zaligheid in hebben gestopt weer weg moet...

Dat is inderdaad niet leuk, maar een pony die te groot is heb ik ook vaak zien misgaan. Juist voor kleine kinderen is het zo fijn als ze 'zelf' kunnen poetsen/vlechten/spelen met een pony, er zelf op/af kunnen stappen (met stoelendans tijdens de les bijvoorbeeld) en een D is voor een gemiddelde 8 jarige dan echt te groot. Ik snap de keuze van TS voor een B of eventueel C pony dus heel goed :j

Verder zou ik TS aanraden om toch wat verder weg te gaan zoeken. Leuke pony's zat, maar voor die ene passende pony (net als de prachtige galajurk die je noemde), moet je soms net wat verder weg durven gaan :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:33

Blijheid schreef:
Babootje schreef:

Dat is inderdaad niet leuk, maar een pony die te groot is heb ik ook vaak zien misgaan. Juist voor kleine kinderen is het zo fijn als ze 'zelf' kunnen poetsen/vlechten/spelen met een pony, er zelf op/af kunnen stappen (met stoelendans tijdens de les bijvoorbeeld) en een D is voor een gemiddelde 8 jarige dan echt te groot. Ik snap de keuze van TS voor een B of eventueel C pony dus heel goed :j

Verder zou ik TS aanraden om toch wat verder weg te gaan zoeken. Leuke pony's zat, maar voor die ene passende pony (net als de prachtige galajurk die je noemde), moet je soms net wat verder weg durven gaan :)

Je zou al moeten zorgen voor een kroost om de pony telkens aan de volgende te geven :+ Nee alle gekheid op een stokje, ik begrijp de reacties over een oudere pony echt wel, maar TS is uiteraard vrij in haar keuze. Ik zie zelf ook niet hoe een 8-jarige ooit voldoende ervaring, maar vooral inzicht kan hebben om een jong dier op te leiden, dit werkelijk met alle respect voor haar rijkunst, want die ken ik niet.

Een wat oudere pony is stabiel genoeg voor een jong kind, maar nog veel 'bewerkbaarder' dan een gemiddelde manegepony waardoor ze wel de feeling ervan kan meekrijgen en (nog meer) kan leren over het bewegingsapparaat en gehoorzaamheid.

Maar nogmaals hoedanook respect voor je keuze, je zal zeker wel niet slecht zijn voor het beestje als ik het zo hoor ;).

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:50

Wij kochten voor onze dochter van 6 een Dartmoor B-pony van toen 13 jaar oud. We kochten haar samen met vrienden zodat we de zorg konden delen. We betaalden €1600,- Natuurlijk veel te veel geld. Maar de pony bleek een gouden diertje te zijn waar we ontzettend veel plezier van hebben. Inmiddels zijn alle kinderen er uit gegroeid en begint ze nu een carriere aangespannen en hopen we een veulentje van haar te fokken.
Onze dochter is inmiddels 10 en heeft nu een bonte D-pony van 4 jaar. €1700 voor betaald. Lief en betrouwbaar dier. Zat nog wel wat opvoeding aan maar met de juiste begeleiding geen probleem gebleken.
Zoals een goede vriend en paardenman altijd zegt; Een goed paard is nooit te duur en een slechte is altijd te duur. Voor ons zijn deze pony's onbetaalbaar.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:02

Een shetlander beleren is uiteraard heel iets anders dan een wat grotere pony, maar zoals velen zullen weten is een shetlander ook niet altijd even makkelijk.

Ik heb respect voor mijn dochtertje die net 7 was en toen echt met haar shet begon te rijden, een shet die we met 2 gekocht hadden en waar verder alleen mee gewandeld was en rondjes door de bak aan een touwtje.

De pony wilde eerst alleen maar naar mij toe, snapte niets van het been, in draf de hoek in duiken en er niet meer uit willen etc.
Niet willen galopperen en dan bokken.

Voordat ze op de shet stapte heeft ze 2 jaar manege les gehad, en ja ik weet dat een manege pony totaal niet te vergelijken is met een eigen pony.
Maar ik wilde dat ze eerst leerde rijden op een brave manege pony.
Al snel werd duidelijk dat ze "talent" heeft voor het rijden.

Maar idd naast de manege lessen ook haar shet berijden en alles leren was niet makkelijk.
Ik zei dan tegen haar "Kyara kan niets en snapt niets, jij bent haar juf en ik ben jou juf en samen gaat het vast lukken".
En het is gelukt, na een half jaar was ze toe aan clublessen en ook dat was eerst weer lastig, in januari begonnen met bixie AA, 6 proeven gereden en allemaal 1e prijzen (zonder meelopen), nu de A volgereden en ook allemaal 1e en een paar 2e prijzen, zondag start ze in de B1, want ook de galop zit er nu goed in.
Springen heeft ze AA gedaan en A en ook allemaal 1e prijzen.
Op les springt ze 65 cm (pony meet 98 cm).

En ja ik weet dat bixie geen B dressuur of hoger is, maar ook met de nieuwe pony beginnen we eerst met bixie A.

Zelf heb ik van mijn 11e tot mijn 49e gereden, ook wedstrijden dressuur en springen, ik weet dus heel goed wat ik doe, ik ben ook niet van plan om een onbeleerde pony te kopen of een pony die nog maar een paar weken onder het zadel is.

Graag wil ik iedereen die antwoordt heeft gegeven op mijn vraag bedanken, en ook alle adviezen heb ik gelezen en neem ik ter harte.
Ik zoek rustig door en er zal ongetwijfeld binnenkort een pony voorbij komen waar mijn dochter heel gelukkig mee gaat worden, en onze kleine shet? Die mag lekker bij ons blijven :)

Graag een slotje op dit topic.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:37

Slotjes worden niet zo snel gegeven, gebeurt vaak alleen wanneer het gierend uit de klauw loopt en aangezien het hier heel netjes gaat doen ze deze niet op slot. Ik snap wel dat je waarschijnlijk nu al zat bent van al die goede bedoelingen maar helaas, er zullen er nog wel een paar bijkomen. Veel succes met jullie zoektocht en ik hoop dat jullie de juiste pony tegenkomen die bij je dochter past.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:56

Ulfieno hoe vind je de pony's die ik heb neergezet?
Ze zijn niet al te ver uit de buurt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:34

Mag ik vragen wat de apaloosa kosten wele stal hij staat er is weer iemand op zoek ze eeft zelf appaloosa,s gefokt

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:17

Ik zou het persoonlijk ook wel erg leuk vinden als we uiteindelijk nog horen wat voor pony je gevonden hebt. Ik hoop dat je toch nog zal blijven posten hoe het met de zoektocht gaat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:37

staat nu mooie palomino op bokt markt 800 zou wat voor 2 span zijn bij de pony die wij gekocht hebben.
een 3jr a pony

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:38

Shilady: was deze pony's zelf ook al tegen gekomen en ook over sommigen al contact gehad met verkoper, maar was dan toch net weer niet wat ik zocht, gebrek, erg druk met het hoofd, eczeem etc.
Heb momenteel wel weer contact met iemand over een pony, ben in afwachting van filmpjes onder het zadel, omdat deze pony wat verder weg staat.

Hou zelf doorlopend sporthorses, Facebook en MP in de gaten :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:44

Staat mooie 3jr op palomino op bokt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:51

Okay

Nou ik hoop dat je nu een goede te pakken hebt!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 06:53

neem de tijd en laat je niet gek maken hier is het ook een onvoorspelbare liefde tussen ons kindje en mijn pony die 2 hebben iets en het grappige met anderen veegt hij de bak aan die hebben echt al ervaring en mijn dochter is dus nu 3! en kan er alles mee!Of het nu aanleg, geluk, Of puur toeval is er zit chemie tussen die 2 en gek genoeg voelt het ook vertrouwd, Haar shet van 23 vind ze wel leuk hoor maar is niet dat als met de c pony. Je kunt het niet bepalen hoe of wat: vertrouw op je intuïtie ts!.Misschien duurt het een week of een halfjaar er is echt wel iets voor jullie