bigone schreef:Even voor alle duidelijkheid, je dochter hoeft met een D niet hoog te springen, met een kleine C is 70 cm vervelender dan 80 met een grote D. Je dochter is 8 en je verteld dan wel dat ze haar shet helemaal alleen(met jouw hulp) heeft doorgereden. Jij hebt gesprongen en dressuur gereden, wees eens eerlijk naar jezelf, een shet bixie laten lopen is heel iets anders dan een grote B, C of D zo goed doorrijden dat het een uitstekende dressuurproef neer kan zetten. Onze kinderen hadden ook een zeer makke shet om te beginnen. Toen kwamen er de jonge pony's en dat is toch echt wel heel wat anders. Veel ouders denken dat blijven zitten en redelijk rondsturen ook redelijk rijden op een andere pony betekend. Nee dus, dan begint het pas. Eerst een wp in de dressuur halen en dan pas springen. Wij hadden vroeger niet het geld om uitstekende leerpony's te kopen, ik had het zeker wel gedaan anders. En het talent van de ruiter ontwikkeld zich vaak juist door het goede gevoel op een goed afgerichte pony te krijgen. Voelen is nog altijd het belangrijkste en daar kun je als ouder veel aan bij dragen door een goede pony aan te schaffen en het rijden van het kind niet te overschatten(daar zeg ik dus niet mee dat jij dat doet)
Ben ik het helemaal mee eens.
Mijn dochter begon ook met 5 en kon op haar 9e een pony te mogen bijrijden. Een welsh grote B. Reed ook wel op onze eigen E pony maar die was nog te groot om "echt" te rijden. Welsh zijn in de regel nogal stout (was deze ook) en de eigenaresse durfde er niet meer op. Na een aantal bok en ren sessies waarbij ze er ook wel eens heeft afgelegen kon ze hem voor zijn en daarna kon ze ermee "lezen en schrijven".
De pony was trouwens al 8 of 9 en was menpony geweest. In de hand superbraaf, maar onder het zadel was het een boef. Een pony onder het zadel goed en consequent beleren is heel moeilijk voor een kind van 8/9. De motoriek is er nog niet helemaal om dat goed te kunnen. Het is al helemaal moeilijk als het om een jonge pony gaat die nog niets heeft geleerd.
Welsh zijn ook geen geschikte kinder rijpony's (vind ik) uitzonderingen daar gelaten. Mijn dochter is er nog L2 bij de B pony s mee geworden; toen ging hij weg want het meisje waarvan hij was kon er niet mee rijden.
Maar stel dat het jouw dochter wel lukt, dan nog... Tegen de tijd dat ze er echt wat mee kan (bijvoorbeeld wedstrijdjes) dan is ze er hoogstwaarschijnlijk alweer af gegroeid.
Daar heb je dan ook meteen de reden waarom brave, goed opgeleide pony s goud geld waard zijn. Vind maar eens een ruiter/amazone met ervaring die klein genoeg is om zo'n pony goed aan te rijden.
Een pony goed beleren kost net zoveel tijd als een paard goed beleren.
Verder zou ik een B sowieso afraden. Ze groeien er zo snel vanaf. Ik heb t vaak gezien. Zo zielig als zo'n beestje waar ze net een paar jaar hun ziel en zaligheid in hebben gestopt weer weg moet...