Moet ik mijn verkochte pony terug kopen van de koper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:15

Wat een nare situatie TS.
Ik ben het wel eens met de meeste bokkers die hier gereageerd hebben, verkocht is verkocht en je hebt ze zelfs aangeboden nog een keer te komen kijken en rijden in de bak.
Hier hebben ze zelf van af gezien! Gewoon eigen schuld van de koper in dit geval.

Wat je doet met het eventuele terug kopen zou ik wel voorzichtig mee zijn. In een week kun je een hoop verknoeien met een pony! En dan maar de vraag wat je dan weer met de pony aan moet... Opnieuw in de verkoop? En dan maar weer afwachten wie er dan nu weer komt?

Of de koper die de pony doorverkoopt en dus over een jaar een [pg] topic moeten maken waar of dat pony nu is?

bruintje123

Re: Moet ik mijn verkochte pony terug kopen van de koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:19

Terug nemen hoeft niet.
Hij doet niets verkeerd.

Zelf zou ik hem wel terug nemen.
In het verleden heb ik dat ook al eens gedaan.
Paard zou zo naar de eerste beste handelaar gaan en daar was het geen type voor.
Zelf daarna weer een baasje gezocht en daar staat hij het nu al jaren enorm goed te hebben.

Maar heb jij dat gevoel zo niet bij je pony.
Dan niet terug kopen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:20

TS je bent niet verplicht om de pony terug te kopen. Er zijn nu mensen die reageren dat dat zielig is voor de pony en dat je hem dan uit het oog kunt verliezen. Een bij een verkochte pony heeft de verkoper ook geen recht om de pony in het oog te kunnen houden en dat is dus geen goed argument. Daarnaast zit niet iedere nieuwe eigenaar op een verkoper te wachten die iedere maand op de koffie komt.

Iedere nieuwe ruiter zal aan de pony moeten wennen of deze nou snel of sloom is. Zo ging ik ook eens naar een pony kijken en die wou ook niet graag door de bak waardoor ik erachter kwam dat ik het blijkbaar toch wel belangrijk vond dat mijn toekomstige pony iets voorwaartser moest zijn. Het verhaal van de koper klinkt dus alsof ze een pony hebben gekocht die toch niet bij hun blijkt te passen. Zij kunnen 2 dingen doen en dat is aan de pony wennen of hem verkopen. Zij kiezen nu voor het laatste en dat is hun goed recht maar ze kunnen jou niet verplichten om hem terug te kopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 11:24

MisticRider schreef:
Maar hem weer terug nemen, hier weer laten wennen, opnieuw de kudde in, weer rijden, en dan weer verkopen vind ik ook niet erg paard-vriendelijk.

Tja, jouw kudde en jouw omgeving kent hij al. Dat is minder wennen voor 'm dan dat de nieuwe eigenaar 'm doorverkoopt waardoor hij in korte tijd in een derde omgeving terecht komt.

Voor wat betreft je vraag: uit de informatie die je geeft komt naar voren dat jij aan je informatieplicht hebt voldaan en de koper niet aan haar onderzoeksplicht. Als ze met 'm in de bak willen rijden is het oerstom om niet in de bak proef te rijden. Eigen schuld, dikke bult. Dan gaan ze er maar lekker mee het bos in, of anders aan hun rijkunsten werken als ze in de bak aan de slag willen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:00

Als ze hem kwijt willen dan bellen ze toch een handelaar op, verkocht is verkocht!
Maar welk singaal krijgt het ruitertje dan..... hij doet het niet dan krijg ik een nieuwe, ze zouden ook aan zichzelf kunnen werken en daar krijg je ook een goed gevoel van als het je daarna wel lukt!
En tja zou de nieuwe pony dan wel goed bevallen, of is die dan weer te snel of niet braaf genoeg.
( zou bijna het filmpje ook wel willen zien, al gaat het mij niets aan!)

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:09

Heb de filmpjes bekeken TS!

Ik vind het niet slim van de kopers de pony niet in de bak uit te testen en dan ook nog eens gelijk de eerste dag aan het werk zetten. Ik kan me voorstellen dat de pony dat niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, helemaal als je niet weet wat je precies kan verwachten.

Ik loop hier alleen een beetje op vast:

MisticRider schreef:
Mijn hart zegt inderdaad ook gewoon terug nemen inderdaad, dat gevoel heb ik zeker.. Nu heb ik echt wel goede hoop dat met een goede instructrice het echt wel goed komt. Hij bokt niet, peert hem niet, steigert niet, doet niet gevaarlijk of dergelijke. Hij mag alleen wat vlotter en wat rechter... dat moet met les toch op te lossen zijn?

Pony is inderdaad fantastisch braaf, kijkt inderdaad nergens van op. Op de filmpjes vind ik de pony echter niet 'wat' scheef, hij loopt echt behoorlijk scheef. Op een van de twee filmpjes geeft de ruiter wel vaak been, maar de pony reageert ook echt 0,0. In één week tijd kan er wel een hoop gebeuren, maar dat hij volledig afgestompt is in die tijd lijkt mij onmogelijk. Hij loopt niet los door het lijf en lijkt echt flink vast te zitten.
Natuurlijk is dit allemaal wel op te lossen, maar ik zou jezelf afvragen: is het wel een geschikte kinderpony? Ik denk momenteel nog niet. Van een echt geschikte kinderpony mag je toch wel verwachten dat hij fijn voorwaarts uit zichzelf loopt, netjes reageert op het been en toch zeker wel in bepaalde mate rechtgericht is. De problemen die ik zie, zitten eigenlijk allemaal in wat ik nog tot de basisopleiding van een pony/paard reken.

Uiteraard kan het zeker een geschikte kinderpony worden, hij is immers mega braaf, maar daarvoor is nog wel wat les en misschien nog wel een fysiobehandeling voor nodig. Ook zijn de rijtechnische problemen lastig door kids op te lossen, daarvoor is eigenlijk al een meer ervaren ruiter voor nodig.

Ben dan ook heel benieuwd hoe jij dit bij de verkoop aangepakt hebt. Heb je gezegd dat de pony geschikt is als kinderpony, maar daarvoor nog wel wat werk aan de winkel is? Een verborgen gebrek zal dit denk ik niet zijn, maar ik vind toch dat het als verkopende partij wel netjes is dit duidelijk te vermelden.

Dit is overigens absoluut niet aanvallend bedoeld TS. Hoop oprecht dat je snel uit deze nare situatie komt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:13

Het is voor hen blijkbaar ook een probleem dat hij zo scheef is. TS geeft zelf ook aan dat dit klopt, dus misschien zijn ze bang voor een mogelijk medisch probleem? Zo te lezen uit bovenstaande reactie gaat het echt om flink scheef lopen. Daar zou ik als koper ook niet blij mee zijn.

TS, heb je voor de verkoop gemeld dat de pony scheef is en loopt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:16

Zoals het er nu staat geeft het wel een ander beeld.
Als er fysio bij moet. Misschien zo scheef dat er een gebrek is?

Hoe groot is de pony?
Is hij door de volwassene goed bij te rijden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:22

MisticRider schreef:
Het probleem is dat ik totaal niet weet wat ik terug krijg. Ik ben bang dat ik weken bezig ben om de ellende die hun veroorzaakt hebben weer recht te breien. Dus desnoods verkopen hun hem dan maar... ik baal er zo van, dacht echt een leuk huisje gevonden te hebben.

Je hoeft de pony in principe niet terug te nemen. Verkocht is verkocht en er is geen sprake van een verborgen gebrek. Althans, dat is niet de reden waarom ze ervan af willen.
Als de pony inderdaad zo scheef is, kan ik jouw argumenten hierboven eerlijke gezegd niet goed plaatsen.
Ook moet je je afvragen of er idd geen verborgen gebrek is als de pony scheef en traag is. De kopers hebben hem zo meegenomen? Ik neem aan dat er niet is gekeurd?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:35

SLuit me aan bij eerder genoemde reacties.

Je bent niet verplicht dit dier terug te nemen, de koper heeft namelijk niet aan zijn verplichtingen voldaan door te weigeren nogmaals te komen test rijden. Dan is het dus inderdaad een geweten/geld kwestie. Kun jij ermee leven als zij hem naar door verkopen (handelaar/slager/ander baasje waar hij misschien niet zo goed af is?). Zo nee, dan zou ik proberen ofwel hen te helpen in training tijdelijk (danwel zelf, danwel goede instructeur aanraden), ofwel voor minder terug nemen, en zelf op zoek gaan naar nieuw baasje. Maar dat moet wel financieel haalbaar zijn. Die kudde zou ik me niet zo druk om maken, gezien hij pas een weekje weg is.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:41

Verkocht is verkocht... De nieuwe eigenaren hadden het dier ook in de binnenbak moeten testen. Dit is ook een goede les voor hun. Daarnaast vind ik ze snel opgeven. Met goed les valt veel te verbeteren, zeker als de pony braaf is. Daar leert een kind ontzettend veel van zonder zelf "gevaar" te lopen.

Jammer van de pony want een brave en betrouwbare pony is zijn gewicht in goud waard. Hopelijk komt het diertje goed terecht.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:35

Als je het zo leest zou die traagheid ook iets medisch kunnen zijn in combinatie met het extreem scheef lopen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:51

Ik vind die scheefheid echt wel meevallen! Zeker bij het grote meisje. Traag is hij wel. Heb bij het kleine meisje dat hij vooral heel traag is en door haar binnenbeen heen valt.
Heb de fimpjes wel alleen in het klein gezien!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:54

MisticRider schreef:
Het probleem is dat ik totaal niet weet wat ik terug krijg. Ik ben bang dat ik weken bezig ben om de ellende die hun veroorzaakt hebben weer recht te breien. Dus desnoods verkopen hun hem dan maar... ik baal er zo van, dacht echt een leuk huisje gevonden te hebben.

Ze hebben hem een week?Het is maar net wat je wil....zorgen dat hij echt een goed huis krijgt,hem terugnemen en opnieuw opzoek...of denken zoek het maar uit,verkoop hem maar aan een handelaar zie maar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:00

Een pony is op buitenrit altijd sneller dan in de bak. Dus als hij buiten precies goed was, dan is hij binnen te langzaam. Straks kopen ze een andere die in de bak goed is, maar dan is hij buiten weer te snel....Volmaakte paarden bestaan niet en volmaakte mensen ook niet.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:37

Lijkt me een vervelende les voor de koper. Maar wel een les die ze hadden kunnen voorkomen door de pony goed uit te proberen. Als je hem terug neemt ga je ook weer een nieuw plekje voor je pony zoeken, je geeft aan dat je hem zelf niet kunt houden. Dan kunnen de nieuwe eigenaren dat net zo goed doen. Jammer voor de pony en de ruitertjes :-( .

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 19:52

floorpenp schreef:
Heb de filmpjes bekeken TS!

Ik vind het niet slim van de kopers de pony niet in de bak uit te testen en dan ook nog eens gelijk de eerste dag aan het werk zetten. Ik kan me voorstellen dat de pony dat niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, helemaal als je niet weet wat je precies kan verwachten.

Ik loop hier alleen een beetje op vast:

MisticRider schreef:
Mijn hart zegt inderdaad ook gewoon terug nemen inderdaad, dat gevoel heb ik zeker.. Nu heb ik echt wel goede hoop dat met een goede instructrice het echt wel goed komt. Hij bokt niet, peert hem niet, steigert niet, doet niet gevaarlijk of dergelijke. Hij mag alleen wat vlotter en wat rechter... dat moet met les toch op te lossen zijn?

Pony is inderdaad fantastisch braaf, kijkt inderdaad nergens van op. Op de filmpjes vind ik de pony echter niet 'wat' scheef, hij loopt echt behoorlijk scheef. Op een van de twee filmpjes geeft de ruiter wel vaak been, maar de pony reageert ook echt 0,0. In één week tijd kan er wel een hoop gebeuren, maar dat hij volledig afgestompt is in die tijd lijkt mij onmogelijk. Hij loopt niet los door het lijf en lijkt echt flink vast te zitten.
Natuurlijk is dit allemaal wel op te lossen, maar ik zou jezelf afvragen: is het wel een geschikte kinderpony? Ik denk momenteel nog niet. Van een echt geschikte kinderpony mag je toch wel verwachten dat hij fijn voorwaarts uit zichzelf loopt, netjes reageert op het been en toch zeker wel in bepaalde mate rechtgericht is. De problemen die ik zie, zitten eigenlijk allemaal in wat ik nog tot de basisopleiding van een pony/paard reken.

Uiteraard kan het zeker een geschikte kinderpony worden, hij is immers mega braaf, maar daarvoor is nog wel wat les en misschien nog wel een fysiobehandeling voor nodig. Ook zijn de rijtechnische problemen lastig door kids op te lossen, daarvoor is eigenlijk al een meer ervaren ruiter voor nodig.

Ben dan ook heel benieuwd hoe jij dit bij de verkoop aangepakt hebt. Heb je gezegd dat de pony geschikt is als kinderpony, maar daarvoor nog wel wat werk aan de winkel is? Een verborgen gebrek zal dit denk ik niet zijn, maar ik vind toch dat het als verkopende partij wel netjes is dit duidelijk te vermelden.

Dit is overigens absoluut niet aanvallend bedoeld TS. Hoop oprecht dat je snel uit deze nare situatie komt!

Ik snap wat je bedoelt hoor. Maar hier is het nooit een probleem geweest. Een vriendin van me reed hem eens in de week en had hem altijd keurig voor elkaar. Daarnaast liep hij hier twee keer per week met kinderen van ieder formaat rond, en dat ging ook altijd goed! Soms inderdaad wat traag, maar dan reden we een keer met een zweepje en was het weer opgelost...

Ik heb verteld hoe de pony hier liep, en dat was gewoon echt super braaf. Hij heeft hier ook gewoon B proefjes gelopen zonder moeite, dat ging echt helemaal prima. Echter hebben wij wel een andere manier van rijden, tsja daar kan een pony toch wel sterk op reageren.

Graag wil ik wel ontopic blijven!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 12:48

nee, je hoeft hem niet terug te nemen omdat hij de koper rijtechnisch tegenvalt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:04

Ik ben ook wel benieuwd naar het filmpje!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:13

Hoe bedoel je ontopic blijven TS? Mag er niet gezegd worden dat extreme scheefheid ook gevolg zou kunnen zijn van een gebrek? Misschien doet de koper er toch goed aan het beestje te laten keuren. Mocht er iets mis mee zijn, tja dan moet ie wel terug natuurlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:19

Natuurlijk moet 'ie dan niet terug. Als er wat mis is moet de koper zich voor z'n hoofd schoppen dat hij de pony niet heeft laten keuren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:20

Die scheefheid is door TS zelf genoemd en dus gewoon ontopic.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:35

MisticRider schreef:

Maar hem weer terug nemen, hier weer laten wennen, opnieuw de kudde in, weer rijden, en dan weer verkopen vind ik ook niet erg paard-vriendelijk.

Van een weekje is ie heus niet verpest, vergis je niet, ze zijn donders slim die ponys.

Tenzij die er een ongeluk heeft gekregen en zwaar mishandeld is..........maar dat is het allemaal niet, je wilt m gewoon niet terug, klaar.

Zeg dan maar aan hun dat ze het zelf te koop zetten.

Ikzelf had het wel teruggenomen, het was toch jouw vriendje/ lieveling geweest?

Maar dan wel ff grondig controleren of ie nergens verdikkingen en of wonden heeft en de prijs erop aanpassen van wat je teruggeeft aan de koopprijs.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:43

in elk geval zou ik wat van de prijs afhalen als je hem al terug neemt.

je bent tot niks verplicht. ik persoonlijk zou het ook niet doen als ik het zakelijk bekijk. prive.. zou het aan de situatie liggen (thuis kwa plek /financieel/wat is/doet de nieuwe eigenaar ect .)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:56

Is het eventueel mogelijk om hem voor een lager bedrag terug te nemen, waarbij je aangeeft wat jou redenen zijn om niet het volledige bedrag terug te betalen? Je zou hem daarna zelf aan een ander kunnen verkopen waar je wel een goed gevoel bij hebt. Aangezien je al heel veel reacties hebt gehad, kun je die paar dagen vast wel overbruggen.