Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
josien_m_ schreef:Nog een vraag daarover: is het " normaal gebruik" dat paarden bereden worden (of voor de kar)? Zijn ze om te gebruiken, of, als ze normaal kunnen grazen en in de wei lopen, is dat ook voldoende?
sassefras schreef:ik vind dat zo banketstaaf.

Rivendell schreef:Kliniek heeft bepaald dat dit een niet erfelijke aandoening is.
Zelf kan ik de pony niet terug nemen, omdat ik de vee stapel aan het inkrimpen ben. Ik stop met fokken en ik heb al genoeg grasmaaiers lopen
FloortjeM schreef:Zo, nou alle hele en halve waarheden, en vooral alle onzin op het stokje.
het zit zo: als het paard duurzaam niet geschikt is voor normaal gebruik (recreatief/licht dressuurmatig), of expliciet overeengekomen gebruik (dat is iets anders dan dat de koper zegt: 'ik zoek dit of dat', dat is eerder een wens, niet iets dat is overeengekomen), kan de koper de overeenkomst ontbinden. Het is altijd aan de koper om aan te tonen dat het paard aan een aandoening lijdt die aan het normale gebruik in de weg staat. Koop je van een particulier, dan moet je als koper ook aantonen dat die aandoening er op het moment van levering al zat. Koop je van een professional, dan moet die aantonen dat de aandoening er nog niet zat op het moment van leveren.
Bovendien kan je niet ontbinden op grond van een gebrek dat je kende of had moeten kennen (een paard dat bij het proefrijden ook al onmogelijk doet, of onregelmatig loopt of bijvoorbeeld al raar ademt).
In dit geval kende de koper, noch de verkoper het gebrek. Een keuring had daar geen verschil in gemaakt, nu een zo specifieke aandoening niet in het standaard onderzoek valt. Vastgesteld kan wel worden dat de aandoening er al zat bij de levering (nu het een aangeboren afwijking betreft), dus of nu van een professional of een amateur is gekocht, maakt in een procedure geen verschil.
Daarmee staat vast dat het paard bij de levering aan een gebrek leed dat aan het normaal gebruik van het paard in de weg staat en mag de koper de overeenkomst ontbinden. Dat de verkoper geen geld heeft de pony terug te nemen, maakt daarbij geen verschil. Het maakt het voor beide partijen wel aantrekkelijker om te komen tot een regeling (bijvoorbeeld dat de pony terug komt en er in deelbetalingen terug wordt betaald, of dat er voor rekening en risico een veulentje uit gefokt wordt dat aan de koper toekomt, of.... bedenk maar waar jullie het over eens kunnen worden).
Daarmee resteert de tip: ook als verkoper heb je alle belang bij een keuring, misschien nog wel meer dan de koper, zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
ultimate schreef:Verkoper is fokker dus verkoper is professioneel, zelfs verdient hij niet veel/niks aan zijn fokkerij.
Dus verkoper moet bewijzen pony was gezond of pony terugnemen.
IJsco_Love schreef:sassefras schreef:ik vind dat zo banketstaaf.
Ik lees dat banketstaaf meer...Wat betekent dat?
(misschien super domme vraag, sorry! Nederlands is niet mijn moedertaal...En telkens als ik denk het Nederlands nu echt te kennen kom ik dit soort uitdrukkingen tegen haha. Tenminste, ik neem aan dat het uitdrukking is een niet letterlijk :p)
DatBenIkNou schreef:Rivendell schreef:Het is inmiddels met de koper onderling geregeld naar beider tevredenheid
Nou dat is ineens een vlotte omslag?