Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:24

Ik heb wel een trailer, voor mijn paarden. Ook altijd gehad. Ik vind het niet een prettig idee dat ik nog ergens een trailer moet gaan lenen als er spoed is. Buiten het feit om dat ik fanatiek wedstrijden rijdt en dus ook niet zonder wil en kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:27

Dat gedoe met leners ken ik. Ik heb een camionette op B rijbewijs waar plek is voor 2 paarden maar qua gewicht mag er slechts 1 in. Met 2 stal genoten had ik de afspraak dat ze hem altijd mogen gebruiken, zolang ik het maar netjes wist op voorhand en ik kreeg er kleine vergoeding voor. Dat is altijd prima gegaan.

Tot de stalbaas me plots begon te vragen om paarden op te halen van nieuwe stalgenoten. Ok, af en toe wil ik dat wel doen als het past. Hij had er zelf geen auto if trailer voor. Achteraf kwam uit dat hij er een dikke vergoeding voor vroeg terwijl ik dat gratis deed (alleen de benzine betalen vroeg ik). Toen was het gelijk klaar, kort erna ben ik op die stal vertrokken.

Strafste was wel dat ik 2 maanden nadien gebeld werd Door iemand van die stal die hem wekelijks wou huren voor hun zoontje. Ten eerste ben ik daar niet voor verzekerd, ten tweede wilden ze er absoluut 2 paarden in duwen wat niet mocht en ten derde begrepen ze niet dat ik zelf wedstrijden had waar ik naartoe wou. Wat een grap :=

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:29

Brainless schreef:
piezze schreef:
Geloof mij dat als de nood aan de man is het lenen van een trailer hartstikke lastig is. Je beste vrienden laten je nog vallen want een paard met koliek slaat een trailer gerust aan gort van de pijn . Mijn motto in deze wereld is dat je jezelf waar mogelijk moet kunnen redden en niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander.

Gelukkig is mijn motto en die van mijn vrienden anders.

Wij helpen elkaar altijd als er wat is, en rijden voor elkaar als dit nodig is.
Ga ik vlas halen, doe ik een belletje of ik mss ook wat voor een ander mee kan nemen.
Mij bellen ze ook op als ze bij de voerman staan of ik nog een zak voer moet hebben.

Doen samen met de paardentandarts, osteopaat, entingen enz.

Totdat je met je hulp wel met onbetaalde schade zit.

Toen was mijn samen voorbij.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:33

Ja precies, mooi als je het met je vrienden kan regelen. Voor mij geldt dat alleen niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:39

bruintje123 schreef:
Totdat je met je hulp wel met onbetaalde schade zit.

Toen was mijn samen voorbij.

Gelukkig nooit meegemaakt.

Alleen 1maal bij een onbekende die geleend had (lang verhaal... ) die had de trailer teruggezet met een kapot achterlicht (niet hoge kosten), maar wel vervelend toen ik weg wilde in het donker.

Maar met vrienden gelukkig nog nooit gehad.
Laatst trailer uitgeleend, was de achterstang weg (trailer was zonder paard terug gekomen); hadden zij binnen 2 dagen een nieuwe geregeld.

Trailer wordt altijd netjes schoon teruggezet.
Hier voor had ik een 2paards, die werd ook wel geleend.
Dan kreeg ik een trailer van hun hier, zodat ik wel vervoer had.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:11

bruintje123 schreef:
Hier wordt hij dus niet meer uitgeleend.

Dan maak degene zonder trailer dus met iemand anders dan met jou een afspraak. Daarom is het handig om van te voren te bespreken van je wie een trailer kunt lenen.

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:40

Ook wij hebben een trailer!
Ik zou wel een trailer kopen het is 1 malig dat je een bedrag uitgeeft aan zo'n ding!
Op moment van nood wil je niet afhankelijk zijn van een ander. Een eigen trailer geeft dan gewoon veel meer rust.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:42

Emi_6 schreef:
Ook wij hebben een trailer!
Ik zou wel een trailer kopen het is 1 malig dat je een bedrag uitgeeft aan zo'n ding!
Op moment van nood wil je niet afhankelijk zijn van een ander. Een eigen trailer geeft dan gewoon veel meer rust.

En onderhoud... en je moet plek hebben om hem kwijt te kunnen en een auto hebben om hem te mogen trekken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:44

Een eigen trailer is wel een hoop vrijheid. Ik zou niet meer zonder willen.
Goede vrienden kunnen ons ook aanspreken of berichten als ze een ritje nodig hebben. Echt "uitlenen" doen we niet. Puur voor eventueel gezeur en de trailer kan ook niet zo snel achter willekeurig auto.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:44

Wij hebben geen trailer, ook geen auto die het kan trekken. Trailer is ook geen tijdswinst, aangezien wij de trailer niet bij huis of de paarden kunnen stallen. Dus moet je altijd eerst ergens anders heen rijden (minimaal 30 minuten reistijd in totaal) om de trailer op te halen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:48

Koop 'effe' een trailer.... realiseer je je wel dat niet iedereen die centen heeft liggen? Makkelijker gezegd dan gedaan. En dan heb je die trailer staan en na 5 jr heb je m nodig en dan is inmiddels de bodem verrot, zitten de remmen vastgeroest en moet je alsnog iemand anders regelen... hoe vaak moet een paard met spoed naar de kliniek?

Ik zit al sinds 1976 tussen de paarden en heb het pas twee keer meegemaakt, niet eens met paard van mezelf.
Sinds ik zelf paardentaxi ben nog niet 1 keer. Wel regelmatig naar klinieken geweest maar altijd gewoon op afspraak nooit met spoed.
Om daar nou een trailer voor te kopen, nee zou ik zelf niet doen.
Laatst bijgewerkt door cissy op 21-02-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:49

Wij hadden eerst ook geen trailer. Wanneer ik op wedstrijd ging dan huurden wij één. En met spoed dan leenden wij altijd de trailer van de staleigenaar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:54

@cissy
Maar een ander moet er ook voor werken en sparen. Niemand heeft doorgaans dat geld even liggen.

@Irl11
Gelukkig wel dat ze het dan aan andere gaan vragen. Zitten wij niet meer met de onbetaalde schade.

Aldoende leert men in deze maatschappij waar een ander blijkbaar wel moet sparen en de niet spaarders maar vinden dat lenen vanzelfsprekend is. En schade maar gewoon is.

Helaas dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:00

Trailer zelf hebben niet perse noodzakelijk, wel weten waar je er 1 met spoed moet kunnen huren/lenen.
(let op veel verhuur bedrijven kan je echt niet 's avonds/ 's nachts of op zondag etc. terecht)

En vergeet niet, ook al heb je zelf geen trailer, te zorgen dat je paard wel te laden is.
Niets zo vervelend als dat iemand zo lief is toch zijn trailer en auto en zichzelf als chauffeur in nood beschikbaar stelt en blijkt dat het paard nooit netjes heeft leren laden en er al bekend was dat ie niet met goed fatsoen te laden is.
En goede afspraken over gemaakte schade, zeker met een kolieker in een geleende trailer kan dat best paar centen gaan kosten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:04

Ik heb geen trailer, zou het wel handig vinden, maar heb er ook geen auto voor. Maar mijn staleigenaar heeft wel een geschikte auto en trailer.

Wat kliniekbezoek betreft. Op het moment dat mijn paard met spoed naar de kliniek moet, is mijn staleigenaar sneller met trailer bij mijn paard dan ikzelf. Ben nml niet 24 uur per dag op stal en vanuit huis is het 20 minuten rijden voor ik er ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:05

Citaat:
Aldoende leert men in deze maatschappij waar een ander blijkbaar wel moet sparen en de niet spaarders maar vinden dat lenen vanzelfsprekend is. En schade maar gewoon is.

Dat laatste is in mijn vriendenkring niet vanzelfsprekend hoor.

Ik heb zelf een andere instelling.
Zo ook dat ik gerust mijn paard uitleen aan iemand die geen paard heeft; gratis bijrijders heb en ook mijn caravan rustig uitleen aan iemand die hem op dat moment kan gebruiken.

Ik snap niet dat jij het een probleem vindt dat er mensen zijn zonder trailer en die van tevoren gewoon een afspraak maken met iemand over het lenen ervan.
Dat jij niet wilt dat er van jou geleend wordt is nu wel duidelijk en je goed recht!
Maar dat wil niet zeggen dat anderen dat niet mogen?!

Ik heb jaren mijn auto uitgeleend aan een vriendin die geen geld had voor een auto.
En nee dat was niet vanzelfsprekend, maar in goed overleg gegaan (ik heb het zelf persoonlijk aangeboden!).
Zij is er nooit van uit gegaan dat omdat zij geen auto kon betalen dat zij dan maar die van andee mocht lenen.
Er zijn nl ook mensen die geen trailer kunnen betalen en niet nodig hebben voor wekelijkse/maandelijkse dingen.
Mijn vriendin heeft geen trailer, maar mag die van mij gebruiken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:12

Brainless.
Dat dacht ik dus ook.
Totdat het zover was.
Had het nooit achter haar gezocht dat ze niet zou betalen.

Ik heb geen probleem dat andere wel uitlenen. Waar schrijf ik van wel?
Ik deel alleen mijn ervaring en die is door toedoen van een ander niet meer positief.
Dat mag toch ook gedeeld worden?
Je bent daar namelijk niet voor verzekerd dus iets om mee te nemen in je goedheid om uit te lenen.

Gratis bijrijders heb ik ook gehad.
Geen idee wat ik ooit bij een volgende zou doen.
Maar dat is hier de discussie niet.

Auto heb ik zelf nodig. Die wordt dus ook niet uitgeleend.

Ik vind het gewoon opmerkelijk dat mensen er zo makkelijk vanuit gaan dat ze de spullen van andere wel even kunnen lenen.
Dure spullen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:16

bruintje123 schreef:
@cissy
Maar een ander moet er ook voor werken en sparen. Niemand heeft doorgaans.

Dat bedoel ik ook. Er werd iets te makkelijk gezegd dat het beter was om wel zelf een trailer te hebben want dan heb je rust als je onverhoopt toch weg moet.
Alleen hoort daar dus nog eea bij zoals Brainless al aangaf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:21

cissy schreef:
bruintje123 schreef:
@cissy
Maar een ander moet er ook voor werken en sparen. Niemand heeft doorgaans.

Dat bedoel ik ook. Er werd iets te makkelijk gezegd dat het beter was om wel zelf een trailer te hebben want dan heb je rust als je onverhoopt toch weg moet.
Alleen hoort daar dus nog eea bij zoals Brainless al aangaf.

En ik vind dat er te gemakkelijk gezegd wordt leen maar even.

Afspraken is leuk.
Als ze nageleefd worden.
En niemand gaat met spoed vooraf de trailer door op schade.
Dat kun je wel doen met een gepland gebruik.
Dan wordt het voor de lener al moeilijker om onder gemaakte schade uit te komen.

Hoe dan ook. Gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik heb er van geleerd. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:23

Oh maar dat ben ik zéker met je eens! Ik leen ook niks meer uit. Been there done that! Als het nodig is rij ik zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:27

Voor mij persoonlijk geeft het rust dat ik eigen vervoer heb ja. Maar dat komt ook omdat er maar weinig mensen met een trailer in de buurt wonen waarvan ik hem zou kunnen lenen of waar ik beroep op kan doen in geval van nood.

Kijk daar vooral naar: hoeveel opties heb je? De dichtstbijzijnde zit in mijn geval op minimaal half uur rijden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:31

Er is ook gewoon zo iets als huren dames....
Ik heb vroeger vaak genoeg gehuurd en er was een spoedtaxi die dag en nacht bereikbaar is.
Echter, als jij gewoon op school/werk zit dan kun je nog zo'n mooie combinatie hebben staan, maar dan ben je ook niet binnen 5 minuten op stal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:32

Brainless schreef:
piezze schreef:
Geloof mij dat als de nood aan de man is het lenen van een trailer hartstikke lastig is. Je beste vrienden laten je nog vallen want een paard met koliek slaat een trailer gerust aan gort van de pijn . Mijn motto in deze wereld is dat je jezelf waar mogelijk moet kunnen redden en niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander.

Gelukkig is mijn motto en die van mijn vrienden anders.

Wij helpen elkaar altijd als er wat is, en rijden voor elkaar als dit nodig is.
Ga ik vlas halen, doe ik een belletje of ik mss ook wat voor een ander mee kan nemen.
Mij bellen ze ook op als ze bij de voerman staan of ik nog een zak voer moet hebben.

Doen samen met de paardentandarts, osteopaat, entingen enz.

Hier gelukkig ook en er zitten op 300 meter ook nog 2 manege's. Paardenkliniek voor eerste hulp zit op pakweg 2 km en mijn DA woont daar ook. Vorig jaar zij we daar gewoon heen gewandeld.

Ik heb ook geen auto en geen trailer. Helaas want ik zou graag elke weekend lekker op pad willen kunnen.
Al vraag ik mij af wat sneller is, ik naar de kliniek of de DA naar mij.
Bij hele echte spoed zal het levensbedreigend zijn zoals een zware koliek maar daar heb ik al een beslissing over gemaakt gezien de leeftijden van mijn paarden.

Overigens zal ik mocht ik wel tot opereren overgaan min een uur onderweg zijn (Slootdorp of anders Utrecht).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:34

Sizzle.
Maar dan ben je eindelijk vanuit je werk bij je paard kun je nog een extra half uur op die ander die wil helpen wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:38

bruintje123 schreef:
Sizzle.
Maar dan ben je eindelijk vanuit je werk bij je paard kun je nog een extra half uur op die ander die wil helpen wachten.

Je kunt dat toch onderweg dan al regelen :?
Als is met de trein ben dan ben ik sowieso nog 1,5 uur bezig. Op zo'n moment ben je dan hoe dan ook overgeleverd aan de goodwill van een ander.
De laatste keer dat ik een paard in de kliniek moest brengen was dat savonds. Mijn dochter was op bed en mijn man was werken. Er moest toen dus eerst een oppas geregeld worden.