registratie paard gekoppeld aan lidmaatschap stamboek?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: registratie paard gekoppeld aan lidmaatschap stamboek?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:10

Een databank voor de chip? Dat weet ik niet. Zijn nu te veel van die dingen waardoor het weer een onoverzichtelijke rommelboel wordt.

Dan is het toch klaar? Hoef je ook niet lid te worden van het stamboek

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:20

De, uiteindelijke, Europese database wordt gekoppeld aan levensnummer en chipnummer. De input voor de NL database komt vanuit de input van de stamboeken.
Voor het overschrijven op naam of een importmelding moet je dus bij een erkend stamboek zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:26

Mijn PRE's overschrijven zou me ook flink kosten, niet alleen het Eigenaarsnummer van €95 maar ook de registratie kost 65 euro per paard (en dan nog een boete van 10 euro omdat ik niet binnen een week over schreef). Vind het gewoon veel geld en mocht ik nog ooit een veulen fokken komt daar zeker nog 215 bij voor een fokkersnummer..
Volgens mij hoef ik dan weer geen jaarlijks bedrag te betalen zolang ik niets actief doe verder.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:21

Citaat:
bedankt voor je vraag. Dit moest ik even voor je navragen. Wijziging van de naam van de eigenaar op het paardenpaspoort moet inderdaad via de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. In jouw geval is dat het NRPS. Dit is overigens niet verplicht, omdat het paspoort geen eigendomsbewijs is. Groeten, .... namens de KNHS

dus de KNHS als overkoepelde organisatie staat verder niet achter de registratie van de eigenaar bij het paard als ik het zo goed begrijp.. bijzonder toch wel :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:17

Brainless schreef:
Nikass schreef:
Mijn paard heeft in 2007 haar eerste paspoort gekregen van de handelaar. Dit is uitgegeven door de NFJPS. Ze was toen 11 jaar oud. Er staan geen gegevens over haar afkomst in het paspoort. Ze is overduidelijk NRPS (veel Arabier in zich).
Ik heb geen interesse in welk lidmaatschap dan ook, maar als ik haar nu op mijn naam wil laten registreren, hoe moet ik dat dan aanpakken?
(Er staat nu alleen de naam van de handelaar in het paspoort)
Ik heb haar al een tijdje, maar heb me hier nooit mee bezig gehouden eigenlijk.

Als je haar op naam wilt hebben moet je dat regelen bij de NFJPS.
Daar is het paspoort van.

Hoe het paard eruit ziet en/of welk ras het mss zou zijn, maakt niet uit.
Ik heb een Fjord met KWPN paspoort, en daar moet ik dan ook zijn voor overschrijven.

Dank je wel. Ik zal eens bij de NFJPS informeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:57

die van mij staan ook nergens geregistreerd. Ben benieuwd hoe men alle paarden in Nederland wil vinden en registreren.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:18

ik vind het apart dat ik er verder niet over kan vinden dat dit per 1 april verplicht zou worden.

heeft iemand hier een officiële site hiervoor ?
of is dit gewoon "bang makerij" zodat iedereen gaat investeren ...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:24

Paard op naam is niet wettelijk verplicht,ook is een verplicht lidmaatschap nog steeds verboden.
Het enige wat verplicht is,is om een paspoort bij je paard te hebben.

Met een verkoopbriefje of verkoopcontract heb je bewijs in handen dat je je paard hebt (ver)kocht.

Als je vragen hebt wb registratie,lidmaatschap en al het andere geneuzel...neem contact op met het PVE,die kunnen je alles haarfijn uitleggen.

Je kunt ook het linkje even doorlezen.

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

Veel stamboeken beweren nog steeds dat een lidmaatschap verplicht is,mocht het stamboek dit tegen je zeggen kun je dit ook melden bij PVE.
De regels van een stamboek staan nu eenmaal niet boven de Nederlandse wet.

Ik heb mijn paarden niet op naam staan en ben ook geen lid van het stamboek.Toen de tijd wel heel veel gesteggel gehad omdat stamboek mij weigerde een paspoort voor mijn paard te geven.
Dat is toen heel hoog opgelopen met als resultaat dat ze flink op hun sodemieter hebben gekregen.Je mag als paspoortuitgevende instantie namelijk geen paspoort-uitgifte weigeren omdat iemand geen lid wil worden.
Ook mochten ze als niet-leden hun paard op naam wilden zetten dit niet weigeren,wel mochten er administratiekosten berekend worden.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een PVE paspoord wat ik via het Fjordenstamboek heb gekregen.Daar waren ze namelijk wel netjes en vooral ook heel vriendelijk en meewerkend :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:33

dank je.

ik was niet van plan ze op naam te zetten , een hoop geld voor niets.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:36

Op naam zetten is alleen van belang bij deelname (belangrijke)wedstrijden en/of fokkerij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:39

Andere kant: in de afgelopen jaren best aardig veulentjes gefokt (we hebben het nu over een jaar of 20) en die zijn lang niet allemaal in de fokkerij terecht gekomen en dus ook lang niet allemaal op naam overgezet.... Wel is ieder dier dat bij ons vandaan komt via de stamboeken geregistreerd.

Wie weet wat ik als fokker dus nog 'op mijn naam' heb staan wat al 20 jaar niet meer in mijn bezit is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:44

Tinky12 schreef:
Op naam zetten is alleen van belang bij deelname (belangrijke)wedstrijden en/of fokkerij.

Voor wedstrijden hoeft je paard niet op je eigen naam te staan hoor.
Ook om te fokken niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:50

Als je aan keuringen wilt deelnemen wel. En het NMPRS (minipaardenstamboek|) heeft sinds dit jaar de eis dat zowel vader als moederdier op je naam staan als je een veulen wilt laten registreren middels de dekbon.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:22

Brainless schreef:
Tinky12 schreef:

Voor wedstrijden hoeft je paard niet op je eigen naam te staan hoor.
Ook om te fokken niet.

Ik zeg ook niet dat het verplicht is,alleen maar dat het dan van belang kan zijn ;)

Als je een paard hebt wat internationaal op hoog niveau meedoet is eigenaarschap een belangrijker item dan wanneer je ammateur bent en zo is dat ook met de fokkerij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:42

cherell0 schreef:
ik vind het apart dat ik er verder niet over kan vinden dat dit per 1 april verplicht zou worden.

ik had het van de site van nrps www.nrps.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:51

Ik sta er eigenlijk van te kijken (of nee toch niet), dat zodra het de overheid betreft, ineens alles wel mag, zoals verplicht registratie en adres gegevens doorspelen.

Ik moet nog zien, dat ze hier serieus wat mee kunnen gaan doen hoor. Het maakt mij er in ieder geval al helemaal niet happig op, om dan maar ineens te gaan registeren, of ze wijzer te gaan maken.
Want paspoort is geen eigendomsbewijs, dus zullen ze toch eerst wat aan de wetgeving moeten gaan doen, willen ze geld komen halen bij paarden eigenaren, wat daar draait het natuurlijk uiteindelijk wel op uit.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:05

juval schreef:
cherell0 schreef:

ik had het van de site van nrps http://www.nrps.nl

Maar dit is een vereniging.
Dus geen info van de overheid zelf.

En ook nog de enige die deze info verschaft... dus dan krijg ik mijn twijfels of het echt officieel is.

Ik ben iig. niet van plan er gehoor aan te geven.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:19

randalinpony schreef:
Als je aan keuringen wilt deelnemen wel. En het NMPRS (minipaardenstamboek|) heeft sinds dit jaar de eis dat zowel vader als moederdier op je naam staan als je een veulen wilt laten registreren middels de dekbon.

Een tikje offtopic, maar hoe gaat dat dan als je met een goedgekeurde dekhengst van "buiten de deur" dekt? Die staat toch nooit op jouw naam?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:31

djinnie schreef:
randalinpony schreef:

Een tikje offtopic, maar hoe gaat dat dan als je met een goedgekeurde dekhengst van "buiten de deur" dekt? Die staat toch nooit op jouw naam?

Je krijgt dan een dekbon van de eigenaar van de hengst als ik het me goed herinner.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:36

Tinky12 schreef:
Ik zeg ook niet dat het verplicht is,alleen maar dat het dan van belang kan zijn ;)

Als je een paard hebt wat internationaal op hoog niveau meedoet is eigenaarschap een belangrijker item dan wanneer je ammateur bent en zo is dat ook met de fokkerij.

Hoe doen internationaal rijdende ruiters dat dan met paarden die ze voor iemand anders rijden? Die staan ook niet op hun naam toch?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 06:46

cissy schreef:
Hoe doen internationaal rijdende ruiters dat dan met paarden die ze voor iemand anders rijden? Die staan ook niet op hun naam toch?

Staat op naam van de eigenaren/eigenaar,vaak wordt de naam van het paard ook aangepast naar de sponsor.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:52

Afgelopen jaar heb ik mijn merrie laten dekken door een goedgekeurde kwpn hengst.
Hengstenhouder geeft de dekking door aan het stamboek voor registratie en vervolgens kreeg ik een rekening voor registratie dekking en daarnaast voor lidmaatschap. Heb ze gebeld en heb aangegeven dat ik het een vreemde zaak vind dat ik een lidmaatschap aangesmeerd krijg terwijl ik persoonlijk helemaal nog niet heb aangegeven mijn veulen bij hen te laten registreren. Als antwoord kreeg ik dat als ik mijn lidmaatschap niet wenste,Zij de registratie van de dekking zouden verwijderen. En dat vind ik een raar verhaal. Die registratie dekking komt van de hengstenhouder omdat hij de plicht heeft dat bij het stamboek te melden. Dat ik dan een bedrag moet betalen voor die registratie omdat het de dekking van mijn merrie betreft vind ik dan nog tot daar aantoe. En als ik uiteindelijk besluit mijn veulen ook bij hen te registreren dan vind ik het ook niet erg daar een bedrag voor te betalen en lid te worden maar voor nu vind ik dat echt een rare zaak.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:58

Ik heb om dezelfde reden mijn twee ijslanders ook niet overgeschreven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:41

randalinpony schreef:

cherell0 schreef:
djinnie schreef:

Je krijgt dan een dekbon van de eigenaar van de hengst als ik het me goed herinner.

Ja, dat is altijd al zo. ;)

Wat ik begreep is dat ze dan daar weer een apart formulier voor gaan bedenken en dat moet allemaal aan het stamboek doorgegeven worden, vooral veel werk.