veilig kleine pony vervoeren?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: veilig kleine pony vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:39

Of een tweepaards en een brave reisgenoot mee?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:36

Ik zet mijn shet gewoon los in mijn 1,5 paardstrailer. Dat gaat prima. Ik heb haar zo een paar keer vervoerd.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:45

Mijn B pony staat ook gewoon in onze 2 paards trailer, hij kan qua schoft onder de stang door maar zit met zijn hoofd boven de stang. Die binden we dus gewoon kort vast zodat hij met zijn hoofd niet naar beneden kan. Nooit problemen mee gehad.
Neem aan dat de A pony ook wel met zijn hoofd boven de stang uitkomt, gewoon ergens bovenin vast binden of aan 2 kanten zodat hij niet met zijn hoofd onder de stang door kan, dan is er niks aan de hand.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:55

Ik vervoer het liefste in een tweepaards, voorin kun je dan namelijk balen stro klem leggen tussen het middenstuk en de zijwand. Op die manier heb ik mijn pony van 90 cm vervoerd. Eventueel een lichte tweepaards niet mogelijk?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:03

Chasey schreef:
Dan moet die daar denk ik voor gekeurd zijn. En niet in een 'normaal' bestelbusje.

Daar heb je een punt. Helaas. Het probleem is nog niet zo makkelijk op te lossen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:29

En een advertentie hier op de Markt?
Misschien woont er een bokker met een geschikte trailer in je buurt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 09:57

Op facebook, marktplaats voor de paardensport zie ik n leuk pony trailertje te koop staan.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 10:03

Huren wat je huren kan, paard aan twee kanten vast zetten en hooi aanbieden. Geen hooi/stro of wat dan ook erbij zetten als ruimte opvuller, als het omvalt of iets dan ben je verder van huis :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:00

Idd op marktplaats voor de paardensport op Facebook staat een veewagentje te koop. Vp 300 euro staat erbij

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:48

MelissaV schreef:
Mijn B pony staat ook gewoon in onze 2 paards trailer, hij kan qua schoft onder de stang door maar zit met zijn hoofd boven de stang. Die binden we dus gewoon kort vast zodat hij met zijn hoofd niet naar beneden kan. Nooit problemen mee gehad.
Neem aan dat de A pony ook wel met zijn hoofd boven de stang uitkomt, gewoon ergens bovenin vast binden of aan 2 kanten zodat hij niet met zijn hoofd onder de stang door kan, dan is er niks aan de hand.

Oei dat lijkt me dus doodeng.
Paardje met zn hoofd hoog vastgebonden en bij een noodstop zn nek breken omdat zn lijf onder de stang doorschuift maar het hoofdje erboven blijft hangen brrrr.

Balen hooi ook echt slecht idee.
Buiten dat ze idd om kunnen vallen wil ik er ook niet aan denken dat paardjelief met het beentje achter de strotouwtjes blijft hangen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:51

Ik vervoerde mijn paard altijd in een tweepaards zonder tussenschot, enkel een bar vanachter en vanvoor. Meneer kon zijn evenwicht niet behouden met een tussenschot, viel er tegen en 't brak af met alle gevolgen van dien..
Mijn veulen hebben we vervoerd op dezelfde manier, die zou inderdaad onder de stangen zijn geraakt, maar stond van voor vast en voor die stang stonden hooibalen die goed vastgebonden waren. Zo had hij nog een knabbeltje voor onderweg.

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:57

ik zou geen strobaaltjes stapelen, als je een keer hard remt vallen die misschien om... ik zou er stro neerleggen (gewoon op de grond) en hem los neerzetten dan kan ie gaan liggen en is t een kleine rijdende stal

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:25

strobaaltjes in een tweepaards geklemd kunnen er met heel veel moeite in en uit (stang los, baal ertussen, stang dicht) die kunnen echt niet vallen. Los of strak vastgebonden in een trailer vind ik levens gevaarlijk :n

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:32

smurffie schreef:
strobaaltjes in een tweepaards geklemd kunnen er met heel veel moeite in en uit (stang los, baal ertussen, stang dicht) die kunnen echt niet vallen. Los of strak vastgebonden in een trailer vind ik levens gevaarlijk :n

Omvallen kan altijd. Bovendien kan het paardje met een beentje in de strotouwtjes verstrikt raken of met het halster.
Daar komt nog bij dat het deurtje in mijn ogen vrij moet blijven voor in geval van nood.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:43

deurtje blijft in dat geval vrij, strotouwtjes liggen bovenop maar daar komt de pony niet op als hij niet tot de balk komt. Omvallen kan echt niet, daarvoor zitten ze te strak. Mijn pony heeft er tegenaan staan steigeren en nog bewogen ze geen centimeter. Kwestie van handig neerzetten. ik ken meer mensen die het zo doen en gaat altijd prima, je moet ze wel goed kunnen neerzetten inderdaad.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:51

Ik heb mijn mini shet van 85 cm destijds los in een 1,5 vervoerd. Gewoon rustig rijden en dan komt het vast goed.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:56

Het risico blijft gewoon groot met balen in de trailer. Hoe goed je het ook stapelt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:59

Balen zou ik ook niet doen. Pony kan er aan trekken, kan in een bocht omvallen oid..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:01

Zoals gezegd kan dat dus niet. Alleen moet je een beetje inzicht hebben.in hoe ze erin moeten. Maar ik stop met deze zinloze discussie, vervoeren jullie op jullie manier en wij op de onze. Ik heb liever geen.beschadigde pony's.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:03

Mijn pony komt anders altijd heelhuids uit de trailer hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:05

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:14

Mijn Welsh pony van een kleine 1.20m gaat wekelijks mee op de trailer. Ze staat dan naast een groot paard op een 2 paardstrailer, gewoon tussen de stangen en vastgebonden over de stang heen, aan beide zijden van het halster, zodat ze niet met haar hoofd onder de stang kan komen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:34

mijn welshjes staan gewoon in een 2 paardstrailer het veulen wat ik op zuidlaren heb gekocht is ook gewoon vast gezet in de trailer en is braaf blijven staan en veilig thuis gekomen zonder gekkigheid!
voor mijn pony's heb ik inmiddels wel verlaagde stangen omdat ze anders slecht bij het hooi kwamen en gewoon niet prettig stonden :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:47

easygoing schreef:
MelissaV schreef:

Oei dat lijkt me dus doodeng.
Paardje met zn hoofd hoog vastgebonden en bij een noodstop zn nek breken omdat zn lijf onder de stang doorschuift maar het hoofdje erboven blijft hangen brrrr.

Balen hooi ook echt slecht idee.
Buiten dat ze idd om kunnen vallen wil ik er ook niet aan denken dat paardjelief met het beentje achter de strotouwtjes blijft hangen.

Er bestaat zoiets als panieksluitingen, niet overal doemscenario's in zien helpt veel.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:54

Die sluitingen werken in zo'n geval denk ik dan toch wat te laat. Zoals ik zei is de kans dat zo'n beestje zn nek breekt toch best groot als hij hoog vast gebonden staat en zijn lijfje wel onder de voorstang door kan schieten bij een noodstop.

Mijn pony staat gewoon onder de voorstang door aan twee kanten vast en blijft keurig op dr plek staan.