wel of geen automatische transmissie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:15

Sappos schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Dan vraag ik mij af wat die V40-met-trailer in de 5e versnelling te zoeken heeft. Laat staan in 6 bergop....


Blijkbaar niets ;) maar de 7 traps automaat schakelde zelf door naar 6 en terug naar 5 als ie het zwaar kreeg. En de Volvo heeft een dingetje op je scherm die aangeeft wanneer hij wil dat je schakelt :') ik ben gewoon verwend geweest met de automaat, ik heb er verder nooit bij stilgestaan.

Gewoon je middelvinger opsteken tegen dat schermpje.
De Focus die ik eerder dit jaar huurde, had ook zo'n mening. Ik heb het uit geschakeld en m'n eigen ding gedaan. Die koffiemolen trok als een tierelier (1000cc turbo 3-pittertje 125pk) maar je moest 'm wel een beetje verder doortrappen dan die ****computer aangaf. Ondanks dat reed dat ding fluitend 1:15.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:16

Wat is nou beter voor de bak, lock_up of hoge toeren?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:21

Raamzicht schreef:
Wat is nou beter voor de bak, lock_up of hoge toeren?

als er veel trekkracht moet worden geleverd is een hoger toerental voor de bak beter, de krachten zijn dan lager en de oliepomp geeft meer olie voor smering en koeling

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17434
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:24

Raamzicht schreef:
Wat is nou beter voor de bak, lock_up of hoge toeren?

Als je trekt wat je mag trekken en je hebt geen rare wegomstandigheden (steile hellingen enzo) kun je de automaat gewoon gebruiken zoals hij zelf schakelt.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:40

janderegelaa schreef:
rommulus schreef:
Ik zal je uit de droom helpen.
Ik weet niet of het al gezegd is maar een automaat trekt idd super voor de trailer maar je bent wel sneller door je bak heen.
Wij hebben gekozen voor een hand geschakelde omdat we geen zin hadden de bak om de zoveel km te vervangen.
wij wilden een auto waar we zeker nog jaren mee konden rijden.

Waar ik de info weg haal ??
Heb een bak van een Mercedes gezien die regelmatig zware ladingen trok en dat wil je niet.
Ik heb verschillende bevriende monteurs die allemaal het zelfde zeggen.
Ga je een trailer trekken neem een hand geschakelde.

Het probleem dat je nu schetst is wel een probleem waar de automaat van Mercedes om bekend staat.

Het was toevallig de auto die er op dat moment stond.
Maar het komt bij ieder auto merk voor.
Maar nogmaals het is wat ik hoor van verschillende kanten en monteurs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17434
Geregistreerd: 10-01-06

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:50

Het grote probleem van de hedendaagse automaten is dat er zgn. longlife olie inzit waardoor je niet hoeft te verversen. En daarom gaan die automaten kapot.

Zelfs in vrachtwagens worden er tegenwoordig bijna alleen nog maar automaten gemonteerd. En die hebben pas echt zware ladingen.

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 02:21

Wij hadden een BMW automaat maar mijn man heeft hem per ongeluk naar zijn grootje geholpen. (Ongeluk helaas). Keuze daarna was een Mercedes en dezelfde BMW, allebei automaat en onze garagehouder heeft ons de Mercedes sterk afgeraden omdat die blijkbaar bekend staan om een zwakke automaat en in combinatie met een trailer was het een no go. Dit ondanks dat het een vierwiel drive was.

BMW maakt van zichzelf wel een hoog toerental bij optrekken, zeker met twee paarden in de trailer. Let daar verder niet echt op. Ik moet vaak lange afstanden rijden en voor geen enkele auto is het trekken van dik 2000 kg. ideaal maar de één heeft daar veel minder moeite mee dan de ander.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:06

BMHP schreef:
Raamzicht schreef:
Wat is nou beter voor de bak, lock_up of hoge toeren?

als er veel trekkracht moet worden geleverd is een hoger toerental voor de bak beter, de krachten zijn dan lager en de oliepomp geeft meer olie voor smering en koeling


Ja maar hoe zit het dan met de lock up versnelling, want die zorgt toch juist voor meer koeling? Of niet met trekken? Wat Is dan beter, lock up of hoge toeren?

Tazzey
Berichten: 10886
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:14

Ik heb een tijdje met een pittige Italiaan diesel gereden voor mijn tweepaardssleurhut. Dat was een schakelbak en dat vind ik zelf vele malen prettiger. Een automaat hoeft niet perse soepeler te zijn, dat hangt volledig af van je rijkunsten.
Ik denk dat je gewoon eens wat proefritjes moet gaan maken en kijken wat je voorkeur heeft. Qua brandstof verbruik ben je hoe dan ook wat centjes kwijt dus ik zou gewoon kijken wat je prettiger vind want comfort mag best wat kosten vind ik.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:15

Raamzicht schreef:
BMHP schreef:
als er veel trekkracht moet worden geleverd is een hoger toerental voor de bak beter, de krachten zijn dan lager en de oliepomp geeft meer olie voor smering en koeling


Ja maar hoe zit het dan met de lock up versnelling, want die zorgt toch juist voor meer koeling? Of niet met trekken? Wat Is dan beter, lock up of hoge toeren?

Nee, de lock-up doet niks anders dan de koppelomvormer blokkeren waardoor een harde verbinding ontstaat tussen motor en bak (zoals bij een handgeschakelde bak).
De mindere warmte zit 'm erin dat de olie niet meer voor de krachtoverbrenging in de koppelomvormer hoeft te zorgen. DAT is namelijk je grootste warmtebron in je automaat.

Punt is echter dat je voor voldoende vermogen vaak iets meer toeren wil hebben om op een gunstiger punt in je koppel- en vermogen-toerenkromme te zitten.
Automaten in personenauto's zijn eerst en vooral voor relaxed en comfortabel rijden en niet voor het rondzeulen van zware lasten bij toerentallen waar de motor eigenlijk te weinig power beschikbaar heeft.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:17

Ok dus in principe Is de lock up beter voor de bak alleen moet je opletten of je nog wel genoeg vermogen hebt om gekke dingen in het verkeer op te lossen? Begrijp ik het goed?

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 09:36

Raamzicht schreef:
Ok dus in principe Is de lock up beter voor de bak alleen moet je opletten of je nog wel genoeg vermogen hebt om gekke dingen in het verkeer op te lossen? Begrijp ik het goed?

Precies, en daar zit tevens het probleem.

Mijn Range Rover (ZF 4 HP 22 automaat, voor de kenners) kan op de vlakke weg prima in 4-lock rijden aan 85-90km/h (echte km, op Truus) maar als er een hobbel aan komt, bijvoorbeeld vanaf de A9 (amstelveen) de A2 richting Utrecht opdraaien, dat hobbeltje trekt ie al niet meer in 4-lock; valt er dan uit en begint te zeulen in vier. Druk ik de bak dan terug naar drie, dan vliegen de straatstenen je weer om de oren (bij wijze van spreken :D ) en loopt ie fluitend naar de 100, als je niet in zou grijpen.

Oh, enne, een bak vind het ook niet zo leuk om onder vollast terug gedrukt te worden; even het gas los laten dus, als je ingrijpt.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:02

Truus?

Dank voor de uitleg! En het visuele plaatje van rondvliegende stenen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:43

GPS. Echte km/h dus. Teller van de auto zelf wil nog wel eens een paar km overdrijven.

Raamzicht
Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-01-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:45

Is dat een correctie fout of wordt gps in de volksmond wel vaker truus genoemd? Nooit van gehoord! Ik merk idd ook dat teller van auto overdrijft.

Rex_Rolfo

Berichten: 5608
Geregistreerd: 27-07-13

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:50

Misschien in bepaalde delen van het land?? "gps navigatiesysteem" vinden we hier wat moeilijk, dan is het al snel Truus. Geen idee waar het vandaan komt maar het is aardig ingeburgerd :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17434
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:54

ikke schreef:
Raamzicht schreef:
Ok dus in principe Is de lock up beter voor de bak alleen moet je opletten of je nog wel genoeg vermogen hebt om gekke dingen in het verkeer op te lossen? Begrijp ik het goed?

Precies, en daar zit tevens het probleem.

Mijn Range Rover (ZF 4 HP 22 automaat, voor de kenners) kan op de vlakke weg prima in 4-lock rijden aan 85-90km/h (echte km, op Truus) maar als er een hobbel aan komt, bijvoorbeeld vanaf de A9 (amstelveen) de A2 richting Utrecht opdraaien, dat hobbeltje trekt ie al niet meer in 4-lock; valt er dan uit en begint te zeulen in vier. Druk ik de bak dan terug naar drie, dan vliegen de straatstenen je weer om de oren (bij wijze van spreken :D ) en loopt ie fluitend naar de 100, als je niet in zou grijpen.

Oh, enne, een bak vind het ook niet zo leuk om onder vollast terug gedrukt te worden; even het gas los laten dus, als je ingrijpt.

Mijn Jeep gaat niet echt in een lock-up, denk ik, althans, ik merk er niet veel van....hij gaat wel in een overdrive boven 120 km/h maar die kan ik wel uitzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:28

Ik denk dat moderne automaten hier ook stuk beter in zijn geworden. Want die van mij trekt prima 5 en zodra je meer vermogen nodig hebt schakelt super snel terug naar zijn 4 en heb je direct vermogen tot je beschikking. Zo snel als de automaat schakelt kan je zelf niet met een handbak schakellen, allen wanneer je iets van te voren ziet aankomen maar dat geld voor een automaat net zo.

Voor rest moet ik zeggen dat ik in mijn automaat rij alsof het een schakelbak is, zo schakel bijna altijd terug en vooral voor de bochten zodat ik vlot uit bochten weg kan trekken (alleen met aanhanger rij ik wel wat minder sportief ;) )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17434
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:46

Tobbes schreef:
Ik denk dat moderne automaten hier ook stuk beter in zijn geworden. Want die van mij trekt prima 5 en zodra je meer vermogen nodig hebt schakelt super snel terug naar zijn 4 en heb je direct vermogen tot je beschikking. Zo snel als de automaat schakelt kan je zelf niet met een handbak schakellen, allen wanneer je iets van te voren ziet aankomen maar dat geld voor een automaat net zo.

Voor rest moet ik zeggen dat ik in mijn automaat rij alsof het een schakelbak is, zo schakel bijna altijd terug en vooral voor de bochten zodat ik vlot uit bochten weg kan trekken (alleen met aanhanger rij ik wel wat minder sportief ;) )

Als jij jouw automaat handmatig moet terugschakelen voor de bocht dan rem jij veel te laat. Daar wordt de automaat niet beter van.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 26077
Geregistreerd: 09-04-01

Re: wel of geen automatische transmissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:56

Ik rij de trailer altijd in een VW transporter automaat, vond het altijd heel fijn tot 2 van die knollen ruzie kregen achterop de kar, toen moest ik hard handmatig terugschakelen om hem uit zn slinger te krijgen als ik gewoon gas had gegeven was het gruwelijk fout gegaan denk ik zomaar.

Vind automaat nog steeds prettiger en comfortabeler maar liever niet in de hoogste versnelling of idd in de sportstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:11

janderegelaa schreef:
Als jij jouw automaat handmatig moet terugschakelen voor de bocht dan rem jij veel te laat. Daar wordt de automaat niet beter van.

Het heeft eerder te maken met de snelheid waarmee ik de bocht door ga :o
Automaat kan het prima hebben, die extra toeren die maakt bij afremmen op de motor zorgt juist weer voor extra smering.

Stelvio
Berichten: 872
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:43

Ik heb totaal geen verstand van 'autotechniek', ik kan je alleen mijn gebruikerservaring delen :+
Ik rijd al jaren naar volle tevredenheid in een Mercedes ML 3,2 V6 automaat met een tweepaardstrailer. Als ik de berichten hier zo lees zou een Mercedes automaat geen goede keuze zijn, misschien heb ik dan geluk dat het met onze auto al 200.000 km goed gaat ;)
(Ik heb de trailer met paarden erop nog nooit gewogen, maar ik schat het totaalgewicht op zo'n 1600/1700 kg en de ML mag 3350 kg trekken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:52

300.000 km lijk mij geen probleem voor automaten, want anders zullen ze geen diesels verkopen met automaat ;)

Alleen wanneer heb je de olie van je automaat voor laatst vervangen? Volgens veel mensen zijn automaten onderhoudsvrij, maar zelfde groep mensen gelooft ook dat een auto na 10 jaar er mee stopt ;)

Stelvio
Berichten: 872
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 07:55

Tobbes, geen idee wanneer de olie is vervangen, m'n vriend is van het onderhoud van de auto's. Verder dan tanken en zo af en toe door de wasstraat gaat mijn bijdrage aan het onderhoud van de auto's niet. :D
Je kunt me wel alles vragen over onze paarden, het onderhoud daarvan valt onder mijn beheer. We hebben zeg maar zo onze taakverdelingen in ons gezin. :+