Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tinkermuts schreef:ook ik heb hulp gehad door john van erb, en echt een top kerel, sindsdien kan ik alleen mn paard laden zonder stress en dwang en binnen enkele minute staat hij iedere x op de trailer.
ik heb wel de eerste vier of vijf keer kleine stukjes gereden en naar een plek vanwaar ik hem terug naar stal kon wandelen als is hem niet meer op de trailer zou krijgen maar nooit nodig geweest en nu ga ik heerlijk overall heen met hem.
Mando schreef:Goed dat je professionele hulp zoekt.
Ja een hoop geld maar niets zo fijn als een pony of paard die gewoon te laden is en waar je mee op stap kan.
Ben nog iedere keer blij dat ik toendertijd petra vlasblom heb laten komen.
Iedere keer weer profijt van mits je het ook gewoon goed onderhoud.
Hilary schreef:Hier zou ik ook mee beginnen. En dan niet in of bij de trailer, maar gewoon in de (longeer)bak. Je doet de leadrope dus om de achterhand heen, en zet dan druk (het handigst is om de lijn in een lus te leggen en vast te houden net achter de schoft). Als je paard niet reageert: druk eraf en belonen. Als je paard wel reageert, druk erop houden tot ze ontspant / stopt met lopen (of bokken), dan de druk eraf en belonen. En uiteraard herhalen.
De volgende stap zou bij mij zijn om te oefenen met een hindernis opgesteld als een oxer. Vooruit erin, achteruit eruit, stapje voor stapje. Daarna zet je haar in de oxer en laat je iemand anders achterlangs lopen, aaien, beetje frummelen aan de hindernispaal, etc. Als dat goed gaat, kun je een leadrope of hindernisbalk gebruiken om je paard achteruit tegenaan te laten lopen, alsof ze op de trailer de stang tegen komt. Laat dan wel twee personen de leadrope of balk vasthouden, zodat niet de hele hindernis instort als ze toch achteruit stormtWat je hiermee wat mij betreft wil bereiken is dat ze a) niet in paniek schiet als ze de lijn of balk voelt, en b) een stapje naar voren wil doen als ze de lijn/balk voelt (ipv hard achteruit).
Als deze oefeningen bevestigd zijn, komt de trailer aan bod. In feite herhaal je de oefeningen van de oxer. Paard in de trailer, en er stapje voor stapje weer uit (ook proberen of je haar half kunt uitladen, en dan weer inladen). Daarna vraag je weer of iemand achterlangs wil lopen, beetje kletsen, de stang oppakken en weer neerzetten, aan de zekeringshaakjes frummelen, kont aaien, over de klep stampen, etc. etc. Uiteraard steeds goed in de gaten houden of je paard er goed mee om kan gaan, of dat een bepaalde oefening spanning oplevert. Daar focus je je dan wat meer op.
Ik werk nooit met een longeerlijn achterlangs om het paard de trailer in te hijsen. Wel gebruik ik twee lange lijnen, die in eerste instantie als ondersteuning dienen. In tweede instantie kunnen ze ook corrigeren als het paard een verkeerde keuze maakt, zoals tegen de druk van het halster in komen en achteruit de trailer afdenderen.
Graffi86 schreef:Hilary schreef:Hier zou ik ook mee beginnen. En dan niet in of bij de trailer, maar gewoon in de (longeer)bak. Je doet de leadrope dus om de achterhand heen, en zet dan druk (het handigst is om de lijn in een lus te leggen en vast te houden net achter de schoft). Als je paard niet reageert: druk eraf en belonen. Als je paard wel reageert, druk erop houden tot ze ontspant / stopt met lopen (of bokken), dan de druk eraf en belonen. En uiteraard herhalen.
De volgende stap zou bij mij zijn om te oefenen met een hindernis opgesteld als een oxer. Vooruit erin, achteruit eruit, stapje voor stapje. Daarna zet je haar in de oxer en laat je iemand anders achterlangs lopen, aaien, beetje frummelen aan de hindernispaal, etc. Als dat goed gaat, kun je een leadrope of hindernisbalk gebruiken om je paard achteruit tegenaan te laten lopen, alsof ze op de trailer de stang tegen komt. Laat dan wel twee personen de leadrope of balk vasthouden, zodat niet de hele hindernis instort als ze toch achteruit stormtWat je hiermee wat mij betreft wil bereiken is dat ze a) niet in paniek schiet als ze de lijn of balk voelt, en b) een stapje naar voren wil doen als ze de lijn/balk voelt (ipv hard achteruit).
Als deze oefeningen bevestigd zijn, komt de trailer aan bod. In feite herhaal je de oefeningen van de oxer. Paard in de trailer, en er stapje voor stapje weer uit (ook proberen of je haar half kunt uitladen, en dan weer inladen). Daarna vraag je weer of iemand achterlangs wil lopen, beetje kletsen, de stang oppakken en weer neerzetten, aan de zekeringshaakjes frummelen, kont aaien, over de klep stampen, etc. etc. Uiteraard steeds goed in de gaten houden of je paard er goed mee om kan gaan, of dat een bepaalde oefening spanning oplevert. Daar focus je je dan wat meer op.
Ik werk nooit met een longeerlijn achterlangs om het paard de trailer in te hijsen. Wel gebruik ik twee lange lijnen, die in eerste instantie als ondersteuning dienen. In tweede instantie kunnen ze ook corrigeren als het paard een verkeerde keuze maakt, zoals tegen de druk van het halster in komen en achteruit de trailer afdenderen.
Dit is precies zoals ik heb geoefend met mijn paard. Hij bevroor als hij een trailer zag, en ging geen kant meer op (ook niet achteruit). Na 4 maanden voorbereiden, stond hij uiteindelijk binnen 5 minuten op de trailer. Ook dat stapje voor stapje uitgebreid, en 2 maanden later voor het eerst op stap geweest. Loopt er nu in (wel met twee lange lijnen er nog naast, maar zonder druk), zonder problemen.